Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 446260 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #15 skrivet: fredag 14, september 2012, 12:11:08 »
Latin tycker jag funkar utmärkt, men varför inte "Svea Rike" eller anses det ligga för nära det officiella namnet? Esperanto som SoulCrew föreslog blir vore nog för flummigt. Hur många förstår esperanto egentligen, särskilt här i Sverige?

Moder Svea tycker jag vore ett klockrent alternativ till en historisk regent. Engelsmännen har ju "Britannia" på sina investeringsmynt, så en liknande symbolik vore väl trevligt :)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #16 skrivet: fredag 14, september 2012, 12:48:33 »
Moder Svea hade varit riktigt häftigt måste jag säga.

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: fredag 14, september 2012, 14:00:51 »
För att spinna vidare på en rolig tråd...

Armbandsur är ett av mina stora intresseområden och det har under senare år blivit mycket vanligt att medlemmar på klockforum gör gemensam sak med någon urtillverkare och skapar en begränsad serie, endast tillgänglig för medlemmarna. En del blir värda oerhörda pengar, en del blir rolig kuriosa.

Kanske inte omöjligt att få t ex LS att nappa på en sådan idé om vi är tillräckligt många som vill beställa ett varsitt rör? Jag hade tyckt att det var kul med forumets egna silvertackor/mynt. :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #18 skrivet: fredag 14, september 2012, 14:43:45 »
För att spinna vidare på en rolig tråd...

Armbandsur är ett av mina stora intresseområden och det har under senare år blivit mycket vanligt att medlemmar på klockforum gör gemensam sak med någon urtillverkare och skapar en begränsad serie, endast tillgänglig för medlemmarna. En del blir värda oerhörda pengar, en del blir rolig kuriosa.

Kanske inte omöjligt att få t ex LS att nappa på en sådan idé om vi är tillräckligt många som vill beställa ett varsitt rör? Jag hade tyckt att det var kul med forumets egna silvertackor/mynt. :)

Faktum är att man inte behöver gå genom LS för att genomföra något sådant, det går utmärkt att vända sig direkt till en privat präglare. Bättre minska antalet mellanhänder :) Det finns en nackdel dock, vilket är kvantiteten. Har inte kollat priser, men kan tänka mig att en del kör ett minimum om 500 st eller fler. I annat fall blir styckpriset troligen ganska högt. Beställaren måste dessutom med största sannolikhet ha ett registrerat företag. Jag har dock tänkt tanken förr, och det är ju definitivt inget som är omöjligt :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #19 skrivet: fredag 14, september 2012, 18:18:46 »
Bra att dela trådarna. Det blev visst ett rejält spårbyte från ursprungstråden.

Precis som Silverräven säger så finns det möjligheter till medaljtillverkning hos en mängd olika privata aktörer. Du kan t.o.m. beställa helt egna varianter hos Pert Mint med äkthetsintyg och allt, om du känner för det. De är förvisso inte de billigast i klassen, men bra blir det onekligen. I andra änden av skalan har du små asiatiska verkstäder vilka ofta legotillverkar åt  tex. Europeiska "återförsäljare". Det kan givetvis finnas vissa fördelar med samarbetspartners, men det går alldeles utmärkt utan också. Huvudproblemet är snarare att motivera de (procentuellt) höga framtagningskostnaderna för små serier. Sedan tillkommer även frakt, skatter och tullar etc.  :(

Citera
Moder Svea hade varit riktigt häftigt måste jag säga.

Håller med fullständigt, men hon är de facto en nationalsymbol för Sverige och har figurerat på såväl mynt som sedlar. Men om man avstår från kronorna på skölden så kan man väl sätta vilken snygging med svärd som helst på silvret utan att berätta att hon heter Svea.

Och Azure, - har inte du tillräckligt att göra med att samla Brittiska damer? Vill du börja jaga Svenska kjoltyg nu också? :D

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
« Svar #20 skrivet: fredag 14, september 2012, 19:39:27 »
Faktum är att man inte behöver gå genom LS för att genomföra något sådant, det går utmärkt att vända sig direkt till en privat präglare. Bättre minska antalet mellanhänder :) Det finns en nackdel dock, vilket är kvantiteten. Har inte kollat priser, men kan tänka mig att en del kör ett minimum om 500 st eller fler. I annat fall blir styckpriset troligen ganska högt. Beställaren måste dessutom med största sannolikhet ha ett registrerat företag. Jag har dock tänkt tanken förr, och det är ju definitivt inget som är omöjligt :)

Om vi behöver beställa 500 rör kanske vi får bli lite fler först. :) Kanske något att ha på "back burner" då :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #21 skrivet: fredag 14, september 2012, 19:54:22 »

Om vi behöver beställa 500 rör kanske vi får bli lite fler först. :) Kanske något att ha på "back burner" då :)

Jag syftade på 500 MYNT, inte rör! Vilken summa som är minimum är dock säkert olika mellan olika präglare, så det var bara ett exempel :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: fredag 14, september 2012, 21:18:37 »
Jag kunde inte hålla mig utan tog fram en Swea vilken svårligen torde gå att förväxla med något annat mynt (privy mark Azure förövrigt) :D
Kanske inte helt seriös och jag är lite tveksam till att en Romare skulle godkänna formuleringen, - men det är ju ändå helg...
Det går för övrigt att komma ner till under 100 mynt om man vill, men verktygskostnaden minskar ju inte så styckpriset skenar då snabbt iväg. Letar för övrigt just nu efter någon europeisk präglare till rimligt pris då tull/skatt etc. kanske kan bli rimligare så.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #23 skrivet: fredag 14, september 2012, 21:40:11 »
Snyggt mynt. Inte helt såld på texten dock. Moder Svea ska helt klart vara med. Men varför latin? Om du inte vill gå på svenska så varför inte fornnordiska? Glöm sen inte att få med "1 Oz .999" etc.

Men jag måste säga att bilden är klockren  :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #24 skrivet: fredag 14, september 2012, 21:57:20 »
Latin funkar fint för mig, men fornnordiska är helt klart en intressant idé :) Jag har även en idé om hur det hela kan finansieras för att genomföras på allvar, skall höra med MrLibertad i helgen.

Herr 2818181, uppdatera i tråden om vad du hittar i fråga om prägling. Snygg bild för övrigt, gillar skarpt!

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #25 skrivet: fredag 14, september 2012, 22:17:56 »
Quidquid latine dictum sit, altum viditur  ;)

Nej, lugn, bara lugn. Latin blir det inte på slutprodukten. Det var väl mer för att väga upp fröken Sweas korta kjol. Det är ju för övrigt en tidig bild på just fröken Swea, -innan hon blev moder.

Glöm sen inte att få med "1 Oz .999" etc.

Det står på baksidan. "ETT OZ FINT SILVER" och .999 direkt under var min tanke. Jag retar mig dock lite på OZ. Skulle vara trevligare med "ETT TROY UNS SILVER" men jag känner inte till om man har sagt så någonsin. Det finns ju lite olika typer av uns i världen och vikten måste ju stämma.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #26 skrivet: fredag 14, september 2012, 22:27:56 »
Jag har även en idé om hur det hela kan finansieras för att genomföras på allvar

Ok, -det låter intressant. Jag är borta över helgen utan dator så jag ligger lågt några dagar. Detaljer kanske vi skall ta över PM så att tråden inte blir outhärdlig att läsa för andra? Jag skickar iväg ett PM nu innan jag åker.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #27 skrivet: fredag 14, september 2012, 23:58:50 »
Utan att ha undersökt saken seriöst så betvivlar jag ändå att något svenskt mynt någonsin haft enheten Troy uns. Den gamla svenska enheten uns kanske kan ha förekommit någon gång i forntiden men näppeligen troy uns. Detsamma gäller väl euro, den har ju aldrig ens haft en anknytning till något verkligt så det torde vara klart där. Dessutom, det är ju en varudeklaration, det kan knappast vara skyddat. 1 krona, 1 daler osv visst, men inte ett kilo eller ett troy uns. Isf skulle ju tex inte Liberty Silver få den texten på sina medaljer/mynt och det har de ju bevisligen haft i flera år.

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #28 skrivet: lördag 15, september 2012, 06:18:27 »
Om jag ska vara helt ärlig... gillar motivet skarpt, texten kan jobbas på såklart men motivet är klockrent.  Tycker inte "Troy Uns" skulle vara så fint då det skriker svengelska om det. Att notera .999 Finsilver eller något liknande kanske man skulle komma undan med dock? Kommer definitivt hålla ett öga på denna tråd och skulle det bli produktion kan jag lova att jag skulle köpa en del mynt ;)

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
« Svar #29 skrivet: lördag 15, september 2012, 07:31:35 »
Var det inte pund och lod som användes förr i Sverige? Förutom att jag inte hittat en vettig översättning av Troy kan jag se ett värde i att "varudeklarationen" är på engelska.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz