Författare Ämne: Uppdateringar SWEA-projektet  (läst 185734 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #75 skrivet: lördag 21, december 2013, 13:33:43 »
Angående omarbetningen av Sweasidan, så kommer fonten nu att vara mer lik skeppssidan (fast med något större utrymme mellan bokstäverna).

Jag  hoppas och antar att den lilla rispan mellan lejonets tassar nu också kommer att bli åtgärdad i samma veva.   :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #76 skrivet: lördag 21, december 2013, 16:17:10 »
Mycket snygg bild.
Riktigt känner åtrån efter "the real stuff" bara växer och växer.

Noterar samtidigt att ni verkar ha en angenäm ton i era mail vilket är fint.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #77 skrivet: lördag 21, december 2013, 16:19:31 »
Jag  hoppas och antar att den lilla rispan mellan lejonets tassar nu också kommer att bli åtgärdad i samma veva.   :)

Japp! Det är tanken.
Nu är det nog mer en liten ojämnhet snarare än en rispa, och frågan är om vi får samma ojämnheter efter denna omarbetning.

Jag misstänker att dessa små ojämnheter uppkommer under de båda gjutningsmomenten efter gipsarbetet.
Om man kikar på gipsförlagan, så är den absolut slät.
Därefter så görs en gummiavgjutning av gipsen, vilken då blir ett negativ.
Sedan häller man akrylplast/epoxi i negativet, vilket resulterar i att man då på nytt får ett positiv. Denna gång i plast vilken man polerar vid behov.
Därefter monteras denna i en Janvier reduktionsfräs, vilken fräser ut ett stålnegativ http://doubleddie.com/58285.html Ett oerhört precist moment, vilket tar flera dagar att genomföra.
Detta negativ härdas därefter och används i sin tur för att slå en positiv master die vilken är att betrakta som ett orginal. Det är här den slutgiltiga kritiska finputsningen sker.
Efter att denna sedan härdats, så används den enbart till att slå production dies vilka då blir negativ som används för att slutligen slå våra Sweor.

Det blir en lång kedja av potentiella felkällor, och jag misstänker att vi inte kommer att se samma "fel" på den nya mK IV Swean, som på den nuvarande.
De är dock numera smärtsamt medvetna om våra höga krav, och på denna punkten så vore det märkligt om de inte skulle sköta sig.

Edit: Länk fixad.
« Senast ändrad: söndag 22, december 2013, 01:11:08 av 2818181 »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #78 skrivet: lördag 21, december 2013, 16:43:52 »
Noterar samtidigt att ni verkar ha en angenäm ton i era mail vilket är fint.

Jag vet inte om John går upp på taket och skriker rakt ut mellan mailen, men han har hela tiden uppträtt väldigt korrekt i vår konversation.

Jag bifogar även ytterligare två länkar rörande myntslagning. Den första skulle nästan ligga under Humor, och den andra visar hur man går tillväga för att ta tillverkningen "to the next level".

http://www.coins-n-medals.com/Exhibits/oc-cents/oc-cents.html

http://www.mfgnewsweb.com/agx/archives.aspx?sv=srch83651t34&d=3&aid=5555

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #79 skrivet: söndag 22, december 2013, 01:59:25 »
Då vi fått några förfrågningar ang efterbeställning av röda askar, så tänkte jag kolla förutsättningarna för detta med Pobjoy.
Om det finns några fler som är intresserade, så kan ni väl meddela detta snarast?
Det tidigare priset var 38 kr/st + frakt för den lilla, och 102 kr/st + frakt för den dubbla.
« Senast ändrad: måndag 23, december 2013, 00:22:12 av 2818181 »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #80 skrivet: måndag 23, december 2013, 00:37:59 »
Jag vill bara upplysa om att vi just nu håller på att sammanställer ekonomi, logistik och emballage mitt i julstöket, så vi hinner kanske inte med att svara på alla PM som trillar in.
Vi läser dock allt, och kommer att svara i sinom tid :)

Vad det gäller askar så kommer det förmodligen inte att vara några problem med leverans, och det är bra om vi får alla beställnings- PM så snart som möjligt. Då kan vi sammanställa i mellandagarna, även om vi kanske inte hinner ge någon feedback.

