Författare Ämne: Har du som bor i hus förberett för ~50.000 i elkostnad i vinter?  (läst 47997 gånger)

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
SV: Har du som bor i hus förberett för ~50.000 i elkostnad i vinter?
« Svar #105 skrivet: måndag 22, augusti 2022, 09:35:33 »
det mest effektiva sättet att få ner elpriserna är genom att spara in på elanvändningen

Om ingen använder el så kommer den inte att kosta så mycket - Ja, det tror jag också på ;- )

Det här handlade om att sänka elpriset, kr / kWh. Man har räknat på tre rimliga scenarion. Om Europa skulle lyckat sänka sin förbrukning med 5% så skulle det få snabbare och större effekt på elpriset än om man tillförde mer el i form av kol, olja och kärnkraft.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #106 skrivet: måndag 22, augusti 2022, 10:12:23 »
Jag röstade mot EU med tanken på att alla(?) stora imperium geom tiderna rasat ihop med buller och brak: assyrierna, grekerna, romarna, britterna, sovjet.

Hittills har jag dock varit skapligt nöjd med EU men ju mer jag sätter mej in i hur världen funkar desto mer avogt inställd blir jag till big government och centralbanker. För oss som är intresserade av att köpa metall börjar det oxå blir knöligare med moms och vissa handlare vill inte ens skicka varor. Och så tänker jag på maten.

Förr var en gurka en gurka. Nu är en gurka en grönsak som har viss längd, omkrets och kurvatur. Matsvinnet är ganska stort hos slutkonsument och om man räknar med alla gurkor som inte längre är gurkor och antagligen hamnar på soptippen ... ja, usch.

För att återkoppla till vad tråden handlar om egentligen: för tillfället bor jag i ett flerfamlishus utan separata elmätare. Det är bara att hoppas att grannarna är försiktig med elen om det blir kallt till vintern. Men det hela går väl att hedga med en del investeringar inom energi tänker jag: uran, kol, olja. Det är iaf mitt tillvägagångssätt.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #107 skrivet: måndag 22, augusti 2022, 11:38:15 »
För att återkoppla till vad tråden handlar om egentligen: för tillfället bor jag i ett flerfamlishus utan separata elmätare. Det är bara att hoppas att grannarna är försiktig med elen om det blir kallt till vintern. Men det hela går väl att hedga med en del investeringar inom energi tänker jag: uran, kol, olja. Det är iaf mitt tillvägagångssätt.
Ja, det är bra om man kan ha separata elmätare, det uppmuntrar till elbesparingar.

Det där med att "hedga" kan gå åt bägge håll. Men du kanske har erfarenhet och är bra på sådant. Ja, då kan man hålla på.

Angående EU-tossigheter så är EU-parlamentets ­flyttlass från Bryssel till Strasbourg tolv gånger årligen en av de största. Och det kostar minst 1,5 miljarder kronor och tiotusentals ton koldioxidutsläpp, för de som är nettobetalare till EU.

Europaparlamentet, vars dagliga arbete sker i Bryssel, skall en gång per månad flyttar sin verksamhet till franska Strasbourg, och det är bara fransmännen som vill ha det så. Är de inte riktigt barnsliga?!

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #108 skrivet: måndag 22, augusti 2022, 11:51:27 »
Hedga på, sen kommer en politiker och ändrar spelplanen. Trist. Jag känner att jag blir mer och mer libertarian ju mer jag tänker på tingens ordning.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #109 skrivet: måndag 22, augusti 2022, 14:00:02 »
Nu är då frågan hur man ser på framtiden. Om man tror att framtiden handlar om överflöd så innebär EU sannolikt lägre priser än om vi inte är med. Om man däremot tror att det mer kommer att handla om olika former av brist… så är det betydligt svårare att se fördelarna för Sverige.
Sett ur svensk synvinkel är det väl så att varor som vi har överskott på blir dyrare i Sverige om vi exporterar dem, medan varor vi har underskott på blir billigare om vi har möjlighet  att importera.

Sett ur hela unionens synvinkel kommer frihandeln leda till att priserna att jämnas ut, men också i genomsnitt blir något lägre än om varje land behåller sina egna resurser.
« Senast ändrad: måndag 22, augusti 2022, 14:01:53 av Sverre »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #110 skrivet: måndag 22, augusti 2022, 15:14:14 »
Sett ur hela unionens synvinkel kommer frihandeln leda till att priserna att jämnas ut...

Sedan skall välståndet länderna emellan också jämnas ut. De länder som har välskötta ekonomier skall betala mycket till EU medan de länder som är fattiga skall ha bidrag.

Så från Sverige går det kapital och el till EU, och folk från flyktingsströmmarna som övriga EU-länder inte vill ta emot får komma till Sverige...

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #111 skrivet: måndag 22, augusti 2022, 20:42:05 »
Hedga på, sen kommer en politiker och ändrar spelplanen. Trist. Jag känner att jag blir mer och mer libertarian ju mer jag tänker på tingens ordning.

Så länge inte politikerna kommer å lägger vantarna i blöt det nog gå bra. Men de kommer förstås att göra vad folk i allmänhet vill att de ska göra och folk i allmänhet bränner sina pengar på annat än investeringar och besparingar och blir avundsjuka på andra när de har slut på kapital och känner sig berättigade till det kapital som andra har dragit ihop och har kvar. Spenders are numerous. Savers are scarce. Men jag försöker ändå :)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #112 skrivet: torsdag 25, augusti 2022, 09:14:59 »
Japp, och fysiskt PM är svårspårat ;)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #113 skrivet: torsdag 25, augusti 2022, 17:07:16 »

Så länge inte politikerna kommer å lägger vantarna i blöt det nog gå bra. Men de kommer förstås att göra vad folk i allmänhet vill att de ska göra och folk i allmänhet bränner sina pengar på annat än investeringar och besparingar och blir avundsjuka på andra när de har slut på kapital och känner sig berättigade till det kapital som andra har dragit ihop och har kvar. Spenders are numerous. Savers are scarce. Men jag försöker ändå :)

Det är därför du måste betala för de som inte tar ansvar själva.

Du betalar inte för de är avundssjuka utan för bankerna får likviditetsproblem när folk inte kan betala. Ett bra exempel är det som händer i Kina just nu för de som följer.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #114 skrivet: torsdag 25, augusti 2022, 19:13:59 »

Det är därför du måste betala för de som inte tar ansvar själva.

Du betalar inte för de är avundssjuka utan för bankerna får likviditetsproblem när folk inte kan betala. Ett bra exempel är det som händer i Kina just nu för de som följer.

Absolut, men oxå genom andra mekanismer som att politikerna vill sitta kvar och försöker muta väljarna med mina pengar och att väljarna söker utjämningsprogram som tar pengar från dem som sparat och ger till dem som slösat. Hur många av mina kompisar tycker inte att det är roligare att spendera än att spara? Och hur många tycker inte att det är rimligt att de borde få av dem som till synes har så mycket...

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #115 skrivet: torsdag 01, september 2022, 09:53:20 »
Regeringen utlovar nu att elprisstödet höjs till totalt 90 miljarder kronor.

För finska Olkiluoto 3, Europas största kärnreaktor,  hamnade slutnotan på 87 miljarder kronor...

Så vad hade inte Sverige kunnat få i stället för sossarnas elprisstöd...

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #116 skrivet: torsdag 01, september 2022, 10:05:15 »
Det låter som om det hade varit en bra ide,  men läste nyligen att dom har dyra el priser i Finland nu också.

Någon som vet om det stämmer att Finland också har dyra el priser nu?

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #117 skrivet: torsdag 01, september 2022, 11:10:41 »
Jag vet att för några dagar sen när elpriset toppade hade t.ex. Tyskland ca 9 kr / kWh. Frankrike (med sina 56 kärnkraftsreaktorer) hade ca 10.50 kr. Finland, Danmark, södra Norge och Baltikum hade ungefär som södra Sverige, ca 6-7 kr / kWh.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #118 skrivet: torsdag 01, september 2022, 11:42:06 »
Regeringen utlovar nu att elprisstödet höjs till totalt 90 miljarder kronor.

För finska Olkiluoto 3, Europas största kärnreaktor,  hamnade slutnotan på 87 miljarder kronor...

Så vad hade inte Sverige kunnat få i stället för sossarnas elprisstöd...

Bra att Tyskarna verkligen också får ta del av den gröna politik de själva valt och känna av ännu högre elpriser när de får konkurrera med oss svenskar som kan slösa bäst vi vill med vårt stöd på 90 miljarder :)

Det börjar bli ganska dyrt att visa Putin hur oberoende man är nu när vintern börjar närma sig :)
Energi är baserat i verkligheten så oavsett hur mycket man än ljuger och trollar så kan man så klart inte få fram mer energi än vad som finns.
« Senast ändrad: torsdag 01, september 2022, 11:44:06 av gbz »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #119 skrivet: torsdag 01, september 2022, 11:50:06 »
Det låter som om det hade varit en bra ide,  men läste nyligen att dom har dyra el priser i Finland nu också.

Någon som vet om det stämmer att Finland också har dyra elpriser nu?

Här har du dagsaktuella elpriser, samt hur mycket länderna exportera/importera el

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Pastor Hannes
Igår kl. 22:35

Bad jokes. by Sarek
Igår kl. 20:00

Aktiespararna by Cash Is King
Igår kl. 00:55

Irankriget by gbz