Författare Ämne: Grekerna tömmer sina sparkonton  (läst 8209 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Grekerna tömmer sina sparkonton
« skrivet: måndag 30, maj 2011, 21:50:36 »
http://di.se/Artiklar/2011/5/30/236999/Oroliga-greker-tar-ut-sina-besparingar/

Enligt artikeln på Di så har nu en \"bank run\" börjat ta fart i Grekland, även om uttrycket inte används i texten. Vad som kan bli intressant i sammanhanget är vad detta får för följd för bankerna. Tänk om kapitaltäckningskraven inte uppfylls eller om banken blir ill-likvid?

Vad som även är lustigt i sammanhanget är följande:

Citera
Som regel gör grekerna förhållandevis små uttag. Det rör sig om 20.000-30.000 kronor och upp till 100.000-150.000 kronor per person, skriver grekiska medier.

Om nu detta stämmer, jämför med Sverige. Hur många hushåll klarar av att göra sådana kontantuttag idag? Även om man skulle försöka, så är det dessutom nästan omöjligt att få ut mer än 10 000 kr per vecka i vilket fall... plus att banken måste fråga vad du skall använda DINA pengar till.

Tankar på detta?

freddan

• Gäst
« Svar #1 skrivet: måndag 30, maj 2011, 21:56:35 »
Banken frågar inte när du tar ut pengar. Endast om du sätter in (över tiotusen).

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: måndag 30, maj 2011, 22:01:03 »
Frågar dom verkligen om du sätter in över 10K ?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: måndag 30, maj 2011, 22:01:31 »
Citat från: freddan
Banken frågar inte när du tar ut pengar. Endast om du sätter in (över tiotusen).

Jag har visserligen aldrig varit med om varken det ena eller det andra, men jag har hört från andra som varit med om att de frågat vad pengarna skall användas till. Om de enbart råkar fråga vid insättningar så är det åtminstone 50% av kontantfallen som banken inte lägger sig i.

Utloggad Lema

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: måndag 30, maj 2011, 23:22:54 »
Det är lagen om penningtvätt som spökar här. Jag vet inte hur entydig den är eller hur väl den efterlevs men jag vet en handlare som säger sig fått redogöra var pengarna kommer ifrån vid insättning över 50.000 SEK. Cornu tar också upp ämnet http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/bankerna-kraver-legitimation-utan.html.

Klart är att banken har rätt av avkräva legitimation vid \'mindre\' insättningar och en redogörelse för var pengarna kommer ifrån vid större insättningar. Har dock inte hört att det gäller uttag men skulle misstänka att man även här kräver en redogörelse vid större uttag i kontanter.

Grekland, ja. Vad skall man säga? Vet inte om ni läste om Grekland på ZeroHedge förra veckan men där fanns några dystra scenarier som bl.a svensk mainstream media tog upp: http://www.zerohedge.com/article/here-what-happens-after-greece-defaults

Ett scenario är här just bank-run och förbud mot uttag. Får väl se hur rätt dom får. Men infrias bara några av dessa dystra scenarier är det illa nog. Och det verkar som sagt som om åtminstone ett håller på att infrias...

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #5 skrivet: tisdag 31, maj 2011, 10:06:20 »
Hej,

Angående uttag från bank.

Jag försökte ta ut en del pengar från Swedbank för 14 dagar sedan, då fick jag lära mig två saker. Är beloppet över 15k så skall man anmäla att man vill ta ut kontanterna en(1) vecka innan. Jag hänvisade till att min far ofta tar ut större belopp med kort varsel, och vi trots allt diskuterar mina egna pengar men det var en diskussion som jag inte vann. Min far har tydligen tur, och bättre kontakter.

Jag fick efter långa samtal ut 15k från ett Swedbank kontor, inom 2 dagar, medan ett annat sa att det var totalt omöjligt och att det första kontoret bröt mot regelverket. Värt att notera är att bankkontoret jag fick ut kontanter från inom 2 dagar är ett s.k. kontantlöst kontor, det andra är ett bankkontor som har kontanter. :-)

När jag väl kom dit, i tid god tid, och legitimerade mig, försökte de plötsligt övertyga mig att en postväxel(bankväxel?) var bättre än kontanter. När jag snabbt förklarade att det f-n i mig inte var bättre för mig fick jag till slut 15k i kontanter.

Resten av det jag vill ha får jag ut om några dagar. Anmält uttag i god tid. Då skall jag köpa silver!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #6 skrivet: tisdag 31, maj 2011, 11:21:25 »
Uttag på 100.000-150.000 kr tycker inte jag är speciellt \"små uttag\". Vore det inte enklare att koppla grekernas uttagskort direkt till de tyska arbetarnas lönekonton istället för att gå vägen via tyska skattemyndigheter -> tyska staten -> grekiska staten?

Veckorna fram till midsommar kan mycket väl bli de viktigaste någonsin för valutaunionen.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: tisdag 31, maj 2011, 21:57:54 »
En \"bank run\" är nog illa för även svenska banker med vårt fraktionella system. Pengarna tar snabbt slut i banken. Kan vara säkrast att ha en liten hög hemma om utifall att.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #8 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 09:03:05 »
Citat från: kristensson
En \"bank run\" är nog illa för även svenska banker med vårt fraktionella system. Pengarna tar snabbt slut i banken. Kan vara säkrast att ha en liten hög hemma om utifall att.

Helt rikigt! Cash både i plånboken, ett par hundringar i bilen och tillräckligt för några veckors nödvändiga utgifter väl gömda i hemmet kan i vissa situationer visa sig oumbärligt. Eller så chansar man och hoppas att den lokale ICA-handlaren accepterar silvermynt!  :D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 22:08:39 »
Den lokala ICA-handlaren är nog än så länge tvungen att acceptera ICA-kortet och man kan spara sina buffertpengar tills dom verkligen behövs

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Grekerna tömmer sina sparkonton
« Svar #10 skrivet: torsdag 14, juni 2012, 20:50:28 »
Ja, det börjar dra ihop sig i Grekland nu. Allmänheten tömmer nu sina konton i sådan takt att det riskerar att bli destabiliserande.  På SVT text står det:
Citera
I den grekiska bankindustrin talas det om uttag på upp till 800 miljoner euro per dag och från dagligvaruhandeln kommer rapporter om att många nu bunkrar livsmedel.
Vidare skriver man:
Citera
-Grekiska staten har pengar som täcker betalningarna fram till den 20 juli. Kassan räcker inte till att betala augustilönerna, säger källan.
Det kommer att bli ett intressant val.

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
SV: Grekerna tömmer sina sparkonton
« Svar #11 skrivet: torsdag 14, juni 2012, 20:56:49 »
Snart går det upp för allmänheten, inte bara i Grekland, att bankerna inte har de pengar som det står på ditt konto att du har. Att bankverksamheten i hela värden är legaliserat bedrägeri.

Ingen bankgaranti i världen klarar att folk tar ut alla sina pengar. Inte utan hyperinflation.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
Igår kl. 21:47

Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
Igår kl. 16:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King