Författare Ämne: Argument mot att äga ädla metaller  (läst 12397 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1531
  • Affärsomdömen: 48
Argument mot att äga ädla metaller
« Svar #15 skrivet: måndag 27, maj 2013, 09:20:40 »
Till att börja med skulle jag aldrig sälja en gris så billigt August! :)

Skämt och sido, vi ser nog på pengar (de digitala och pappersvarianten) på ungefär samma sett trots allt. De är ett universellt handelsmedel för att konvertera fram och tillbaka mellan olika varor och tjänster. Det är huvudsyftet med pengarna. För att pengarna ska kunna uppfylla det syftet, måste de ha ett hyfsat stabilt inneboende värde. Antingen verkligt genom att de är backade av något, eller inbillat, att folk i allmänhet tror att de ska behålla sitt bytesvärde någorlunda för att utgivarna vet vad de gör.

Så långt är vi ense.

Citera
Det finns visserligen flera definitioner, men inflation brukar sammanfattas med penningmängsökning. Alltså att antalet pengar ökar och att det därför finns mer pengar som efterfrågar varan. Något som gör varan dyrare i förhållande till pengarna.  Pengarna är därför (precis som du är inne på), en dålig värdebevarare.

Just så. Håller du med om att detta (belåning, kreditexpansion, inflation, ...) någonstans verkar vara inbyggt i den mänskliga naturen? Håller du isåfall med om min slutsats att den enda lösningen är att vi måste separera transaktionsmediet från sparmedlet? Det är inte så jag vill provocera eller bråka om olika uppfattningar utan bara att dina inledande listor med argument har lett till så många parallella spår att det börjar bli lite oöverskådligt.

Mja, vi är nog trots allt rätt överens i sak, men diskussionen tenderar till ordklyveri.

Så är det nog. Modulo mindre missförstånd och tillfällig terminologiförvirring brukar du och jag landa ungefär lika.

Citera
Att spara i pengar (läs fiatvaluta). Ja, du kan faktiskt spara i vanliga pengar. Mina ungar gör det, de har spargrisar med mynt i. Varje barnbidrag som kommit sedan de föddes har gått in på konton knutna till vart och ett av barnen. Nej, det är inte min idé utan frugans.

Det är ett dumt sparande, jag vet, men så är det är i vart fall. Sparande i pengar är ett sparande även om det inte alltid är speciellt klokt, då det man sparar i garanterat blir mindre värt.

Man skall aldrig satsa allt på en häst. Även om jag inte längre har eget sparande i fiat så är jag noga med att behålla en rejäl buffert i "pengar". "När som helst kan vad som helst hända", som det heter. Men mina barn sparar i fiat (och de är lyckligt omedvetna om att jag varje år lägger undan guldmynt i deras namn).

Citera
Så allt detta om olja är vi helt överens om. Men det jag inte förstår är var i detta du hittar avstampet för oljans lämplighet som monetär referens? Helt obegripligt i mina ögon. Om detta med konsumeras men är svårt att lagra är bra kriterium så kan vi lika gärna ta uran. Eller järnmalm. Eller kol. Det som gör guld bra är ju just att det inte konsumeras (ingen industriell användning att tala om), finns i stor mängd ovan jord (stabilt) och inte behövs till annat.

august

Men August, jag har aldrig påstått att oljan har någon monetär referens.

Men olja en tillgång som man kan investera i. Det är en tillgång som kanske (troligen) kommer bli mer värd. Varför, jo det moderna samhället är beroende av den! Det blir mindre av den och det som finns kvar blir svårare att får fram.

Ok. Jag måste läst snett någonstans i vindlingarna från där oljan kom in i diskussionen fram till dig. Jag trodde att vi pratade om vad man kunde knyta en valuta till för att ge den lite stadga, inte investeringar. But, no matter, vi är helt överens om detta.

Citera
Personligen tror jag en investering i ädelmetaller är klokt, då min gissning är att vi bara sett början på problemen inom världsekonomin. Mycket också beroende på den långa historiken som värdebevarade över tid. Däremot är det inte en helt riskfri investering vilket vi sett den senaste tiden. Det kan därför diskuteras om det uppfyller kriteriet för ett säkert sparande.

Idag är PM inte ett säkert sparande. Men frågan är om det överhuvudtaget existerar någonting som idag uppfyller det kriteriet. En av orsakerna till att vi är här (dvs på ett forum för PM-nördar) är ofta att vi kommit till slutsatsen att alla sparformer är osäkra men att PM har förutsättningar för att framöver bli mer uppskattade i takt med att fiat blir all sämre. Dvs vi tror oss vara lite "före resten av hjorden", rätt eller fel.

august
« Senast ändrad: måndag 27, maj 2013, 09:22:34 av august »

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
SV: Argument mot att äga ädla metaller
« Svar #16 skrivet: måndag 27, maj 2013, 19:12:29 »

Idag är PM inte ett säkert sparande. Men frågan är om det överhuvudtaget existerar någonting som idag uppfyller det kriteriet. En av orsakerna till att vi är här (dvs på ett forum för PM-nördar) är ofta att vi kommit till slutsatsen att alla sparformer är osäkra men att PM har förutsättningar för att framöver bli mer uppskattade i takt med att fiat blir all sämre. Dvs vi tror oss vara lite "före resten av hjorden", rätt eller fel.
august
[/quote]

Där är du inne på något som jag hoppas på. Sen om det är så eller inte får tiden visa. Före resten av hjorden var ett jäkla bra sätt att beskriva det. Det är ju dom som lyckas pricka in det som alla vill ha efteråt som kommer att gagnas om det någonsin blir "default". Sen om det är PM så har vi lyckats. Kanske är det något annat men just nu vet i alla fall inte jag något bättre.

Därför delar man upp det i olika saker och hoppas något går hem. Lite aktier och fonder. PM och fiat. Andra tillgångar kan också bli värda mycket tex mark speciellt om man kan odla det och sedan kommer nog i framtiden rent vatten bli en riktigt stor sak. Naturtillgångar är ju redan konflikthärdar och tänk när det blir ännu mer ont om friskt vatten. Då ska man nog äga mark med sjöar någonstans. Tyvärr lär ju det bli konfiskerat fort om det blir bristvara av pappa staten

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1531
  • Affärsomdömen: 48
Argument mot att äga ädla metaller
« Svar #17 skrivet: måndag 27, maj 2013, 21:32:29 »
Det finns ett nyhetsbrev av Rick Mills som kallas för "Ahead of the herd", Om PM, råvaruinvesteringar, och annat intressant. Gratis, oftast läsvärt och ibland riktigt, riktigt bra. Kanske något för dig? ;-)

august

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by laban77
Idag kl. 08:36

USA - hur har dom det by sff123
Igår kl. 23:16

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by JL_GBG
Igår kl. 22:55

Goldsilver.be by Future
Igår kl. 22:54

Diverse Guld säljes by sff123