Författare Ämne: Varning för för bedragare på blocket och tradera  (läst 29729 gånger)

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 40
Varning för för bedragare på blocket och tradera
« skrivet: lördag 20, februari 2016, 10:58:36 »
Vet inte om inlägget hamnar rätt här.

Har varit med om en tråkig upplevelse och vill varna andra.

Köpte lite mynt av en säljare Markus Karlsson på blocket. efter kontakt så köpte jag två poster till av han. Betalning genom swish Vid leverans visade det sig att bara en bråkdel av mynten var med i leveransen. Han har inte gått att få tag på sen dess.

En kort tid senare köpte jag en ny post med mynt på blocket av en säljare som kallade sig för bosse. Jag betalade via paypal. När jag tittade på utförda betalningar visade det sig att detta var samma markus karlsson som ovan. Nägra mynt har jag inte sett till och inlett en tvist via paypal.

Då jag följer annonserna på blocket så ser jag att denna markus karlsson är ett återkommande fenomen.

Han arbetar enl följande:
Ort alltid i norrland så han ska skicka mynten. Jag har sett att han använt. hudviksvall, umeå ljusdal etc. Hans telefonnummer som används är dock registrerat i sthlm en färsk annons http://www.blocket.se/gavleborg/Svenska_silvermynt_slumpas_65341331.htm?ca=15&w=3

Han använder olika namn. Markus, karlsson, bosse, mark har också sett flera andra

Lägger oftast ut sina annonser på fredag och låter dom ligga över helgen antar att flera hinner köpa samma mynt under den tiden.

Har också lyckats spåra ett tradera konto till han. brickcoin mest positiva omdömen men han är ingen seriös säljare.

Kontakta gärna mig om någon mer har blivit lurad av denna skojare skulle vara intressant att veta om det finns någon mer.

Hoppas detta kan hjälpa någon att inte gå på samma mina som mig.

« Senast ändrad: lördag 20, februari 2016, 12:00:54 av thgswe »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 358
  • Affärsomdömen: 13
SV: Varning för för bedragare på blocket och tradera
« Svar #1 skrivet: lördag 20, februari 2016, 15:22:38 »

Tråkigt att höra.
Tycker det där med paypal låter bra, att man kan häva ett köp och få pengarna tillbaks.

MVH

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #2 skrivet: måndag 16, oktober 2017, 23:31:08 »
Bumpar denna tråd för att varna om att denna person är fortsatt aktiv. Samma namn samma historia som ovan. Swish nummer 073-841 54 14, håll utkik. Vet att det fanns minst en samtida annons till nyligen, så tyvärr har någon mer än jag just blivit lurad.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #3 skrivet: måndag 16, oktober 2017, 23:40:05 »
Tråkigt att läsa.
Hoppas att det ordnar sig.

Inloggad 429ragtop

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 04:51:48 »
Tradera alias https://www.tradera.com/profile/feedback/4489358/audhumblasantique?role=all&rating=all&page=1
Använder samma telefon nummer 0738415414
En kvinna står reggad för kontot dock.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #5 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 07:31:22 »
Varför är det ingen som gör en polisanmälan?

Swish är ju kopplat till konto så att ta reda på vem personen är borde vara lätt.
Krånglig process att gå igenom kanske men man kan inte låta dessa personer få hålla på obehindrat

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 10:28:54 »
Hur kan man få snittbetyget 5 på Tradera när man beter sig så? Är det inte bara köpare som kan lämna omdöme, eller kan man som säljare fejka omdömen om sig själv?

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #7 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 12:13:59 »
En sofistikerad arbetsmetod, agera schysst mot vissa för att få bra omdömen. Riktigt fult spel.

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #8 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 13:19:06 »
Hur kan man få snittbetyget 5 på Tradera när man beter sig så? Är det inte bara köpare som kan lämna omdöme, eller kan man som säljare fejka omdömen om sig själv?

Han kör sjyst i början. Samlar ett antal omdömen sedan brakar det loss. Har sett minst 5 konton tidigare som denna/dessa person/personer har använt alla har blivit spärrade av tradera.

Här är lite mer: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=7628.msg57356;topicseen#msg57356

ps paypal fungerade bra för mig. Jag lyckades häva köpet och fick tillbaks betalningen efter ca en vecka ds
« Senast ändrad: tisdag 17, oktober 2017, 13:28:44 av thgswe »

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 13:28:01 »
Det har han tyvärr lärt sig nu och kräver direktbetalning till hans swish nr....

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #10 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 14:32:10 »
På Tradera är man ju skyldig att erbjuda Traderabetalning numera, har man inget liknande skydd som för paypal då?

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 14:56:58 »
Jo, tyvärr har han kommit på ett sätt att komma runt det. Jag vill inte skriva på ett öppet forum hur han gör ifall fel person med rymligt samvete läser hur det går till.

Inloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #12 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 15:21:41 »
En bekant råkade ut för en bedragare på tradera för nått år sen.
Köpte en 100g guldtacka av en med lång historik och bra omdömmen.
Det dök upp en hyfsad förfalskning i stället och sen var användaren väck för gott från tradera mm.

Så det verkar vara folk som bygger upp fejk identiteter för att sen vid lämpligt tillfälle blåsa några och sen gå upp i rök. Det var tydligen ett antal som hade blivit lurade på samma gång vid det tillfället.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #13 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 15:28:57 »
Svårt att värja sig mot när man köper privat. Ta inte illa upp, men samma sak skulle ju kunna hända här på forumet. Har det aldrig hänt här?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #14 skrivet: tisdag 17, oktober 2017, 18:11:01 »
Svårt att värja sig mot när man köper privat. Ta inte illa upp, men samma sak skulle ju kunna hända här på forumet. Har det aldrig hänt här?
Inte såvitt jag vet. Men en intressant skillnad här är att folk gör en betydligt större investering i sin forumprofil genom att vara aktiv i diskussionerna här än man gör på Tradera.

Om man t ex som jag har hängt här i ett antal år och snart kommer att tvångsförflyttas till avdelningen för museiföremål... då finns det absolut noll incitament att bedra någon eftersom jag självklart skulle bli uthängd som det kryp jag då vore. Eller, rättare, för att det skulle kunna vara värt att bränna mitt forumrykte så måste den potentiella vinsten vara väldigt stor. Eftersom jag dessutom har gjort ett antal affärer här under åren så finns det en hel hög med forummedlemmar som vet vem jag är i verkligheten, vilket ökar min risk.

Alltså är det sannolikt ganska tryggt att göra affärer med mig (åtminstone så länge jag inte kan blåsa dig på typ ett kilo guld eller så genom att krypa i krypkostymen). Så gör gärna det (shameless self promotion :-)...

På motsvarande sätt har det ibland varit lite besvärligt för helt nyregistrerade medlemmar att göra affärer för större belopp eftersom de helt enkelt inte har något rykte att försvara. Så detta med "reputation based trust" funkar, problemet med Tradera är att deras "reputation"-system är för lätt att kringgå.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
Igår kl. 23:54

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Igår kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Igår kl. 16:51

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n