Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 427174 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #210 skrivet: fredag 28, december 2012, 22:50:20 »
Gillar Islay of Jura mycket så självklart dubblar jag min intresseanmälan

Underbart Kristensson! Där fick Guldkatten något att bita i ;D Måste säga att du även är ett föredömme i dina motiveringar. Vill även passa på att tacka alla er andra som meddelat sitt intresse. Varje Swea är viktig, så jag lyfter på hatten till alla er som visat intresse.

Må bare få tak i offermynter først.

Härligt Walter. 25 Sweor är inte illa det heller :) Det finns eventuellt möjlighet att köpa andelar i tackor hos andra medlemmar om du inte har några egna offermynt. Jag vet inga detaljer ännu, men det kommer troligen mer info. inom kort.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #211 skrivet: fredag 28, december 2012, 23:06:19 »
Vi som på flera avgrundsliknande konkurser följt framväxandet av SOICs göteborg genom flera år och ett idogt arbetande team bakom projektet och även till o från följt det på plats har förstått dess betydelse för vår historia.

Vi älskar detta projekt och dess skapare samt förstår dess betydelse för vår handel och för vår vänskap med våra Kinesiska handelspartner.

Önskar bara att vi skänkt skeppet i gåva till Kineserna vilket gett oss mer goodwill än flera hundra kungabesök (min alldeles egna tolkning av den betydelse Kineserna visat Göteborgs besök hos dom).

Utloggad Kåre Jonsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #212 skrivet: lördag 29, december 2012, 00:39:49 »
Bidraget från 2818181 är väldigt vackert. Något med fornnordiska och orden "plikt" och "vilja" skulle sitta fint. Är det idéer för baksidan?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #213 skrivet: lördag 29, december 2012, 01:41:19 »
Något med fornnordiska och orden "plikt" och "vilja" skulle sitta fint.

Vi har väl lämnat brainstormandet och är snart framme vid "the real deal" dvs. produktionsfasen med beställning, silverinsamling etc  :)
Men först skall det slutgiltiga utseendet fastslås. Därför kommer vi i helgen att lägga upp tre olika varianter av grundmotivet Swea. Dessa är skarpa förslag, om vilka det kommer att hållas en omröstning. Denna är tänkt att starta i vecka 2 - 2014. De förändringar av motiven som sedan är tänkbara är i första hand av teknisk karaktär vilket då innebär anpassning till prägling. Detta kommer i huvudsakligen att ske i samråd med Pobjoy Mint i London.

För lite info. kring möjliga framtida motiv, så rekomenderar jag "Svar #102 skrivet: onsdag 10, oktober 2012" i denna tråden. Fornnordiska och runor är högst tänkbara inslag på kommande mynt, men nu ligger fokus på Svenska Ostindiska kompaniet.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #214 skrivet: lördag 29, december 2012, 09:05:05 »
Dessa är skarpa förslag, om vilka det kommer att hållas en omröstning. Denna är tänkt att starta i vecka 2 - 2014.

Det var väl den sena timmen som gjorde att ”tryckfelsnisse” var framme, och att det är v.2 -2013 som omröstningen skall hållas.

Som det ser ut på bilderna så är motiven på bägge sidor riktigt tjusiga. Hoppas att de går att överföra till själva myntet på ett bra sätt. Då kommer det att bli ett kanonfint mynt.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #215 skrivet: lördag 29, december 2012, 10:48:32 »
Dessa är skarpa förslag, om vilka det kommer att hållas en omröstning. Denna är tänkt att starta i vecka 2 - 2014.

Det var väl den sena timmen som gjorde att ”tryckfelsnisse” var framme, och att det är v.2 -2013 som omröstningen skall hållas.

Som det ser ut på bilderna så är motiven på bägge sidor riktigt tjusiga. Hoppas att de går att överföra till själva myntet på ett bra sätt. Då kommer det att bli ett kanonfint mynt.

Ja, det blev nog lite för mycket av det goda igår så han råkade mentalt hoppa ett år framåt i tiden. 2013 ska det självklart vara :)

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #216 skrivet: lördag 29, december 2012, 10:50:29 »
Man får väl kolla igenom alla sina mynt för defekter för att kunna få så många Sveor som möjligt.... :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #217 skrivet: lördag 29, december 2012, 10:55:43 »
Vil gjerna ha noen av disse,rundt 25 tenker jeg.
Må bare få tak i offermynter først.

Som nämndes tidigare så kommer du säkert få möjlighet att köpa andelar av silvertackor från andra medlemmar och på så vis dela på köpet. Alternativt tror jag en bra möjlighet är att köpa österrikiska Philharmonics som brukar ha lägst premie.

Utloggad Guldkatten

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #218 skrivet: lördag 29, december 2012, 12:39:53 »
-Oj då Guldkatten! Med 50 st. nypräglade silverpenningar, så blir du därmed ägare till en av världens största Sweasamlingar.
Så trevligt, såg att fler var inne på liknande tankar :)

Det kommer däremot inte att efterpräglas några ytterligare 2013 ála Perth Mint. Kom gärna med tankar kring detta.
Det är en mycket bra inställning! En årgång är en årgång och det går ju inte att devalvera exklusiviteten som Perth Mint gjorde med mina kära Kookaburror >:(
Jag ser verkligen fram emot detta Sweamynt :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #219 skrivet: lördag 29, december 2012, 18:32:27 »
Det har kommit in en del kommentarer om "min" tacka. Även siffermannen har fått en del frågor och därför tänker jag nu komma med en preliminär förklaring av vad jag tänker mig för upplägg.

Jag har alltså en 100 oz tacka. Jag har inte helt huggit i sten hur många mynt jag vill ha själv än men jag kommer ha minst 75 ounce, förmodligen mer, till salu. Tanken med det här initiativet är tvådelat, dels ska det innebära mindre administration för initiativtagarna, dvs, istället för att hantera en massa småpaket med få eller enstaka mynt ska de bara hantera en tacka, dels ska det erbjuda ett alternativ för dem som kanske inte har något lämpligt att skicka in, någon kanske är nybörjare och har inte köpt på sig så mycket, någon kanske egentligen bara köper guld men vill ha ett mynt eller två av forumets eget mynt. Tanken är INTE att en en eller två personer ska ta 40 ounce var av tackan och sedan kvarstår problemet för de som vill ha få mynt eller saknar lämpligt inbyte. Jag har diskuterat olika upplägg med en annan forumit och vi var rätt överens om tankarna ovan. Inget är hugget i sten än men ett preliminärt upplägg skulle kanske kunna vara att jag säljer andelar till priset spot+X procent. Då betalar du för silvret till mig och präglingsavgiften till ÄF. Den enda som behöver skicka något fysiskt är jag och många slipper gå till posten samtidigt som Silverräven (antar jag) slipper gå dit många ggr för att hämta många paket. Samtidigt uppstår problemet att jag kanske blir sittande med en stor andel av tackan kvar så om någon/några kan tänka sig att agera buffert och kanske ta fler mynt om vi skulle hamna i det läget så hör gärna av er. Intresset är svårbedömt då det dels är första myntet, dels har kommit in många nya medlemmar nu som kanske inte ens sett den här tråden då de inte fått tillgång till den här delen av forumet än.

Så, vad tycker ni om upplägget? Borde det ändras? Hur? Vilka är intresserade att köpa in sig? Hur stor andel vill ni ha? Det är såklart svårt att säga exakt när priset är så oklart så inget är bindande men att få en indikation gör det lättare att genomföra i skarpt läge. Alla förslag uppskattas och kommer beaktas, slutligen är dock beslutet mitt och kommer redovisas när vi har mer information om vad som faktiskt kommer gälla i slutändan.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #220 skrivet: lördag 29, december 2012, 19:59:26 »
Det har kommit in en del kommentarer om "min" tacka. Även siffermannen har fått en del frågor och därför tänker jag nu komma med en preliminär förklaring av vad jag tänker mig för upplägg.

