Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 447146 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #30 skrivet: lördag 15, september 2012, 09:22:48 »
Jag tror inte man ska överdriva vad man inte får göra gällande "förfalskningar" av mynt i guld/silver i Sverige...

Så länge man inte använder ett belopp och ordet krona/kronor/kr så borde det inte vara något problem...

Se t ex på Tonkins experiment med att göra guldmedaljer enligt Tonkins "Myntboken 2010" sid 216 :

"Guldmedaljer med form, vikt och halt samma som hos äldre svenska 20 kronor i guld 1873-1925. Design Konungar Gustav VI Adolf och Carl XVI Gustaf... Präglade av Birmingham Mint England. Kontrollstämplad med Tre kronorsvapnet vid Statens Provningsanstalt, Stockholm."

De visar porträtt av kungarna, med valspråk, vapensköldar/sigill mm och orden Sveriges Konung.

(Dessa skulle lätt kunna förväxlas med riktiga 20kr guldmynt om man inte tittade noggrannare på vilken kung som är på dem samt inte belopp och order kronor saknas...)

/mega_n

PS. Jag skulle också köpa ett gäng silvermynt ifall de skulle komma tillverkas och var snygga... DS
« Senast ändrad: lördag 15, september 2012, 09:44:55 av mega_n »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #31 skrivet: lördag 15, september 2012, 11:37:27 »
Enligt Wikipedia så är "Tre kronor" och varianter av riksvapnet skyddat och får inte användas hur som helst utan tillåtelse.

"En nyhet i 1982 års lag om Sveriges statsvapen var att tre kronor utan sköld etc. också anses som ett uttryck för rikets vapen, vilket gör att denna symbol är lagskyddad i Sverige och inte utan tillstånd får användas som symbol av andra, till exempel av företag[2] (åtminstone inom Sveriges gränser, möjligtvis även enligt internationell rättstolkning). "

Det är såledels lite luddigt huruvida man får använda riksvapnet utomlands eller ej, eller i vilka sammanhang. Det tål att undersökas mer...

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #32 skrivet: lördag 15, september 2012, 15:08:57 »
Citat från: 2818181
Det står på baksidan. "ETT OZ FINT SILVER" och .999 direkt under var min tanke. Jag retar mig dock lite på OZ. Skulle vara trevligare med "ETT TROY UNS SILVER" men jag känner inte till om man har sagt så någonsin. Det finns ju lite olika typer av uns i världen och vikten måste ju stämma.

Gör så som på Philharmoniker, där står ju 1 Unze Feinsilber. Direlkt översatt till svenska blir det ju "Ett uns finsilver",  inget troy där alls.

Edit: Inser nu att Feinunze är ett begrepp på tyska som inte finns på svenska.

Edit 2: Har skickat frågan till språkrådet, återkommer med deras svar senare.
« Senast ändrad: lördag 15, september 2012, 15:30:10 av johan_ua »

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #33 skrivet: lördag 15, september 2012, 20:10:44 »
.......
Och Azure, - har inte du tillräckligt att göra med att samla Brittiska damer? Vill du börja jaga Svenska kjoltyg nu också? :D

Kan aldrig få nog med kjoltyg! Och man måste ju ha lite variation!

Jag är uppriktigt intresserad av att köpa 20+ mynt om de ser ut som de gör hittils, beroende på obversen såklart, tycker vi kan kolla upp hur många som kan vara intresserade för å se om detta går att göra en verklighet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #34 skrivet: söndag 16, september 2012, 21:40:39 »
.......
Och Azure, - har inte du tillräckligt att göra med att samla Brittiska damer? Vill du börja jaga Svenska kjoltyg nu också? :D

Kan aldrig få nog med kjoltyg! Och man måste ju ha lite variation!

Jag är uppriktigt intresserad av att köpa 20+ mynt om de ser ut som de gör hittils, beroende på obversen såklart, tycker vi kan kolla upp hur många som kan vara intresserade för å se om detta går att göra en verklighet.

Vi ska undersöka detta vidare :)

Det finns några saker som behöver kluras på:

• Präglingskostnader
  • Motiv
  • Minsta orderantal
  • Frakt, avgifter, skatter
  • Finansiering (förskottsbeställning eller eget kapital)
  • Försäljning (svensk moms eller icke svensk moms, det är frågan)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #35 skrivet: måndag 17, september 2012, 01:07:14 »
Då var man tillbaka framför skärmen efter en helg på landet.
Ang. det här med uns/Oz.

Citat från en DN-artikel om guld.
Citera
Guld mäts internationellt i troy uns. Namnet troy kommer från den franska staden Troyes, där viktmåttet ska ha utvecklats under medeltiden.
Troy uns är något mer än det uns som är i vanligt bruk i engelsktalande länder. Ett troy uns är lika med 31,1 gram.

Citat från Wikipedia
Citera
För guld, silver och platina används i engelsktalande länder begreppet troy-uns (engelska troy ounce) där 1 uns motsvarar 31,1034768  g

Det förefaller som att "troy uns" trots allt är det svenska benämningen för silvervikt. Om även den svenska förkortningen är Oz har jag inte lyckats utröna (jmfr. km/t och km/h).
Oavsett vilket så finns det givetvis en (internationell) poäng med att skriva Oz. Vi får se om språkrådet kan ge något svar.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #36 skrivet: måndag 17, september 2012, 08:10:08 »
johan_ua var inne på rätt spår. "Ett uns finsilver" verkar vara den rätta svenskan (jmfr. tyskans 1 Unze Feinsilber) och ".999" tycks faktiskt vara överflödigt. Svårare än så var det tydligen inte.  :-[
Annars så kan jag ju alltid skriva "E 174 .999" (se sista raden i Wiki-citatet) ;)

Citat från Wikipedia
Citera
Finsilver är rent, olegerat silver. 100 % silver eller snarare industriellt som beteckning på 999,9/1000 silver. Finsilver är mycket mjukt och används i solid form, (plåt tråd mm) bl a. som detaljer i smycke-, möbel-, textilindustrin. Den främsta användningen av finsilver är som elektroder eller upplöst i cyanidlösning vid försilvring inom elektronik- och smyckeindustrin, som legeringsmetall i guld, som myntmetall samt i form av tackor som investeringsobjekt för riksbanker, företag och privatpersoner. Finsilver är ett godkänt färgämne och används även i livsmedelsindustrin på till exempel bakverk och karameller.

Edit: Sorry! Jag hade tydligen inte vaknat ännu och var lite för snabb där. Troy-Unsproblemet kvarstår således och vi får avvakta språkrådet. Lite fakta kring begreppet "avoirdupois ounce" för den vetgirige. http://lynncoins.com/troy_ounce.htm
« Senast ändrad: måndag 17, september 2012, 09:42:06 av 2818181 »

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #37 skrivet: måndag 17, september 2012, 13:34:37 »
Såhär lyder svaret från språkrådet:

Citat från: Sofia Malmgård, Språkrådet
Hej!

Eftersom ”ounce” finns i olika måttsystem, och ett uns alltså kan väga olika mycket, är det viktigt att man tydligt anger vilken typ av uns man menar:

Ett ”Troy ounce” eller ”apothecaries' ounce” = 31,103 476 8 g
Ett ”avoir dupois ounce” eller bara ”ounce” = 1/16 lb ≈ 28,349 52 g

Troy-systemet har fått sitt namn av staden Troyes i Frankrike och därför rekommenderar vi inte att man försvenskar det till ”troj”, utan skriver det just ”troy”.

På svenska bör man alltså skriva troy-uns eller också behålla hela uttrycket på engelska (troy ounce). Det finns också en vedertagen förkortning för troy-uns: oz t

Oavsett vilket man väljer är det förstås tydligast att lägga till uppgiften i gram efteråt – eller att använda gram i stället.

