Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 93800 gånger)

Inloggad PennyLane

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 88
SV: #silversqueeze
« Svar #195 skrivet: onsdag 10, november 2021, 14:33:10 »
Ibland brukar jag lyssna på Andy Schectman som har Miles Franklin. Miles Franklin är en av USAS äldsta silver & guld affärer.

Andy har sagt länge att det blir svårare och svårare att få tag på silver. Han säger också att Royal Mint i England också har brist på silver.

Andy är ingen trader, han är väl mer en köpman så därför kan det vara intressant att höra saker ur hans perspektiv.

Just nu kanske silver bristen märks mer i USA än här men vem vet det kanske har börjat komma till Europa också?

Här är en länk till en färsk video:

https://www.youtube.com/watch?v=72iviQv4KKk


Inloggad DEScypher

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
SV: #silversqueeze
« Svar #196 skrivet: onsdag 10, november 2021, 23:37:27 »
Fick precis en order "cancelled" ifrån Goldsilver.be. Pengarna tillbaka för visso, men undrar om det finns andra som har råkat ut för samma sak?

/DEScypher

Mysteriet löst, tydligen något strul på den svenska banken vid internationell överföring vilket med förde att betalningen utfördes en dag sen.

Känns tråkigt när banken strular, men bra att få en förklaring.

/DEScypher

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: #silversqueeze
« Svar #197 skrivet: tisdag 01, mars 2022, 11:10:50 »
Jag vet inte om ni följer WallStreetSilver rörelsen på Reddit.
Där finns en användare, Ditch_the_DeepState, som noga följer och redovisar förändringarna som sker på futureshandeln för silver och guld på Comex.
Jag har själv vid några tillfällen försökt sätta mig in i alla detaljer om detta, men lyckas inte förstå.
Det är helt enkelt för snårigt, och tyvärr inte helt spårbart eftersom vissa uppgifter registreras med fördröjning.

Jag skulle nog vilja påstå att Ditch_the_DeepState har bra koll på siffrorna och regelverket.

Nu till det intressanta, det verkar som att det månadsskifte vi just passerade blev riktigt kritiskt för Comex.
Man lyckades dock rädda situationen genom lite interntransaktioner sista dagen.
Så här skriver han i sitt senaste inlägg :

.. it appears that the March silver contract was headed for an effective default and comex and "the bankers" settled about 8000 contracts with each other to prevent default

Om nu Ditch_the_DeepState bara har en smula rätt i det han skriver så borde ju de närmaste månaderna bli riktigt spännande.
Det kanske faktiskt är så att vi börjar närma oss den tidpunkt då insatsen från "the bankers" för att rädda situationen anses vara för stor.
Ett fortsatt högt silverpris och en volatil marknad borde ju göra att än fler vill ha fysisk leverans ( if you don't hold it, you don't own it ).
 
Här är länken till hans senaste inlägg, som i sin tur länkar till de tidigare inläggen om turbulensen kring senaste månadsskiftet :

https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/t3s7ot/comex_vaults_1500000_oz_out_of_the_vault_and_a/

Jag rekommenderar verkligen att läsa alla hans inlägg från den senaste veckan, man får nästan lite gåshud när man inser vad som kan vara på väg :

https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/t0wv81/breaking_news_one_trading_day_to_go_and_comex/
https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/t1a0u3/another_massive_data_fudge_as_the_preliminary/
https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/t1h1fc/a_victory_for_the_apes_and_all_silver_bulls_the/
https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/t1yyw7/march_silver_deliveries_commence_and_nobody_shows/


« Senast ändrad: tisdag 01, mars 2022, 11:24:18 av JL_GBG »

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: #silversqueeze
« Svar #198 skrivet: tisdag 08, mars 2022, 11:36:35 »
Nytt intressant inlägg från Ditch_the_DeepState på WallStreetSilver på Reddit :

https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver/comments/t91dht/the_april_gold_contract_open_interest_is_up_10000/

Känns defintivt som att det knakar rejält lite här och där i detta bräckliga system.
Är det vid kommande månadsskifte som allt rasar ihop ?
Eller behöver vi vänta en månad till ?

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: #silversqueeze
« Svar #199 skrivet: tisdag 08, mars 2022, 11:56:24 »
Kolla prisutvecklingen för Nickel, så blir effekten av en squeeze !
Undrar vilken siffra som står på Y-axeln när vi får samma squeeze effekt på silvret ?

Men den viktiga frågan är om "the banksters" vid samma vilda prisutveckling på silvret gör som de nyss gjorde med Nickel, d.v.s. stoppar handeln.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-08/lme-suspends-nickel-trading-after-unprecedented-price-spike

Och om man då i samband med en squeeze sitter med en stor kortposition så går det illa :
https://www.zerohedge.com/commodities/one-chinas-largest-banks-unable-pay-margin-call-after-todays-monster-nickel-squeeze

Som sagt, mycket intressanta tider detta....
« Senast ändrad: tisdag 08, mars 2022, 12:35:55 av JL_GBG »

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 741
  • Affärsomdömen: 0
SV: #silversqueeze
« Svar #200 skrivet: tisdag 08, mars 2022, 17:48:34 »
Kolla prisutvecklingen för Nickel, så blir effekten av en squeeze !
Undrar vilken siffra som står på Y-axeln när vi får samma squeeze effekt på silvret ?

Men den viktiga frågan är om "the banksters" vid samma vilda prisutveckling på silvret gör som de nyss gjorde med Nickel, d.v.s. stoppar handeln.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-08/lme-suspends-nickel-trading-after-unprecedented-price-spike

Och om man då i samband med en squeeze sitter med en stor kortposition så går det illa :
https://www.zerohedge.com/commodities/one-chinas-largest-banks-unable-pay-margin-call-after-todays-monster-nickel-squeeze

Som sagt, mycket intressanta tider detta....

Detta är väldigt intressant och vi ser även liknande mönster i andra råvaror som kol,lithium,kaffebönor mm.
När väl silvret drar iväg om det nu gör det kan det nog gå enormt snabbt och förmodligen en väldigt lång väg att gå.


Tänk på att Ryssland står för en del av silverproduktionen och slutar man köpa från dem kan det nog med leda till ökad silverbrist samtidigt som efterfrågan bara går upp inom industrin för silver och bland samlare.

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: #silversqueeze
« Svar #201 skrivet: onsdag 16, mars 2022, 11:17:52 »

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: #silversqueeze
« Svar #202 skrivet: måndag 21, mars 2022, 08:57:31 »
Intressant intervju med Ditch_the_DeepState :

https://www.youtube.com/watch?v=Kn1epXKqzVY

Inloggad JohanB

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
SV: #silversqueeze
« Svar #203 skrivet: fredag 12, maj 2023, 15:54:00 »

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: #silversqueeze
« Svar #204 skrivet: fredag 12, maj 2023, 17:20:25 »
SilverSqueezs fortsätter………still going strong!,

Så här ser det ut i ett diagram...

Utloggad gulligubbe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
SV: #silversqueeze
« Svar #205 skrivet: fredag 12, maj 2023, 18:07:58 »
SilverSqueezs fortsätter………still going strong!

Så länge det inte påverkar priset är det en väldigt tam känsla.

Inloggad Stacker

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 2
SV: #silversqueeze
« Svar #206 skrivet: fredag 12, maj 2023, 19:10:46 »
SilverSqueezs fortsätter………still going strong!,

Så här ser det ut i ett diagram...

2011 och 2016 var det också neråt 30. Då hände ju inget speciellt med priset. Så det händer väl inget nu heller då....  :(

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 741
  • Affärsomdömen: 0
SV: #silversqueeze
« Svar #207 skrivet: fredag 12, maj 2023, 21:58:53 »
SilverSqueezs fortsätter………still going strong!,

Så här ser det ut i ett diagram...

2011 och 2016 var det också neråt 30. Då hände ju inget speciellt med priset. Så det händer väl inget nu heller då....  :(


Mycket av "eligeble" är fondernas och det registrerade har gått ner 80% sedan silversqueeze.

Någon gång borde väl priset gå upp och jag tror att det först är då man även kommer få se mainstream rusa in och trycka upp priset till löjliga nivåer men vi får ha extremt tålamod också :)

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23