Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 93824 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: #silversqueeze
« Svar #150 skrivet: fredag 23, april 2021, 14:17:01 »
Jag hoppas såklart att det börjar bli tight på tillgångssidan.
Man läser ju bl.a. om diverse bullion dealers i USA som i princip har tomma lager på allt.

Men, när jag t.ex. går in på Kettner Edelmetalle ( där jag brukar köpa när jag köper från Tyskland ), så ser de ut att ha väldigt mycket mynt i lager av årgång 2021.

Kan det möjligen vara så att de har mynten i lager men inte kan leverera till diverse länder p.g.a. exportgränsen är uppfylld ?

Som sagt, jag hoppas innerligt att det snart kan bli en riktig prissättning på silvret som baseras på tillgång och efterfrågan av den fysiska varan ( man äger ju en del silverminers och vill att de ska få så bra betalt som möjligt för sitt silver )

Hoppas mycket på squeezen som är planerad till den 1/5 även om jag tycker det valda datumet är en aning märkligt med tanke på att det är en lördag.

Allt silver som sugits upp från marknaden p.g.a. WallstreetSilver borde snart bli kännbart för systemet.
Frågan är hur stor påverkan på det övriga darriga finansiella systemet en rejäl silversqueeze skulle få ?
Är detta den svarta svanen, månntro ?
Skulle ju faktiskt kunna få den första dominobrickan att falla....

« Senast ändrad: fredag 23, april 2021, 14:18:52 av JL_GBG »

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #151 skrivet: fredag 23, april 2021, 19:06:19 »
Jag hoppas såklart att det börjar bli tight på tillgångssidan.
Man läser ju bl.a. om diverse bullion dealers i USA som i princip har tomma lager på allt.

Men, när jag t.ex. går in på Kettner Edelmetalle ( där jag brukar köpa när jag köper från Tyskland ), så ser de ut att ha väldigt mycket mynt i lager av årgång 2021.

Kan det möjligen vara så att de har mynten i lager men inte kan leverera till diverse länder p.g.a. exportgränsen är uppfylld ?

Som sagt, jag hoppas innerligt att det snart kan bli en riktig prissättning på silvret som baseras på tillgång och efterfrågan av den fysiska varan ( man äger ju en del silverminers och vill att de ska få så bra betalt som möjligt för sitt silver )

Hoppas mycket på squeezen som är planerad till den 1/5 även om jag tycker det valda datumet är en aning märkligt med tanke på att det är en lördag.

Allt silver som sugits upp från marknaden p.g.a. WallstreetSilver borde snart bli kännbart för systemet.
Frågan är hur stor påverkan på det övriga darriga finansiella systemet en rejäl silversqueeze skulle få ?
Är detta den svarta svanen, månntro ?
Skulle ju faktiskt kunna få den första dominobrickan att falla....

Om sliverpriset sticker uppåt, så har jag två följdfrågor:

1. Hur mycket kommer det stiga på c:a 1 års sikt?
2. Om silver stiger ohemult mycket, hur kommer då guldpriset att påverkas?

Utloggad zupay

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #152 skrivet: lördag 24, april 2021, 09:27:41 »
Hur är det tänkt att fungera, ska alla beställa samtidigt den 1/5?
Tänkte också bidra! 8)

Inloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 88
« Svar #153 skrivet: lördag 24, april 2021, 10:25:27 »
Såg den här artikeln tidigare i veckan om hur det ska fungera, den är skriven av Sprott Money:

https://www.zerohedge.com/news/2021-04-20/time-fight-back

Dom vill att 100,000 människor köper 100 oz.silver senast 1/5, även PSLV och tom SLV (fast jag förstår inte varför SLV).

Inloggad SilverHulken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #154 skrivet: lördag 24, april 2021, 11:18:17 »
Svensk alternativmedia har uppmärksammat 1 maj också:

https://www.friatider.se/silvermassaker-mot-bankerna-planeras

Håller vi silverbugs på att bli mainstream?  ::)  :o  ;D

Utloggad ongoing

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #155 skrivet: lördag 24, april 2021, 12:09:15 »
Funderar över ännu en konspirationsteori: att främmande makter, t ex Ryssland, stöttar silversqueeze-rörelsen för att skada USA:s ekonomiska system. Även om jag inte direkt skulle gråta om silversqueeze-rörelsen lyckades sänka en manipulerande bullionbank eller två, så kan ju följderna bli ännu värre. Det är ju redan känt att Ryssland är inne och underblåser motsättningar i det amerikanska samhället, så varför skulle de inte hoppa på silversqueeze-tåget också? Det som var tänkt som vanliga människors attack på ett korrupt etablissemang kanske visar sig vara - och bli - något helt annat.

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #156 skrivet: lördag 24, april 2021, 13:29:01 »
Funderar över ännu en konspirationsteori: att främmande makter, t ex Ryssland, stöttar silversqueeze-rörelsen för att skada USA:s ekonomiska system. Även om jag inte direkt skulle gråta om silversqueeze-rörelsen lyckades sänka en manipulerande bullionbank eller två, så kan ju följderna bli ännu värre. Det är ju redan känt att Ryssland är inne och underblåser motsättningar i det amerikanska samhället, så varför skulle de inte hoppa på silversqueeze-tåget också? Det som var tänkt som vanliga människors attack på ett korrupt etablissemang kanske visar sig vara - och bli - något helt annat.

Stödjer hellre Ryssland än USA.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #157 skrivet: lördag 24, april 2021, 13:34:56 »
"Det är ju redan känt att Ryssland är inne och underblåser motsättningar i det amerikanska samhället"

Jag har hört att Putin ligger bakom alla problem västvärlden brottas med...

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #158 skrivet: lördag 24, april 2021, 13:45:22 »
Förresten är det inte Rysslands centralbank som har köpt massor med guld på senaste åren?
Inte konstigt då om dom stödjer #silversqueeze vi har ju gemensamma intresse  ;D ;D

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #159 skrivet: måndag 26, april 2021, 08:55:49 »
Ryssland och Kina har jag för mig. Båda har köpt upp stora mängder guld de senaste åren.

Utloggad zupay

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #160 skrivet: måndag 26, april 2021, 09:53:03 »
Jag har läst på och tydligen är det viktigt att det du köper är nytillverkat alternativt värderpapper med fysisk backning.

Det ser ut som att det går att köpa PSLV på avanza/nordnet numera, ska prova senare idag.
« Senast ändrad: måndag 26, april 2021, 11:09:21 av zupay »

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 90
« Svar #161 skrivet: måndag 26, april 2021, 15:50:38 »
50 nya oz levererade idag. Blev 1/2 oz guld också.

Stacken börjar bli respektabel. :)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 741
« Svar #162 skrivet: måndag 26, april 2021, 15:58:50 »
Ryssland och Kina har jag för mig. Båda har köpt upp stora mängder guld de senaste åren.

Finns absolut ingen skyldighet vad jag vet att att berätta det och förstöra det roliga genom att driva upp priserna när de kan handla guld i princip gratis :)
Men det kommer nog en dag när vi får oss en chock över de mängder Kina,Ryssland,Indien etc har roffat åt sig :)

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #163 skrivet: fredag 30, april 2021, 11:54:17 »

Mints are running out of gold; not enough physical silver to cover paper - former U.S. Mint Director

https://www.kitco.com/news/2021-04-29/Mints-are-running-out-of-gold-not-enough-physical-silver-to-cover-paper-former-U-S-Mint-Director.html

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #164 skrivet: lördag 01, maj 2021, 23:03:31 »
...att dom tyvärr har exportstopp Sverige året ut: "The statutory delivery limit has already been reached".

Men vad nu då? Är kvoterna inom EU tillbaka? Jämmer och elände! Det var ju flera år sedan man bara hade några dagar på sig att handla innan årets exportkvot tog slut. Det har varit skönt att slippa den.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane