Författare Ämne: Riksbanken  (läst 84215 gånger)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 998
  • Affärsomdömen: 3
SV: Riksbanken
« Svar #135 skrivet: fredag 09, maj 2025, 09:33:31 »
Att kriget pågått i tre år tycker jag visar på att det här är en konflikt mellan två stormakter med Ukraina som proxy och inte en ensidig konflikt om att Ryssland fick försig att erövra en halvö.

Jo, det är en ensidig konflikt där Ryzland ville införliva Ukraina och utplåna dess befolknings identitet som ukrainare.
EU länderna tillsammans med USA ville hjälpa Ukraina och förhindra detta och att de länderna kom att stå emot Ryzland är en senare sak.

Att dras in i den konflikten är inget som gynnar Sverige

När man hjälper folk som har blivit utsatta så tänker man inte på vad man skall tjäna på att hjälpa. Utan man gör det av moraliska skäl och det får kosta.

Citat: "men vi saknar tyvärr självstyre och det är bankerna som styr."

Jag begriper inte vad du menar med att Sverige saknar självstyre. Likaså att bankerna styr.

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #136 skrivet: fredag 09, maj 2025, 09:57:04 »
Att kriget pågått i tre år tycker jag visar på att det här är en konflikt mellan två stormakter med Ukraina som proxy och inte en ensidig konflikt om att Ryssland fick försig att erövra en halvö.

Jo, det är en ensidig konflikt där Ryzland ville införliva Ukraina och utplåna dess befolknings identitet som ukrainare.
EU länderna tillsammans med USA ville hjälpa Ukraina och förhindra detta och att de länderna kom att stå emot Ryzland är en senare sak.
I beg to differ, jag håller med Philip.

Att dras in i den konflikten är inget som gynnar Sverige

När man hjälper folk som har blivit utsatta så tänker man inte på vad man skall tjäna på att hjälpa. Utan man gör det av moraliska skäl och det får kosta.

Citat: "men vi saknar tyvärr självstyre och det är bankerna som styr."

Jag begriper inte vad du menar med att Sverige saknar självstyre. Likaså att bankerna styr.
Sverige saknar självstyre, det Är bankerna som styr. Det är ett faktum. Det hänger faktiskt ihop med att guld- och silverpriserna är manipulerade och kontrollerade nedåt än äkta värde. Hela aktiemarknaden är det förvisso, och det hänger också ihop med det.
« Senast ändrad: fredag 09, maj 2025, 09:58:39 av vitae »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #137 skrivet: fredag 09, maj 2025, 10:14:19 »
I beg to differ, jag håller med Philip.
Jaha _ Kan du var snäll och utveckla dina dina tankar om saken mer än att bara "hålla med".

Sverige saknar självstyre, det Är bankerna som styr.
Guld- och silverpriserna är manipulerade och kontrollerade nedåt än äkta värde

Jaha, och detta medför och innebär att Sverige saknar självstyre!!???

VAD är kopplingen till manipulerade guld och silverpriser och Sveriges självstyre!??

« Senast ändrad: fredag 09, maj 2025, 11:30:12 av Tyr »

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 361
« Svar #138 skrivet: fredag 09, maj 2025, 11:03:58 »
Dock har inte Ukrainare en chans mot Ryssland.
Så rent slöseri med pengar och liv

Lite trött människosyn där kan jag tycka. Gäller samma sak om Ryssland skulle atackera Sverige? Ingen idé att andra hjälper oss i det läget? Lika bra att lägga sig på rygg för Putin?

Jag ber mycket om ursäkt för att detta inte har något med ämnet att göra.

Det jag nämner är situationen som pågår idag där Ryssland vinner mer mark för varje dag som går därmed ser jag fred som det enda alternativet förutom att kriga till det inte finns fler ukrainare.

Pengar kan göra så mycket mer nytta om de används till andra saker än krig.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #139 skrivet: fredag 09, maj 2025, 13:56:04 »
Det jag nämner är situationen som pågår idag där Ryssland vinner mer mark för varje dag som går...
De ryska styrkornas framryckning har gått långsamt i år.

Från januari till april tog Ryssland 1 627 kvadratkilometer mark från Ukraina, enligt tankesmedjan ISW:s bedömning.
Det territorium är mindre än motsvarande Vättern.

Samtidigt har Rysslands förluster ökat till 99 döda och skadade per tagen kvadratkilometer, uppger ISW.

därmed ser jag fred som det enda alternativet förutom att kriga till det inte finns fler ukrainare.

Rysslands krig kostar dem väldigt mycket och den ryska ekonomin är redan nu ohållbar och man står inför hotet om en storskalig ökning av företagskonkurser, skriver tankesmedjan Tsmakp som ger råd till regeringen.

De ryska styrkorna kan dra hem vid vilket klockslag som helst.

Dra hem dina styrkor bara så blir det fred, men det vill inte den ryska envåldshärskaren utan denne vill ha så mycket det bara går av det som inte är hans.

Utloggad vitae

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #140 skrivet: fredag 09, maj 2025, 15:37:27 »
Jaha _ Kan du var snäll och utveckla dina dina tankar om saken mer än att bara "hålla med".
Nej, jag orkar inte, har haft för mycket med dina likar att göra... Egentligen inget ont menat mot dig sådär, bara att det brukar vara som att diskutera med en vägg. Vi delar helt enkelt inte samma åsikter.
Det jag Kan säga är att allt det här hänger samman, i mina ögon är du formad av mainstream medias vinkling av allt. Och jag är ju av åsikten att de är lögnare, som är med i samma spel som resten jag har pratat om. Du är en av 'det sovande folket', som Reinfeldt så fint skrev en bok när han var 30 som nu inte längre finns att hitta någonstans. Och jag i dina ögon borde vara en konspirationsteoretiker. Vill du få mer input/diskussionsmateriel så finns det många bra konspirationsteoretiskt vinklade hemsidor. Jag lämnar diskussionen därhän..

VAD är kopplingen till manipulerade guld och silverpriser och Sveriges självstyre!??
Kolla lite hemsidor och så, som jag precis sagt, så borde det kunna framgå.
« Senast ändrad: fredag 09, maj 2025, 15:39:49 av vitae »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #141 skrivet: fredag 09, maj 2025, 15:47:40 »
Nej, jag orkar inte, har haft för mycket med dina likar att göra... Vi delar helt enkelt inte samma åsikter.
Och här lägger vi ner diskussionen.

Givetvis har alla rätt till sin åsikt, men det betyder inte att man har rätten att utnyttja forumet som plattform för att föra ut den och alldeles särskilt inte genom att kapa en tråd som en gång i tiden handlade om Riksbanken.

De som vill käbbla vidare får göra det någon annanstans än här.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 11:21

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14