Författare Ämne: Köpes nybörjar silver  (läst 7973 gånger)

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 2
Köpes nybörjar silver
« skrivet: fredag 23, september 2016, 19:19:56 »
Jag skulle vilja köpa lite silver mest som startbuffert för att ha känslan att man faktiskt har några oz finsilver. Tänker mig sådant som ni expertsamlare kanske helt enkelt vill göra er av med. Eller som ni själva hade som "startsilver" Är intresserad av både mynt och tackor "mindre" dvs inga 1 kilos för dem ligger utanför min buffert i dagsläget. För min del just nu gör det inget om repor och tumavtryck finns. Så länge stämplar finns.  :D annledningen att jag framförallt vill satsa på "fult" finsilver i början är just för att man kanske kan få detta något billigare "anntar jag" än samlar silver. Rätta mig annars om jag är helt ute och cyklar. Skriv gärna ett pm eller direkt här i tråden om detta är något som ni är ens det minsta intresserad av. Är ny här så jag är kanske inte allt för kunnig :) /Mackan

Utloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3348
  • Affärsomdömen: 142
SV: Köpes nybörjar silver
« Svar #1 skrivet: fredag 23, september 2016, 19:42:16 »
Jag har redan gjort mig av med mitt fula finsilver. Sålde skiten till LS.
Jag skulle inte rekommendera att köpa silver med frätande fettfläckar de blir riktigt fula med tiden. Milkspots är extremt fult och irriterande, men visst, silvret har ju ändå sitt metallvärde.
Jag förstår din affärsidè och jag tycker att den är smart.
Själv älskar jag friskt glänsande silver och det är alltid mest lättsålt. Det finns nya bullionmynt till mycket bra pris på Goldsilver.be.
Bara ett råd i all välmening.

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: fredag 23, september 2016, 19:49:19 »
Att köpa "ful" silver i början tänker jag dels som en strategi i ren investering och dels som en "morot" för min fru att hoppa på tåget ;) kan jag visa henne att rent silver inte måste vara stainless utan likväl kan vara en klump eller ett halvslitet mynt så tror jag att det kommer bli lättare för mig att kunna satsa på finare finsilver framöver ;) omvänd psykologi :D

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: fredag 23, september 2016, 19:59:33 »
Nu vet jag ju inte hur din fru tänker... Men min hustru gillar i alla fall en gullig koala eller Lunar häst betydligt mer än en gammal sliten enkrona!   ;D
« Senast ändrad: fredag 23, september 2016, 20:06:42 av Silverpoppe »

Utloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: fredag 23, september 2016, 20:02:52 »
Om du kan tänka dig något annat än rent finsilver så rekommenderar jag auktioner på Tradera där du kan hitta kända svenska mynt till ibland långt under spotpris.
Exempel: 50 kr Jubileumsmynt Kungen och Silvia 92,5 % finsilver. 2 krona Gustav V 1935 90 % finsilver. Alla 2 kronor fram till 1940 har 80 % finsilver.

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: fredag 23, september 2016, 20:15:57 »
Faktum är att jag budade hem 2 mynt från lunar serien via tradera häromdagen men känner mig osäker på om dom ens är äkta med tanke på alla banditer som florerar där. Sen är det väl klart man hellre vill köpa vackra saker än fula. Vill för övrigt helst inte köpa mynt eller annat som ligger under 999 klassen. Helt enkelt för att det inte är lika roligt ;) är ju såklart inte ute efter att köpa silver billigare än vad det är värt utan snarare utan samlarvärde. Och eftersom tummat och repat silver verkar vara mindre attraktivt så känns det som att en samlare tex är mer benägen att göra sig av med. I början känns det som att man kanske hellre ska ha mynt som man inte behöver vara så "försiktig" med. Hoppas ni missförstår mig rätt :)

Utloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: fredag 23, september 2016, 20:27:50 »
Du kan väga mynten och se om de har rätt vikt. Om du har en magnet så kan du testa om de är magnetiska. Du kan även mäta diameter och tjocklek. Man kan göra ett pingtest där man håller det ena myntet på en fingerspets samtidigt som man lätt knackar till det med det andra myntet. Myntet ska ha en låg och lång klang. Om allt detta stämmer så är risken för förfalskning inte så stor. Ett tips är att alltid förvara finare mynt, som man vill ha framme och kolla på, i kapslar.
Man ska aldrig säga aldrig men jag har aldrig hört talas om förfalskade Lunar 2 eller 1.
« Senast ändrad: fredag 23, september 2016, 20:30:00 av Birka »

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: fredag 23, september 2016, 21:04:03 »
Hmm ska definitivt testa mynten när dem dyker upp! :) men ni har rätt man kanske ska köpa investringssilver istället. Min och min frus plan är för tillfället (egentligen min plan) att succesivt köpa lunar serien 2oz dem jag budade hem var drakens och hästen. Och sedan lägga krutet på någon form av investerings silver som ej räknas som samlarsilver. Oavsett om det är i form av tacka eller mynt. Men något som är vanligt och lätt att komma över till bra pris så klart. Så jag kanske ska ändra min "annons" / Mackan

Utloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: fredag 23, september 2016, 21:21:19 »
Gillar man Lunar 2 serien och har smak för maffiga mynt ska man definitivt satsa på enkilosmynt. De ger lägsta pris per oz.

http://goldsilver.be/en/kilo/428-1-kilo-silver-lunar-snake-2013.html

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: fredag 23, september 2016, 21:30:57 »
Får satsa på sådana längre fram tror jag när barnen blir lite större då det finns lite större utrymme i kassan :) men lunar är mycket vackra och detaljerade utan tvekan :)

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #10 skrivet: lördag 24, september 2016, 10:24:58 »
Det finns inget bättre än att klinka omkring med billigt silver. Jag har 3st som jag misshandlat. Såg nu en liten grej jag inte sett förr på dessa. Det ltill vänster har mera relief, och saknar litet detaljer som de 2 andra har, är det fejk månne. Eller har jag misshandlat en raritet :-)
Åsså är det i helt fel tråd, dessa är ej till salu. Förlåt för tramsandet i köpestråd.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #11 skrivet: lördag 24, september 2016, 10:54:23 »
Om du vill köpa .999 silver till spot så leta efter gamla -70 tals medaljer, en hel del tillverkades i .999 silver och brukar gå att fynda på tradera ibland för spotpris. Moneta har också sålt en Astrid Lindgren samling medaljer i .999 silver men de brukar va rätt fula med en hel del milky spots (kolla bild i annan tråd).

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: lördag 24, september 2016, 14:43:50 »

Det finns inget bättre än att klinka omkring med billigt silver. Jag har 3st som jag misshandlat. Såg nu en liten grej jag inte sett förr på dessa. Det ltill vänster har mera relief, och saknar litet detaljer som de 2 andra har, är det fejk månne. Eller har jag misshandlat en raritet :-)
Åsså är det i helt fel tråd, dessa är ej till salu. Förlåt för tramsandet i köpestråd.

Kul att det finns någon som är med vad jag menar ;) salute!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
söndag 24, maj 2026, 21:47:37

Köp pågår : Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
söndag 24, maj 2026, 16:59:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King