Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 75085 gånger)

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
#silversqueeze
« skrivet: söndag 31, januari 2021, 11:32:30 »
r/wallstreetbets framgångar fortsätter och nu verkar de ha fått upp ögonen för silver! Tänker att det är dags för en egen tråd.

Redditgänget verkar sikta på $1000 per troy oz för silvret, de har börjat dammsuga marknaden på fysiska mynt och tackor. Vad tror forumet om förutsättningarna för detta att pressa upp priset på silver? Kan det bli en short squeeze och vad blir i så fall konsekvenserna?

Apmex har idag sålt ut sina 1kg silvertackor och tar inga nya silverorders förrän marknaden öppnar nästa vecka. Gruvföretaget First Majestic Silver Corp är upp 30% på två dagar. För närvarande är 23% av deras utestående aktiestock blankad.

Spänn fast era säkerhetsbälten :)

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
SV: #silversqueeze
« Svar #1 skrivet: söndag 31, januari 2021, 11:53:28 »
Är inte silvermarknaden för stor för att man ska lyckas med detta? Jag är okunnig så det är en ärlig fråga.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: söndag 31, januari 2021, 13:34:36 »
Är inte silvermarknaden för stor för att man ska lyckas med detta? Jag är okunnig så det är en ärlig fråga.
Det har gjorts tidigare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Thursday

haberdasher

• Gäst
« Svar #3 skrivet: söndag 31, januari 2021, 13:36:42 »
#silversqueeze handlar om att insistera på fysisk leverans när silveroptioner löper ut. Men naturligtvis om någon har tid och särskilt pengarna är de välkomna att dammsuga marknaden för fysiskt silver redan.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #4 skrivet: söndag 31, januari 2021, 15:18:39 »
Jag tror inte alls på det här.

1. Hur kan samma människor som säger att ETF:er överdriver sitt fysiska innehav säga att det är en bra idé att köpa SLV? Om man nu tror att silverpriset är riggat (nedåt och på lång sikt, inte bara kortsiktiga manipulationer) så borde man köpa fysiskt och hålla sig så långt borta som möjligt från pappersguld/ETF:er som möjligt. Tror man på konspirationen så kommer ju bara SLV/andra "hitta på" flera silverbars, och det blir ingen squeeze.

2. Silver är en fysisk vara vars tillgång och efterfrågan påverkas av priset. Det är mycket svårare att squeeza nån som kortat en råvara, eftersom ett högt pris kommer öka tillgången (miners drar igång produktion, folk smälter ner smycken etc) och minska efterfrågan (folk väljer andra metaller i industrin när det går, folk köper mindre smycken etc). Till skillnad från aktier i ett bolag som bara har ett begränsat antal.

Säg att Reddit lyckas pressa upp priset till $50 när folk köper på sig SLV och/eller fysiskt silver. Folk kommer stå i kö för att korta till det priset, framförallt miners som på så sätt låser in ett högt pris. För aktier är det dessutom dyrt att ligga kort eftersom du betalar ränta till den du lånat aktien av, men det funkar inte på samma sätt med råvaror (oftast är det t o m tvärt om, att det är en kostnad att ha råvaran nu och man får betala för att ligga lång).

haberdasher

• Gäst
« Svar #5 skrivet: söndag 31, januari 2021, 15:45:33 »

Inte jag heller.

Men det finns uppenbarligen miljontals idealister som är villiga att kasta sina pengar på detta när en anonym skara människor blir upphetsade på ett offentligt forum.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: söndag 31, januari 2021, 17:23:11 »
Även jag är skeptisk. Vi har sett den här filmen förr. Men även om jag håller med dig i allt du säger så är det inte mer än rätt att även räkna upp motargumenten:
  • Förra gången filmen visades (2011, Max Keisers kampanj ”Buy silver, crash JP Morgan”) så drevs priset upp till knappt 50 USD och det utan WSB, utan Reddit och utan att nå utanför ”silverbugs”. Det var nästan uteslutande en västerländsk kampaj, och rätt lokal sådan.
  • Då låg JPM massivt kort. Nu ligger JPM massivt långa (dvs de är positionerade för att detta skall hända förr eller senare).
  • Leverage är ännu högre idag än då. Bankerna och ”eliten” är mer hatad än då, efter mer än tio år av att det på något mystiskt vis hela tiden blir bättre för en liten klick och sämre för alla andra.
  • Vi har en kultur av miljontals traders som i många fall är rätt desillusionerade över samhället och verkar ha kommit att identifiera sig med WSB. Inget av detta fanns 2011.
  • Gamestop har visat att det går att vinna mot blankare om man är tillräckligt många och tillräckligt beslutsamma. Eller snarare, Gamestop kan komma att visa detta, det är ju allt annat än klart än.
Hade detta uppstått ur tomma intet hade jag givit det 5% chans att lyckas. Men om Gamestop-squeezen slutar i kraschade hedgefonder och jublande WSB-are så tror jag att oddsen för en framgångsrik silversqueeze ökar märkbart (men där är vi som sagt inte än). Hur mycket? Tja, inte vet jag, men säg 30%.

Men säg nu att denna silversqueeze lyckas (för någon definition av ”lyckas”), vad händer då? Som jag ser det så kommer samma sak att hända som i Gamestopfallet, dvs de som blankat kommer att skrika som stuckna grisar och begära att bli räddade ur saxen. Skillnaden är att till motsats mot några hedgefonder som ingen skulle sakna om de imploderade så skulle de som skriker på hjälp vid en hård silversqueeze vara ett flertal av världens största banker och argumentet skulle vara ”we’re too big too fail”, ”vi är systemkritiska, utan oss så imploderar det finansiella systemet”. Detta skulle vara svårt för politikerna att ignorera, särskilt som finanssystemet redan är rätt hårt ansträngt pga COVID.

Och om politikerna försöker sätta stopp för en silversqueeze som fått ordentlig fart (i tron att om de räddar bankerna igen så räddar de det finansiella systemet) så tror jag att det blir ett himla liv rent ut sagt. Ingen aning om slutresultatet, men att det riskerar att bli en stor svart svan går inte att förneka.

Betyder det att jag hoppas på de 70% att denna squeeze misslyckas eller de 30% att den lyckas (eller vad sannolikheterna nu kan vara)? Ingen aning, jag ser tyvärr mer nackdelar än fördelar i båda fallen. Om man som jag är lite pessimist vad gäller framtiden tror jag att det är läge att vara väldigt försiktig just nu.

haberdasher

• Gäst
« Svar #7 skrivet: söndag 31, januari 2021, 20:34:18 »
Gamestop har visat att det går att vinna mot blankare om man är tillräckligt många och tillräckligt beslutsamma. Eller snarare, Gamestop kan komma att visa detta, det är ju allt annat än klart än.

Gamestop kommer att visa att endast få människor kan vinna på sådana ekonomiska spekulationer. Det finns nu miljoner aktieägare i Gamestop med troligtvis överbetalda aktier. Få kommer att gå jämnt och ännu färre kommer att tjäna pengar på dessa aktier.

#silversqueeze kommer att resultera i ett mycket fluktuerande spotpris från och med imorgon med den sista kulminationen i mitten av april.

Edit. Gamestop är bara början. På grund av den nuvarande virussituationen finns det många zombieföretag där ute som bara väntar på att implodera. Det enda sättet att "rädda" några av dem kommer att göras med medel som fortfarande är oreglerade, som sociala medier och reddit, där anonyma människor kan skapa "outsider" -störningar.
« Senast ändrad: söndag 31, januari 2021, 21:03:27 av haberdasher »

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #8 skrivet: söndag 31, januari 2021, 21:18:20 »
Är Haberdasher är en grupp som skriver? Måste bara fråga.

För en månad sen ville du bara skriva på engelska för det var lättare för dig nu skriver du på vanlig svenska.

haberdasher

• Gäst
« Svar #9 skrivet: söndag 31, januari 2021, 21:33:26 »
Är Haberdasher är en grupp som skriver? Måste bara fråga.

En levande person.  :)  (Självklart måste du fråga, du är den enda ärklärade kvinnan här... aj, aj  :D)

För en månad sen ville du bara skriva på engelska för det var lättare för dig nu skriver du på vanlig svenska.

Jag lär mig riktigt snabbt (eller så har Google Translate förbättrats).  ;)
« Senast ändrad: söndag 31, januari 2021, 21:38:43 av haberdasher »

Utloggad Betgnage

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #10 skrivet: söndag 31, januari 2021, 22:33:26 »
Det handlar mer om att försöka förstöra för bankerna än att göra massa klipp. Målet är inte att få mer Fiat. Målet är att krascha Fiat och bankerna. Det kanske inte är möjligt att nå dit men det blir bra memes på vägen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #11 skrivet: söndag 31, januari 2021, 23:26:44 »
Det handlar mer om att försöka förstöra för bankerna än att göra massa klipp. Målet är inte att få mer Fiat. Målet är att krascha Fiat och bankerna. Det kanske inte är möjligt att nå dit men det blir bra memes på vägen.
”Be careful what you ask for, as you may get it” —- meme från tiden innan memes fanns.

Jag är absolut en PM bull och jag tycker minst lika illa om banker som de flesta andra. Men jag vill helst slippa explosiva framstressade kursrörelser eftersom de triggar FOMO och dåliga affärsbeslut och sedan får vi bara en blow-off top följd av en krasch och så blir allting försenat ett år till.

Slow and steady är fina saker, det behövs inte hundratals procent på ett år för att det skall bli bra.

Det känns för mig som att denna silversqueeze är lite konstruerad. Man såg en chans att dra igång detta i svansen på Gamestop och valde att köra. Man slog hårt på trumman och väckte en massa desillusionerade silverbugs ur dvalan. Jag sympatiserar med slutmålet men jag är orolig att detta kommer att visa sig vara kontraproduktivt för att nå dit.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #12 skrivet: måndag 01, februari 2021, 00:11:48 »
Silversqueezen kanske är konstruerad men jag tycker ändå att silver har varit starkare sen i våras.

Nej det är inte bra när något går upp för fort men folk kanske börjar få upp ögonen lite mer för ädelmetaller nu när dom
ser problemen i andra marknader. Det kanske blir en backlash men kanske inte så långvarig.

Jag blir alltid glad när jag har något som ökar i pris. :)

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #13 skrivet: måndag 01, februari 2021, 09:07:11 »
Synd att man sålt av allt inför ett nära förestående husköp. För sent att kliva på nu för snabba cash ifall detta dyker snart.

Utloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 126
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #14 skrivet: måndag 01, februari 2021, 10:13:29 »
Blir intressant att se var det här tar vägen... :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför köpa silver? by vitae
Igår kl. 21:00

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
Igår kl. 20:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 16:48

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
Igår kl. 13:22

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by mega_n
torsdag 12, juni 2025, 17:36:40