Författare Ämne: Frågor om silver och priser - nybörjare.  (läst 22601 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Frågor om silver och priser - nybörjare.
« Svar #15 skrivet: måndag 14, april 2014, 20:54:33 »
Citera
var du med och budade?
Liksom Fantom så var jag också nära på att buda på 1-kilos draken 2000, då den både såg bra ut på bild och att priset var fördelaktigt.

Men nu fick du den billigare i stället…  :)

Utloggad Drnogo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #16 skrivet: tisdag 15, april 2014, 10:02:15 »

Även försökt hitta vad skillnaden mellan Bullion och Proof är.

----------------_

Här kommer en bra förklaring hämtad från nätet.

We are always being asked the difference between proof and uncirculated coins. One very brief explanation is that proofs are shinier, but of course this oversimplifies the matter slightly.
Uncirculated

The word "uncirculated" means exactly what it says, the coin has not been in circulation, however "ordinary" uncirculated coins often have bagmarks, edge knocks and other small scuffs and imperfections. Uncirculated "specimen" coins issued specially for collectors are often more carefully produced and handled, so they may be better than ordinary coins mass produced for circulation, but may still have some small imperfections.
Proof

Proof coins are specially produced to a much higher standard of finish. Originally, proofs were intended as pre-production samples. As a printer would produce a small number of "proof" copies for checking and approval, so a mint would produce proofs for approval by the mintmaster, the monarch, and for other purposes. When coin collecting began to become popular about two centuries ago, a larger number of proofs were sometimes made for sale to collectors. This has developed enormously in the past few decades, and most countries, but not all, produce proof coin and sets every year or on special occasions.
Bullion Sovereigns

For many years, the word bullion as applied to gold coins meant gold coins which were traded wholly or mainly on the basis of their gold bullion value, with little regard for date, design type or grade. Since the British Royal Mint recommenced issuing uncirculated as opposed to proof sovereigns in 2000, it has adopted and adapted the word to mean ordinary uncirculated coins.
Different Proof Finishes

Not all proofs are the same. The most common understanding of proof is that the flat background parts of the coin have a highly polished mirror finish, and the raised parts of the design have a matt finish, giving a higher level of contrast between the two. This is achieved by sand-blasting the die, the hardened steel punch with which the blank coins are struck, to give a matt finish, followed by giving the raised parts of the die a highly polished surface, usually by polishing them with diamond powder. The coin blanks themselves are usually produced to a higher quality of finish before striking. Proof coins are usually double struck at lower striking speeds, to give a higher and sharper definition. They are usually produced on a special machine, and may be hand, rather than mechanically fed into and extracted from the coining press. They are usually individually inspected, and packaged. A proof coin should provide an excellent specimen, and its quality should approach perfection.

--------

Jag gillar speciellt den sista meningen.

/Drnogo

Guld500

• Gäst
« Svar #17 skrivet: tisdag 15, april 2014, 10:15:43 »

Du kunde ha läst mitt svar längre upp i tråden  ;)  :o

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #18 skrivet: tisdag 15, april 2014, 10:37:20 »

...
/Drnogo

;D

Ja, det är svårt att hitta skillnaden mellan några bullion mynt ("proof-like" kvalitet) och vanliga "proof", det är sant!

http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_coinage

Det här är proof :

Det här är BU (ej proof):

« Senast ändrad: tisdag 15, april 2014, 10:44:04 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #19 skrivet: tisdag 15, april 2014, 10:49:57 »
...
Jag kan försöka att förklara det där med Proof.
Det har inte någonting med upplagor att göra.
Det är en variant på samma bullion-mynt, men man har gjort tex bakgrunden spegelblank, i stället för matt.
Sedan kan det finnas sk "Reverse proof", då har man gjort själva motivet spegelblankt och bakgrunden matt, och ibland helt spegelblanka mynt.
Silver eagles är väl den som har flest varianter per årgång.

Det är bra att du förklarade med det är en amatör förklaring egentligen (exempel "matt" spegel nyanser i dom där panda mynt som jag visade uppe), fast det räcker för dom flesta ;)  :)
Jag har länkar där man kan läsa djupa och mer förtydliga förklaringar, men dom är inte på svenska, så det är ingen ide att länka här :-\

Guld500

• Gäst
« Svar #20 skrivet: tisdag 15, april 2014, 10:56:47 »
Det är bra att du förklarade med det är en amatör förklaring egentligen (exempel "matt" spegel nyanser i dom där panda mynt som jag visade uppe), fast det räcker för dom flesta ;)  :)
Jag har länkar där man kan läsa djupa och mer förtydliga förklaringar, men dom är inte på svenska, så det är ingen ide att länka här :-\

Ibland kan det vara bra med en "amatör-förklaring", speciellt om man svarar en nybörjare.  ;)
« Senast ändrad: tisdag 15, april 2014, 10:59:34 av Guld500 »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #21 skrivet: tisdag 15, april 2014, 11:01:42 »
Ibland kan det vara bra med en "amatör-förklaring", speciellt om svarar en nybörjare.  ;)
Exakt, du var den enda som försökte förklara i alla fall, topic startaren skulle upskatta den tror jag! :)  Jag skrev endast "Välkommen" :D

Guld500

• Gäst
« Svar #22 skrivet: tisdag 15, april 2014, 11:07:16 »
Det här är proof :

Båda ser ut som proof...men du har säkert rätt. Du är ju Panda-proffs nu  :D
Kunde du inte hitta bilder på samma mynt (årtal), så att man verkligen ser skillnaden?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #23 skrivet: tisdag 15, april 2014, 11:22:52 »
Det här är proof :

Båda ser ut som proof...men du har säkert rätt. Du är ju Panda-proffs nu  :D
Kunde du inte hitta bilder på samma mynt (årtal), så att man verkligen ser skillnaden?
Meningen med dom där bilder var att det ska vara svårt se skillnaden på en del mynt. :D (speciellt med äldre panda mynt, många av BU har riktigt "proof-like" kvalitet)

« Senast ändrad: tisdag 15, april 2014, 11:26:42 av Fantom »

Guld500

• Gäst
« Svar #24 skrivet: tisdag 15, april 2014, 11:39:14 »
Meningen med dom där bilder var att det ska vara svårt se skillnaden på en del mynt. :D (speciellt med äldre panda mynt, många av BU har riktigt "proof-like" kvalitet)

Jag sa ju det, båda ser ut som proof, haha ;-) ......men du har rätt, jag missförstod meningen med inlägget.

Utloggad njocke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #25 skrivet: tisdag 15, april 2014, 13:48:21 »
Jättesnällt tack, det är en hel del att lära. Börjar bli lite småtung i skallen just nu, suttit nonstop i åtta timmar och försökt läst på nu om olika mynt, graderingar, priser, äkthet osv.

Jag har under ett halvårs tid lusläst här på forumet, inget seriöst. Mest tänkt investera i silvret, eagle maple eller philharmonikereller rent av i tackor.

Men nu har man kommit in på lite andra tankar, serier, pandor, lunar m.m frågan är om man inte kan bli för "kär" i sin samling den dag man verkligen behöver sälja mynten om 30-40 år till pensionen.

Blir nog pandor man börjar satsa på, dock svårt med äktheten tycker jag om man ska försöka köpa via tradera själv och inte förlita sig på andra. Lär ju sitta med hälften falska mynt tillslut men *pust*. Någon gång ska man väl lära sig se skillnad på dem. Hur lärde ni er? Sökte ni upp mynt på nätet och jämförde dem bara eller har ni något tips på en bra bok eller liknande?

//njocke

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #26 skrivet: tisdag 15, april 2014, 14:52:10 »
Började i spetember förra året även jag med diverse bullion, under detta året har jag dock gått mer åt samlarhållet gällande både kookaburror, lunar II och pandor. Det är minst sagt som ett drogmissbruk (med vissa givna skillnader). Jag har under mitt pandaköpande mest läst på denna sida: http://www.pandacollector.com/. Annars finns det även en hel del info i pandaforumet på denna sajt. Till ex moxi och fantom är experter.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #27 skrivet: tisdag 15, april 2014, 17:20:53 »
Själv orkar jag inte sätta mig in pandor, jag köper helt enkelt dem jag vill ha av Fantom. Kostar kanske lite mer men jag är rätt trygg med att jag får äkta prylar och han får något för allt besvär han lägger ner på att utbilda oss lathundar här på forumet.

Mer generellt så kan du ju alltid välja att lägga en del av dina köp på enkel bullion, där blir du knappast lika emotionellt bunden. Förvarar man dem i tuberna så är det ju rentav bara plast man säljer ;)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #28 skrivet: tisdag 15, april 2014, 18:43:43 »
Jättesnällt tack, det är en hel del att lära. Börjar bli lite småtung i skallen just nu, suttit nonstop i åtta timmar och försökt läst på nu om olika mynt, graderingar, priser, äkthet osv.

Jag har under ett halvårs tid lusläst här på forumet, inget seriöst. Mest tänkt investera i silvret, eagle maple eller philharmonikereller rent av i tackor.

Men nu har man kommit in på lite andra tankar, serier, pandor, lunar m.m frågan är om man inte kan bli för "kär" i sin samling den dag man verkligen behöver sälja mynten om 30-40 år till pensionen.

Jag har redan svarat på en del av dina frågor via PM i morse :)

Jag det är mycket möjligt att du blir "kär" i din framtida samling, så jag rekommenderar att fördubbla samlingen och samla dubbla mynt av varje år, så att vid eventuella försäljning du ska ha kvar en samling då :) eller varför inte göra x3 eller som jag typ x4  ;D (fast bästa sättet x10, men min ekonomin klarar inte det nu)

Blir nog pandor man börjar satsa på, dock svårt med äktheten tycker jag om man ska försöka köpa via tradera själv och inte förlita sig på andra. Lär ju sitta med hälften falska mynt tillslut men *pust*. Någon gång ska man väl lära sig se skillnad på dem.

Jag har svarat även på den här fråga, men kan upprepa att du kan helt enkelt skicka bilder eller länka till annonser på Panda mynt som du skulle köpa, eller göra det i Pandaforumet, där finns en speciell tråd för sådana frågor, och jag eller andra "Pandaexperter" kan kolla och svara är myntet falsk eller äkta, det gör vi absolut gratis för alla forums medlemmar här :)
Det finns en medlem här på forumet, som frågar mig alltid och länkar till annonser innan köpet av varje Panda mynt nu för tiden, och det fungerar mycket bra. ;)

Hur lärde ni er? Sökte ni upp mynt på nätet och jämförde dem bara eller har ni något tips på en bra bok eller liknande?

//njocke

Falska Panda mynt luktar annorlunda än äkta Panda mynt, så enkelt  ;D Svar #2 i Falska silver Pandor 2014 (undersökning)
Ja, man ska vara mer seriös väl  :) Det går att se skillnader via bilder på dom flesta silver Panda mynt, förutom Panda 2000 året (fast jag, Mowi och Azure ser väl skillnaden ändå, även några fler medlemmar också, Sarek jag tror är en expert också)...
Sen det gäller att hitta bra och ärliga säljare som kan åtminstone skicka bilder innan affären och erbjuder returrätt, här på forumet finns flera medlemmar som har Panda mynt i sina salu-trådar. Medlem med alias "Silver" till exempel har dom senaste panda mynt till salu, om jag kommer ihåg rätt han har även 2012 årets Pandor (jag har inga extra 2012 till salu), Mange, Azure,... ja finns säkert fler, kolla igenom salu-trådar, även Mega_n hade några gamla Pandor till salu tidigare, vet dock inte om han har nåt kvar...Ja, man ska inte glömma även mig, jag har Pandor i min salu lista :)
Det finns även intressanta böcker om Panda mynt (fast endast på engelska och kinesiska), kolla i Panda forumet, där visade Mowi sådana böcker.

/ Jag svarar på din fråga angående kvalitet på graderade mynt och vilka mynt jag säljer, som du frågade via PM, lite senare idag, och kanske jag svarar i tråden, då jag fick liknade frågor från flera medlemmar.
Ska citera frågan här, det var så roligt att läsa "...säljer du endast de som inte är så fina men ändå fina om du förstår vad jag menar?..." jag förstår självklart vad du menar  ;D ;)
« Senast ändrad: tisdag 15, april 2014, 18:49:14 av Fantom »

Utloggad njocke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #29 skrivet: tisdag 15, april 2014, 20:17:47 »
Hehe jätte snällt att du ställer upp Fantom, man bör ju lära sig successivt. Känns dumt att fråga vid varje mynt man ska köpa om man ska köpa en hel del, men man lär ju märka när du tröttnar på att svara isåfall:)

Ska hålla koll på seriösa säljare som erbjuder returrätt samt omdömen av sålda mynt.
Tack för alla länkar, läst igenom de flesta men lär behöva upprepas några gånger.

Känner att frågorna blir lite luddiga när man är trött i huvudet:) tur att du förstod iaf ^^

//njocke

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 19:13

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07