Författare Ämne: För er etablerade investerare/samlare  (läst 17346 gånger)

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
SV: För er etablerade investerare/samlare
« Svar #15 skrivet: söndag 18, september 2016, 18:12:35 »
Jag har också handlat en del på SGB nu och de är hur pålitliga som helst enligt min uppfattning.
Både via Tradera och direkt på deras hemsida.
Mvh

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #16 skrivet: söndag 18, september 2016, 19:04:19 »

Jag vet inte hur länge tex Tavex måste spara data om dina köp men antar att det är några år.

Har för mig att det är sju års lagring så det är ändå rätt länge tycker jag, om det stämmer vill säga.

Håller i stort sett med i övrigt, det är lite oroväckande med ett monetärt system som alltmer utvecklas åt det digitala hållet, ett binärt system som i princip vilken duktig hackare som helst kan ändra på och fiffla med. Det går som tur är att vidta vissa försiktighetsåtgärder, som t.ex. skärmdumpar och kontoutskrifter precis som du säger och använda som bevis om något skulle skita sig. Dock är jag lite osäker på vem man ska bevisa för om allt havererar och skiter sig ordentligt. Staten, Riksgälden, Banken, Riksrevisionen?  ::)

Även jag har för mig att det är sju år men jag skrev inte det för jag var inte säker.. Men det känns bekant.  Tror att bankerna måste spara /arkivera sina uppgifter om transaktioner i  tio år. Iaf så läste jag det nånstans på "Nord-banken"

Ja det är ett problem att valutan ska vara beroende av sårbar teknik och banker som mellanhand. Framför allt är det inte (riksbanks)pengar utan endast bankfordringar som du kommer åt och kan hantera digitalt och elektroniskt via din dator ditt kort eller din mobil.

Bankerna har monopol på digitala pengar så de kommer vi inte i närheten av. Endast bankernas räntebärande skulder, vilka utgör största delen av Sveriges valuta.

Det verkliga skälet till att kontanterna "ska" bort är att bankerna än så länge inte får skapa pengar. De skapar bara skulder via vi använder som valuta när de kvittas mot varandra. När man tar ut pengar ta man bort grunden för fordringarna. Banken har redan mer skulder än riktiga tillgångar i form av pengar..Skulder som de aldrig kan betala när folket vill ha ut sina bankskulder/tillgångar på sparkonton i pengar. Detta påbjuds av lagen. Men bankerna måste ha lite lite lite pengar. Och det är just vad de också har, dvs  lite lite lite.   Tar folk ut riksbankspengar så går banken omkull direkt.   

Genom att vi inte längre har tillgång till riksbankspengarna så blir bankerna immuna mot bankrusningar. Alltså då du inte kan ta ut dina tillgångar från systemet. Det kan du ju inte göra när kontanterna är borta. Först då kan styrräntan sänkas till minus 10% vilket de gärna hade velat göra redan nu om inte kontanterna hade varit i vägen för detta.  De kommer hindra flykt till andra valutor..   De kommer stänga in och kväva er och  era tillgångar och täppa till alla andningshål.

Tar du ut kontanter för att spara dem så får du ett h-e att visa var du har fått dem ifrån. Att spara dokumentationen är inte bara viktigt för att bevisa att man har eller har haft tillgångar vid tex en hackerattack... Utan även för att kunna visa alla transaktioner. Bankerna ser dig som en penningtvättare eller taliban om du inte kan visa alla steg innan du tog ut kontanter.

På Willys så har de börjat plocka bort möjligheten att betala kontant i vissa kassor.
Det blir värre och värre..

Här är ett tänkt framtidsscenario som jag tror ligger nära verkligheten:

Antag att du håller på o bygga om ditt garage till HVB-hem som numera är enda sättet att tjäna sitt levebröd i Sverige..

När du kommer till Byggmax och ska betala dina gipsskivor och isolering o  langar du fram kosingen. Om det ens går att betala kontant så kommer de avkräva dig tex  : berätta ditt livs historia , visa ditt pass vilka länder har du besökt , vittnen ...arbetsintyg, utdrag från polisregistret ...osv släktforskning tillbaka till Nils Dackes tid.. och lämna pissprov...

Franska skurkstaten sänkte förra året ned maxgränsen för kontantbetalningar till 1000 EUR. Tidigare var den 3000 EUR.   Generellt i EU är det 15k såvitt jag vet.  Mellan tex ett företag , butik och en privatperson. I Sverige verkar det ju då vara 150k SEK..   Frågan är hur länge till ???

Utloggad Viscos

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: tisdag 20, september 2016, 21:12:08 »
Nu när jag förkovrar mig lite om branschen så snubblade jag över några äldre trådar om Tavex bl.a. här på forumet. Det råder ju minst sagt väldigt delade meningar om deras affärsmässighet och pålitlighet. Vissa verkar föredra Tavex bl.a. för deras lägre priser samtidigt som andra är misstänksamma och inte alls verkar lita på dem. Även LS verkar ha negativ inställning till Tavex. Kanske handlar det mer om konkurrens och om att roffa åt sig fler kunder på marknaden genom smutskastning men men man undrar ju ändå om det ligger andra faktorer bakom. Dock vet jag inte om LS är mer pålitliga. Jag är nyfiken på om de alltid håller deras prispolicy t.ex.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #18 skrivet: onsdag 21, september 2016, 18:10:16 »
Nu när jag förkovrar mig lite om branschen så snubblade jag över några äldre trådar om Tavex bl.a. här på forumet. Det råder ju minst sagt väldigt delade meningar om deras affärsmässighet och pålitlighet. Vissa verkar föredra Tavex bl.a. för deras lägre priser samtidigt som andra är misstänksamma och inte alls verkar lita på dem. Även LS verkar ha negativ inställning till Tavex. Kanske handlar det mer om konkurrens och om att roffa åt sig fler kunder på marknaden genom smutskastning men men man undrar ju ändå om det ligger andra faktorer bakom. Dock vet jag inte om LS är mer pålitliga. Jag är nyfiken på om de alltid håller deras prispolicy t.ex.
Tavex är utmärkta vad gäller att ha ett rimligt sortiment till rimligt pris.

Vad gäller pålitlighet så brukar vi ju tuta om att fysiskt guld saknar motpartsrisk. Det innebär ju rimligen att så snart transaktionen är klar och du fått din guldbit och Tavex fått sina fiat så saknar det i det stora hela betydelse hur pålitliga eller opålitliga de (eller någon annan) är. Och jag har aldrig någonsin hört talas om att någon inte skulle ha fått sitt guld när de skickat pengar till Tavex. Alltså är de pålitliga.

Det enda som Tavex verkar lite besvärliga med är när man vill sälja någonting till dem. Det cirkulerar historier om hur Tavex hittar någon liten mikrorepa på ett rent bullionmynt som en Gold Maple eller Krug och sedan hävdar att den är värd mindre. Det tycker jag är trams. Bullion är bullion, och prissätts efter guldinnehåll. Men de flesta av oss är ju mer intresserade av att köpa än att sälja, så detta är inte något stort problem. Och sälja gör man ju över forumet ändå...

Sedan tycker jag att Tavex skall ha en eloge för att de satsar på fysiska butiker där man kan gå in från gatan, köpa ett mynt kontant och gå ut igen. Det är så det skall fungera, men försök att köpa någonting kontant i en LS-butik...

Givetvis är detta föga tröst för de som bor långt från Stockholm, men, tja, jag har längre till Göteborgsoperan än vad Silverräven har så det finns ju för och nackdelar med alla ställen man kan bo.

Utloggad Cyberdyne

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #19 skrivet: onsdag 21, september 2016, 18:41:12 »
Var in till Tavex förra veckan för att plocka upp min beställning jag gjorde via deras hemsida några timmar innan. Besvikelsen som uppstog när grejerna inte var redo för leverans en till två dagar senare...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #20 skrivet: onsdag 21, september 2016, 19:19:27 »
Givetvis är detta föga tröst för de som bor långt från Stockholm, men, tja, jag har längre till Göteborgsoperan än vad Silverräven har så det finns ju för och nackdelar med alla ställen man kan bo.

Helt off topic, men jag kan inflika att jag börjar tycka att nackdelarna med götet överväger fördelarna. Närheten till operan inräknat ;)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #21 skrivet: onsdag 21, september 2016, 20:00:11 »

Helt off topic, men jag kan inflika att jag börjar tycka att nackdelarna med götet överväger fördelarna. Närheten till operan inräknat ;)

Räven det finns två sorters människor.
De som är födda i Göteborg och de som önskade de vore det.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
söndag 24, maj 2026, 21:47:37

Köp pågår : Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
söndag 24, maj 2026, 16:59:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King