Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1805629 gånger)

Utloggad sextio8

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #435 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 19:12:06 »
Äsch, schifferoljan är rätt dyr att ta upp har jag för mig. Oljemagnaterna kan initiera $-krisen när de vill genom att jacka upp priset på råoljan. Men visst är det spännande att se hur guldet beter sig. :)
Lägg också märke till börsindex och hur det korrelerar till motsvarande index 1929.


När vi pratar om den amerikanska skifferoljan skulle jag inte bli det minsta förvånad om jänkarna "mörkar" kostnaden och mängden som finns att ta upp, allt för att hålla ner världsmarknadspriset för olja. När vi pratar om guldspot tror jag att vi kommer att få se en uppgång nu.

Utloggad MarkusA

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #436 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 20:41:47 »
Guldet har ju redan börjat skjuta iväg men frågan är hur långvarigt och högt det blir eller om det är en tillfällig uppgång innan en stor dipp?
Jag har hört prognoser som spår just en ökning innan den stora dippen som i sin tur varslar om det riktiga lyftet där guld tar sikte på stjärnorna.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #437 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 21:30:47 »
Den stora dippen under $1200 och sedan ner till $1000-nivån, som det pratats om, är överspelad i och med att vi har gått över $1280 och därmed fått bekräftelse på att vi gjort en intermediär botten. Som lägst skulle jag säga att vi kan gå ner till $1250.
Nästa mål är 200 dagars MA-linje som idag ligger på $1314. Det kommer att bli en del motstånd innan den bryts, d.v.s. det kommer att ta lite tid.

Utloggad sextio8

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #438 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 22:33:30 »
Den stora dippen under $1200 och sedan ner till $1000-nivån, som det pratats om, är överspelad i och med att vi har gått över $1280 och därmed fått bekräftelse på att vi gjort en intermediär botten. Som lägst skulle jag säga att vi kan gå ner till $1250.
Nästa mål är 200 dagars MA-linje som idag ligger på $1314. Det kommer att bli en del motstånd innan den bryts, d.v.s. det kommer att ta lite tid.




Jag hoppas att d har rätt sarek

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #439 skrivet: torsdag 13, februari 2014, 02:26:55 »
TA-analys på en manipulerad commodity-marknad som GLD, är inte tillämpbar överhuvudtaget, Sarek.

Hur ofta ska man behöva upprepa detta ?


Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #440 skrivet: torsdag 13, februari 2014, 11:40:53 »
Citera
TA-analys på en manipulerad commodity-marknad som GLD, är inte tillämpbar överhuvudtaget, Sarek.

Hur ofta ska man behöva upprepa detta ?

Tack för påminnelsen, men jag tittar regelbundet på väderleksprognoserna också, fast jag vet att de inte alltid slår in.  :)

Utloggad MarkusA

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #441 skrivet: torsdag 13, februari 2014, 14:43:42 »
Är det inte snarare så att man får vara lite cynisk? Hur många gånger orkar de dumpa priset och hur mycket innan de är läns och prismanipulationen inte kan upprätthållas längre?

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #442 skrivet: torsdag 13, februari 2014, 15:29:23 »
Är det inte snarare så att man får vara lite cynisk? Hur många gånger orkar de dumpa priset och hur mycket innan de är läns och prismanipulationen inte kan upprätthållas längre?

Tror man orka dumpa hur länge som helst.
En sak jag tycker mig se är:
Den stora skillnaden nu är att priset tar sig snabbare tillbaka.
Tidigare så satt dumpningarnas effekt i längre innan priset gick uppåt igen.

Utloggad machinshin

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #443 skrivet: torsdag 13, februari 2014, 15:39:24 »
Det är väll alldeles för många villiga köpare då priset redan är lågt. Så när det går ner ytterligare så köper folk en jävla massa vilket tvingar upp priset lite granna.

Guld500

  • Gäst
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #444 skrivet: torsdag 13, februari 2014, 19:45:46 »
Den stora dippen under $1200 och sedan ner till $1000-nivån, som det pratats om, är överspelad i och med att vi har gått över $1280 och därmed fått bekräftelse på att vi gjort en intermediär botten. Som lägst skulle jag säga att vi kan gå ner till $1250.
Nästa mål är 200 dagars MA-linje som idag ligger på $1314. Det kommer att bli en del motstånd innan den bryts, d.v.s. det kommer att ta lite tid.

Eller så går det fort, $1300 nu. :-)

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #445 skrivet: torsdag 13, februari 2014, 22:41:14 »
Dollarn faller som ett höstlöv gentemot euron och guldet drar. Precis ingen verkar tro på att tapering kommer att fortsätta länge till. Idag kom en rapport att jobless claims ökat i USA men diffen mellan förväntningarna och utfallet var endast några tusen och egentligen en ren icke-siffra. Marknaden övertolkar det mesta just nu och amerikanska ekonomiska makrodata är inte att betrakta som några sanningar. Jag anar att Fed kommer att använda mer eller mindre irrelevanta makrodata som orsak till att fortsätta QE länge till - arbetslöshetssiffror är perfekta för det syftet för det ger sken av att de bryr om Joe Six-Pack och Sally TV-Dinner. Sanningen är nog den att de måste fortsätta för att helt enkelt inte ekonomiskt implodera. Dessutom har Fed aldrig tilldelats mandat att ansvara för arbetslöshetsfrågor utan det är något de själva hittat på - säger också en del om den demokratiska nivån i den församlingen. Två månader till med tapering och sedan paus?

Trevligt att 1300 passerats. Frågan är vart nästa större motstånd finns? James Turk nämner bland annat 1350 här nedan och det var också den nivå från vilken den senaste dippen inleddes i slutet av oktober (som bottnade runt 1200 vid nyår).

“As a result, we are now seeing the managed retreatthat always occurs when the central planners defensive line is overpowered.  Gold’s enemies - the central planners and their bullion bank cohorts that act as agents for the central planners - need to step back and let gold climb higher.  But the key question is where will they step in again in an attempt to hold the line and thwart gold’s advance?

The logical price level is $1,350, but they may even try to step in here at $1,300.  We are seeing some heavy handed selling at current levels.  Hundred dollar levels are also key points where short-term traders will often take some profit. Also, gold’s important 200-day moving average, which has been declining since April of last year, is presently $1,304.  So bumping up that price level may induce some profit taking at this important technical hurdle"
 





« Senast ändrad: torsdag 13, februari 2014, 22:57:07 av ManoleteSTHLM »

Utloggad cachorreo

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #446 skrivet: lördag 15, februari 2014, 22:11:03 »
Citera
TA-analys på en manipulerad commodity-marknad som GLD, är inte tillämpbar överhuvudtaget, Sarek.

Hur ofta ska man behöva upprepa detta ?

Tack för påminnelsen, men jag tittar regelbundet på väderleksprognoserna också, fast jag vet att de inte alltid slår in.  :)



Alla marknader är manipulerade, ändrar inte psykologiska beteendet.

Utloggad cachorreo

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #447 skrivet: lördag 15, februari 2014, 22:17:09 »
Blev bullish till guld i mitten av december 2013.
Min anledning var att ALLA var negativa och förutspådde ett fall till minst 800usd, möjligen mer.
Ett contrarian case  plus att marknaden alltid brukar tillfoga så många som möjligt så mycket smärta som möjligt, och alla låg långa runt ATH och nu ligger de korta.

Idag så blev även Handelsbanken bullish:
http://borsrum.handelsbanken.se/Borsflodet/Trading-Case/2014/Trading-Case---guld/

Citerad text:
Trading Case - guld

Kl. 10:49 den 31 januari 2014 Trading Case
Vår långsiktigt negativa vy på guldet blev som bekant väldigt korrekt under 2013, då guldet noterade sitt näst värsta år i modern historia. När vi började argumentera för att guldet borde falla - då upptrenden av olika anledningar hade sett sitt slut - var vi ganska ensamma om vår negativa syn. Detta är, sannolikt, en av anledningarna till att fallet blev så dramatiskt och djupt. Att vara s.k. contarian och få rätt brukar vara en synnerligen framgångsrik strategi, problemet är bara att man sällan vet hur "motvalls" man egentligen är, inte heller om man får rätt...

När vi nu kliver raskt in i 2014 ser det ut som att väldigt många har bytt fot, och att konsensus nu är negativt på guldet. Det är inte alls ovanligt att extrapolera historiken, och använda förklaringar till historien som argument för framtiden, och att trenden ska fortsätta. Nästan alla är bullish på all-time highs, det må vara aktier, bostadsrätter, tulpanlökar eller guld. När en tillgång sedan fallit under lång tid tror man att det aldrig kan vända upp igen - det går ju nedåt...

Men allt vänder, väldigt många marknader (i synnerhet råvarumarknaden) är s.k mean reverting, dvs de tenderar att röra sig kring en underliggande trend, varför det sällan är lönsamt att konstant försöka följa trenden.

Vi börjar därför hissa flagg för en rekyl uppåt i guldet. Det kommer att vara svårt med timing, triggers osv, men vi finner stöd för vår vy redan nu i ett par huvudpunkter.

Vi upplever att majoriteten nu blivit negativa, varför en "contrarian-strategi" kan vara lönsam
Feds tapering har inte satt några märkbara avtryck i guldpriset ännu
Utflödena ur ETF:er ser ut att ha avstannat (frågan är bara om det är tillfälligt). De senaste veckorna har till och med inflödena varit större än utflödena
Den uppseglande emerging-marketsoron verkar inte ha avstannat trots veckans insatser från en rad centralbanker. Detta kan skapa en köpvåg i guld som skydd mot en eventuell emerging-kris.
Indien som så överraskande minskade sitt inköp under 2013 till följd av höjda importavgifter och en svag valuta förväntas tillsammans med Kina svälja en allt större del av det guld som kommer ut på marknaden.
- See more at: http://borsrum.handelsbanken.se/Borsflodet/Trading-Case/2014/Trading-Case---guld/#sthash.WBiYoOln.dpuf




-Ser ut som vi håller på att vända trenden.

-När kortare prisreaktion nedåt kommer ser jag läge att dubbla position, men det är ingen brådska.

-Om detta var botten var den lite för lätt att läsa. Vi borde skaka av oss lite bulls först innan jag kallar det botten och vändning, därför korrigering i tid eller rekyl ner igen.


Utloggad MarkusA

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #448 skrivet: måndag 17, februari 2014, 00:51:02 »
Om vi utgår från Murphy's så kommer den stora dippen när folk fått upp ögonen för guld och börjat köpa ordentligt. ;)

Utloggad cachorreo

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #449 skrivet: tisdag 18, februari 2014, 19:07:00 »
Om vi utgår från Murphy's så kommer den stora dippen när folk fått upp ögonen för guld och börjat köpa ordentligt. ;)

Det hade varit perfekt! Men jag tror bara på en eventuellt liten mindre priskorr ner igen. Sen så får vi se var SEK står också.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23