Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1325530 gånger)

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #675 skrivet: onsdag 19, mars 2014, 08:08:34 »
Här kan vi snacka om stöld. Men för att kunna hålla priset nere måste man väl avyttra sitt innehav? Sitter dom på sitt stulna silver så blir det väl bara högre efterfrågan och därav högre pris?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #676 skrivet: onsdag 19, mars 2014, 11:30:10 »
Citera
Men för att kunna hålla priset nere måste man väl avyttra sitt innehav?

Ja, man kan sänka priset genom att avyttra det fysiska silvret. Men som framgår i ovanstående post så har JPM mer sofistikerade sätt att göra det på, nämligen att sälja stora mängder med kontrakt på silver som de inte äger. Blankning som det kallas, och som häftigt ifrågasätts av bl.a. Ted Butler. Jag saxar fritt från hans senaste nyhetsbrev:

Ted Butler: Why Not Just Close the COMEX

”COMEX har undergrävt och ersatt den fria marknadens lag om tillgång och efterfrågan med en falsk prissättningsmekanism som aldrig var tänkt när kongressen godkände den reglerade terminshandeln. COMEX fungerar inte som avsett, och det är svårt att se vad som skulle kunna ändra på det. Det enklaste sättet att få slut på dessa manipulationer är att stänga av mekanismen för manipulation ...  Därför bör COMEX stängas."

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #677 skrivet: onsdag 19, mars 2014, 12:56:53 »
Detta var ju goda nyheter för oss silver ägare  :) Då har vi alltså en garanterad STOR uppgång av silver priset att vänta, frågan är bara när?
Jag vet inte det. Ju mer fysiskt silver elakingarna tillskansat sig genom att köpa till lågt pris, desto lättare har dom väl att hålla priset nere ?

Som Sarek skriver så är det mycket enklare och billigare att sänka priset med short-contracts (det är ju även den metoden dem använt sig av tidigare.), att sitta med fysiskt silver är ju dyrare och mer komplicerat då det måste lagras någonstans där säkerheten är tillräckligt stor.

Att dem nu sitter med en rekordstor position i fysiskt silver tyder ju på att dem "tror" på en marknad där prissättningen för fysiskt och papperssilver blir olika alt. på en stor uppgång i silverpriset (skulle dock kunna positioneras mha att gå lång i pappersilver).

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #678 skrivet: onsdag 19, mars 2014, 15:10:51 »
Vi får ha lite mer av Ted Butler, nu när jag är igång. Jag saxar fritt nedan från en artikel i oktober förra året.

"JPMorgan verkliga brottslighet ligger i dess förmåga att sälja obegränsade mängder COMEX silverkontrakt när priset är på väg upp. I december 2009 höll JPMorgan mer än 40%  av alla korta kontrakt på COMEX silverhandel, och nära den marknadsandelen vid andra tillfällen. Så vitt jag vet har det aldrig funnits en större marknadsandel eller ”cornering of the market” på någon större annan marknad i historien.

Jag inser att varje gång priset på silver och guld körs ner, är den intuitiva reaktion att JPMorgan eller andra kommersiella aktörer bombarderar marknaden genom att sälja tusentals kontrakt. Men det är bara delvis sant. Ja, JPMorgan riggar priset lägre på de stora nerdagarna, men inte genom att sälja enorma mängder COMEX silverkontrakt. Utan JPM förmår att pressa priset genom att sälja en liten mängd kontrakt kort, vid kritiska tider och prisnivåer, med avsikten att trigga igång en försäljning av de stora fonderna, och andra, av mycket större mängder kontrakt, som sedan JPM köper upp billigt."

Ja, det är på så sätt JPM har lyckats med att växla alla sina korta positioner i guld till långa under 2013. I silver har man inte lyckats lika bra.

Nedan saxar jag från samma författare och artikeln:

2013 – The Year of JPMorgan

"Prisfallet fram till slutet av juni 2013 resulterade i en vinst på mer än 3 miljard dollar på JPMorgans korta kontrakt i guld och silver. Att dra slutsatsen att JPMorgan ingenting hade att göra med prisfallet är det samma som att dra slutsatsen att vinster på 3 miljarder dollar på råvaruterminhandel är helt normalt.

Det är allmänt erkänt att en ”market corner” strider mot all lag om handel. I själva verket är detta en av de viktigaste aspekterna i handelsrätt, eftersom ”market corners” är oomstritt bevis på manipulation. CFTC data visar (som jag har rapporterat hela året) att  JPMorgan höll ”short market corners” i COMEX guld och silver i början av året och denna skurbank håller nu  ”a long market corner” i COMEX guld.

Frågan är, hur kunde JPMorgan köpa så mycket COMEX guld och silver när priserna föll? Man skulle tro att nettoköp av COMEX guldkontrakt på 15 miljoner oz och silverkontrakt på 115 miljoner oz av USA: s största bank skulle leda till att priserna att sköt i höjden. Så skulle det naturligtvis vara i vanliga fall, men JP Morgan och andra samverkande aktörer har kommit att styra prismekanismen på COMEX genom högfrekvenshandel (HFT), trix och andra olagliga datortradings hjälpmedel. Bevisen för detta är den annars oförklarliga dagliga prisvolatiliteten på COMEX, och det faktum att JP Morgan och de andra samverkande aktörerna alltid är på köpsidan på dagar med stora nedåtgående priser, och det utan undantag."

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
« Svar #679 skrivet: måndag 24, mars 2014, 08:57:01 »
Undra hur långt ner vi ska, silvret känns väldigt billigt nu.

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
« Svar #680 skrivet: måndag 24, mars 2014, 10:25:54 »
Sen har väl PM varit fruktansvärt dyrt i två-tre år. Dagens värdering är mer rimlig upplever jag i alla fall.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #681 skrivet: onsdag 23, april 2014, 18:19:29 »
När jag tittar på prisrörelserna på silverdiagrammet så tycker jag att de mer liknar mönstret från en seismograf än ifrån en sund plattform för köpare och säljare av silverkontrakt.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #682 skrivet: onsdag 23, april 2014, 21:40:39 »
Jag håller med. Går det att dra någon slutsats om när det stora skalvet kommer?

Aningen mer seriöst: man skulle kunna spekulera i att de kraftiga svängningarna beror på att HFT-folket, eller delar av dem, håller på att kalibrera om sina algoritmer efter en ny strategi. Jag har inget direkt belägg för detta annat än att jag tycker denna frenetiska ryckighet är ett nytt fenomen (som vi sett några månader men inte i ett år) och då måste någonting ligga bakom, och HFT står ju för merparten av volymen.

På samma sätt som en botten är nådd när den sista tjuren kapitulerar så är ju frågan hur det ser ut när de som beslutar om HFT-parametrarna byter fot en efter en. Som sagt, ren spekulation från min sida.

august

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #683 skrivet: onsdag 23, april 2014, 22:44:52 »
Citera
På samma sätt som en botten är nådd när den sista tjuren kapitulerar

Förklara gärna detta tydligare. Min tolkning: Kapitulerar den sista tjuren så finns det inga köpare och då går priset rimligen ner, teoretiskt till noll då ingen vill köpa. Fast det blir ju inga avslut då ingen köper. Alltså kapitulerar den sista tjuren sjunker marknaden som en sten.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #684 skrivet: torsdag 24, april 2014, 00:56:04 »

Citera
På samma sätt som en botten är nådd när den sista tjuren kapitulerar

Förklara gärna detta tydligare. Min tolkning: Kapitulerar den sista tjuren så finns det inga köpare och då går priset rimligen ner, teoretiskt till noll då ingen vill köpa. Fast det blir ju inga avslut då ingen köper. Alltså kapitulerar den sista tjuren sjunker marknaden som en sten.
Jag ser din poäng, och kanske var jag lite för snabb där. Det har ju hänt förut ;-)

Den vanligare formuleringen är att "toppen är nådd då den sista björnen kapitulerat" (eftersom det då inte finns någon kvar som vill sälja, alla sitter och håller i vad det nu är och väntar på att det skall gå upp ytterligare, vilket det inte gör eftersom det inte blir några affärer, dvs ingen volym). Inverterar du det så får du vad jag skrev, med andemeningen att när alla är björnar så har de sålt vad de tänker sälja i ett baisse-scenario. Om priset då försöker fortsätta ner ytterligare (utan volym på affärerna) så kommer det att få björnar att konvertera eftersom priset blir än mer attraktivt .

Jag håller dock med om att det inte funkar riktigt lika bra... metaforer funkar bara så långt.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #685 skrivet: torsdag 24, april 2014, 11:52:31 »
     Det är dags att lägga till en ny metafor i det pågående spelet…

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
« Svar #686 skrivet: torsdag 24, april 2014, 12:59:35 »
Silver nu nere på fleraårslägsta igen, visst?

Utloggad Holter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Medlem #800
« Svar #687 skrivet: torsdag 24, april 2014, 13:27:31 »
Citera

Jepp! Har nyss börjat spara i silver så sitter själv och funderar
på mitt 3:e inköp. Men man kanske skall vänta då grafen är skakig
hos Sarek? -Nybörjare här ;D

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #688 skrivet: torsdag 24, april 2014, 13:56:01 »

Kollade just på Fantoms BullionVault-graf. Den sade "19.08". Min gissning i utlottningen var "19.09". Hade inte räknat med att bli sannspådd riktigt så snabbt, men med det frenetiska hackande vi ser i graferna numera håller vi ju på att hamna i en situation där enda sättet att ens kunna se det aktuella silverpriset är genom att använda målfoto.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #689 skrivet: torsdag 24, april 2014, 15:56:24 »
Hann inte köpa... Och där är vi uppe i närheten av 20.00$ igen ;-)

/H

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 23:44

Centralbankernas guldhandel by gbz
Igår kl. 23:21

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 21:33