Jag har alltså en 100 oz tacka. Jag har inte helt huggit i sten hur många mynt jag vill ha själv än men jag kommer ha minst 75 ounce, förmodligen mer, till salu. Tanken med det här initiativet är tvådelat, dels ska det innebära mindre administration för initiativtagarna, dvs, istället för att hantera en massa småpaket med få eller enstaka mynt ska de bara hantera en tacka, dels ska det erbjuda ett alternativ för dem som kanske inte har något lämpligt att skicka in, någon kanske är nybörjare och har inte köpt på sig så mycket, någon kanske egentligen bara köper guld men vill ha ett mynt eller två av forumets eget mynt. Tanken är INTE att en en eller två personer ska ta 40 ounce var av tackan och sedan kvarstår problemet för de som vill ha få mynt eller saknar lämpligt inbyte. Jag har diskuterat olika upplägg med en annan forumit och vi var rätt överens om tankarna ovan. Inget är hugget i sten än men ett preliminärt upplägg skulle kanske kunna vara att jag säljer andelar till priset spot+X procent. Då betalar du för silvret till mig och präglingsavgiften till ÄF. Den enda som behöver skicka något fysiskt är jag och många slipper gå till posten samtidigt som Silverräven (antar jag) slipper gå dit många ggr för att hämta många paket. Samtidigt uppstår problemet att jag kanske blir sittande med en stor andel av tackan kvar så om någon/några kan tänka sig att agera buffert och kanske ta fler mynt om vi skulle hamna i det läget så hör gärna av er. Intresset är svårbedömt då det dels är första myntet, dels har kommit in många nya medlemmar nu som kanske inte ens sett den här tråden då de inte fått tillgång till den här delen av forumet än.

Så, vad tycker ni om upplägget? Borde det ändras? Hur? Vilka är intresserade att köpa in sig? Hur stor andel vill ni ha? Det är såklart svårt att säga exakt när priset är så oklart så inget är bindande men att få en indikation gör det lättare att genomföra i skarpt läge. Alla förslag uppskattas och kommer beaktas, slutligen är dock beslutet mitt och kommer redovisas när vi har mer information om vad som faktiskt kommer gälla i slutändan.

Jag har också tidigare pratat med "siffermannen" att jag också har en 100 Oz tacka och kommer troligen att ha 50 Oz tillgängligt för folk att köpa andelar i. Detta under förutsättning att det finns tillräckligt stort intresse för mer än SoulCrew's tacka... Priset blir X% över spot. Vi kan nog komma fram till vad X är. X är definitivt mindre än 15% vilket är runt det billigast men kan köpa Philharmonics för så de flesta gynnas att köpa andelar istället för att offra redan präglade mynt till högre premie och dessutom slippa portot.

För att minimera jobbet och behovet att skicka och hantera många småpaket är det väl lämpligast att de som är intresserade av små antal 1,2,3 eller 5 till 10 st köper dessa andelar...

Vi får se hur stort intresset är...

/H
« Senast ändrad: lördag 29, december 2012, 20:02:20 av mega_n »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #221 skrivet: lördag 29, december 2012, 20:12:08 »
Det verkar lovande, vi har redan tagit emot intresseanmälningar på över 300 oz, så jag tror vi kan preliminärt nå över 500 oz, vilket innebär grönt ljus :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #222 skrivet: lördag 29, december 2012, 20:20:12 »
Det verkar lovande, vi har redan tagit emot intresseanmälningar på över 300 oz, så jag tror vi kan preliminärt nå över 500 oz, vilket innebär grönt ljus :)

Menar du intresse för 300-500 sweor eller folk som är intresserade av andelar i tackor?

/H

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #223 skrivet: lördag 29, december 2012, 20:27:49 »

Menar du intresse för 300-500 sweor eller folk som är intresserade av andelar i tackor?

/H

Det förstnämnda. Hur många som vill köpa andelar i tackor har jag ingen insyn i ännu.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #224 skrivet: lördag 29, december 2012, 21:05:34 »
Vilka är intresserade att köpa in sig? Hur stor andel vill ni ha? Det är såklart svårt att säga exakt när priset är så oklart så inget är bindande men att få en indikation gör det lättare att genomföra i skarpt läge. Alla förslag uppskattas och kommer beaktas, slutligen är dock beslutet mitt och kommer redovisas när vi har mer information om vad som faktiskt kommer gälla i slutändan.

Jag är absolut intresserad av att köpa in mig på ett par-tre oz av någons silvertacka för detta ädla ändamål!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal