Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1297216 gånger)

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 5
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #240 skrivet: tisdag 21, augusti 2012, 23:12:22 »
Nu sörjer jag inte allt för mycket att jag råkade träffa en topp, jag ser det precis som någon uttryckte det att jag fick lite mindre möjlighet att tjäna bara. Kommer ju  fortsätta investera kontinuerligt och över tid så har jag full tilltro till att det kommer jämna ut sig!

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #241 skrivet: onsdag 22, augusti 2012, 07:43:42 »
Jag tror dock att ett pris under 26$ är mycket osannolikt. Kan nog vara läge att tanka relativt snart, kanske vid nästa dipp ner mot 27.5$. Jag TROR inte vi kommer lägre än så.
(blir kul att läsa inlägget om ett halvår med facit i hand)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #242 skrivet: torsdag 23, augusti 2012, 02:10:13 »
SENSATIONELLA nyheter, LBMA (comex motsvarighet i London)  vägrar leverera.
Detta kan leda till vad som helst

The following alert came to us through Max Keiser and Ned Naylor Leyland.  The big news was that two big orders of silver (5 to 10 million oz each) of which the LBMA is refusing to deliver unless it stays in the LBMA system.
It seems to me like London is now out of silver.  Maybe shareholders of SLV should be a little scared with this revelation.  Our naysayers should think what the crooks did to the customer accounts at MFGlobal and PFG Best.

(courtesy Max Keiser/Ned Naylor Leyland (from London England/www.harveyorgan.blogspot.com) LBMA (comex motsvarighet i London).

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #243 skrivet: torsdag 23, augusti 2012, 06:14:09 »
Om jag förstått det rätt borde detta vara ett kontraktsbrott? Är det brottsligt eller är det reglerat i kontraktet vad det får för konsekvenser? Ser vi en spricka mellan fysiskt och fiat silver?

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #244 skrivet: torsdag 23, augusti 2012, 12:34:30 »
Vad hände med silverpriset? Varför gick det upp $2.5/oz på typ 2 dagar  :o

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #245 skrivet: torsdag 23, augusti 2012, 13:10:19 »
För att efterfrågan ökade och tillgången minskade? Nej men allvarligt, vem vet vad som påverkar priset? Det är inte ovanligt att det går upp och ner...misslyckade manipulationer?

På lång sikt är det ändå på väg mot tresiffrigt.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #246 skrivet: torsdag 23, augusti 2012, 15:40:43 »

Någon hög herre antydde att tryckpressen skulle plockas fram framåt hösten.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #247 skrivet: torsdag 23, augusti 2012, 17:56:09 »
 :) Man riktigt känner hur marken vibrerar runt metallerna nu. Skall raketen lyfta denna gång? Eller blir det platt fall i slutet av månaden i brist på tydliga stimulansbesked.

Jag tror banne mig att vi lyfter denna gång. Vilket innebär att jag inte har en chans i gissa silverpris tävlingen. Men det bjuder jag så gärna på 8)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #248 skrivet: torsdag 23, augusti 2012, 18:16:50 »
SENSATIONELLA nyheter, LBMA (comex motsvarighet i London)  vägrar leverera.
Detta kan leda till vad som helst

The following alert came to us through Max Keiser and Ned Naylor Leyland.  The big news was that two big orders of silver (5 to 10 million oz each) of which the LBMA is refusing to deliver unless it stays in the LBMA system.
It seems to me like London is now out of silver.  Maybe shareholders of SLV should be a little scared with this revelation.  Our naysayers should think what the crooks did to the customer accounts at MFGlobal and PFG Best.

(courtesy Max Keiser/Ned Naylor Leyland (from London England/www.harveyorgan.blogspot.com) LBMA (comex motsvarighet i London).

Stämmer det är det oerhört anmärkningnsvärt, eller som du skriver sensationellt. Lite som om en bank som enbart "tillät" uttag om du flyttar pengarna på ett annat konto i banken. Dvs. inte tillåtet alls och ett rent bedrägeri.

Jag tycker samtidigt inte silverpriserna är speciellt häftiga, även om uppgången denna gång varit lika brant och snabb som nedgångarna annars brukar vara. Priset låg för inte länge sedan stadigt runt 31 USD/oz. För något år sedan dessutom betydligt högre än så. Samtidigt, stigande priser men utebliven (nekad) leverans innebär samtidigt att det borde finnas grund för en fet stämning.

Ser vi måhända slutet för en manipulerad marknad? Den som lever får se!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #249 skrivet: fredag 24, augusti 2012, 00:56:04 »
Så här säger Peter Schiff om senaste dagarnas prisutveckling. Som vanligt skall man ta alla som talar i egen sak (ädelmetallsäljare och andra), med en stor nypa salt. Med det inte sagt, att han har fel.

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #250 skrivet: fredag 24, augusti 2012, 07:21:00 »
Vad jag har förstått och läst på kitco.com och bloomberg varför silverpriset ökar så är det det kommande "månads" mötet med Federal Reserve där de som vanligt ska berätta vilka åtgärder de kommer att vidta nu till hösten.

Många väntade på QE3 i slutet av Juli men som Feds inte besannade då bland annat jobbrapporten i USA rapporterade att 168 000 ny-anställningar skedde i juli och många trodde att siffran skulle ligga under 100 000. Självklart tittar de även på tillväxt, konsumption med mera som då inte heller såg helt kritiska ut. 

Man väntade också mer agerande här i Europa gällandes Euron när Mario Draghi, ECB, sa att han skulle göra allt i sin makt för att rädda euron. Vilket många antydde ett större ingrepp men som slutade med att det inte har hänt så mycket.

Så kontentan i juli/augusti var: Inget större agerande från Feds, ECB, förbättrade siffror på amerikanska arbetsrapporten och semester lugnet drog igång = stagnation i silver priset.

Nu tror då många att "äntligen" = (För de som vill ha högre ädelmetallpriser) ska Feds besanna QE3 och trycka mer pengar för att "kick starta" den amerikanska ekonomin något. Något som verkligen fortfarande inte är befogat då bland annat det amerikanska valet snart kommer upp i November och en QE3 skulle göra det något svårare för Obamas ekonomi politik som Ben Bernanke/Feds inte vill. Så det är en känslig tid i USA minst sagt.

Trenden visar dock att genom åren tillbaka brukar silverpriserna öka efter labor day, 3:e sept, till nyårskiftet. Mycket beror atagligen på att köp och sälj marknaden ligger på "hold" då semestertider sätts igång men kickar igång i september och framåt igen. 

Med tanke på om QE3 händer i höst + att smesterns stilla lugn är över + nu med nyheten att LBMA vägrar leverera två stora leveranser så ser det troligen ut som ökade priser nu i höst.

Jag tror dock även att vi kan se ett bra fall i priset till ca 27.50 igen, nu till höst, om Feds inte "hintar"eller bekräftar QE3 den 12-13 september. 
Så vi får se hur det faller ut.

Jag är ganska ny på detta men det är min lilla analys av läget. Självklart finns det fler faktorer att titta till. Men i det stora hela.
« Senast ändrad: fredag 24, augusti 2012, 07:35:18 av PrivE »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #251 skrivet: fredag 24, augusti 2012, 12:08:43 »
Jag tror det är lite kontrintuitivt det här med LBMA, om det nu är precis så illa som det hittills låter borde silverpriset rasa. Priset sätts ju på pappersmarknaden och nu är det möjligen till slut bevisat att papper även i det här fallet bara är papper precis som många varnat under lång tid. Så länge vi inte får en marknad för fysiskt pris borde priset rasa. Sen att de fysiska priserna inte kommer följa med i alls samma utsträckning leder mest till ökat godtycke i prissättningen.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #252 skrivet: fredag 24, augusti 2012, 13:01:31 »
Även om vi får se t ex ett rally följt av en krasch i silverpriset, så tror jag detta kommer skilja fysiskt från papper precis som SoulCrew antyder. Handlare av ädelmetall sänker inte sina priser nämnvärt på sitt lager vid en kraftig dipp (det vore ohållbart att sälja med förlust då de har små marginaler), vilket gör att premie uppstår. Samma tendens har jag noterat på Tradera i perioder (som ändå får räknas som den största andrahandsmarknaden i Sverige), priserna på fysisk metall sjunker inte i samma utsträckning som silverspot.

Vad som kommer hända med LBMA återstår att se, blir spännande detta.
« Senast ändrad: fredag 24, augusti 2012, 13:03:16 av Silverräven »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #253 skrivet: lördag 25, augusti 2012, 19:28:38 »
Jag tror att FEDs beslut blir ytterligare ett vänta och se, med efterföljande silverprisfall, kanske ner mot 26$ igen? De vågar nog inte sänka Obama med QE3 innan valet. Efter vaet är det nog fritt fram och vi kommer se en uppåttrend igen.

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #254 skrivet: fredag 31, augusti 2012, 16:53:14 »
 :o

Är det någon som har någon aning om varför priset studsade så extremt och så snabbt idag vid kl 16-17 vår tid?

För de som läser denna post inom tre dagar kan kolla här:
http://www.kitcosilver.com/charts.html

Feds uttalande i Jackson Hole sätter igång om lite mer än en timma. Hade det något med det att göra? Känns lite tidigt i så fall?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by august
Idag kl. 07:58

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Igår kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Igår kl. 16:51

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n