Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1805559 gånger)

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #420 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 16:30:02 »
Kan någon förklara vad som är hände med guld priset idag ca. två timmar sen? Upp snabbt som fan till 1270 och nu ner ännu snabbare?

Det är bara den "fria" marknadens nycker som kommer till uttryck.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #421 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 17:32:50 »
Kan någon förklara vad som är hände med guld priset idag ca. två timmar sen? Upp snabbt som fan till 1270 och nu ner ännu snabbare?

Det kom ut dåliga siffror igen i morse på nytillkomna jobb i USA från ADP. Lägre än förväntade vilket var orsaken till den stora ”spiken” upp.
Nu vet vi ju att guldpriset inte får gå upp för mycket på en dag, och särskilt inte ett par dagar innan fredag då de officiella jobbsiffrorna från BLS (Bureau of Labor Statistics) kommer att presenteras, och det som sedan följde var som mycket riktigt sades:

Det är bara den "fria" marknadens nycker som kommer till uttryck.

Utloggad Dealer67

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 17
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #422 skrivet: fredag 07, februari 2014, 04:23:50 »
Intressant artikel.

http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/10766

Fler och fler samlar metaller......
« Senast ändrad: fredag 07, februari 2014, 04:32:16 av Dealer67 »

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #423 skrivet: måndag 10, februari 2014, 18:11:22 »
De amerikanska investmentbankerna har också stärkt sina långa positioner i guldet jämfört med föregående månad:

http://www.cftc.gov/MarketReports/BankParticipationReports/deafeb14f
« Senast ändrad: fredag 27, maj 2016, 21:28:18 av ManoleteSTHLM »

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #424 skrivet: måndag 10, februari 2014, 22:30:43 »
Det måste börja brännas för många som ligger kort i guldet...
 
« Senast ändrad: fredag 27, maj 2016, 21:29:18 av ManoleteSTHLM »

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #425 skrivet: måndag 10, februari 2014, 22:43:50 »
Av de ca 28 Ton som stod för leverans i februari så har denna siffra sjunkit till ca hälften hittills i månaden då många "fegat" ur (har valt kontantavräkning i stället för att ta fysisk leverans för det man redan betalat).
Så denna månaden kommer Comex att fixa.
Det anmärkningsvärda är det lilla inflöde man haft sedan december, så visst tär det på lagren.

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #426 skrivet: måndag 10, februari 2014, 22:59:32 »
Av de ca 28 Ton som stod för leverans i februari så har denna siffra sjunkit till ca hälften hittills i månaden då många "fegat" ur (har valt kontantavräkning i stället för att ta fysisk leverans för det man redan betalat).
Så denna månaden kommer Comex att fixa.
Det anmärkningsvärda är det lilla inflöde man haft sedan december, så visst tär det på lagren.

Vet du hur det funkar, kan en köpare vägra acceptera kontanter med premium utan istället kräva guldet via domstol? Annars kan ju Fed hela tiden trycka nya dollar och helt enkelt ge dessa till bullionbankerna (bokförs som lån) som då kan fortsätta sin bluffverksamhet.

Hur mycket guld kan tänkas hinna inkomma till Comex till Aprilleveranserna?

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #427 skrivet: måndag 10, februari 2014, 23:19:50 »
Av de ca 28 Ton som stod för leverans i februari så har denna siffra sjunkit till ca hälften hittills i månaden då många "fegat" ur (har valt kontantavräkning i stället för att ta fysisk leverans för det man redan betalat).
Så denna månaden kommer Comex att fixa.
Det anmärkningsvärda är det lilla inflöde man haft sedan december, så visst tär det på lagren.


Vet du hur det funkar, kan en köpare vägra acceptera kontanter med premium utan istället kräva guldet via domstol? Annars kan ju Fed hela tiden trycka nya dollar och helt enkelt ge dessa till bullionbankerna (bokförs som lån) som då kan fortsätta sin bluffverksamhet.

Hur mycket guld kan tänkas hinna inkomma till Comex till Aprilleveranserna?

Den köpare som står för leverans vid månadens ingång betalar då för det antal kontrakt han har, varje kontrakt = 100 oz guld.
Han har då ingått ett avtal att ta leverans för det han betalt.
Dock så får man en del av dessa att avstå från sin leverans genom att göra ett "cash settlement", dvs ett så sockrat bud att kontraktsinnehavaren väljer cash i stället för fysisk leverans.
Nya Dollars till bankerna, klart FED fixar det, kan mycket väl vara så att Bankerna gör sitt smutsiga jobb på uppdrag av just FED.

Hur mycket som kan tänkas komma in till COMEX för April leveranserna kan man omöjligt gissa, men sedan December har det i stort sätt varit torka på den fronten.
Detta gör att lagren sinar och skulle dom ta helt slut så kan jag tro att man ändrar reglerna så att endast "cash settlement" blir tillåtet, vilket i praktiken är default men ändå inte.
Men då är nog separationen mellan papper och fysiskt nära.

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #428 skrivet: måndag 10, februari 2014, 23:37:28 »

Den köpare som står för leverans vid månadens ingång betalar då för det antal kontrakt han har, varje kontrakt = 100 oz guld.
Han har då ingått ett avtal att ta leverans för det han betalt.
Dock så får man en del av dessa att avstå från sin leverans genom att göra ett "cash settlement", dvs ett så sockrat bud att kontraktsinnehavaren väljer cash i stället för fysisk leverans.
Nya Dollars till bankerna, klart FED fixar det, kan mycket väl vara så att Bankerna gör sitt smutsiga jobb på uppdrag av just FED.

Hur mycket som kan tänkas komma in till COMEX för April leveranserna kan man omöjligt gissa, men sedan December har det i stort sätt varit torka på den fronten.
Detta gör att lagren sinar och skulle dom ta helt slut så kan jag tro att man ändrar reglerna så att endast "cash settlement" blir tillåtet, vilket i praktiken är default men ändå inte.
Men då är nog separationen mellan papper och fysiskt nära.
[/quote]

Låt oss hoppas på att din avslutningsmening realiseras. Underbar modern idioti och det vore nästan kul om man gick över helt till pappershandel och settlement för att markera att den underliggande varan som handlas har noll betydelse.

« Senast ändrad: fredag 27, maj 2016, 21:31:55 av ManoleteSTHLM »

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #429 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 14:53:20 »
Då var det dags igen för topp-botten handeln. Vi nådde 1288 som snabbt följdes av 12 timmars lägsta på 1277. Ett mönster som är unikt för guld och silver, dagshögsta följs av en skarp botten.

Dollarn ursvag idag och med förmodade nyheter om antydningar till stimulanser borde ädelmetallerna gå upp minst någon procent.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #430 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 15:36:49 »
Det är heller inte unikt att om guldet har gått upp mycket en dag en nerkörning igen sker så fort Crimex öppnar:


Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #431 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 16:37:44 »
Bang! Spik upp igen under Yellens tal. Kolla på hur dollarn faller gentemot bland annat euron - så mycket trovärdighet har Fed när de säger att de skall fullfölja tapern. Yellen sitter bara och läser utantill - liknar mest en marionettdocka.

Utloggad MarkusA

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #432 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 17:22:07 »
Det ser ut som att man gjorde ett försök till prisdumpning men att man inte orkade hela vägen?

Utloggad ManoleteSTHLM

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #433 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 01:20:14 »
Tänkte att jag skulle kika på guldcharten innan jag gick och la mig men det skulle jag inte gjort. Runt 1285 i skrivande stund och det innebär att det är runt 0.75% upp för dygnet som gav oss antydningar till pausad tapering, en vek dollar, höjning av skuldtaket i USA och devalvering av Kasakstan (inte den största ekonomin men dessa valutamanipulationer skall ses som att de sprider ringar på vattnet). Dax steg nästan 3 ggr jämfört med guldet.

Nu är det inte bara guldet som går svagt utan de flesta råvaror är undertryckta. Silvret går som vanligt svagare än guldet men det har inte heller samma status bland centralbankerna och där finns också inte samma efterfrågan.

Oljan är en story i sig med ett pris som inte rört sig på 3 år - vilket är lika med att det har skett en kraftig prissänkning eftersom valutamängden har exploderat. Det är helt sjukt att USA mer eller mindre kan konsumera oljan gratis med sina funny money. Men har inte utbudet blivit större och tanken på peak oil försvunnit för överskådlig framtid? Tror jag inte på, USAs produktion av skifferolja kommer förmodligen att peaka under de närmsta åren och så var det med det. Oljan är navet i världsekonomin och västvärldens ekonomier tål inte, eller rättare sagt kan inte acceptera, ett oljepris på +125 USD. Ett ökat oljepris ger ökade priser över hela linjen i en ekonomi och den inflationen vill inte västekonomierna ha - oavsett hur mycket de än tjatar om att det inte är någon inflation.
« Senast ändrad: onsdag 12, februari 2014, 01:22:46 av ManoleteSTHLM »

Utloggad MarkusA

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #434 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 13:09:39 »
Äsch, schifferoljan är rätt dyr att ta upp har jag för mig. Oljemagnaterna kan initiera $-krisen när de vill genom att jacka upp priset på råoljan. Men visst är det spännande att se hur guldet beter sig. :)
Lägg också märke till börsindex och hur det korrelerar till motsvarande index 1929.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23