Författare Ämne: Argument mot att äga ädla metaller  (läst 12419 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Argument mot att äga ädla metaller
« skrivet: lördag 25, maj 2013, 20:47:32 »
Jag är inte religiös. Inte heller är jag det vad det gäller ädelmetaller. På samma sätt som man talar om fördelarna, måste man vara klarsynt med nackdelarna.

Har därför skapat en tråd ”argument mot att äga ädelmetaller”. Jag säger inte att alla argumenten är riktiga, men de är de vanligaste. Tanken är att skapa en diskussion. Fyll på med argument för och emot.

1.   Ädelmetaller är pengar som ligger stilla. Pengar som istället investerats i exempelvis produktion ökar och bli fler.

2.   Att ha stora mängder ädelmetaller innebär en säkerhetsmässig risk. Stjäls de som är de troligen för alltid förlorade.

3.   Värdetillväxt inom ädelmetaller kommer enbart om oron inom ekonomin ökar.

4.   Ädelmetaller får allt mindre betydelse allt eftersom teknikutvecklingen går framåt. Exempel på detta är minskad andel guld inom elektronik, minskad andel silver för framkallning genom digital teknik.

5.   Ädelmetaller är en barbarisk relik. Ett modernt valutasystem har otroligt många fler fördelar. Är mer skalbart och ger mer transparens. Underlättar handel.

Min absoluta favorit också:

6.   Guld går inte att äta. :D

7.   Modernare utvinningsteknik kommer innebära ökat utbud av ädelmetaller och därmed lägre priser.

8.   Inga valutasystem bygger på silver- eller guldmyntfot idag. Ädelmetaller har därför fått en mer perifer betydelse.

9.   Ädelmetallprisernas stora uppgång på senare år, visar tydligt att det är en bubbla.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Argument mot att äga ädla metaller
« Svar #1 skrivet: lördag 25, maj 2013, 21:00:17 »
10. Guld har väldigt få nyttoområden. Ett lågt industriellt värde.

11. Priset på PM är manipulerat. De stora elakingarna kan göra som de vill och krossa småspararna.

12. Folk tycker man är en foliehatt som sparar i PM  ;D

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: lördag 25, maj 2013, 21:12:34 »
Rätt mycket ironi ikväll märker jag :-)
Men allvarligt talat så tycker jag att 1-3 har relevans och bör tas i åtanke när man går in i ädelmetaller.

Nu släpper jag ädelmetallerna och koncentrerar mig på CL finalen :-)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1544
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #3 skrivet: lördag 25, maj 2013, 22:04:56 »
Jag är inte religiös. Inte heller är jag det vad det gäller ädelmetaller. På samma sätt som man talar om fördelarna, måste man vara klarsynt med nackdelarna.

Detta är väldigt vikigt att man har med i sin personliga bedömning. Bra initiativ, och jag har kommentarer om flera av dessa. Låt oss börja med den första:

Citera
1.   Ädelmetaller är pengar som ligger stilla. Pengar som istället investerats i exempelvis produktion ökar och bli fler.

Även om detta är sant så tycker jag att det är fel perspektiv. Man kan som bekant alltid dela in vilken grupp som helst i två undergrupper. Om vi gör detta utifrån ett konsumtionsperspektiv så blir de två grupperna "lånarna" och "spararna". De förstnämnda konsumerar mer än de producerar och de sistnämnda producerar mer än de konsumerar. Lånare vet vi hur de fungerar, hela samhället är ju uppbyggt på att alla skall låna till allting, och få skatteavdrag på lånen för att göra det än mer attraktivt. Sparare däremot är lite mer udda idag, men detta är nytt, så var det inte förr.

Tidigare har det gått att vara "sparare", dvs att placera sitt överskott på ett tryggt sätt och långt senare njuta frukterna av sparandet. I en allt osäkrare värld försvinner undan för undan allt säkert sparande och även de som inte är riskbenägna tvingas ta allt större risker.

Felet i punkt 1 är att den outtalat gör antagandet att alla pengar är riskkapital där man jagar högre avkastning. Det stämmer inte historiskt. Mycket kapital är sparande, som ägaren *inte* vill ta risker med. Min förhoppning om framtiden är att guld (inte silver) kommer att vara en stabil och säker form av *sparande*. De tillgångar som jag är beredd att ta risk med kan jag placera i produktion (t ex aktier i bolag), köpa silver för, etc.

Bland de saker där jag tycker att samhället sviker så står sveket mot spararna väldigt högt. Spararna är en grundval för ett stabilt samhälle och i dagens samhälle är de närmast utrotningshotade.

Jag återkommer om övriga punkter. Familjen först.

august

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: söndag 26, maj 2013, 13:48:22 »
13. Det finns en risk för förfalskningar. Tråkigt om man sparat hela livet för att ha lite volfram till pensionen :D

Även om förfalskningar förekommer, så är de inte vanliga. Om man sprider ut sina inköp över tid och leverantörer så har man redan där säkrat att förmodligen allt eller åtminstone nästan allt man köpt är äkta. Vidtar man ytterligare åtgärder genom kontroll av varorna så har man i princip uteslutit risken att ha en massa förfalskningar i sin guldreserv.

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: söndag 26, maj 2013, 14:32:28 »
Tror att det är viktigt för framtiden att valuta är kopplad till någon fysisk vara.

- Olja: Används hela tiden. Spekulation om vad som finns och hur mycket som återstår. Detta är för mig inget alternativ för framtiden, eftersom spekulation missbrukas.

- Guld: Det mesta finns kvar. Givetvis spekulation om hur mycket som finns kvar att gräva upp, men ointressant eftersom man kan inte trycka mer pengar än vad som finns upplockat.

- Silver: Används i elektronik produkter, men det kommer troligtvis bli mindre i framtiden när man finner andra material ex. plast som kanske kommer att ersätta silver.. Kan användas på samma sätt som guld.

Vi kommer med rätt stor säkerhet (tror jag) aldrig återgå till guld eller silver pengar. Däremot hade jag gärna sett att man återgår till guld & silver standard för valuta. Tror inte pengar som sedlar eller mynt är framtiden. Vi får nog leva med så kallad elektroniks valuta.

Det är möjligt att ett fösta initialt steg om det blir kollaps i fiat valuta, att guld och silver ersätter fiat under denna tid, tills ett nytt globalt system utformas.

En kontroversiell metod är att avskriva skulder. Ex. Usa får sina skulder avskrivna samtidigt som Kina (köper väldigt mycket skulder av Usa för att hålla nere sin valuta) accepterar detta. Kina har gjort en dramatisk uppsving i ekonomin tack vara lågt värderad valuta. Dessa har omsatts i högre levnadsstandard samtidigt som det har skapat enorma fysiska tillgångar. Maktfördelningen i framtiden är osäker.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: söndag 26, maj 2013, 19:40:06 »
2.   Att ha stora mängder ädelmetaller innebär en säkerhetsmässig risk. Stjäls de som är de troligen för alltid förlorade.

Detta är givetvis korrekt.

Citera
3.   Värdetillväxt inom ädelmetaller kommer enbart om oron inom ekonomin ökar.

Avsikten med pengar är inte att de skall växa utan att de skall ha ett inneboende värde som gör att detta värde kan sparas (till senare), flyttas (till annan plats, annat land) och delas (i mindre enheter).

I takt med att det ineboende värdet urholkas (inflation), sparfunktionen förstörs (kapitalbeskattning, Cypern, Australien, bank runs, etc) och flyttfunktionen beskärs (valutarestriktioner, etc) så blir man tvingad att kompensera för detta med någonting annat (värdetillväxt, vilket alltid måste leda till ökad risk).

Detta gör att hela argumentet med värdetillväxt är baserat på ett accepterande av att "pengar" slutat fungera som tänkt och har blivit en sorts riskinstrument. Givet detta så underkänner man PM på avsaknaden av en värdetillväxt som inte behövs på samma sätt eftersom PM har kvar det inneboende värde som fiat förlorat.

Citera
4.   Ädelmetaller får allt mindre betydelse allt eftersom teknikutvecklingen går framåt. Exempel på detta är minskad andel guld inom elektronik, minskad andel silver för framkallning genom digital teknik.

Det som är fel här är att det ligger ett antagande i botten som är olika för silver och guld. Det är att PM endast är råvaror, inte pengar. Det stämmer inte för guld, enligt min uppfattning. Och det verkar som om världen inklusive en massa CB håller med. Det stämmer dock för silver, även om det inte tidigare gjort det. Idag är silver inte pengar, det kan dock ändras.

Det andra felet är minskad användning, vilket stämmer för guld, inte stämmer för silver. Silveranvändningen ökar. Dock kan man då hävda att "spekulation" (köp av silver i hopp om stigande pris) inte skall räknas med. Isåfall så ökar inte förbrukningen, men den är fortfarande konstant (www.silver-institute.org). "Spekulationsdelen" är idag en mindre del, drygt 10%

Citera
5.   Ädelmetaller är en barbarisk relik. Ett modernt valutasystem har otroligt många fler fördelar. Är mer skalbart och ger mer transparens. Underlättar handel.

Skalbart: absolut, mycket enklare och billigare att öka mängden pengar för den som sitter på rätten att göra detta. Transparens: absolut, mycket enklare att kontrollera vad folk använder sina pengar till. Notera dock att ingen av dessa "fördelar" har med vad pengar ÄR att göra, de har med vad som är bra för Staten (dock inte för individen) att göra.

Underlättar handel: tja, sådär tycker jag. Se nuvarande kombination av valutakrig, uppsägande av dollarbaserade handelsavtal och annat så är väl bilden rätt solkig. Det som handel behöver är ett STABILT valutasystem, fick man det så skulle det inte spela så stor roll vad det var baserat på, det skulle bli ett tekniskt problem och sådana kan man lösa.

august

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 726
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: söndag 26, maj 2013, 20:04:41 »
olja=mitt förstaval. lite svårt att förvara i decennier hemma tyvärr. annars vore det betydligt bättre än pm.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: söndag 26, maj 2013, 20:09:50 »
Tror att det är viktigt för framtiden att valuta är kopplad till någon fysisk vara.

- Olja: Används hela tiden. Spekulation om vad som finns och hur mycket som återstår. Detta är för mig inget alternativ för framtiden, eftersom spekulation missbrukas.

Det stora problemet med olja är att världen behöver oljan för annat än som valuta. Den måste konsumeras eftersom hela vårt välstånd bygger på olja. Hur bra det är kan självklart diskuteras (det är inte bra), men olja kan inte bli pengar.

Citera
- Guld: Det mesta finns kvar. Givetvis spekulation om hur mycket som finns kvar att gräva upp, men ointressant eftersom man kan inte trycka mer pengar än vad som finns upplockat.

Precis rätt. Det är också så att oavsett hur mycket som finns kvar i marken så finns det väldigt mycket lagrat ovan jord. Detta är bra, ju mer desto stabilare.

Citera
- Silver: Används i elektronik produkter, men det kommer troligtvis bli mindre i framtiden när man finner andra material ex. plast som kanske kommer att ersätta silver.. Kan användas på samma sätt som guld.

Här är jag som bekant mer skeptisk. Just det faktum att silver har så viktig industriell användning är någonting som gör det mindre lämpat som pengaer (oavsett om det är direkt eller indirekt).

Citera
Vi kommer med rätt stor säkerhet (tror jag) aldrig återgå till guld eller silver pengar. Däremot hade jag gärna sett att man återgår till guld & silver standard för valuta. Tror inte pengar som sedlar eller mynt är framtiden. Vi får nog leva med så kallad elektroniks valuta.

Du använder orden "pengar" och "valuta" tvärtemot hur jag använder dem, men jag tror att vi ändå är överens. Jag håller med om att fysiska mynt har sina dagar räknade, oavsett metallen i mynten. Jag är helt övertygad om att det är fiat (fysiska eller elektroniska) som gäller för transaktioner och handel. Men jag har ännu inte sett något förslag som vore bättre än guld som bas för sparande.

Observera att jag inte säger "reserv" (för den tryckta valutan) och inte heller "guldstandard" (såsom i en garanti att kunna byta 1000 fiat mot någon fix mängd guld hos banken).

Däremot så innebär "bas för sparande" att om Staten trycker för mycket fiat så kommer folk att växla fiat mot guld (fiat tappar i värde). Detta gör att staten måste hålla tryckarfingret i styr för att behålla värdet på sin valuta. Men det innebär inte en fix växelkurs fiat/guld eftersom det inte är vad folk vill. Folk vill kunna belåna sig, konsumera idag det de tänker producera imorgon. Fine, gör ni det, men den fiatexpansionen (via fractional reserve banking) omöjliggör en fix växelkurs. Detta är inte något problem, men det är orsaken till att jag inte tror på en återgång till en guld (eller silver) "standard".

august

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: söndag 26, maj 2013, 21:01:49 »
olja=mitt förstaval. lite svårt att förvara i decennier hemma tyvärr. annars vore det betydligt bättre än pm.

Ligger faktiskt lite i det påståendet.

Ett väldigt förenklat påstående är;

Pengar ökar i mängd = blir mindre värda.

Olja minskar i mängd (förbrukas) = borde den bli mer värd?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 726
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #10 skrivet: söndag 26, maj 2013, 21:49:09 »
Citera
eftersom
hela vårt välstånd bygger på olja.

just därför är olja den bästa valuta du kan ha. dessutom konsumeras den, vilket gör sparad olja mer.värdefull.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: söndag 26, maj 2013, 22:05:01 »

Ligger faktiskt lite i det påståendet.

Ett väldigt förenklat påstående är;
Pengar ökar i mängd = blir mindre värda.
Olja minskar i mängd (förbrukas) = borde den bli mer värd?

Uppenbarligen ser jag annorlunda på detta än många av er andra. Det förvånar mig en aning, men är onekligen intressant (åtminstone för mig).

Min uppfattning är att pengars uppgift är att vara en stabil referens (samt portabel, delbar, etc). Ursprunget är att slippa ifrån byteshandel, dvs jag säljer min ko för 22 riksdaler och köper tre veckor senare en gris av Åbama för 9 riksdaler och ytterligare senare två höns av maggan för 2 x 3 riksdaler (resterande 7 riksdaler sparar jag) är mycket enklare än en kombinerad bytesaffär med multipla parter över lång tid.

Ingenstans finns det ett behov av värdetillväxt i själva pengarna. Vill jag ha värdetillväxt så *placerar* jag pengarna (avkastning mot risk). Vill jag ha pengarna kvar (dvs uppskjuten konsumption) så... behåller jag pengarna. Att det inte riktigt fungerar så idag är uppenbart... och som vi alla noterar så har vi pga detta en växande global oro för "värdet" av våra pengar. Att vi är här och diskuterar PM beror i första hand på denna oro för det framtida värdet på våra fiatpengar.

Att då diskutera att knyta valutan mot någonting konkret är en naturlig slutsats men i mina ögon är det lika fel att knyta den mot någonting som ökar i värde (som olja) som mot någonting som minskar i värde (pappersbitar).

Pappersbitarna har nackdelen att på sikt utradera sparande och sparare. Olja som bas skulle ha nackdelen att den inneboende värdeökningen (på olja/pengar) leder till deflation och stagnation. Istället för att köpa det du faktiskt behöver idag så väntar du till nästa månad. Hastigheten på pengar går ner eftersom handel går ner eftersom när du sålt din produkt så är det bättre att sitta på pengarna (som ökar i värde) än att köpa nya komponenter.

august

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 26, maj 2013, 22:39:29 »
Till att börja med skulle jag aldrig sälja en gris så billigt August! :)

Skämt och sido, vi ser nog på pengar (de digitala och pappersvarianten) på ungefär samma sett trots allt. De är ett universellt handelsmedel för att konvertera fram och tillbaka mellan olika varor och tjänster. Det är huvudsyftet med pengarna. För att pengarna ska kunna uppfylla det syftet, måste de ha ett hyfsat stabilt inneboende värde. Antingen verkligt genom att de är backade av något, eller inbillat, att folk i allmänhet tror att de ska behålla sitt bytesvärde någorlunda för att utgivarna vet vad de gör.

Det finns visserligen flera definitioner, men inflation brukar sammanfattas med penningmängsökning. Alltså att antalet pengar ökar och att det därför finns mer pengar som efterfrågar varan. Något som gör varan dyrare i förhållande till pengarna.  Pengarna är därför (precis som du är inne på), en dålig värdebevarare.

Vad jag menar är att oljan är en resurs som det moderna samhällets välstånd till stora delar bygger på. Det är samtidigt en resurs som konsumeras (minskar). Visserligen har modern teknik inneburit att tidigare outvinningsbara oljekällor nu kan utvinnas. Oljan är däremot fortfarande en resurs som minskar då den konsumeras. En minskande tillgång där tillgången efterfrågas borde göra den mer värdefull, om inget annat inträffar som gör den mindre efterfrågad.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: söndag 26, maj 2013, 23:17:39 »

Skämt och sido, vi ser nog på pengar (de digitala och pappersvarianten) på ungefär samma sett trots allt. De är ett universellt handelsmedel för att konvertera fram och tillbaka mellan olika varor och tjänster. Det är huvudsyftet med pengarna. För att pengarna ska kunna uppfylla det syftet, måste de ha ett hyfsat stabilt inneboende värde. Antingen verkligt genom att de är backade av något, eller inbillat, att folk i allmänhet tror att de ska behålla sitt bytesvärde någorlunda för att utgivarna vet vad de gör.

Så långt är vi ense.

Citera
Det finns visserligen flera definitioner, men inflation brukar sammanfattas med penningmängsökning. Alltså att antalet pengar ökar och att det därför finns mer pengar som efterfrågar varan. Något som gör varan dyrare i förhållande till pengarna.  Pengarna är därför (precis som du är inne på), en dålig värdebevarare.

Just så. Håller du med om att detta (belåning, kreditexpansion, inflation, ...) någonstans verkar vara inbyggt i den mänskliga naturen? Håller du isåfall med om min slutsats att den enda lösningen är att vi måste separera transaktionsmediet från sparmedlet? Det är inte så jag vill provocera eller bråka om olika uppfattningar utan bara att dina inledande listor med argument har lett till så många parallella spår att det börjar bli lite oöverskådligt.

Citera
Vad jag menar är att oljan är en resurs som det moderna samhällets välstånd till stora delar bygger på. Det är samtidigt en resurs som konsumeras (minskar). Visserligen har modern teknik inneburit att tidigare outvinningsbara oljekällor nu kan utvinnas. Oljan är däremot fortfarande en resurs som minskar då den konsumeras. En minskande tillgång där tillgången efterfrågas borde göra den mer värdefull, om inget annat inträffar som gör den mindre efterfrågad.

Ny teknik har förvisso inneburit att vi når nya oljekällor. Men, som du kanske vet... om du tittar på EROEI ("energy return on energy invested") så ser du att den hela tiden sjunker, dvs det kostar allt mer energi att få ut allt mindre "nettoolja" (och dessutom kostar den allt mer pengar). Konskvensen är att netto så sjunker oljereserverna ny teknik till trots eftersom så mycket mer energi går åt till utvinningen att marginalen hela tiden minskar. Peak Oil är inte teori, det är faktum. Chris Martenson är en bra källa i dessa frågor och hans "Crash Course" borde närmast vara obligatorisk läsning idag.

Så allt detta om olja är vi helt överens om. Men det jag inte förstår är var i detta du hittar avstampet för oljans lämplighet som monetär referens? Helt obegripligt i mina ögon. Om detta med konsumeras men är svårt att lagra är bra kriterium så kan vi lika gärna ta uran. Eller järnmalm. Eller kol. Det som gör guld bra är ju just att det inte konsumeras (ingen industriell användning att tala om), finns i stor mängd ovan jord (stabilt) och inte behövs till annat.

august

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: måndag 27, maj 2013, 03:48:55 »

Så långt är vi ense.

Citera

Just så. Håller du med om att detta (belåning, kreditexpansion, inflation, ...) någonstans verkar vara inbyggt i den mänskliga naturen? Håller du isåfall med om min slutsats att den enda lösningen är att vi måste separera transaktionsmediet från sparmedlet? Det är inte så jag vill provocera eller bråka om olika uppfattningar utan bara att dina inledande listor med argument har lett till så många parallella spår att det börjar bli lite oöverskådligt.

Mja, vi är nog trots allt rätt överens i sak, men diskussionen tenderar till ordklyveri.

Vi kan diskutera, definiera och omdefiniera vad som är sparande och vad som är en investering. Syftet med ett sparande är som regel att bevara ett värde. Syftet med en investering är vanligen att dina tillgångar ska växa.

De som sparade (läs investerade) i fysiskt guld eller silver den september 2011 har fått sett sitt sparande (investering) gått ner i värde relativt mot flertalet andra tillgångar, däribland vanlig valuta (fiat). Definitionen av investering brukar just vara att det finns ett visst mått av risk förknippat med investeringen. Definitionen av ett sparande att det minst (helst) ska bevara det sparades kapitalets värde och köpkraft.

Att spara i pengar (läs fiatvaluta). Ja, du kan faktiskt spara i vanliga pengar. Mina ungar gör det, de har spargrisar med mynt i. Varje barnbidrag som kommit sedan de föddes har gått in på konton knutna till vart och ett av barnen. Nej, det är inte min idé utan frugans.

Det är ett dumt sparande, jag vet, men så är det är i vart fall. Sparande i pengar är ett sparande även om det inte alltid är speciellt klokt, då det man sparar i garanterat blir mindre värt.

Ny teknik har förvisso inneburit att vi når nya oljekällor. Men, som du kanske vet... om du tittar på EROEI ("energy return on energy invested") så ser du att den hela tiden sjunker, dvs det kostar allt mer energi att få ut allt mindre "nettoolja" (och dessutom kostar den allt mer pengar). Konskvensen är att netto så sjunker oljereserverna ny teknik till trots eftersom så mycket mer energi går åt till utvinningen att marginalen hela tiden minskar. Peak Oil är inte teori, det är faktum. Chris Martenson är en bra källa i dessa frågor och hans "Crash Course" borde närmast vara obligatorisk läsning idag.

Så allt detta om olja är vi helt överens om. Men det jag inte förstår är var i detta du hittar avstampet för oljans lämplighet som monetär referens? Helt obegripligt i mina ögon. Om detta med konsumeras men är svårt att lagra är bra kriterium så kan vi lika gärna ta uran. Eller järnmalm. Eller kol. Det som gör guld bra är ju just att det inte konsumeras (ingen industriell användning att tala om), finns i stor mängd ovan jord (stabilt) och inte behövs till annat.

august

Men August, jag har aldrig påstått att oljan har någon monetär referens. Papper har en monetär referens, digitala siffror likaså. Guld, silver, koppar, brons och snäckskal har det också, om vi går lite längre tillbaka.

Men olja en tillgång som man kan investera i. Det är en tillgång som kanske (troligen) kommer bli mer värd. Varför, jo det moderna samhället är beroende av den! Det blir mindre av den och det som finns kvar blir svårare att får fram.

Vissa skulle kanske säga att de investerar i oljebaserade aktier av denna orsak. Andra tycker att de har ett sparande i samma tillgång. På samma sätt som vissa tycker de sparat eller investerat i guld och silver.

Personligen tror jag en investering i ädelmetaller är klokt, då min gissning är att vi bara sett början på problemen inom världsekonomin. Mycket också beroende på den långa historiken som värdebevarade över tid. Däremot är det inte en helt riskfri investering vilket vi sett den senaste tiden. Det kan därför diskuteras om det uppfyller kriteriet för ett säkert sparande.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Idag kl. 16:10

Bullionvault by august
Idag kl. 15:39

Hur investerar ni efter corona? by glimbert
Idag kl. 15:03

Corona, inte ölen by Birka
Idag kl. 14:36

Köpes 1/10 Oz guld by Lowrance
Idag kl. 13:05