Här är några länkar med mer information:

http://ravarumarknaden.se/vikt-gram-troy-ounce-avoirdupois/

www.ne.se/lang/engelska-enheter

Vänlig hälsning
Sofia Malmgård

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #38 skrivet: tisdag 18, september 2012, 00:49:17 »
Då lägger jag ut två diskussionsunderlag avseende den grafiska utförmningen av "medaljerna". Kom gärna med synpunkter på den lite  mer "moderna och stilrena" varianten (t.h.) kontra den lite mer traditionella dito (t.v.). Eller någon kanske anser att jag är helt ute och cyklar? Vilket formspråk man väljer får sedan givetvis stor betydelse för framsidans utformning. De flesta verkar gilla en Svea av Jeanne D'arc- eller Britanniamodell. Dvs. lite svulstigt nationalromantiskt med fanor, svärd och harnesk.
Textens utformning får väl även den diskuteras och Vendel skall tex. stavas med V och inte W. Det är dock viktigast med det grafiska för fortsättningen. Texten löser sig alltid.
I likhet med Riksbankens traditioner har jag lagt in NN (Präglingsort jmfr. Sthlm.), ÄF (Ädelmetallforum i stället för SI - Stefan Ingves) och formgivarens initialer på framsidan.
Det är underbart att se engagemanget på forumet och jag ser fram mot fortsatt kreativ brainstormningen kring Svea.   :D

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #39 skrivet: tisdag 18, september 2012, 08:54:04 »
Mycket snyggt. Jag föredrar helt klart varianten utan skrivstil. Däremot tycker jag det ser bättre ut när texten i nederkant följer myntets cirkelform än rakt som det är nu på myntet t.v.

Fast det är klart, möjligen att det inte ser så bra ut om texten ovan inte är i skrivstil.
« Senast ändrad: tisdag 18, september 2012, 09:00:41 av Silver »

Utloggad Azure

• Guldmedlem
« Svar #40 skrivet: tisdag 18, september 2012, 10:44:11 »
Håller med om att båda alternativen har sina meriter. Gillar precis som Silver att det är snyggt då  det går längs med formen av medaljen. Jag tycker .999 ser bättre ut än 999/1000 och gillar inte riktigt med romerska, mest för att det är få som förstår det, samt om man skulle sälja vidare myntet sen är det mer igenkännbart med .999.

Tycker skrivstilen blir lite för komplicerat, blir så litet dessutom med den begränsade ytan vi har att jobba med.

Det är mina tankar hittills, med det sagt så är inga av alternativen dåliga i sig.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #41 skrivet: tisdag 18, september 2012, 11:02:29 »
Jag tycker också .999 ser bättre ut. Och jag hade inte blandat så många språk.
Edit: Det heter Götar eller Göter, inte Göther.  ;)
« Senast ändrad: tisdag 18, september 2012, 11:08:36 av Ebenezer »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #42 skrivet: tisdag 18, september 2012, 14:35:51 »
Tycker den vänstra ät snyggast, vill dock att det står 999 och inte i romerska bokstäver

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #43 skrivet: tisdag 18, september 2012, 15:04:02 »
Jag tycker också .999 ser bättre ut. Och jag hade inte blandat så många språk.
Edit: Det heter Götar eller Göter, inte Göther.  ;)

Citera
För Christ’ndomen ha de Swenske ok Göther haft sine bokstäfr, dem Iohannes ok Olaus Magnus ha satt i den wahnlige abbecede-ordningen. Däd kalla de Alphabetum Gothicum, men mig tyckes rättare alphabetum Sveo-Gothicum.
(ur "En svensk ordeskötsel" av Samuel Columbus utgiven 1678)  ;)

Kan dock hålla med om att "Göter" kanske känns mindre krystat. Denna benämning och stavning användes dock ända fram till 1973 (med beaktande på ev. falskmynteri).
Har du möjlighet att precisera "så många språk" lite närmare? Om du menar Troy-uns så förespråkar ju språkrådet detta som "Svenska". Syftar du på romerska siffror så används detta allmänt på svenska mynt om tex kungar. Det kanske inte passar lika bra för silverhalt dock.  :)

Uppskattar att ni kommer med konstruktiv kritik. Det är värdefullt.

Utloggad Azure

• Guldmedlem
« Svar #44 skrivet: tisdag 18, september 2012, 15:33:39 »
Jag har personligen inget som helst emot romerska siffror, men som sagt, just när det handlar om silverhalt passar det inte riktigt då det är väldigt viktigt att det är igenkännbart.

Tycker för övrigt att det är roligt att de flesta av oss delar samma uppfattning.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 09:43

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane