Författare Ämne: SWEA 2014  (läst 126819 gånger)

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
SV: SWEA 2014
« Svar #60 skrivet: lördag 08, november 2014, 21:25:04 »
Gillar den nya uppdaterade versionen. Tycker den är ganska lik 2013 men med lite mer attityd både hos swea och lejonet.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #61 skrivet: söndag 09, november 2014, 02:13:11 »
Mina tankar: Design 21 ser bäst ut i mina ögon... och vikingen kändes bäst från början.

Beundransvärt hur jobbet fortgår trots allt slit hittills! Imponerad!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SWEA 2014
« Svar #62 skrivet: söndag 09, november 2014, 07:13:19 »
21, sedan ingenting, sedan 20. Jag tycker verkligen att desingkopplingen till 2013 som 21 ger vore värdefull att behålla om det går.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
« Svar #63 skrivet: söndag 09, november 2014, 08:26:55 »
21 och 20  :)

Utloggad Hemulen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
  • Vem, Jag?
« Svar #64 skrivet: söndag 09, november 2014, 08:57:53 »
För att vara udda i sälskapet, variant 20 tilltalar mig bäst.
Sedan håller jag med Age, profil vikingen ("1a varianten") är i mitt tycke snyggast. Och gör sig nog bättre på ett litet mynt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #65 skrivet: söndag 09, november 2014, 13:42:49 »
21 får min röst

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #66 skrivet: söndag 09, november 2014, 20:43:56 »
Trevligt att läsa era tankar och åsikter runt de olika motiven, och det verkar ju överlag som att ni tycker att vi är på rätt väg.

Även vi tycker att det finns en poäng med att försöka behålla känslan från Sweasidan anno 2013, och med tanke på detta så har jag därför tagit fram motiv #21.
Dock skapade den nedsänkta texten i omskriften stora problem för Pobjoy, och det var huvudsakligen detta designgrepp som orsakade alla förseningar.
Vi vill absolut inte hamna i en liknande situation igen, och därför har vi även har tagit fram några alternativa varianter.

Sedan är det viktigt att ha i åtanke att de presenterade bilderna är digitala modeller, endast avsedda att illustrera den övergripande designen,
Det är meningslöst att pixel-peepa små huvudvinklar och hårstrån på dessa, då de inte är produktionsfärdiga original.
De har helt enkelt en mycket högre (digital) detaljskärpa än slutproduktens silveryta kommer att uppvisa.
Vikingens hela huvud kommer t.ex. endast att vara 3-4 mm högt på myntet, och det kommer då inte att kunna urskiljas små hjälmdetaljer och liknande.
Dessutom vinklar jag 3D-modellen något för att få rätt blänk i detaljerna, vilket ytterligare försvårar side-by-side jämförelser (se nedan).
Sweas huvudvinkel är alltså inte förändrad på något vis jämfört med 2013.

Hur våra sinnen identifierar ansikten och urskiljer mönster och detaljer är f.ö. en hel vetenskap vilket man kan diskutera i evigheter.
Här måste ni nog dock lita på våra och tillverkarnas kunnande och förmåga att göra korrekta bedömningar.

Däremot kan det möjligen vara relevant att diskutera vimplar, historisk korrekthet, metallytor, profil/framifrån etc.

Till att börja med så har vi då vikingens huvud.
Detta kommer antingen att avbildas i profil eller rakt framifrån.
Allt däremellan går bort av den enkla anledningen att det är mycket svårare att åstadkomma ett bra resultat.
Det finns en anledning till att en överväldigande majoritet av alla världens silvermynt följer denna princip, och även om det finns undantag, så är dessa allt som oftast misslyckade.

Nedan är två exempel (på moderna vikingar från Perth Mint) på hur det brukar se ut, och att vi skulle sitta på någon unik förmåga att bemästra motsatsen är föga troligt.

Notera även hur artisten använder ryggsäcken och automatkarbinens magasin för att minska tomytan bakom soldaterna (jmfr. vikingens sköld, pälsmantel och banér).
Det finns ingen poäng med att inte studera och lära av mästarna i gemet.

Vad det gäller vikingens utrustning, så citerar jag mig själv från inlägg #15 i denna tråd.
Citera
Mycket tid är nedlagt på att få det historiskt korrekt enligt senaste rön. Varje detalj grundar sig på faktiska fynd.
Dock har jag valt att inte använda rusiska artefakter, då många inte tilltalas av den orientala looken.

Detta gäller då givetvis även banéret på spjutet.
Jag citerar åter mig själv från en annan Sweatråd.
Citera
Rörande vikingarnas banér så är det mest kända korpbanéret.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korpbaneret
Det förekommer dock banér i de flesta skrönor från tiden, och i "Håkon den godes historia" beskrivs t.ex. följande krigslist.

Egil lät nu sätta upp de tio baner som han hade och ordnade de tio män som buro dem så,
att de skulle gå så nära under höjden som möjligt och lämna ett mellanrum mellan sig var och en.
...
De som stodo överst i Erikssönernas fylking, sågo att många baner kommo farande i hast och höjde sig över backen, och de trodde då,
att med dem följde mycket folk, som ville komma bakom dem mellan dem och skeppen.

Ett av dessa kan kanske ha sett ut så här.

http://www.fenris.se/images/team4.jpg

Fabeldjuret på vårt banér är hittepå då det ändå inte kommer att gå att urskilja på det färdiga myntet.

Det faktum att detta inte verkar vara så allmänt känt och därmed leder till fördjupande diskussioner om vikingarnas liv och leverne, gör denna detalj än viktigare att ha med.
Dessutom så skulle kompositionen bli svagare med ett stort tomrum mellan huvudet och spjutet,
« Senast ändrad: söndag 09, november 2014, 21:05:02 av 2818181 »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #67 skrivet: måndag 10, november 2014, 09:37:10 »
Tänkte bara kolla när ungefär tänkte ni börja insamling och sådant?  Då jag kommer vara på resande fot framöver och kan ha svårt och hänga med diskussioner samt missa tidpunkten för insamling av pengar.Annars jätte fin mynt hoppas att man får hålla de i handen i snarr framtid.

Jag har inte formellt presenterats som medarbetare i SWEA-projektet, men det är väldigt närstående med insamling. Det finns en väldigt stor förtroendemässigt viktig del att SWEA 2014 faktiskt kan beställas under 2014.

Vi behöver välja en plattform för att ta emot pengarna, betala leverantören samt hålla ordning på era beställningar på ett sätt som ni känner förtroende för. Det är skillnad på att samarbeta med att skicka silvermynt som betalning och att ta emot ganska stora summor med bankkontoöverföringar, både för oss och för er.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: SWEA 2014
« Svar #68 skrivet: söndag 23, november 2014, 12:39:31 »
Kommer vi hinna och beställa innan jul?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #69 skrivet: onsdag 03, december 2014, 22:12:00 »
Hej igen

Vi ber om ursäkt för uteblivna uppdateringar, men vi har haft fullt upp med prisförhandlingar och att arbeta fram bästa upplägg för denna årgång av Swea.

Tanken är att vi skall ha ett möte i slutet på nästa vecka där vi förhoppningsvis kan spika arbetsgången.
Så fort vi känner oss klara med detta, så är vår förhoppning att vi kan ta och dra igång processen.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #70 skrivet: onsdag 03, december 2014, 23:46:54 »
Snyggt jobbat - håller tummarna för er i nästa vecka

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #71 skrivet: onsdag 10, december 2014, 22:52:45 »
Då har vi nu haft vårt formella startmöte för projekt Swea 2014.

I korthet kan man säga att vi nu går in i en ny fas i kontakterna med våra präglare.
Diskussionerna har hittills varit av mer generell karaktär i avvaktan på att projektet skall anta en konkretare form.
Det innebär i förlängningen att vi inom kort kommer att begära in skarpa offerter för Swea.

Hittills har alla kontakter skett via e-post, men nu är tanken att boka in telefonmöten för att reda ut alla detaljer.
Det hela kan kanske upplevas som lite omständligt i jämförelse med Pobjoys arbetsmetoder, men vi upplever det här som en betydligt seriösare approach.
Det är viktigt att båda parter har en grundlig förståelse för varandras önskemål, och vi vill inte ha några framtida överraskningar här.
Vi vill försöka att i möjligaste mån undvika en liknande följetong som sist.

I korthet så beslutade vi att motiven i stort sett är spikade, (även om ett visst mått av kontinuerlig förfining kommer att ske framgent).

Det har även öppnat sig en eventuell möjlighet till fysisk silverinlämning. Detta är långt ifrån klart ännu, men är ändå värt att undersökas ytterligare.
I övrigt så beslöt vi att genomföra projektet i ett liknande format som 2013.
Dvs. inte i företagsform.

En fråga som dök upp, är om det finns någon fraktlösning där mottagaren betalar frakten. Detta skulle kunna underlätta hanteringen betydligt.
Är det någon som har några idéer här, så får ni gärna dela med er av dessa.

Vi kan ju även klargöra att det i huvudsak kommer att vara Frederyck som hanterar de administrativa frågorna,
medans jag själv främst kommer att hantera de mer artistiska dito.
Dessutom kommer vi att få understöd av lite övrigt folk i diverse roller.

Det var i korthet vad som avhandlades idag, och vi siktar härmed på att höja ribban ytterligare och ta fram en Swea 2014 vilken håller en jämn och hög internationell kvalité.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
« Svar #72 skrivet: onsdag 10, december 2014, 23:10:48 »
...
En fråga som dök upp, är om det finns någon fraktlösning där mottagaren betalar frakten. Detta skulle kunna underlätta hanteringen betydligt.
Är det någon som har några idéer här, så får ni gärna dela med er av dessa.
...

Frakten från vem till vem? Från präglare till Frederyck, eller från Frederyck till medlemmarna?

Och vem är präglare?

:)

Utloggad Salbazios

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #73 skrivet: onsdag 10, december 2014, 23:48:23 »
Det borde väl gå att skicka med postförskott.

http://www.posten.se/sv/Foretagspost/Brev%20och%20paket/Standard/Sidor/Postforskott.aspx

Har aldrig gjort det själv, men det låter inte så svårt.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #74 skrivet: torsdag 11, december 2014, 00:21:36 »
Frakten från präglaren -> oss ombesörjes av präglaren och är därmed hans ansvarsområde.
Frakten från oss -> er ombesörjes av oss och är därmed vår huvudvärk, därav min frågeställning.

Och vem är präglare?
Den firma som kommer att prägla våra Sweor ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes]: 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Idag kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Idag kl. 16:48

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n