Författare Ämne: Nybörjare  (läst 5816 gånger)

Utloggad Lisson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
Nybörjare
« skrivet: fredag 17, maj 2013, 21:46:56 »
Ny i dessa sammanhang som sagt. Står just i begrepp att göra mina första inköp. Har läst åtskilliga trådar på diverse forum och kollat ett antal inköpsställen men vete tusan om jag blivit så mycket klokare.

Tackor eller mynt, guld,silver eller annan ädelmetall, köp i Sverige eller utomlands? Känner mig som en riktig gröngöling.

Mitt ändamål är att säkra upp åtminstone en mindre summa om den stora finanskollapsen kommer.  Tacksam för alla synpunkter.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1544
  • Affärsomdömen: 48
Nybörjare
« Svar #1 skrivet: fredag 17, maj 2013, 22:21:15 »
1. Inte alla ägg i en korg. Guld *och* silver. Men börja med guld. Guld som värdebevarare, silver som spekulation och "krydda".

2. Mynt, inte tackor initialt. I teorin lägre premie på tackor, ffa större. Men om du kan få en guldtacka eller ett flertal mynt så innebär mynten större handlingsfrihet.

3. Håll koll på vad du verkligen betalar (spot+premie). Titta på pris och dividera med finvikt (faktisk guldmängd). Variationen i premie är ibland väldigt stor mellan olika mynt. För 1oz är det lätt att se, för andra finvikter måste du räkna. Normalt är större mynt mer prisvärda (lägre premie), men inte alltid. 20 Franc Napoleon III från Tavex är t ex ofta väldigt prisvärd.

4. Guld köper du normalt i Sverige, från någon av de stora handlarna. Silver är intressant att köpa från utlandet, men bara om det är rimligt stora mängder pga transportkostnaden.

5. Tro inte på för mycket som du läser på nätet. Tänk själv. Stressa inte för mycket, tänk dig för. Världen kanske går under imorgon, men det är faktiskt betydligt mer sannolikt att den inte gör det.

Lycka till!

august

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 791
  • Affärsomdömen: 30
SV: Nybörjare
« Svar #2 skrivet: fredag 17, maj 2013, 23:14:13 »
Kom dessutom ihåg att du ska göar vad du vill och gillar, själv skyr jag tackor som pesten, de tilltalar mig inte tillräckligt och när jag till slut köpte min första visade den sig vara falsk. Allt ordnade visserligen upp sig till det bästa men jag tappade onekligen sugen på dylika.  Vill du av någon anledning främst ha gamla cirkulerade Vrenelis, köp det då, vill du ha tackor så köp det. Ingen vet ändå vad som i förlängningen visar sig vara bäst. Vi kan dividera om att tackor ger bäst pris/gram eller att Krugerrand är världens mest präglade mynt eller Pandor får premium eller att Maples oftast är det mynt som är rent guld med lägst premie men i slutändan kommer du tycka att det är roligast om du köper det DU vill ha.

Utloggad Lisson

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 19, maj 2013, 18:49:57 »
Tack för tips. Fick definitivt något att gå vidare på.

Lägger jag ihop era inlägg så hamnar jag någonstans i att köpa av lust men kommer, förhoppningsvis, ha koll på att det sker till ett hyfsat pris.

august, betyder större handlingsfrihet med mynt att de är lättare att avyttra än säg mindre tackor med ungefär motsvarande vikt?

Soul crew, lurad när du köpt guld. Hur vanligt är det? Om jag håller mig till t ex Tavex, Liberty eller Guldcentralen är jag på den säkra sidan då? På Libertys sida fanns nåt tips om att det går att testa guldet med syra men det känns inte som något för en amatör.

Förvaringsfrågan är en annan sak som verkar knepig. Några råd?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 791
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: söndag 19, maj 2013, 19:07:09 »
I mitt fall var det en silvertacka jag köpte av en forumit som själv blivit lurad. Jag fick mina pengar tillbaka av honom, han fick tillbaka sina av den han köpt dem av. Köper du direkt av LS, Guldcentralen eller Tavex borde du vara så säker du kan vara. Mig veterligen har ingen fått något som inte var äkta vara av någon av dem.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: måndag 20, maj 2013, 00:15:32 »
Instämmer till fullo i allt som redan har skrivits. Det är mycket bra råd. Personligen så vill jag samtidigt trycka lite extra på SoulCrews resonemang. Det är viktigt att det är lustfullt och att man hittar sin egen infallsvinkel. Många forumiter verkar ofta hitta någon viss typ av mynt att samla på, samtidigt som man köper mer "banala" dito i mängd enbart för metallens skull. För egen del så har det blivit en hel del äldre europeiska guldmynt. Dessa har ofta relativt låg premie, är vackra och bjuder dessutom alltid på en liten historielektion. Ytterligare ett pluss är att det är ovanligt med förfalskningar.
Men du kanske har helt andra intressen och hittar något helt annat. Bland moderna silvermynt finns det tex. mängder av olika varianter för alla smaker. Vissa av dessa kan dock ha en hög premie. Ett annat tips är att använda sig av www.gold.de . Här får du en bra översikt på både priser och Tyska handlare. Om du beställer från utlandet så glöm bara inte att ta med frakten i kalkylen. Denna kan variera stort mellan handlarna.
Lycka till med dina inköp.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1544
  • Affärsomdömen: 48
Nybörjare
« Svar #6 skrivet: måndag 20, maj 2013, 01:01:54 »
Tack för tips. Fick definitivt något att gå vidare på.

Lägger jag ihop era inlägg så hamnar jag någonstans i att köpa av lust men kommer, förhoppningsvis, ha koll på att det sker till ett hyfsat pris.

Bra sammanfattning. Du kommer snabbt att bli varse att detta är starkt vanebildande så skaffa dig en plan och försök hålla den så att du inte förköper dig i början.

Citera
august, betyder större handlingsfrihet med mynt att de är lättare att avyttra än säg mindre tackor med ungefär motsvarande vikt?

Det jag skrev var iofs EN tacka eller FLERA mynt, så den handlingsfrihet jag i första hand menar var att kunna avyttra delar.

Vad gäller mindre tackor eller mynt så är det mycket en smaksak. Vissa går helt på tackor, gillar att de har unika nummer och är inplastade. Andra är mer för mynt. Själv försöker jag hålla mig agnostisk, men tycker att mynt är roligare, ffa de som inte är 999 utan t ex 900 eller 917 eftersom de är gjorda för att cirkuleras och inte far illa av att man hanterar dem.

Jag föreslår att du testar lite olika i mindre storlekar tills du vet vad du gillar.

Citera
Förvaringsfrågan är en annan sak som verkar knepig. Några råd?

Du lär inte få något magiskt knep. Det är en mångbottnad fråga. Bankfack? Eget kassaskåp? Gräva ner i skogen? Lagringstjänst a la BV eller GM? Alla har fördelar och nackdelar. Även här kan det bästa vara att satsa på flera hästar.

Jag har för mig att Guldcentralen numera kan erbjuda en lagringstjänst men att den startar vid 10 kg guld, vilket dessvärre gör det ganska ointressant för just mig. För dig kanske det är perfekt ;-)

august

Utloggad Lisson

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 22, maj 2013, 12:02:20 »
Alltid spännande att ge sig ut på oprövad mark. Kollar upp tysklandstipset.

Tack så mycket alla.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 442
  • Affärsomdömen: 15
Sv: Nybörjare
« Svar #8 skrivet: onsdag 22, maj 2013, 13:32:57 »
Samt att du kan alltid köpa av någon här på forumet,  för att bara se och känna PM i din hand. Därefter rekommenderar jag Tyskland/Estland som inköps länder.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bullionvault by august
Idag kl. 15:39

Hur investerar ni efter corona? by glimbert
Idag kl. 15:03

Corona, inte ölen by Birka
Idag kl. 14:36

Köpes 1/10 Oz guld by Lowrance
Idag kl. 13:05

Silver och guld tacka köpes by Guldräven
Idag kl. 12:15