Författare Ämne: Finns det flera sätt att diversifiera en fysisk portfölj än med ädelmetaller  (läst 13779 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 256
  • Affärsomdömen: 4

Finns det flera sätt att diversifiera en fysisk portfölj än med ädelmetaller.

Tänker på antika saker och ting t.ex. Äldre Omega Klockor eller Rolex tror mig veta att dessa har bra andrahands och samlar värde.
Konst vet jag inget om.

Men en restaurang ägare jag jobba åt för 20 år sen hade en samling gamla Omega Klockor som var värd en ansenlig summa pengar.
Sedan vidare tänker jag ädelstenar, såsom diamanter.

Fler förslag eller kommentarer på detta?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2779
  • Affärsomdömen: 93
SV: Finns det flera sätt att diversifiera en fysisk portfölj än med ädelmetaller
« Svar #1 skrivet: söndag 27, november 2016, 17:33:47 »
Jag tror lite på koppar faktist.

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 5
SV: Finns det flera sätt att diversifiera en fysisk portfölj än med ädelmetaller
« Svar #2 skrivet: söndag 27, november 2016, 17:48:36 »
Gamla bilar, konst, Hus,lägenheter, Mark/en gård är några saker jag kommer på.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: söndag 27, november 2016, 18:37:35 »

Har inte så stora summor såsom bostadsrätt, mark, osv...
 Bilar tror jag inte på eftersom du måste förmodligen ha ett intresse i botten för att köpa/sälja och fixa.

Tänkte på kolonistuga när jag läste ditt inlägg för 100.000 eller 150.000 kr.
 Den kan man teckna försäkring på - förmodar jag och då är du "home free" ...

Läste en bok för länge sedan "Vem tog mina pengar" och investerings mannen som skrivit boken sa en sak jag aldrig glömmer - Investera aldrig i något du inte kan försäkra - vilket betyder att en hel del försvinner ur det perspektivet.

Sedan så kan ju inte alla redogöra för vart pengarna kommer ifrån.
Men tanken slog mig att dom inte samkör registrering vid köp/sälj för 10.000 eller mer.
Då kan man ju sälja för 50.000 eller 70.000 kr utan några larm klockor börjar ringa hos olika köpare.

Men då kom tanken att om du får en insättning på mindre än 100.000 kr på banken så blir inte finans polisen inkopplad.
Då kan ju exet och morsan sälja för 50.000 eller 70.000 vardera och på så sätt om man hade så mycket pengar fördela dom på fler.

Sedan när man förvandlat fysiska tillgångar till pengar på banken utan att bli misstänkliggjord, sä kan man ju vara flera som gör insättning vid ett eventuellt köp av kolonistuga.

Skrev av mig lite ...

MVH

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
« Svar #4 skrivet: söndag 27, november 2016, 20:47:40 »

Fysiska tillgångar....förutom ädelmetall..

Bra fråga..
Hade jag haft svaret så hade jag nog ägt mer än bara ädelmetall...
Har inte så många idéer men man kan ju titta på hur de gör i länder som upplevt hyperinflation i närtid.  Venezuela Zimbawe osv.. Vad använder de som pengar/ bytesvaror. ?

Kan vara ett intressant uppslag.. Men kanske opraktiskt att fylla hela källaren med Whiskey. Fast kanske trevligt ?
Köp 15 kubik eldningsolja eller dieselolja  :)  Jag tror att den kommer stå sig ekonomiskt sett. Se till att den är köldtålig så håller den i 50 år minst.  :)     I värsta fall så får du väl använda upp den själv :).    Jag skulle inte tycker det vore så dumt att köpa 100 kubik !
En form av "hybrid"diversifiering är nog att ha även utländska tillgångar...samt också att planlägga för att kunna fly...öppna upp möjligheter att flytta sina tillgångar.  Skaffa sig vänner utomlands..    Vem vet vilka som blir vinnare i framtiden. 
 Det känns riskfyllt att äga saker i Sverige.  Har man för mycket ägodelar så äger ägodelarna dig.   Ingen verkar dela min oro när jag tar upp detta  men jag tror fastighetsskatten kommer explodera i framtiden...Så jag vet inte riktigt hur mycket jag tror på det här med fastigheter... Jag (inte banken) äger själv fastigheter(er).   O jag tänker inte sälja, så lite tror jag ju ändå på fastigheter men skulle inte råda någon att köpa till dagens uppblåsta priser..
I så fall mark som kan vara produktiv..  på flera sätt på ett ställe det det är "billigt" idag.     
Om man kan slå mynt av sin mark så kanske man också klarar att politiker pungslår dig på fastighetsskatt och annat som de uppfinner för att skinna dig. Förmöghetsskatten får man nog också se upp med. 

Länkade ju förut till en fastighet i norrland.   60 fotbollsplaner  mark och en fin gård för dryga 1mkr bara.  Sådana står sig nog hyfsat.   

Vi bor i ett land med en stat och ett folk som inte är så sugna på det här med äganderätt.   
Demokratin går förbi äganderätten. Man får rösta om andras ägodelar. Dessutom så har vi inte demokrati för det är finanseliten som styr i alla fall.
Inte många äger fastigheter i Sverige.  Jag anser att det är banken som är den största ägaren då folk tar stora "lån".

Regimen har ju bestämt att bilar är onda så det kommer ju inte bli billigt att köra i framtiden precis.

En elcykel kan man ju köpa.. De absorberar väl inte mer än 10k av vår skuldvaluta iofs.

Det kan idag vara som du säger Sputnik..   Själv har jag gjort överföringar som är mkt större än du nämner...massor med gånger..    har haft en massa olika konton..  Inga frågor alls. Men har blivit väldigt försiktig nu och tänker mig väldigt noga för innan jag flyttar tillgångar. Det har ju blivit värre.     Jag var med om traumatiska upplevelser 2015 och våren 2016 med min banker. Blev behandlad som en yrkeskriminell knarklangande taliban genom att hantera min vita pengar.

Vissa saker går bara att göra åt ett håll. Säg att du vill göra ett uttag på 50k.  Glöm att du ska kunna sätta in de igen.. Det hjälper inte att du har kvitton osv.

Explosiva bilder på fastighets -katter  :-[ ::) ??? ;D ;D ;)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #5 skrivet: söndag 27, november 2016, 20:59:12 »
Utländska valuta är en bra grej. Problemet är förstås att den (precis som alla fiatvalutor) faller i värde över tid (särskilt om du håller den fysiskt eller på ett konto utan ränta), men om det är diversifiering och riskminimering du är ute efter så...
« Senast ändrad: söndag 27, november 2016, 21:01:22 av cyber »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 28, november 2016, 21:52:37 »

Men hur funkar det att spara i andra valutor, måste man inte vara insatt i kurser och länders klimat och Europa eller Asien osv...
 Tänker hur mycket bör en valuta tappa för att likställas med förlusten vid köp av guld, t.ex. så förlorar man runt 800 kr vid köp/sälj om man handlar för runt 7300 ...
 Hur mycket kan en valuta tappa över tid och hur jämför man.

Jag vet att guld är begränsat och valuta kan tryckas upp i mängder och förlora värde.
 Men jag köper guld för att det går att ha försäkrat och inte så mycket för värde stigning utan snarare att guldet kommer behålla sitt värde vid alla slags skräckscenarios.
 Och funderar på att även satsa på silver.

Men tror att jag får betala ett pris för att ha mina tillgångar försäkrade i guld som fysiska ägodelar precis som om jag skulle spara i valuta.
 Nackdelen är det att försäkringen täcker endast 3000 kr i kontanter i hemmet och ha dom på banken är inget alternativ.

Men man kan ju diversifiera här också med förvaring.
 T.ex. 10.000 på jobbets skåp och 10.000 hemma och 10.000 hos exet och 10.000 hos mor och 10.000 hos mormor osv ...

Inloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 727
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: måndag 28, november 2016, 21:53:11 »
Gillar diesel/villaolja idén. För min del faller den på: ingen tank, dålig lagringsbeständighet samt troligtvis stöldrisk.
Finns väl ingen olja som håller i femtio år? Är väl biokomponenter i all olja som det blir bakterier och alger i?

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 551
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #8 skrivet: måndag 28, november 2016, 22:01:55 »
Finns väl ingen olja som håller i femtio år? Är väl biokomponenter i all olja som det blir bakterier och alger i?

Jag vet faktiskt inte men vi tillsätter biocider i dieseln till vår båt. Vi har lagrat diesel i båtens tank nästan 3 år utan att det varit några problem. Viktigt är att man inte får in kondensvatten i tanken. Alltså skall man fylla tanken snorfull så att det inte finns några ytor som det kan fälla ut på.

Utloggad Odalmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
« Svar #9 skrivet: måndag 28, november 2016, 22:25:10 »

Min farfar hade 2000 liter 30år gammal villaolja i källaren, det körde vi traktorn på i flera år. Tror inte han hade gett ens en krona litern för det då så det var en bra investering.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
« Svar #10 skrivet: måndag 28, november 2016, 23:27:26 »
Sputnik!
Försäkringsbolagen ...överheten ska helst inte veta vad du har... Har ingen övertro på överheten :)  Lite halvt på skämt men rätt mycket seriositet.   Hur bra är det i förlängningen att bolagen känner till allt ? Det som bolagen vet...det vet storebror.

Bra idé att förvara på en massa olika ställen.   En god idé är att nyttja din sociala kompetens och likaledes dina vänner :)   När det gäller förvaring hos vänner så får man också tänka till lite extra.   
Se verkligen till att du funderar väldigt noga vilka du pratar med om dina tillgångar.      Du behöver inte berätta allt för dina vänner.  I en händelsekedja där Sverige börjat  brinna.. Alltså när det brinner mycket mer än idag nu när det bara brinner lite bilar varje dag... då är vänskapen kanske inte lika mycket värd längre..       Det är risker med allting...
Vatten är tyngre och sjunker till botten. Ingen större fara. Använd filter med vattenfälla. Kondens kan leda till frysning och igensatta komponenter och frostsprängning.

Maggan / Odalmannen! Ja det går jättebra med gammal olja!
Bensin försämras redan efter 4 månader. Olja är något annat. Har använt 30 år gammal olja.. Går fantastiskt...Om den ska användas till uppvärmning behöver man inte fundera ens..  Om ska använda den till en kompressionsmotor så gäller det att den smörjer ordentligt och har en jämn konsistens utan skräp partiklar och slagg...  separerade komponenter.  Vid separation värm till 50 grader och rör om! I en stor häxkittel :)- Titta känna lukta. Och smaka...skoja bara ,inte smaka..men känns den bra så är den bra. Jag pratar om fossila grejer. Sådant där nytt miljöblask är en annan femma. .  Därvid kan jag inte säga något om hållbarheten.  5-10 kubik får man väl plats med i garaget.. Lite får man offra :)  Ställ några tankar på rad ute o kamouflera med ved.   Farmartankar bortskänkes då och då...

Sverige har ju tidigare haft mob-förrråd... Men sådan behövs ju inte längre eftersom vi aldrig mer kommer uppleva krig..  Så det har de väl lagt ned  tillsammans med vår försvarsförmåga...Lägger ned försvaret för att tvinga in oss i Nato nu när ma kommit på att försvar är bra att ha ändå. Vi har inte så mycket att tillföra där förutom vår gedigna framskjutna position i genusforskningen. Sveriges främsta gren.  Förlåt, gren var ett dumt ord.  :)
Dock så hade man väl enorma lager med dieselolja i dessa mobförråd ?   Undrar hur länge de tänkte den skulle hålla sig. Jag har för mig att staten skulle lägga ned något sådant lager någonstans och typ anlita en firma som fick det "svåra uppdraget" att ta hand om alla olja.. Mot betalning förstås haha.. 

Vi är fortfarande inne på fysisk portfölj...   Olja är ju flytande guld säger de ju. Jag tror helt seriöst det är lämpligt för folk som bor lite lantligt med stora ytor att växla in låtsaspengar mot flytande guld.   Tavlor och klockor..Visst det kan man också ha men olja är ju användbart. Går att tappa på små dunkar osv.     

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: tisdag 29, november 2016, 02:28:33 »
"Tänker på antika saker och ting t.ex. Äldre Omega Klockor eller Rolex tror mig veta att dessa har bra andrahands och samlar värde.
Konst vet jag inget om."

Om du vet vad du gör och köper in rätt modell med rätt pris för att sälja av investeringen inom 5 år.. och väntar dig en duktig avkastning, så skulle jag starkt avråda dig ifrån att göra det.
De flesta som säljer sin Omega (eller Rolex) gör det för att de TROR att namnet är en försäkring för en investering.

Petimeter : Varken Rolex eller Omega är antika. För att räknas som antik så gäller den stenhårda regeln : Minst 100 år tillbaka. 50 år räknas som semiantikt. Och hittar du en Omega eller Rolex som är ANTIK då gäller helt andra priser.
Men det är en djungel, lätt att bli duperat även av beryktade svenska antikhus och som dessutom har mycket liten internationell publik för mindre intressanta objekt. Så, det gäller verkligen veta vad man gör.

Inloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 727
« Svar #12 skrivet: tisdag 29, november 2016, 07:20:51 »
Gillar olja som sagt, men jag tror att 30 år gammal olja är något helt annat än dagens. Spara dagens olja i 30 år, nja... En begagnad farmartank, en bra idé, men vad är risken att den rostar sönder inom kort? Trist att spilla kubikmetrar med olja runt tomten. Skulle det hända lär väl kommunens miljöavdelning komma på besök med allt vad det innebär för mina övriga fulla tankar.
Mobförråden har inget bränsle(?). Tror att den strategiska reserven landet äger är X procent av varje privat cistern. Dvs staten behöver inte oroa sig för gammalt bränsle, det löser Preem åt dom, då de aldrig får köra sitt totala förråd i botten utan måste alltid ha kvar den "strategiska reserven" bestämd av staten.

Inloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 291
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #13 skrivet: tisdag 29, november 2016, 11:23:22 »
Tänkte på kolonistuga när jag läste ditt inlägg för 100.000 eller 150.000 kr.
 Den kan man teckna försäkring på - förmodar jag och då är du "home free" ...
 Läste en bok för länge sedan "Vem tog mina pengar" och investerings mannen som skrivit boken sa en sak jag aldrig glömmer - Investera aldrig i något du inte kan försäkra - vilket betyder att en hel del försvinner ur det perspektivet.

Fast ibland undrar jag om man kan lita på någonting...förutom "death and taxes".
I vår kommun har politikerna  lagt ett förslag på att de ska ta över 70% av alla kolonierna för att man ska förtäta staden.
Folk har kanske haft sina kolonier i flera generationer och nu tar kommunen eventuellt bara över dom.
Människor som precis köpt en kolonistuga för 150 000:- (och den kan man ju försäkra) får nu reda på att dom kommer göra en totalförlust (jag har mycket svårt att se att kommunen kommer lösa in deras köpesumma).
Lotten hyrs ju endast av kommunen men om det varit så här i kanske 80 år så är det ju något man utgår från.
Givetvis har detta skapat ett himla liv och vi får se hur det slutar.

Nej, saker och ting förändras precis hela tiden. När makten/finanselit/myndigheter/överheten bestämmer så kan vi vara säker på en sak.
Den lille människan kommer alltid i kläm. Så när man läser här på forumet att vissa är noga med att dölja sitt innehav för myndigheter och inte bli registrerade osv. så säger jag bara:
Jag har full förståelse för det.

Ps. Som avslutning, Mike Maloney (hoppas ni vet vem det är) säger en rolig sak som jag gärna vill upprepa:
"Att köpa guld och silver kommer alltid med en garanti...nämligen att makthavarna ALLTID kommer trycka och skapa nya pengar"(fritt från mitt minne). Fiatpengar vet vi ju alltid vad det leder till...därav garantin.
Mvh

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: tisdag 29, november 2016, 16:20:11 »
Citera
I vår kommun har politikerna  lagt ett förslag på att de ska ta över 70% av alla kolonierna för att man ska förtäta staden.
Folk har kanske haft sina kolonier i flera generationer och nu tar kommunen eventuellt bara över dom.
Människor som precis köpt en kolonistuga för 150 000:- (och den kan man ju försäkra) får nu reda på att dom kommer göra en totalförlust (jag har mycket svårt att se att kommunen kommer lösa in deras köpesumma).

Mycket bra inlägg, den tanken eller att det kunde hände hade jag ingen aning om. Det låter fruktansvärt att någon kan köpa en kolonistuga som sedan kan visas sig vara helt värdelös pga av att kommunen beslutar att dom ska ha marken till något annat. Hade ju vart okej om dom som köpt fick pengarna tillbaks men förmodar att du har rätt i dina antaganden om att så inte är fallet.
Får nog utesluta det som investeringsobjekt, med tanke på vad som kan hända.

MVH

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Corona, inte ölen by JL_GBG
Idag kl. 14:13

Svenska Silvermynt by Tsilver
Idag kl. 09:35

Sålt by Grimi
Idag kl. 06:56

Venezuela by cyber
Igår kl. 23:34

Förvaring av mynt by august
Igår kl. 17:40

Oseriösa säljare på Tradera. by Chrille
Igår kl. 16:42

[Säljes] Komplett samling Perth mint Lunar 2 silver. 12x 2 oz mynt. SÄNKT PRIS! by Birka
fredag 05, mars 2021, 08:59:23

#silversqueeze by mega_n
fredag 05, mars 2021, 08:53:26

Lösa in minnesmynt? by agave
fredag 05, mars 2021, 08:15:30

Nybliven medlem by Mockba
torsdag 04, mars 2021, 17:33:42

1kg silver 30 dollar kookaburra 1993 *NYTT PRIS* by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 14:10:40

Svenska Silvermynt 3 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 13:52:59

Svenska Silvermynt 2 by Tsilver