Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1321269 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #390 skrivet: torsdag 21, februari 2013, 21:13:16 »
Har reggat mig på Avanza i veckan för att investera lite digitalt kortsiktigt i guld/silver. Men missade att göra det från datorn med e-leg på så nu ska det postas och skrivas under och allt innan jag kan göra något =/ Sen en bankdag att föra över pengar.. så nu hoppas jag det bara ligger och bubblar en vecka innan det raketar iväg.

Skäms ;-) Digitals silver är inte silver... Men det vet du väl redan... :-)
Hoppas du har tillräckligt stor fysisk stack så att det inte gör dig någon större skada ifall det går åt skogen med det... :-)

Min första investering i silver var silvercertifikat. Det var ett försök att fånga kniven under 21->8 USD  under 2008. Det gick back. Däremot mitt fysiska är upp mycket bra trots den tillfälliga motgången nu...

/H

Edit: Added relevant article http://blog.milesfranklin.com/pm-bullion-closed-end-funds-helping-or-harming

« Senast ändrad: torsdag 21, februari 2013, 23:13:39 av mega_n »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #391 skrivet: torsdag 21, februari 2013, 23:33:54 »
Ett till relevant inlägg angånde "pappersmarknaden" från Greg Mannarino

Regarding The Markets, DUMP IT ALL NOW! By Gregory Mannarino

Han kanske har rätt, eller ta det som ett kul inslag. Avgör själv.

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #392 skrivet: fredag 22, februari 2013, 10:56:43 »
Har reggat mig på Avanza i veckan för att investera lite digitalt kortsiktigt i guld/silver. Men missade att göra det från datorn med e-leg på så nu ska det postas och skrivas under och allt innan jag kan göra något =/ Sen en bankdag att föra över pengar.. så nu hoppas jag det bara ligger och bubblar en vecka innan det raketar iväg.

Hoppas du har tillräckligt stor fysisk stack så att det inte gör dig någon större skada ifall det går åt skogen med det... :-)

Min första investering i silver var silvercertifikat. Det var ett försök att fånga kniven under 21->8 USD  under 2008. Det gick back. Däremot mitt fysiska är upp mycket bra trots den tillfälliga motgången nu...

/H

Åh det vet jag! Och lite skäms jag allt.
Men det lutar åt en dyr mc till våren (väldigt dålig affär rent ekonomiskt, mm) och vore kul att kortsiktigt lyckas få fiat-pengarna på banken att växa till dess. Känns svårt att köpa fysiskt och lyckas sälja det vid en eventuell kort topp innan priset åter faller.  Jag får känslan av att vid en eventuell topp kommer det vara svårt att kränga fysiskt silver/guld - spreaden kommer vara högre än vanligt. Därav satsa digitalt.
Samtidigt är jag helt oskuld på börsen (så vad kan gå fel!? ;) )

Men i långsiktigt investeringssyfte är det självklart fysiskt som gäller. Fick hem leverans i veckan (appro på att fånga fallande knivar, hehe), ska lägga upp bild på det sen i helgen.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #393 skrivet: fredag 22, februari 2013, 11:19:54 »

/H

Åh det vet jag! Och lite skäms jag allt.
Men det lutar åt en dyr mc till våren (väldigt dålig affär rent ekonomiskt, mm) och vore kul att kortsiktigt lyckas få fiat-pengarna på banken att växa till dess. Känns svårt att köpa fysiskt och lyckas sälja det vid en eventuell kort topp innan priset åter faller.  Jag får känslan av att vid en eventuell topp kommer det vara svårt att kränga fysiskt silver/guld - spreaden kommer vara högre än vanligt. Därav satsa digitalt.
Samtidigt är jag helt oskuld på börsen (så vad kan gå fel!? ;) )

Men i långsiktigt investeringssyfte är det självklart fysiskt som gäller. Fick hem leverans i veckan (appro på att fånga fallande knivar, hehe), ska lägga upp bild på det sen i helgen.

Jag hade varit VÄLDIGT försiktig med att investera (spekulera) under så kort tid. Det finns väldigt få människor som kan tjäna pengar "säkert" på att hoppa in och ut ur marknaden. Varför inte binda pengarna på ett 3månaderskonto om du nu ska använda dom snart?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #394 skrivet: fredag 22, februari 2013, 11:53:32 »
The fastest way to go broke is trying to get rich quick.

Utloggad silverlampan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #395 skrivet: måndag 25, februari 2013, 21:36:50 »
Nu är silverpriset on the rise again? Någon aning om varför? Trist att man inte kan handla mer silver förrän på onsdag...

Utloggad Arg

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #396 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 17:39:50 »
Nu blev det en kraftig spik uppåt både i silver och guld, någon som vet vad som händer?

Utloggad Prowler

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #397 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 19:16:04 »
Nu blev det en kraftig spik uppåt både i silver och guld, någon som vet vad som händer?

Antar att osäkerheten i Italien och den påföljande börsnedgången har gjort sitt till

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #398 skrivet: tisdag 26, februari 2013, 21:09:33 »
Kan ju vara så att vi sett botten för denna gången? Vi har ju legat över 30$ en längre tid nu så "rätt" pris kanske är där? Slutsålt papperssilver för denna gången gör att priset rättar till sig?

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #399 skrivet: lördag 02, mars 2013, 13:34:46 »
Nu när budgetstupet trätt i kraft, hur påverkas silverpriset tror ni? Känns som att en massa amerikanare kommer köpa Eagles så det står härliga till igen. Tror nog jag slänger iväg en beställning på söndag :P

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #400 skrivet: lördag 02, mars 2013, 17:20:31 »
budgetstupet borde vara negativt för pm. dollarn borde stärkas om jänkarna får ordning på sina finanser. detta borde dessutom innebära lägre lånebehov vilket gör att bernake kan sänka hastigheten på tryckpressen.

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
« Svar #401 skrivet: lördag 02, mars 2013, 17:57:00 »
Nu när budgetstupet trätt i kraft, hur påverkas silverpriset tror ni? Känns som att en massa amerikanare kommer köpa Eagles så det står härliga till igen. Tror nog jag slänger iväg en beställning på söndag :P

Eftersom det är just amerikanerna och inte företag som får betala för detta så kan nog effekten bli motsatt.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #402 skrivet: lördag 02, mars 2013, 17:58:56 »
Det påstås ju kunna leda till lägre tillväxt och lågkonjunktur, blir det så kan den industriella efterfrågan på silver falla och med den priset.

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #403 skrivet: lördag 02, mars 2013, 18:56:55 »
Okej på det viset  :)
Jag tänkte att nedskärningarna förväntas skapa stora problem i den amerikanska ekonomin. Alltså inte den statliga ekonomin, utan för företagen pga minskad konsumtion, vilket leder till ökad arbetslöshet osv. Känns som om man stimulerat ekonomin inte bara för att rädda den, utan för att få den att överhuvudtaget rulla. Som att stimulanser blivit ett "normalläge". Då går det ju illa när man slutar med de kostsamma stimulanserna. Med stimulanser tänker jag allt från krig, bush's skattesänkningar, räddningspaket, skrotbilspremier för att gynna bilindustrin osv osv. Om folk förväntar sig en ny lågkonjunktur blir de rädda och köper Eagles. Så tänkte jag.

Men jag är bara amatör  :-X
« Senast ändrad: lördag 02, mars 2013, 18:59:35 av trolljägarn »

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #404 skrivet: lördag 02, mars 2013, 19:25:26 »
Det är bara att hoppas att folk håller sig lugna och att priset fortsätter ner. Tror dock att det finns risk för att folk i allmänhet får upp ögonen för guld och silver så priserna går upp i USA. Har ju varit snack om att folk börjar leta alternativa valutor och liknande.  :-\

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz