Författare Ämne: Putsa silvertackor?  (läst 18028 gånger)

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
Putsa silvertackor?
« skrivet: fredag 27, juni 2014, 08:54:47 »
Silvertackor har ju inget samlarvärde, men jag undrar ändå om det finns någon anledning till att inte putsa dem. Är det så enkelt som att det är en smaksak kanske?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Putsa silvertackor?
« Svar #1 skrivet: fredag 27, juni 2014, 09:18:48 »
Silvertackor har ju inget samlarvärde, men jag undrar ändå om det finns någon anledning till att inte putsa dem. Är det så enkelt som att det är en smaksak kanske?

Jag har inga silvertackor själv men jag skulle kunna tänka mig att "slitna" tackor, dvs med eventuella repmärken från putsningen kan ses som att de har en liten större risk att vara förfalskade. Kanske?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: fredag 27, juni 2014, 10:06:43 »
All putsning av silver lämnar mer eller mindre spår efter sig. Om anledningen till att du vill putsa tackan beror på att den är missfärgad av svavel från den omgivande luften så prova först med att reducera silversulfiden med aluminium metoden.

Lägg aluminiumfolie i botten på nåt slag av förvaringskärl. Jag fick en gång gratis med mig hem ifrån affären några plastburkar av en som höll på och laddade godis i självplockningslådorna. Perfekta plastburkar för ändamålet med ett ungefärligt mått på 25x25x15 cm.
Lägg silvertackan på aluminiumfoliet och strö på med bikarbonat runt tackan och häll på kokhett vatten. Efter 5 minuter så skall silversulfiden ha reducerats och svavlet på tackan skall i stället ha förenat sig med aluminiet.

En enkel metod som helt lämnar silverföremålet opåverkat. Den här metoden fungerar dock inte om objektet är för hårt sulfiderat. Då måste man putsa antingen med en silverputsduk eller med putsmedel.
« Senast ändrad: fredag 27, juni 2014, 15:35:41 av Sarek »

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: fredag 27, juni 2014, 10:21:46 »
Om anledningen till att du vill putsa tackan beror på att den är missfärgad av svavel från den omgivande luften så prova först med att reducera svavelsulfiden med aluminium metoden.

Ursäkta, putsa var fel ord av mig. Det var aluminiummetoden jag hade i åtanke. Jag undrar alltså om det finns någon anledning till att man inte ska rengöra silvertackor med aluminiummetoden. Putsning kommer jag inte ge mig på.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #4 skrivet: fredag 27, juni 2014, 10:40:06 »
Är silverföremålet sulfiderat så finns det ingen anledning att inte använda sig av aluminiummetoden, då den som sagt lämna silvret helt opåverkat av processen.
Att tänka på i sammanhanget är att om du har små objekt att du ser till att inte hälla bikarbonaten på själva objektet, för det brukar ligga kvar av det på inte jämna ytor även efter det man har sköljt av det. Häll gärna därför i bikarbonaten före det att du lägger ner silverföremålet och inte just precis där det skall placeras.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: fredag 27, juni 2014, 13:01:32 »
Okej, då kör jag på det!

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #6 skrivet: fredag 27, juni 2014, 13:18:12 »
Ja, det är ett billigt, bra och skonsamt sätt att rengöra silver på. Riv också av några extra bitar aluminiumfolie och lägg sist över allting så får svavlet en större yta att förena sig med.

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: lördag 28, juni 2014, 19:11:00 »
All putsning av silver lämnar mer eller mindre spår efter sig. Om anledningen till att du vill putsa tackan beror på att den är missfärgad av svavel från den omgivande luften så prova först med att reducera silversulfiden med aluminium metoden.

Lägg aluminiumfolie i botten på nåt slag av förvaringskärl. Jag fick en gång gratis med mig hem ifrån affären några plastburkar av en som höll på och laddade godis i självplockningslådorna. Perfekta plastburkar för ändamålet med ett ungefärligt mått på 25x25x15 cm.
Lägg silvertackan på aluminiumfoliet och strö på med bikarbonat runt tackan och häll på kokhett vatten. Efter 5 minuter så skall silversulfiden ha reducerats och svavlet på tackan skall i stället ha förenat sig med aluminiet.

En enkel metod som helt lämnar silverföremålet opåverkat. Den här metoden fungerar dock inte om objektet är för hårt sulfiderat. Då måste man putsa antingen med en silverputsduk eller med putsmedel.

Jag gjorde detta igår med 1kgs tackor. Funkade fint, men de hade mera milk spots än sulfid, så jag fick köra med suddgummi först.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #8 skrivet: tisdag 01, juli 2014, 18:06:16 »
Okej, då kör jag på det!

Hur gick det med rengöringen? :)
Intressant att se resultatet, du kanske gjorde bilder förre och efter?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #9 skrivet: tisdag 01, juli 2014, 18:21:06 »
Gripen visade i tråden Idag köpte jag... hur tackorna ser ut efter behandlingen. De ser mycket bra ut, och de kan nog inte bli bättre än så.

Och visst hade det varit "pedagogiskt" och kul ifall han hade visat bilder på före och efter.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #10 skrivet: tisdag 01, juli 2014, 18:25:56 »
Gripen visade i tråden Idag köpte jag... hur tackorna ser ut efter behandlingen. Och de ser mycket bra ut, och de kan nog inte bli bättre än så.

Visst hade det varit "pedagogiskt" och kul ifall han hade visat bilder på före och efter.

Jaha, jag missade det, dock där står "nytvättade" tackor så det är kanske inte samma tackor som menades i den här tråden. :)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: tisdag 01, juli 2014, 18:29:22 »
Gripen sköljde nog bara av tackorna efter "proceduren" och då blev de "nytvättade"...  :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: tisdag 01, juli 2014, 18:33:36 »
Gripen sköljde nog bara av tackorna efter "proceduren" och då blev de "nytvättade"...  :)

Ha ha ;D Ja, men självklart! Nu jag är med, så det var ju säkert samma tackor. :D

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: tisdag 01, juli 2014, 18:48:23 »
Ja, det är de jag postade där som jag "tvättade" med aluminiummetoden. :)

Bifogar bild över hur en av dem såg ut innan. Ska jag vara ärlig så syns det inte riktigt på bilden hur stor skillnad det blev. Framförallt den andra tackan såg riktigt sliten och missfärgad ut innan. Nu skiner de vackert. Jag är nöjd, metoden fungerar bra.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #14 skrivet: tisdag 01, juli 2014, 19:26:19 »
Det blev riktigt bra och värt en egen ”pedagogisk” jämförelsebild på hur tackan såg ut för och efter behandlingen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange