Författare Ämne: Finns det flera sätt att diversifiera en fysisk portfölj än med ädelmetaller  (läst 12722 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1603
  • Affärsomdömen: 48
SV: Finns det flera sätt att diversifiera en fysisk portfölj än med ädelmetaller
« Svar #30 skrivet: tisdag 13, december 2016, 21:03:05 »
läste att om man köper från erkänd konstnär som lyckats så får man betala för vad man får och kan förvänta sig en värdeökning efter 35/40 år, men är säker med innehavets värde och man är försäkrad.

Läste även att man kan vara kulturell och se vad som är i tiden och följa dom konstnärer som är på upp gång i den kulturella världen.
Om man då köper av 10 olika så lär man lyckas träffa rätt på 1 och då får man förmodligen köpa billigare eftersom dom inte är erkända och därav ev. värdeökning när dom blir det.

Tycker alternativ 2 låter intressant men kräver intresse och att man följer vad som händer i det kulturella.
Och alternativ 1 känns säkert och tryggt, men lång spar horisont.
Eller inte?

Mina föräldrar gick bort för ett par år sedan och därför har vi som alla andra i den situationen gått igenom arvsskiftesprocessen. Som en del i denna lät vi en utomstående värderingsman från Bukowskis gå igenom och värdera saker och ting. Detta eftersom vi "visste" att det fanns vissa värdefulla föremål, ffa konst. T ex fanns det två tavlor som mina föräldrar ibland på skoj refererade till som "arvet", eftersom de var värdefulla, av erkända konstnärer och med flera tidigare värderingar för märkbara pengar.

Men det finns ingenting som heter "säkert och tryggt". Konst är beroende av trender och när trenden vänder så dör verk av konstnärer som tidigare var hur inne som helst. Vi fick i slutänden ut mindre än 10% av vad dessa tavlor var officiellt värderade till. Å andra sidan, eftersom mina föräldrar var konstintresserade, så fanns det även vissa andra saker som de köpt in innan konstnären blivit "stor" vilka nu var värda väsentligt mer än de gamla erkända storheterna.

Visst, all konst dör inte, du kanske råkar köpa någonting som om hundra år hamnar på museum bredvid de stora drakarna. Men även om du idag köper en "erkänd konstnär" så är nog sannolikheten att den är en mindre bra investering på 40 års sikt större än motsatsen. Och "säkert och tryggt" tror jag ärligt talat att du kan glömma. Sorry.

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
  • Affärsomdömen: 33
SV: Finns det flera sätt att diversifiera en fysisk portfölj än med ädelmetaller
« Svar #31 skrivet: tisdag 13, december 2016, 22:34:01 »
Har snöat in lite på kryptovalutor nu på senare tid. Har upptäckt en ny spännande trend med spel kopplade till blockkedjan. Investera både i valuta kopplat till aktuella spelet men också i digitala tillgångar som spelkort, skins etc.

Känns som en intressant investering och as-roligt att spela :)

http://spellsofgenesis.tumblr.com/post/150356796455/project-orb-discover-the-1st-blockchain-gaming

http://spellsofgenesis.com/

https://beyond-the-void.net/

http://fowtcg.com/battlesimulator/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #32 skrivet: tisdag 13, december 2016, 23:08:38 »
läste att om man köper från erkänd konstnär som lyckats så får man betala för vad man får och kan förvänta sig en värdeökning efter 35/40 år, men är säker med innehavets värde och man är försäkrad.

Läste även att man kan vara kulturell och se vad som är i tiden och följa dom konstnärer som är på upp gång i den kulturella världen.
Om man då köper av 10 olika så lär man lyckas träffa rätt på 1 och då får man förmodligen köpa billigare eftersom dom inte är erkända och därav ev. värdeökning när dom blir det.

Tycker alternativ 2 låter intressant men kräver intresse och att man följer vad som händer i det kulturella.
Och alternativ 1 känns säkert och tryggt, men lång spar horisont.

Eller inte?

Mina föräldrar gick bort för ett par år sedan och därför har vi som alla andra i den situationen gått igenom arvsskiftesprocessen. Som en del i denna lät vi en utomstående värderingsman från Bukowskis gå igenom och värdera saker och ting. Detta eftersom vi "visste" att det fanns vissa värdefulla föremål, ffa konst. T ex fanns det två tavlor som mina föräldrar ibland på skoj refererade till som "arvet", eftersom de var värdefulla, av erkända konstnärer och med flera tidigare värderingar för märkbara pengar.

Men det finns ingenting som heter "säkert och tryggt". Konst är beroende av trender och när trenden vänder så dör verk av konstnärer som tidigare var hur inne som helst. Vi fick i slutänden ut mindre än 10% av vad dessa tavlor var officiellt värderade till. Å andra sidan, eftersom mina föräldrar var konstintresserade, så fanns det även vissa andra saker som de köpt in innan konstnären blivit "stor" vilka nu var värda väsentligt mer än de gamla erkända storheterna.

Visst, all konst dör inte, du kanske råkar köpa någonting som om hundra år hamnar på museum bredvid de stora drakarna. Men även om du idag köper en "erkänd konstnär" så är nog sannolikheten att den är en mindre bra investering på 40 års sikt större än motsatsen. Och "säkert och tryggt" tror jag ärligt talat att du kan glömma. Sorry.

Jag har liknande erfarenheter. Mina föräldrar var konstmecenater och hade därför mycket "nutida" konst, men även konst av äldre och ibland kända konstnärer samt en hel del antikviteter. Det uppskattade värdet av allt detta var betydligt högre än det reella värdet. Varför?

Värderingar görs av "värderingsmän" och betyder egentligen inte så mycket är min erfarenhet. Det handlar mer om vad som är på modet vilken tidsperiod samt hur tillgängligheten av krediter är. Visst, vissa saker vill alltid någon betala för men för det mesta rör det sig mer om hur många intressenter som har råd/möjlighet att betala som finns. Auktioner är också ett gissel. Man kan få bra betalt och man kan få dåligt betalt. Säljer man stora delar av ett bohag vid ett och samma tillfälle går det oftast dåligt, men det beror som sagt på mycket annat.

Det blir bubblor inom konst och antikviteter också. På ett sätt har vi en nu, på ett annat sätt inte. Det finns gamla möbler i överflöd samtidigt som det också finns pengar i överflöd. Endast de riktigt unika och speciella möblerna betalas det mycket för om man är tålmodig. Man kan säga att det blir bubblor i allt. När det drällde av yuppies i storstaden köptes det öppna sportbilar, mobiltelefoner (tegelstenar om 50.000 kr) och lyxyachter så det stod härliga till. Man trodde man kunde avyttra allt till mer än inköpspriset eftersom "allt bara steg", men när finanskrisen slog till fanns det inga köpare och alla dessa tidigare nyrika små tomtar som trodde de förstod sig på finansmarknaderna blev utblottade över en natt. Jag minns, jag har flertalet bekanta som råkade illa ut och några är livstidsskuldsatta.

Det är ju därför man vill diversifiera och det är ju vad denna tråd handlar om. Det viktigaste tror jag är att veta vad man vill, ha en marknadstro och göra en plan därefter. I extrema situationer kan sprit vara något man både behöver och vill ha men också kan byta till sig fundamentalt mer värdefulla saker. Om man är ljusskygg kanske man även har en hembränningsapparat. I en annan situation är det fröer eller varför inte ett överflöd av odlingsverktyg?

Det är kanske inte vad som främst avses med denna tråd eftersom man utgår från ädelmetaller i den fysiska portföljen. Då behöver man titta på hur fiat flödar genom olika tillgångar. Exters pyramid (som august har som profilbild) är värdefull. Kontanter (d.v.s. sedlar) tycks vara vad man vill ha och inget annat om man har samma marknadstro som jag har. Pyramiden finns i olika och mer moderniserade utföranden men alla vägar bär som bekant till Rom (guld). Diamanter, konst och antikviteter är ute sedan länge.... Man kan ju äga guldsmycken med ädelstenar, men min erfarenhet är att ädelstenarna får man betala mycket för men de ger inte så mycket tillbaka. Guld är guld oavsett form.

http://www.zerohedge.com/news/exter-inverted-pyramid-refresher

Frågan är var man vill placera BTC? Bitcoin handlas som råvara men det gör även guld. Vissa vill placera BTC i samma kategori som papperspengar och det får stå för dem. I mina ögon är BTC en fysisk tillgång även om den är digital. (Utan att gå in på varför nu) Jag ser dock problem med BTC så djupt ner i pyramiden som mer handlar om avsaknad av Internet, el och svårigheten att konvertera till officiella valutor och därigenom också svårigheter att genomföra transaktioner på samma nivå i jämförelse med papperspengar. Jag finner det dock troligt under vissa händelseförlopp att fiat kan strömma in i BTC under t.ex. hyperinflation och att då papperspengar i jämförelse blir värdelösa, eller varför inte om en lokal valuta upphör att existera för att någon bestämmer det. Enligt min mening finns det fog att ha BTC men först efter att man har guld, silver, platina (palladium), sedlar i lokal valuta samt några världsvalutor. Inom viss tid lär också "e-fiat" dyka upp. Hellre det än de tillgångar på banken vi är vana vid och kanske även "e-fiat" före BTC. Stadiet med diamanter är förbi sedan länge, men om man redan har allt (inklusive gård, skog och vapen) och är beredd att offra lite värde för att diversifiera sig ytterligare så varför inte också ädelstenar.

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 248
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #33 skrivet: torsdag 19, oktober 2017, 18:28:47 »

Det måste ju finnas andra fysiska investeringar än Guld & Silver!
Av denna tråd har det framgått att konst inte är att lita på, samt vin är en usel investering.
Köpa en kolonilott med stuga har också visats osäkert, eftersom om kommunen behöver marken vid ett senare tillfälle för t.ex. bostäder så behöver dom inte köpa ut dig och stugan, samt att ädelstenar är en svår marknad.

Finns det fler förslag?

MVH

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 349
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #34 skrivet: torsdag 19, oktober 2017, 19:40:51 »
Egentligen allt som det finns en efterfrågan på skulle jag säga.

Lär få en del mothugg men klassiska bilar tror jag är ett säkert kort.
Oavsett om vi pratar en Mustang från 60- talet med 50mil på mätaren helt i original, en renoverad A Ford eller en Ferrari Testarosa så tror jag alltid man får en avkastning på sin investering. Förutsatt att inte ekonomin kollapsar, ett världskrig, att Löfven sitter kvar vid makten eller annan katastrof men då har man nog större bekymmer än så att ta tag i.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 302
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #35 skrivet: torsdag 19, oktober 2017, 21:35:34 »
Jag tror whiskey kan vara enklare än vin, då det ställer mindre krav på förvaring och liknande samt att det saknar bäst före-datum. Det finns ju begränsade utgåvor och allt vad det är i den världen. De enda motargumenten jag hört är att folk tydligen har svårt för att ge fan i flaskorna och öppnar dem på fyllan.
https://www.di.se/artiklar/2016/2/7/whisky-battre-investering-an-guld/

En annan sak jag själv handlat framgångsrikt med är äldre TV-spelscartridges. Där kan absolut fortfarande finnas framtida värdeökningar att hämta.
« Senast ändrad: torsdag 19, oktober 2017, 21:41:35 av glimbert »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kul! by sff123
Idag kl. 17:56

(Köpes) Europeiska junk silver mynt (Frankrike, Spanien, Tyskland m.m) by losecontrol
Idag kl. 17:19

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
Igår kl. 19:20

Godkväll by toblov
Igår kl. 14:32

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 08, juli 2020, 22:50:20

Falska mynt på tradera? by Power2008
onsdag 08, juli 2020, 10:27:15

Jag Lotta är ny här by Au
onsdag 08, juli 2020, 10:18:30

ny (le_sand) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:46

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:20

Ohoj! by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:06

The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit. by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:52

Ny Medlem med många planer by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:37

Ny på forumet by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:55

Ny(mrs.sunshine) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:32

Inledande hej. (Nalliwer) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:09