Författare Ämne: Hur kan man lita på Bullionvault/GoldMoney men inte lita på GLD/OUNZ ETF?  (läst 8134 gånger)

Utloggad Freeedrik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
Hur kan man lita på Bullionvault/GoldMoney men inte lita på GLD/OUNZ ETF?
« skrivet: söndag 11, september 2016, 08:17:41 »
Så har då turen kommit till att skriva ett kanske lite kontroversiellt inlägg.
Jag har inga problem att ta en debatt, så länge den är konstruktiv! Målet är att lära mig mer, inte ha rätt.
Så fire away!! :)

På många olika ställen verkar åsikten att "Köper man GLD/OUNZ köper man pappersguld, och det kommer gå åt helvete om det blir en gold squeeze, om alla vill ha sitt guld levererat får 90% svartepetter etc. Därför köper jag riktigt guld och förvarar hos Bullionvault, för då kan man få sitt guld levererat, de kan man lita på."

Det fattar jag inte alls! GLD/OUNZ är 100% backat av fysiskt guld i ett valv, liksom det guld du köper av Bullionvault finns i ett valv. GLD lånar inte ut sitt guld, hävdar de, och det gör inte Bullionvault heller, hävdar de.

Fysisk leverans finns hos Bullionvault på individnivå (=dyrt), det finns inte på individnivå hos GLD utan på "authorized participants" nivå. Så hänger man upp sig på denna detaljen så väljer man i stället OUNZ ETF som har fysisk leverans på individnivå.

Alla alternativen är företag, och som ett sådant ganska noggrant kollat, men självklart är ett företags enda mål att maximera sin vinst och det händer varje år att man läser om företag som myglat med bokföring, revisorer, osv osv. Så min poäng är inte att man kan lita på GLD/OUNZ, utan bara att man kan lita på GLD/OUNZ ungefär lika mycket som man kan lita på BullionVault.

Man kan försöka läsa på alla 3 alternativen och kanske komma fram till något av dem är lite mer trovärdigt än de andra - Men det finns ingen fundamental stor skillnad!?!?

Källor bla: https://www.bullionvault.com/ http://www.spdrgoldshares.com/usa/faqs/ http://etfdb.com/precious-metal-etfs/how-to-get-physical-gold-delivered-with-ounz/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Hur kan man lita på Bullionvault/GoldMoney men inte lita på GLD/OUNZ ETF?
« Svar #1 skrivet: söndag 11, september 2016, 22:28:12 »
Det är en berättigad fråga!

Guld du äger i tysthet och själv förvarar på ett bra sätt har ingen motpartsrisk.

Förutom att själv ta kontroll över sitt guld finns det en uppsjö av olika sätt att äga, förvara och investera i guld eller guldrelaterade derivat. Vissa av dem har ingen annan koppling till guldet än att utgivaren av värdepappret har för avsikt att följa guldpriset, en s k tracker.

Det finns olika modeller för "hur" man äger guld om det kontrolleras och förvaras av annan part. Bullionvault har två modeller. Den vanligaste är att du äger en viss mängd guld av en guldpool men du kan också reservera tackor som följer standarden LBMA good delivery bars. Ägandemodellen i Bullionvault är helt annorlunda än vad gäller GLD.

För att lösa in GLD behöver du ha minst 100.000 aktier vilket motsvarar ett värde om drygt $13 miljoner. Inte många privatpersoner har det. Det är riskfritt för fondens custodians att inte ha fysiskt guld i valven för att täcka de innehavare som har färre aktier. Prospektet kräver  inte det heller och har ändrats efter lanseringen. I övrigt ser det ut som så på pappret att varje gång nya aktier emitteras måste först guld deponeras i en skurkbanks valv i London. Ett reportage från det valvet visade en tacka som tillhörde någon annan - d v s var dubbelägd. OTC-marknaden har inte heller haft de mängder guld tillgängliga som satts in i valven och det finns definitivt anledning att tro att fondens syfte var att få in guld i systemet som andra satt på. De flesta institutioner i USA får inte inneha fysiskt guld utan endast GLD och liknande.

Det har grävts väldigt mycket i detta så jag uppmuntrar dig att söka vidare information. När det gäller Bullionvault har jag sett att delägare är ett av Rothschilds bolag. Det gjorde mig väldigt skeptisk till en början.  BV har förhållandevis lite guld under förvar i jämförelse med GLD som hävdar att de har nära 1000 ton.

Om man vill investera i GLD, BV eller något annat bör man först fundera på vad man vill åstadkomma. Få vill ha guld för 10 miljoner i gödselstacken och att sprida sina gracer är aldrig fel. GLD är väldigt likvida och BV:s portal är lätt att använda. Jag har en del fortfarande i BV som jag tradat med några gånger per år under senaste årens nedgång (i dollar). GLD tar jag inte i med tång. Min plan är att flytta hem tillgångarna i BV när jag tror nästa ben upp stött på för hårt motstånd och flytta över en del till Bullionstar.com vars modell jag gillar bättre för lite längre tids innehav.

En annan sak man ska tänka på är att det faktiskt kostar pengar att förvara guld i annans regi. Är det för billigt bör man dra öronen åt sig. BV har låga kostnader  :-\ men de ser också till ta en del i spread så möjligt är att de gör bra med pengar ändå.

Ända sedan guldsmeder erbjöd människor förvar av deras tillgångar har fraktioner av det förvarade guldet lånats (ut) för investeringar. Det håller så länge allt är normalt, men vid en kris uppstår en bankrun och hejhop så visade det sig att guldet var borta. Jag är inte det minsta tveksam till att det kommer visa sig vara fallet i några av de tjänster där oallokerat och allokerat guld handlas, men det ska mycket till för att allt guld försvinner. En viktig sak att tänka på är att man inte ska vara sist ut  ;)

I den här artikeln kan du läsa om lite olika former av ägande och investering i guld. En crash-course

http://goldresource.net/13-ways-to-invest-in-gold-and-their-pros-and-cons/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: tisdag 13, september 2016, 21:24:38 »
En artikel som bättre beskriver risken med börshandlade fonder.

Föreställ dig att

* Du kan inte ta ut dina andelar i guld för prospektet nekar dig det eller det inte finns. (T ex GLD)
* Fonden tillåter inte att du säljer dina andelar. (Har hänt ett par fonder, främst Real Estate, under 2015 och 2016)

https://goldsilver.com/blog/three-reasons-i-tell-everyone-to-sell-their-gold-etfs-by-jeff-clark-senior-precious-metals-analyst/

Utloggad Freeedrik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: fredag 16, september 2016, 09:43:55 »
Tack! för alla synpunkter!

GLD är ju jättestor och därmed ordentligt granskad, vilket är bra.

Jag har inte sett några kritiska granskningar av BullionVault.

Någon som har sett granskningar av ETF OUNZ, där man kan få leverans av fysiskt guld för alla i mindre skala också?

Och som ett annat alternativ, vad tycker ni om Perth Mint som alternativ? Se https://www.perthmint.com/storage
Jag gillar tanken på att en stor stat står bakom, visst myglar de också i bland men de har inte samma gå-över-lik-för-att-tjäna-pengar attityd som företag har. Dessutom tillverkar de fysiskt guld, och iden att äga en del av det guld som de ändå använder i produktion och därmed slippa extra kostnader för lagring känns som en bra symbios.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: fredag 16, september 2016, 10:50:09 »
Ingen expert på Perth mint men bankmaffians metastaser och mycelium är utbrett även Down _under. Så staten där är förmodligen inte fullt så tillförlitlig som man kan tro. Du har ej specifierat vilka företag du menar men de har självklart incitament att tjäna pengar, i fri konkurrens så kan detta ske på villkor som marknaden tillåter. Folk efterfrågar oftast inte att bli blåsta och utnyttjade.
Staten styrs av politiker som i sin tur styrs av incitament, pengar makt karriär..att bli återvald , möjlighet att köpa röster...särintressen banklobby medier osv. Staten kan skydda sig mot konkurrens genom hot om våld. Ett våldsmonopol som du betalar för.

Bankmaffian som styr över politikerna vill förstöra för dig på alla sätt då du försöker använda ädelmetall i stället för valutor som de kontrollerar och manipulerar.
Lite inte på staten. Lita inte på staten mer än du litar på "onda kapitalister" :)

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #5 skrivet: fredag 16, september 2016, 13:50:09 »
Gld och liknande produkter kan man lita på ända fram till det bli enorma fluktuationer i priserna i guld och när "shit hit the fan" så att säga. Då kommer de antingen frysa eller tvångssälja dina innehav i ett tidigare skedde. De har de oftast också rätt till att göra då de oftast har de möjligheterna inskrivna i fondens villkor. Med andra ord om det är guldet som en trygghetsfaktor vid samhällskatastrofer du är ute efter är det helt fel produkt för dig. Om det är för kortsiktiga investeringar för att snart sälja andelarna igen och kamma hem kortsiktiga vinster kan det vara rätt produkt för dig.

Lyssna på senaste Borspodden avsnitt 160 där som är ett väldigt bra avsnitt där den väldigt insatta tidigare Hedgefondförvaltaren Syding pratar om problem med de finansiella marknader i helhet men också just går in på guld och olika guldfonder och vad som skulle kunna hända med dessa i kristillfällen. Guldsnacket börjar ca 12 min in och snacket kring Gld börjar ca 20 min in.

Goldmoney vet jag mindre om så kan inte uttala mig lika starkt om dem. Men de hävdar att de har allt guld fysiskt i olika valv runt om i världen, vilket kanske verkar bra och rätt. Du ska också kunna få guldet hemskickat till dig i fysiskt form om du vill när du vill, tror det kommer funka bra fram tills det blir en stor kris och alla vill ha sitt guld. Det verkar inte rimligt att alla valv de har runt om i världen kommer gå med på att tömma sina valv för att skicka guld runt om i hela världen. Det är också extremt vanligt att guld leasas ut eller att det finns flera olika ägare till samma guld som ligger i valv och då tror jag stora spelare som banker kommer vinna anspråket före en privatperson i Sverige.

Så min tanke här är också att denna produkt är bra om man inte ser sitt guld som en säkerhet vid en stor världskris där hela ekonomin kollapsar i dess helhet och valutan inte funkar längre eller ett krig då guld är det enda gångbara betalningsmedlet för då är sannolikheten extremt låg att det fysiska guldet hittar fram till dig. Men om det är en kortsiktig  investering i prisspekulation för att du tror guldet kommer gå upp och du senare kommer sälja det är det väl en rimlig produkt.

Nu kanske jag är lite väl skeptisk men historien visar sig att det fysiska guldet är extremt att få tag på i kristider och då är sällan ett löfte om fysiskt guld mycket värt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
söndag 24, maj 2026, 21:47:37

Köp pågår : Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
söndag 24, maj 2026, 16:59:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King