I början på januari skall det dock rulla på igen, och Pobjoy hintade väl dessutom om att de skulle arbeta i mellandagarna.

Inloggad MrNook

• Administratör
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 11
  • Allt som glittrar är guld
« Svar #81 skrivet: torsdag 09, januari 2014, 17:18:46 »
God kväll kamrater

Vet vi någonting mer om statusen?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #82 skrivet: torsdag 09, januari 2014, 21:40:01 »
Jag förstår att ni önskar lite uppdateringar, och jag tänkte komma med detta så fort jag hade något konstruktivt att komma med. Men som ni ser så är vår käre Mr Smith och vilar upp sig ytterligare en dag.
Citat från: John Smith
I am out of the office from 21 December and do not return until 10 January

Dock är det så att jag faktiskt har fått se en bild på en uppdaterad gipsförlaga, på vilken jag (inte helt oväntat ;) ) hade lite synpunkter. Jag hade hoppats på ett svar redan innan den 10/12, men det ser nu snarare ut som att vi får vänta minst ytterligare någon dag.

Då det endast är omskriften som revideras, så har jag valt att inte lägga ut motivet innan vi är i hamn. Detta för att slippa att ödsla kraft på diskussioner om detaljer och dyl. som redan är spikade. Jag känner att det är viktigare att spara på krafterna till konversationerna med Pobjoy, och jag hoppas att ni har förståelse för detta.
I princip så är dock texten tänkt att se ut liknande skeppssidan.

I nästa vecka så tänkte vi börja med att skicka ut individuella PM, i vilka vi ber er kontrollera och konfirmera alla uppgifter.
Som en säkerhetsåtgärd kommer vi följdaktligen inte att skicka ut några försändelser till någon som inte har bekräftat sina uppgifter.
Allt för att inte några Sweor skall komma på villovägar.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #83 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 22:23:27 »
Lägger ut vår senaste konversation. Läs nedifrån och upp.
Dokumentet han skall svara på är ett brev med tillhörande bilder där jag pekar på vad jag inte var nöjd med.
Kanske svarar de imorgon, men tidigare har det tagit en till två dagar innan John har svarat på liknande brev.

Citera
from: John Smith
till: 2818181
datum: 16 januari 2014 16:36
ämne: RE: New Inscription

Received safely and I will respond after discussion with colleagues
hopefully tomorrow.

Regards

John

-----Original Message-----
From:2818181

Sent: 16 January 2014 15:31
To: John Smith
Subject: Fwd: New Inscription

Dear John

I don't know what's happened to the e-mail, but here it is once again.
Please take a look att the attaced files and let me know what you think.

Regards,

2818181

--------------------------------

from: John Smith
till: 2818181
datum: 16 januari 2014 12:18
ämne: RE: New Inscription

Dear 2818181,

As you know, I was out of the UK until quite recently and unfortunately had problems with my internet connection and seem to have missed a number of e-mails sent to me.

I have checked both IPad and computer here in UK and have no record of receiving yours of 6th January I’m afraid.

Please send again.

Regards

John

--------------------------------

From: 2818181
Sent: 15 January 2014 15:06
To: john smith
Subject: Re: New Inscription

Dear John

Do you have any comments in regards to my latest letter, and maybe some ideas how to proceed?

Regards,

2818181

---------- Forwarded message ----------
From: 2818181
Date: 2014/1/6
Subject: Re: New Inscription
To: john smith

Dear John

Please read the attached document, and take a look at the pictures.
Please feel free to ask for explanations if necessary.
I felt it was important to send the letter ASAP.

Regards,
2818181

« Senast ändrad: fredag 17, januari 2014, 15:26:20 av 2818181 »

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #84 skrivet: lördag 18, januari 2014, 07:36:52 »
Tack för infon! Inget nät och försvunna mail gör det hela lite jobbigare, men nu har han fått det i alla fall.  ::)

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #85 skrivet: lördag 18, januari 2014, 23:55:24 »
Är det för sent att beställa askar till mynten? :(

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #86 skrivet: söndag 19, januari 2014, 21:05:43 »
Är det för sent att beställa askar till mynten? :(
Jag tror inte att det skall vara några problem. Skicka ett PM till mig med önskat antal, så skall vi se vad som går att ordna.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #87 skrivet: fredag 24, januari 2014, 11:24:41 »
Jag kommer att gå igenom alla svar på det senaste utskicket under helgen, och kommer då att svara på de eventuella frågetecken som uppstått. Det har varit så många turer, och vi är flera som har registrerat information, så det kan finnas avvikelser hos någon. Det var för att fånga upp dessa som vi skickade ut detta kontroll-PM. Alla kommer att få det som är beställt.

Jag fick OK från Pobjoy ang. efterbeställning av askar, och ni som beställt dessa kommer att kontaktas efterhand ang. betalningen.

Det pågår även mailkonversationer med Pobjoy, men det handlar mer om detaljer kring utformningen, därför har jag inte lagt ut dessa. När det händer något viktigt så presenteras detta givetvis.

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
« Svar #88 skrivet: lördag 25, januari 2014, 11:54:16 »
En kort notis till er som har modifierade eller avvikande beställningar.

Vi kommer att gå igenom dessa och skickar därefter ut ett nytt PM med de ändrade uppgifterna.

Då vi måste sätta punkt någonstans, så är nu sista dagen för efterbeställningar av askar satt till fredag 31/1.
Vår förhoppning är även att vi då skall ha hunnit med att bearbeta all ändringar och nya PM skall hunnits skickas ut.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #89 skrivet: tisdag 04, februari 2014, 22:29:35 »
Dags för lite uppdatering.

Det har varit lite tjafs fram och tillbaka angående mina senaste anmärkningar ang. texten, och Pobjoy anmärkte bla. på att jag ifrågasatte företagets samlade 75-åriga artistiska kompetens.
Jag formulerade då ett längre brev med div. bifogat bildmaterial, i vilket jag lugnt och metodiskt gick igenom mina anmärkningar, - en efter en.
De fick där även frågan hur de med all den statuerade erfarenheten hade lyckas med konststycket att leverera ett så undermåligt resultat, och att deras arbete sedemera hade granskats av hundratals år av samlad numismatisk erfarenhet här i Sverige (varav en del mycket kvalificerad).
Jag skrev vidare att det här inte är en tävlan i teoretisk kompetens, utan att den enda viktiga parametern är slutresultatet.

Det kanske var en smula drygt svar, men den typen av auktoritetshävdande luktar en smula illa enligt min mening. Dessutom fick det (efter lite påstötningar) trots allt avsedd reaktion i England (vilket nedanstående mailkonversation visar).

Det märks att de är pressade, och jag kan inte riktigt förklara varför de inte får till det, men jag kan tyvärr heller inte se någon annan utväg än att fortsätta på inslagen väg.
Det går trots allt framåt, även om det är i ett irriterande lågt tempo.

Citat från: 2818181
Dear John

It is now almost one week since your latest reply, and I am very interrestet to hear about your plan for how to achieve a top quality result.
Please keep me posted about the ongoing process.

Regards,

2818181
Citat från: John Smith, Pobjoy
Dear 2818181,

We have decided to work on the smaller lettering to improve the quality and once this is done, believe that we can produce a die which will create a piece acceptable to you.

Regards

John
Citat från: 2818181
Dear John

Ok, thats fine.
How do you intend to handle the rest of the lettering and it's of centre position?

Regards,

2818181
Citat från: John Smith, Pobjoy  03 February 2014 16:17
That will be moved as well

John

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by 9darter
Igår kl. 23:57

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane