Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1235926 gånger)

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 346
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1920 skrivet: fredag 20, september 2024, 15:43:17 »
$2608 nu!

Trevligt men kanske mindre trevligt om man förstår vad det innebär och vilken enorm inflation vi kommer få framöver.
Efter alla år med att ha detta drama utspela sig i ultrarapid ser jag detta rätt lakoniskt.

Det är inte guldets fel att pappersvalutornas köpkraft urholkas, det är politikernas fel. Och politikerna är valda av oss alla via röstsedeln. Så det som sker… det sker. Det är tvärtom en himla tur ( eller kanske bara förväntat) att guldet sniffar ut detta och reagerar. Utan guld skulle man ju vara tvungen att försöka bevara värde via någon annan typ av fast tillgång och rimligen med sämre likviditet (möjligtvis med undantag för krypto).

Sedan är det viktigt att komma ihåg att ”marknaden” inte är perfekt. Det är inte så att allting är korrekt värderat hela tiden, det pendlar vilt, och PM har varit väldigt undervärderat relativt annat i många år (enligt min uppfattning, det finns andra åsikter). Detta innebär ju att i takt med att folk förhoppningsvis återupptäcker PM så går priset dels upp pga att pappersvalutan urholkas, men det går även upp pga att tidigare undervärdering minskar. Detta är mest uppenbart för silver.

Detta gör att jag i dagsläget ser två skäl att äga PM: en direkt ”värdeökning” om eller när undervärderingen minskar och en ”hedge” för det fall pappersvalutorna helt kör i diket.

Vad sedan gäller detta med ”mindre trevligt”… låt mig spela djävulens advokat även där. Världen har i princip två alternativ: fortsätt att plåstra över skulderna med nya lån eller tag smällen och bryt med det gamla, låt det som måste brinna brinna och låt ett nytt system uppstå ur askan. Världen har med emfas valt det förra. En konsekvens av detta är att pengatryckandet medför en kontinuerlig förskjutning av köpkraft från vanligt folk till ”eliten” (pga Cantilloneffekten). Detta betyder i sin tur att ju långsammare det går, desto mer tillgångar kommer att hinna överföras innan det förr eller senare brister.

Så ur perspektivet vad som vore ”bäst” (såsom i mindre otrevligt) är min syn att man borde riva av plåstret. Det hade gjort betydligt mindre ont om man rivit av plåstret redan 2009, men… det gjorde man inte. Det kommer att göra betydligt mer ont att riva av plåstret om tio år än 2025… men alla kommer att jobba stenhårt för att fördröja operationen så länge som möjligt. Och under tiden blir vi alla fattigare. Utom några få som sitter nära fläskgrytorna.

Det har gått så långt att ”Let it burn” är det rationella alternativet. Betyder det att det vore ”trevligt”. Absolut inte. Men det är länge sedan det existerade ett trevligt alternativ.

Håller helt med dig om två alternativ.

Antingen tar politikerna tag i problemet och slutar slösa och förlorar alla röster.
Eller så kör de på och skjuter upp problemet.

Är det ens någon oklarhet i vilket alternativ vi kommer få?

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #1921 skrivet: tisdag 01, oktober 2024, 17:38:25 »
880kr grammet.

Väldigt rörigt på marknaden idag men det är i dessa tider guld presterar som bäst.

Utloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 418
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1922 skrivet: onsdag 16, oktober 2024, 15:15:34 »
Och där passerades 900kr gränsen 😄

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 467
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #1923 skrivet: onsdag 16, oktober 2024, 16:38:54 »
Och där passerades 900kr gränsen 😄

Och även för första gången över 28.000 kr/oz  8)

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1924 skrivet: onsdag 16, oktober 2024, 18:02:24 »
Jag hade i flera år inte min tillit på guld, att jag blev chockad när priset ökades så pass. Idag en stark believer är jag inte lika förvånad så det känns inte som att guldet skrattar åt mig när det väl passerar ännu ett tusen kronor från tidigare spot. Cheers!

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #1925 skrivet: onsdag 16, oktober 2024, 19:59:48 »
Jag hade i flera år inte min tillit på guld, att jag blev chockad när priset ökades så pass. Idag en stark believer är jag inte lika förvånad så det känns inte som att guldet skrattar åt mig när det väl passerar ännu ett tusen kronor från tidigare spot. Cheers!

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/
Enligt vår riksbank behöver vi nästan dubbelt så mycket inflation för att nå vårt mål på 2%.

Jag måste säga att jag tror mer på Guld än våra politiker/riksbank och den ökning vi sett hittills i år talar för sig själv.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 419
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #1926 skrivet: torsdag 17, oktober 2024, 12:33:39 »
2,687.39 usd/oz. Snart uppe i 2700!  ::)

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #1927 skrivet: torsdag 17, oktober 2024, 17:43:48 »
Dollar index DXY är på 103.69 skrivande stund. (ganska högt)
Det betyder att guldet är dyrt i SEK men också att dåliga ekonomisk nyheter som drabbar USA kan sänka dollarns styrka automatiskt kommer göra att guldpriset i USD rusar.

$2700 som ny botten låter bra för min del :) kanske 3k innan årets slut om man får drömma lite?

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 419
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #1928 skrivet: torsdag 17, oktober 2024, 19:38:18 »
Dollar index DXY är på 103.69 skrivande stund. (ganska högt)
Det betyder att guldet är dyrt i SEK men också att dåliga ekonomisk nyheter som drabbar USA kan sänka dollarns styrka automatiskt kommer göra att guldpriset i USD rusar.

$2700 som ny botten låter bra för min del :) kanske 3k innan årets slut om man får drömma lite?

$3000 till nyår är inte alls mycket begärt med tanke på senaste indikationerna!  :)
« Senast ändrad: torsdag 17, oktober 2024, 22:38:50 av zodiac »

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #1929 skrivet: torsdag 17, oktober 2024, 21:15:26 »

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1930 skrivet: fredag 18, oktober 2024, 06:31:05 »
Det var en trevlig liten morgongåva, guldet över $2700!!

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1931 skrivet: fredag 18, oktober 2024, 18:52:06 »
Det är ju med lite blandade känslor jag noterar att de mynt jag köpte för några år sedan nu kostar tre ggr så mycket! Kul med värdeöökningen, irritation över att jag inte lagt mer på mitt sparande i guld genom åren samt känsla av att det nu är kört - nu är de för dyra. Även fast vi förmodligen om några år kommer att tycka att 30k var rena fyndet! Men hur är det med köpkraften egentligen? Priserna på de flesta andra saker har ju också minst trefaldigats under den här perioden!

Det gäller att passa på om vi får en djup börskrasch snart. Då faller väl guldet förmodligen rejält, det brukar det göra, och förhoppningsvis även priserna på fysiskt. Det blir kanske sista chansen att köpa på sig för allt vad tygen håller innan guldet drar iväg till en varaktigt hög nivå?

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #1932 skrivet: fredag 18, oktober 2024, 20:06:06 »
Det är ju med lite blandade känslor jag noterar att de mynt jag köpte för några år sedan nu kostar tre ggr så mycket! Kul med värdeöökningen, irritation över att jag inte lagt mer på mitt sparande i guld genom åren samt känsla av att det nu är kört - nu är de för dyra. Även fast vi förmodligen om några år kommer att tycka att 30k var rena fyndet! Men hur är det med köpkraften egentligen? Priserna på de flesta andra saker har ju också minst trefaldigats under den här perioden!

Det gäller att passa på om vi får en djup börskrasch snart. Då faller väl guldet förmodligen rejält, det brukar det göra, och förhoppningsvis även priserna på fysiskt. Det blir kanske sista chansen att köpa på sig för allt vad tygen håller innan guldet drar iväg till en varaktigt hög nivå?

Problemet = inflation
Lösningen = inflation
Det vore naivt att räkna med en börskrasch i dessa miljöer och får jag säga det själv så är guldet otroligt billigt just nu.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1933 skrivet: lördag 19, oktober 2024, 09:40:59 »

Problemet = inflation
Lösningen = inflation
Det vore naivt att räkna med en börskrasch i dessa miljöer och får jag säga det själv så är guldet otroligt billigt just nu.

Jag har funderat mycket över varför denna inflation plötsligt dök upp. Vilka är era funderingar? Kan det vara all denna pengarregn och pengar tryckande under pandemin?

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #1934 skrivet: lördag 19, oktober 2024, 10:05:18 »

Problemet = inflation
Lösningen = inflation

Jag har funderat mycket över varför denna inflation plötsligt dök upp. Vilka är era funderingar? Kan det vara all denna pengarregn och pengar tryckande under pandemin?

https://www.usdebtclock.org/
Längs upp till vänster har du anledningen.

Sedan är det hävstång på varje dollar tryckt som åker in i banksystemet. Sätter du in 1 miljon på banken kan din granne låna 10 miljoner från dina pengar du satt in.
« Senast ändrad: lördag 19, oktober 2024, 10:08:01 av gbz »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Hur mycket PM är tillräckligt? by gbz
Idag kl. 11:41

2x Niue Island Ares 2017 - God of war 2 oz High Relief by Saiifo
lördag 26, april 2025, 18:16:00

KINA by Sarek
lördag 26, april 2025, 14:35:12

32 stk postfriska frimärken by zodiac
fredag 25, april 2025, 18:05:08

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by JL_GBG