Författare Ämne: Putsa silvertackor?  (läst 18025 gånger)

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Putsa silvertackor?
« Svar #15 skrivet: lördag 05, juli 2014, 09:54:47 »
Måste ju bara skriva lite nu. Personligen så har jag svårt att förena mig med hysterin runt putsningen av silver eller borde jag kanske säga undvikande av putsning. Har man ett fint mynt eller en fin tacka och man gillar när det blänker så är det imho inget fel att putsa upp det. En del totalsabbar ju grejerna genom att putsa med Svinto eller nåt liknande (ser så ut iaf) men man kan ju göra det snyggt om man lägger ned lite tid på att lära sig hur man putsar.
Att putsa gamla slitna mynt/tackor blir imho bara fel men det är min högst personliga åsikt. Om man enbart ser sakerna som en investering så kanske man gör bäst i att undvika puts? För mig är det mer än bara en investering...
Kul att höra hur andra ser på det hela. :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Putsa silvertackor?
« Svar #16 skrivet: lördag 05, juli 2014, 10:30:22 »
Måste ju bara skriva lite nu. Personligen så har jag svårt att förena mig med hysterin runt putsningen av silver eller borde jag kanske säga undvikande av putsning. Har man ett fint mynt eller en fin tacka och man gillar när det blänker så är det imho inget fel att putsa upp det. En del totalsabbar ju grejerna genom att putsa med Svinto eller nåt liknande (ser så ut iaf) men man kan ju göra det snyggt om man lägger ned lite tid på att lära sig hur man putsar.
Att putsa gamla slitna mynt/tackor blir imho bara fel men det är min högst personliga åsikt. Om man enbart ser sakerna som en investering så kanske man gör bäst i att undvika puts? För mig är det mer än bara en investering...
Kul att höra hur andra ser på det hela. :)

När det gäller numismatiska mynt är tumregeln att man ALDRIG ska rengöra dem, vilket både kan förstöra myntets ytfinish och sänka värdet plus att myntets individuella "charm" går förlorad. När det gäller tackor så baseras värdet på dessa endast på metallen, varför det i teorin inte ska spela någon roll om en tacka är kolsvart, putsad eller skinande blank. Jag har dock aldrig hört att en tacka skulle bli mindre värd av att ha blivit rengjord. Men det är lätt att förstå att en blank tacka som inte har en enda repa ser lite mer tilltalande ut än en gråmatt dito :)

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Putsa silvertackor?
« Svar #17 skrivet: lördag 05, juli 2014, 10:35:22 »
Jo, jag är fullt medveten om att gällande konsensus säger att man inte ska putsa sina numismatiska mynt men jag står för min egen åsikt där. Man har samlingen för sin egen skull och gillar man blanka mynt så är det ju bara att putsa på. Däremot så får man ju vara beredd på andra samlares reaktioner om man senare vill sälja mynten.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
« Svar #18 skrivet: lördag 05, juli 2014, 10:36:55 »
Måste ju bara skriva lite nu. Personligen så har jag svårt att förena mig med hysterin runt putsningen av silver...
Var är hysterin? Det är faktiskt tvärtom. Jag ser väldig väldig sällan att någon rengör sina silvertackor, det är väldig ovanlig och kanske bara 2-3 medlemmar av ca. 800 som gjorde det. :)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #19 skrivet: lördag 05, juli 2014, 11:38:58 »
Citera
När det gäller numismatiska mynt är tumregeln att man ALDRIG ska rengöra dem, vilket både kan förstöra myntets ytfinish och sänka värdet plus att myntets individuella "charm" går förlorad.

Så är det ju i princip, men – ingen regel utan undantag. Och är man lika bra på att rengöra mynt som de professionella på ”NCS Numismatic Conservatio Services” så kan det se ut så här före och efter en rengöring:

Som sagt, numismatiska mynt som åldrats med fin patina skall man inte polera upp. Men ifall där finns mer ”saker”, som inte ser bra ut, så får man avgöra från fall till fall om man skall och framför allt om man kan göra någonting åt myntet utan att göra ont värre.
« Senast ändrad: lördag 05, juli 2014, 19:38:56 av Sarek »

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #20 skrivet: onsdag 09, juli 2014, 11:51:44 »
Mynt skulle jag aldrig rengöra, men silvertackor ser mer tilltalande ut när de inte är oxiderade på ytan. Värdet påverkas ju inte av skicket, men jag inbillar mig att vissa åtminstone mer "ovana" ädelmetallköpare kanske tilltalas mer av en vacker tacka än en sliten. Om inte annat så vill jag ha dem rengjorda för mitt eget nöjes skull.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Medlem #100
« Svar #21 skrivet: tisdag 15, juli 2014, 18:42:21 »
När det gäller investeringsmynt i finsilver, .999 mynt, så missfärgas det ju av svavelväte från den omgivande luften, ifall man inte håller mynten i myntkapslar, myntrör eller annat som skiljer det från luften. Sådan missfärgning av investeringssilvermynt tycker jag att man mycket väl kan ta bort med aluminiummetoden.

Jag såg t.ex. att en medlem på detta forum, för några dagar sedan, vann en auktion på Tradera – 1 oz Libertad 1991. Myntet låg i myntficka, som ju inte är en lufttät förvaring, och när det har legat där i många år så ser det ut som på bilden nedan. Det är klart sulfiderat, och hade det varit jag som köpt myntet så skulle jag prova med att reducera silversulfiden med aluminiummetoden. Är emellertid sulfideringen långt gången så är det inte säkert att metoden fungerar, men jag skulle i alla fall göra ett försök.

Så här skall man göra när det gäller mynt och små tackor:

Lägg aluminiumfolie i botten av ett lämpligt kärl. Strö på lite bikarbonat, och inte precis där du skall ha dina objekt. Häll på kokhett vatten. Innan dess så har du rivit av en remsa aluminiumfolie, lite bredare än diametern på myntet och lagt myntet försiktigt på aluminiumet, så att det inte på något sätt repas mot detta, och lätt vikt upp aluminiumet mot kanterna på myntet, så att det inte drattar i golvet när du sedan tar tag i aluminiumremsans bägge ändar och lyfter alltsammans ner i det kokheta vattnet. Låt det ligga i badet en 10 minuter. Sedan kan du ta upp det och skölja av det. Om inte sulfideringen har gått för långt så skall myntet nu vara som nytt, såvida där inte har funnits andra ”saker” på det sedan tidigare.

Edit: Man  skall alltså lägga ner myntet efter det man hällt i bikarbonaten. Annars hamnar det lätt på myntet och fast man sköljer av det efteråt så ligger det kvar av det vid inte jämna ytor, och rent estetiskt så ser detta inte bra ut när man vid en eventuell försäljning tar en bild av myntet.
« Senast ändrad: torsdag 17, juli 2014, 11:26:26 av Sarek »

Utloggad lundis

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 190
Sv: Putsa silvertackor?
« Svar #22 skrivet: torsdag 17, juli 2014, 16:55:49 »
Hmmm. Ser väldigt likt ut det mynt jag vann...  Jag kokade upp lite vatten med 10% salt i. Hällde upp i skål med två små aluminiumfoliebollar o myntet.Väntade 5 min. Det blev stor skillnad. Nästan helt rent iaf på till o från sidan.

Lundis

Utloggad OXiGEN

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #23 skrivet: torsdag 17, juli 2014, 20:57:50 »
Varför ha salt i? ???

Utloggad lundis

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 190
Sv: Putsa silvertackor?
« Svar #24 skrivet: fredag 18, juli 2014, 06:27:52 »
Bildar en elektrolyt precis som bikarbonaten men verkar skonsammare . Fick tippset av en äldre släkting samt att bikarbonaten var slut hemma :-)

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
SV: Sv: Putsa silvertackor?
« Svar #25 skrivet: fredag 18, juli 2014, 09:51:49 »
Bildar en elektrolyt precis som bikarbonaten men verkar skonsammare . Fick tippset av en äldre släkting samt att bikarbonaten var slut hemma :-)

Bikarbonaten är till för att reaktionen ska gå snabbare. Om jag minns rätt:

Både vanligt salt och bikarbonat höjer jonstyrkan i lösningen och fungerar som elektrolyt för den elektrokemiska reaktionen 3 Ag2S + 2Al --> 6Ag + Al2S3.

Med enbart vanligt salt i lösningen så bildas snabbt ett skyddande lager av aluminiumhydroxid på aluminiumfolien vilket hindrar nya aluminiumjoner att gå i lösning och bromsar hela reaktionen.
Funktionen hos bikarbonat är att lösa upp aluminiumhydroxiden så att nytt aluminium kan gå i lösning allteftersom silversulfiden förbrukas.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal