Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 93824 gånger)

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: #silversqueeze
« Svar #120 skrivet: torsdag 01, april 2021, 08:47:20 »
Perth Mint säger att Reddit-raiden kommer att misslyckas "ganska ordentligt"

The Perth Mint’s chief executive said the Reddit investors would “fail quite dismally” in their attempts to corner the silver market.

“Silver is a very, very deep market, there are billions of dollars traded every day, so to try and corner the silver market is virtually impossible.”

Bilden nedan visar Perth Mints direktör för raffineringen, med 1000 oz silvertackor.

Länk till artikeln i Perth Now

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: #silversqueeze
« Svar #121 skrivet: torsdag 01, april 2021, 09:05:05 »
Perth Mint säger att Reddit-raiden kommer att misslyckas "ganska ordentligt"

The Perth Mint’s chief executive said the Reddit investors would “fail quite dismally” in their attempts to corner the silver market.

“Silver is a very, very deep market, there are billions of dollars traded every day, so to try and corner the silver market is virtually impossible.”

Bilden nedan visar Perth Mints direktör för raffineringen, med 1000 oz silvertackor.

Länk till artikeln i Perth Now

Får en känsla av att det är photoshoppat

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: #silversqueeze
« Svar #122 skrivet: torsdag 01, april 2021, 12:20:04 »
Får en känsla av att det är photoshoppat

Bilden ovan ser som du skriver photoshoppad ut. Men...

när jag separerar PertMint mannen från stacken med silvertackorna så hittar jag inte motsvarande bilder på nätet någonstans. Det kan ju ändå vara så och att det är bilder sammansatta av bilder som aldrig har varit ute på nätet...

Utloggad laban77

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
SV: #silversqueeze
« Svar #123 skrivet: torsdag 01, april 2021, 12:30:46 »
Undrar om inte hela artikeln har med dagens datum att göra.

Inloggad Sverre

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
SV: #silversqueeze
« Svar #124 skrivet: torsdag 01, april 2021, 13:17:11 »
Undrar om inte hela artikeln har med dagens datum att göra.
Artikeln är publicerad  igår, 31 mars.

Inloggad Lowrance

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 10
SV: #silversqueeze
« Svar #125 skrivet: torsdag 01, april 2021, 13:52:24 »
Bilden behöver inte vara photoshoppad. Det kan vara en gammal bild, säger inget om datumet.🤔

Utloggad dlagerstrom

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 2
SV: #silversqueeze
« Svar #126 skrivet: torsdag 01, april 2021, 14:26:11 »
Bildens inbäddade information säger;

Pictures of Alex Gowland, General Manager, Refining with silver at the Perth Mint Refinery at at Perth Airport.
Photo Swanborough. 260321

Ross Swanborough 2021-03-26 12:14


Så utifrån det ska bilden vara nyligen fotad. Men den såg onekligen photoshoppad ut. Skarpa, ljusa kanter speciellt runt håret/huvudet. Jag kan varken säga bu eller bä, men den kändes inte helt naturlig men det kanske är starkt ljus som ger en illusion.

Inloggad PennyLane

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 88
SV: #silversqueeze
« Svar #127 skrivet: torsdag 01, april 2021, 17:17:58 »
Fråga till Sarek:

när jag separerar PertMint mannen från stacken med silvertackorna så hittar jag inte motsvarande bilder på nätet någonstans. Det kan ju ändå vara så och att det är bilder sammansatta av bilder som aldrig har varit ute på nätet...
[/quote]

Hur kan du separera bilderna om det inte var två bilder från början?
Jag tänker på tackorna.  Om det var en bild från början borde ju inte tackorna synas där mannen fanns.(?)
Jag kanske inte hänger med i tekniken (?).

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: #silversqueeze
« Svar #128 skrivet: torsdag 01, april 2021, 18:01:29 »
Ciat: "Om det var en bild från början borde ju inte tackorna synas där mannen fanns."

Det har du HELT rätt i.

Det är jag som har "trollat" med bilden som blev kvar, efter det att PerthMint mannen togs bort.
Min tanke var att OM det är en sammansatt bild så skall borde bilden med tackorna finnas på nätet. Och för att söka på den bilden så måste jag först "trolla" och göra bilden HEL igen.
Och som du skriver så är det TEKNIK med i spelet när man gör så.

Utloggad Blåkrona

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
SV: #silversqueeze
« Svar #129 skrivet: fredag 02, april 2021, 11:40:51 »
Här blir "the Happy Hawaiian" intervjuad för första gången.
https://www.youtube.com/watch?v=g0zoOvqKZbo
Mvh

Utloggad Krippa

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
SV: #silversqueeze
« Svar #130 skrivet: fredag 02, april 2021, 17:51:11 »
Trevligt med lite upprop på silversqueeze även om det inte lyckas. Var inne på Avanza tidigare veckan men såg att jag inte fick handla med PSLV. Nu såg jag att någon rekommenderade VZLC är det något att ha. Har redan mycket fysiskt silver och vill inte bära mera, men om det är allokerat till relativt låg avgift och lätt att köpa sälja är jag intresserad. Så är nog ute efter era synpunkter vad handla som är allokerat gäller både guld och silver ?

Har haft bullionvault tidigare men inte nu.


Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: #silversqueeze
« Svar #131 skrivet: fredag 02, april 2021, 18:51:19 »
Var inne på Avanza tidigare veckan men såg att jag inte fick handla med PSLV. Nu såg jag att någon rekommenderade VZLC är det något att ha. Har redan mycket fysiskt silver och vill inte bära mera, men om det är allokerat till relativt låg avgift och lätt att köpa sälja är jag intresserad. Så är nog ute efter era synpunkter vad handla som är allokerat gäller både guld och silver ?
VZLC är tickersymbolen för WisdomTree Physical Silver som jag nämnde att jag planerade att köpa (vilket jag även gjorde).

Att vi inte får köpa nordamerikanska ETFer beror på den osannolikt korkade EU-lagstiftning som kräver att prospekt för sammansatta finansiella produkter måste finnas tillgängligt på EU-medborgarnas lokala språk, eftersom vi annars sannolikt skulle kasta våra pengar på saker vi inte begriper eftersom engelska är så exotiskt. Jag har för mig att det är detta som kallas PRIIP. ”F**k that” sade nästan alla utfärdare av ETFer och struntade i att bry sig om att översätta något.

Så därför är utbudet av ETFer och liknande väldigt begränsat inom EU och för fysiskt backade fonder är WisdomTree ett av de få alternativ som existerar. De erbjuder dessutom fysiskt backade fonder för diverse andra metaller också, vilket kab vara intressant. Jag tror t ex på Palladium framöver, och det är inte så lätt att placera i annars.

Men blanda inte ihop detta med ”allokerat”. Allokerat innebär att det står ditt namn på en viss silvertacka och att den är omöjlig för förvaltaren att sälja om inte du säljer ditt innehav. Ingen ETF (inte heller PSLV som är så populär just nu) är ”allokerad”, utan det enda PSLV och VZLC mfl erbjuder är ”100% backning av fysisk metall”, vilket närmast motsvarar ”unallocated” hos en valvtjänst.

Utloggad Krippa

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
SV: #silversqueeze
« Svar #132 skrivet: fredag 02, april 2021, 20:43:40 »
VZLC är tickersymbolen för WisdomTree Physical Silver som jag nämnde att jag planerade att köpa (vilket jag även gjorde).

Att vi inte får köpa nordamerikanska ETFer beror på den osannolikt korkade EU-lagstiftning som kräver att prospekt för sammansatta finansiella produkter måste finnas tillgängligt på EU-medborgarnas lokala språk, eftersom vi annars sannolikt skulle kasta våra pengar på saker vi inte begriper eftersom engelska är så exotiskt. Jag har för mig att det är detta som kallas PRIIP. ”F**k that” sade nästan alla utfärdare av ETFer och struntade i att bry sig om att översätta något.

Så därför är utbudet av ETFer och liknande väldigt begränsat inom EU och för fysiskt backade fonder är WisdomTree ett av de få alternativ som existerar. De erbjuder dessutom fysiskt backade fonder för diverse andra metaller också, vilket kab vara intressant. Jag tror t ex på Palladium framöver, och det är inte så lätt att placera i annars.

Men blanda inte ihop detta med ”allokerat”. Allokerat innebär att det står ditt namn på en viss silvertacka och att den är omöjlig för förvaltaren att sälja om inte du säljer ditt innehav. Ingen ETF (inte heller PSLV som är så populär just nu) är ”allokerad”, utan det enda PSLV och VZLC mfl erbjuder är ”100% backning av fysisk metall”, vilket närmast motsvarar ”unallocated” hos en valvtjänst.

Tackar för info August , blir nog att testa med lite VZLC nästa vecka. Verkade inte allt för dyrt med 0,49 % per år om jag läste rätt. Tänkte nog 100% backning av silver vilket de verkar ha och har inget behov av namn på min tacka 😜.

Glad påsk

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: #silversqueeze
« Svar #133 skrivet: lördag 03, april 2021, 09:18:37 »
VZLC är tickersymbolen för WisdomTree Physical Silver som jag nämnde att jag planerade att köpa (vilket jag även gjorde).

Att vi inte får köpa nordamerikanska ETFer beror på den osannolikt korkade EU-lagstiftning som kräver att prospekt för sammansatta finansiella produkter måste finnas tillgängligt på EU-medborgarnas lokala språk, eftersom vi annars sannolikt skulle kasta våra pengar på saker vi inte begriper eftersom engelska är så exotiskt. Jag har för mig att det är detta som kallas PRIIP. ”F**k that” sade nästan alla utfärdare av ETFer och struntade i att bry sig om att översätta något.

Så därför är utbudet av ETFer och liknande väldigt begränsat inom EU och för fysiskt backade fonder är WisdomTree ett av de få alternativ som existerar. De erbjuder dessutom fysiskt backade fonder för diverse andra metaller också, vilket kab vara intressant. Jag tror t ex på Palladium framöver, och det är inte så lätt att placera i annars.

Men blanda inte ihop detta med ”allokerat”. Allokerat innebär att det står ditt namn på en viss silvertacka och att den är omöjlig för förvaltaren att sälja om inte du säljer ditt innehav. Ingen ETF (inte heller PSLV som är så populär just nu) är ”allokerad”, utan det enda PSLV och VZLC mfl erbjuder är ”100% backning av fysisk metall”, vilket närmast motsvarar ”unallocated” hos en valvtjänst.

Tackar för info August , blir nog att testa med lite VZLC nästa vecka. Verkade inte allt för dyrt med 0,49 % per år om jag läste rätt. Tänkte nog 100% backning av silver vilket de verkar ha och har inget behov av namn på min tacka 😜.

Glad påsk

Köp inte ETFs, det är en scam. Om du köper ETFs på grund av att det är backat av silver spelar det ingen roll och är helt ologiskt. Köp fysiskt silver bara så enkelt är det.

Utloggad Tole

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
SV: #silversqueeze
« Svar #134 skrivet: lördag 03, april 2021, 10:44:45 »
VZLC är tickersymbolen för WisdomTree Physical Silver som jag nämnde att jag planerade att köpa (vilket jag även gjorde).

Att vi inte får köpa nordamerikanska ETFer beror på den osannolikt korkade EU-lagstiftning som kräver att prospekt för sammansatta finansiella produkter måste finnas tillgängligt på EU-medborgarnas lokala språk, eftersom vi annars sannolikt skulle kasta våra pengar på saker vi inte begriper eftersom engelska är så exotiskt. Jag har för mig att det är detta som kallas PRIIP. ”F**k that” sade nästan alla utfärdare av ETFer och struntade i att bry sig om att översätta något.

Så därför är utbudet av ETFer och liknande väldigt begränsat inom EU och för fysiskt backade fonder är WisdomTree ett av de få alternativ som existerar. De erbjuder dessutom fysiskt backade fonder för diverse andra metaller också, vilket kab vara intressant. Jag tror t ex på Palladium framöver, och det är inte så lätt att placera i annars.

Men blanda inte ihop detta med ”allokerat”. Allokerat innebär att det står ditt namn på en viss silvertacka och att den är omöjlig för förvaltaren att sälja om inte du säljer ditt innehav. Ingen ETF (inte heller PSLV som är så populär just nu) är ”allokerad”, utan det enda PSLV och VZLC mfl erbjuder är ”100% backning av fysisk metall”, vilket närmast motsvarar ”unallocated” hos en valvtjänst.

Tackar för info August , blir nog att testa med lite VZLC nästa vecka. Verkade inte allt för dyrt med 0,49 % per år om jag läste rätt. Tänkte nog 100% backning av silver vilket de verkar ha och har inget behov av namn på min tacka 😜.

Glad påsk

Köp inte ETFs, det är en scam. Om du köper ETFs på grund av att det är backat av silver spelar det ingen roll och är helt ologiskt. Köp fysiskt silver bara så enkelt är det.

Hur tänker du då?

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23