Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 1261255 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2204
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1905 skrivet: måndag 26, augusti 2024, 13:35:20 »
Diagrammet nedan visar på "Guldet som värdebevarande medel".
Observera att tidsaxel slutar år 2022, och vi vet att guldpriset sedan dess har gått upp, både i dollar och SEK.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #1906 skrivet: måndag 26, augusti 2024, 13:36:52 »
Guldpriset i SEK från ett diagram från Liberty Silver.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #1907 skrivet: torsdag 12, september 2024, 15:48:37 »
Idag meddelade europeiska centralbanken ECB att de sänker räntan med 0.25 %
Gissar att det var detta besked som triggade guldpriset idag.
Nu är frågan om FED sänker med 0.25 nästa vecka, eller kanske t.o.m. hugger i med 0.5% ?

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 372
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1908 skrivet: fredag 13, september 2024, 18:09:38 »
Idag meddelade europeiska centralbanken ECB att de sänker räntan med 0.25 %
Gissar att det var detta besked som triggade guldpriset idag.
Nu är frågan om FED sänker med 0.25 nästa vecka, eller kanske t.o.m. hugger i med 0.5% ?

När man har hög inflation och stänker räntorna får man ännu högre inflation.

Vi har nog bara sett början av inflationen så perfekt tillfälle att köpa på sig mer guld/silver när det är såhär billigt. Ser ut som vi är nära $2600 och vem vet vi kanske prickar 3k inom en snar framtid.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #1909 skrivet: söndag 15, september 2024, 14:58:29 »
När man trejdar på ädelmetallmarknaderna så får man ha ett öga på COT- rapporterna. De ger ofta en bra vägledning vartåt priserna skall ta vägen.

När allmänheten är heta på guld brukar den prismässigt toppa. Det är fallet idag, så en tillbakagång är att vänta prismässigt.

Efter en stabilisering på lägre nivå så räknar jag med att guldet kommer att komma tillbaka till dagens prisnivåer, och även högre, men det kan nog dröja ett par månader.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #1910 skrivet: söndag 15, september 2024, 20:13:18 »
Vi har FEDs räntesänkningar på onsdag som förväntas bli 0.25%.

Denna vecka kan bli spännande och guld kan mycket väl fortsätta stiga i pris de kommande åren.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1911 skrivet: söndag 15, september 2024, 22:35:53 »
När man trejdar på ädelmetallmarknaderna så får man ha ett öga på COT- rapporterna. De ger ofta en bra vägledning vartåt priserna skall ta vägen.

När allmänheten är heta på guld brukar den prismässigt toppa. Det är fallet idag, så en tillbakagång är att vänta prismässigt.

Efter en stabilisering på lägre nivå så räknar jag med att guldet kommer att komma tillbaka till dagens prisnivåer, och även högre, men det kan nog dröja ett par månader.

Hej

Hänger inte riktigt med i vad du menar med nedan. Kan du utveckla det, tack.

"Efter en stabilisering på lägre nivå så räknar jag med att guldet kommer att komma tillbaka till dagens prisnivåer, och även högre, men det kan nog dröja ett par månader."

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1912 skrivet: söndag 15, september 2024, 23:06:36 »

Hej

"Efter en stabilisering på lägre nivå så räknar jag med att guldet kommer att komma tillbaka till dagens prisnivåer, och även högre, men det kan nog dröja ett par månader."

Det betyder att vi ser en märklig förändring i guldpriset vid November månad, gissar på tredje veckan.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #1913 skrivet: måndag 16, september 2024, 10:51:12 »

"Efter en stabilisering på lägre nivå så räknar jag med att guldet kommer att komma tillbaka till dagens prisnivåer, och även högre, men det kan dröja
."
När man trejdar så har man som tekniska hjälpmedel bl.a. Elliot Wave analyser eller det som jag brukar titta på cykelmönster. Alla produkter, aktier, Index och varor går upp och ner i cykler inom större cykler, som man tittar på, såsom 2 timmar, dag, vecko och månadscykler.
För guldet som det ser ut idag så har den en daglig cykel som toppar idag +/- 1-2 dagar (brukligtvis). Dagcykel går sedan ner med en botten runt den 8:e okt. Veckocykel, som den ryms inom, har en botten runt början på november, där också den påföljande dagcykel har sin nästa botten. Dessa cykler som man tittar på är inte statiska utan kan skifta under tiden, men i stort sett ser jag att det kommer att se ut som jag skrev.

För silver, som mer är en "industriell" ädelmetall, så följer den i mångt och mycket upp och nergångar i börsindexen. Och för aktieindexen är det en klar nedgång i veckocykel till mitten på november, där bägge "instrumenten" har en cykelbotten.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #1914 skrivet: måndag 16, september 2024, 12:04:08 »
Hur långt ifrån 3000$ / oz är vi tror ni?  :)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #1915 skrivet: måndag 16, september 2024, 12:47:11 »
En möjlig topp för guldet kan ses i cykeldiagrammen i juni-juli 2025. Prismässigt skulle guldet då kunna gå upp till 2.700 USD/oz.

Först i en kommande cykel får du se ett pris på 3000 USD/oz, eller över det.
Den cykeln toppar då år 2027-2028. Det är den bästa prognosen som jag har...

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #1916 skrivet: måndag 16, september 2024, 14:18:44 »

Vi är + 30% i år och allt vi behöver från dagens pris för att nå till 3000 är dryga 15% från dagens pris.

Jag tror vi kommer få se priset går och räntesänkningar kommer påskynda den processen.

Antagligen kommer FEDs räntesänkningar försvaga dollarn ännu mer och då går guldpriser automatiskt upp prisat i just dollar.
« Senast ändrad: måndag 16, september 2024, 15:49:31 av gbz »

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #1917 skrivet: fredag 20, september 2024, 10:26:03 »
$2608 nu!

Trevligt men kanske mindre trevligt om man förstår vad det innebär och vilken enorm inflation vi kommer få framöver.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1918 skrivet: fredag 20, september 2024, 11:30:54 »
$2608 nu!

Trevligt men kanske mindre trevligt om man förstår vad det innebär och vilken enorm inflation vi kommer få framöver.
Efter alla år med att ha detta drama utspela sig i ultrarapid ser jag detta rätt lakoniskt.

Det är inte guldets fel att pappersvalutornas köpkraft urholkas, det är politikernas fel. Och politikerna är valda av oss alla via röstsedeln. Så det som sker… det sker. Det är tvärtom en himla tur ( eller kanske bara förväntat) att guldet sniffar ut detta och reagerar. Utan guld skulle man ju vara tvungen att försöka bevara värde via någon annan typ av fast tillgång och rimligen med sämre likviditet (möjligtvis med undantag för krypto).

Sedan är det viktigt att komma ihåg att ”marknaden” inte är perfekt. Det är inte så att allting är korrekt värderat hela tiden, det pendlar vilt, och PM har varit väldigt undervärderat relativt annat i många år (enligt min uppfattning, det finns andra åsikter). Detta innebär ju att i takt med att folk förhoppningsvis återupptäcker PM så går priset dels upp pga att pappersvalutan urholkas, men det går även upp pga att tidigare undervärdering minskar. Detta är mest uppenbart för silver.

Detta gör att jag i dagsläget ser två skäl att äga PM: en direkt ”värdeökning” om eller när undervärderingen minskar och en ”hedge” för det fall pappersvalutorna helt kör i diket.

Vad sedan gäller detta med ”mindre trevligt”… låt mig spela djävulens advokat även där. Världen har i princip två alternativ: fortsätt att plåstra över skulderna med nya lån eller tag smällen och bryt med det gamla, låt det som måste brinna brinna och låt ett nytt system uppstå ur askan. Världen har med emfas valt det förra. En konsekvens av detta är att pengatryckandet medför en kontinuerlig förskjutning av köpkraft från vanligt folk till ”eliten” (pga Cantilloneffekten). Detta betyder i sin tur att ju långsammare det går, desto mer tillgångar kommer att hinna överföras innan det förr eller senare brister.

Så ur perspektivet vad som vore ”bäst” (såsom i mindre otrevligt) är min syn att man borde riva av plåstret. Det hade gjort betydligt mindre ont om man rivit av plåstret redan 2009, men… det gjorde man inte. Det kommer att göra betydligt mer ont att riva av plåstret om tio år än 2025… men alla kommer att jobba stenhårt för att fördröja operationen så länge som möjligt. Och under tiden blir vi alla fattigare. Utom några få som sitter nära fläskgrytorna.

Det har gått så långt att ”Let it burn” är det rationella alternativet. Betyder det att det vore ”trevligt”. Absolut inte. Men det är länge sedan det existerade ett trevligt alternativ.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #1919 skrivet: fredag 20, september 2024, 14:07:15 »
Instämmer i allt som August skriver här.
Problemet med möjligheten att det hela skulle lösas politiskt, är att ingen politiker skulle bli vald av folket om han/hon berättade vad han/hon tänkte göra.
( jag vägrar skriva ordet 'höna', tycker det låter så j-kla fjantigt )

Dessutom skulle det nog ändå bli svårt att lösa detta politiskt, även om viljan funnits.
Konsekvenserna är för oöverblickbara, t.ex. vad skulle hända med pensionssystemen osv.

Nej, det här kommer att 'lösas' med en krasch av episka proportioner.
Frågan är bara vad som blir droppen som urholkar bägaren.

Och nästa stora fråga är såklart vad som kommer att uppstå på andra sidan kraschen ?

Kanske är det så att BRICS länderna redan har något nytt system planerat.
Redo att igångsättas den dag skiten träffar fläkten.
Då kan vi få en enorm maktförskjutning från Väst till Öst.
Hur kommer de gamla stormakterna i Väst kunna hantera ett sådant scenario ?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför köpa silver? by vitae
Igår kl. 21:00

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
Igår kl. 20:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 16:48

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
Igår kl. 13:22

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by mega_n
torsdag 12, juni 2025, 17:36:40