Författare Ämne: Registering vid köp av ädelmetaller?  (läst 62617 gånger)

Utloggad Stackarn

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 5
SV: Registering.
« Svar #15 skrivet: söndag 08, mars 2015, 10:12:48 »
När det då blir kris, och staten tycker att de har rätt att lägga saftig beskattning av guld, alternativt beslagta det.
Hur skulle ett sådant (hemska) scenario se ut och inte minst - vem skulle få bevisbördan på vem som numera äger metallen?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1974
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #16 skrivet: söndag 08, mars 2015, 12:58:49 »
Jag hade en konstig dröm härom natten. En kortversion :
Av någon anledning kollapsade Sveriges ekonomi/valuta och det blev en typ av regeringskupp och av någon anledning var jag inblandad :-?

Jag blev tvungen att sätta mig in i situationen. Och om vi inte bara skulle behöva äta potatis och allt helt skulle kollapsa så behövde vi trada med utlandet och jag måste erkänna att användandet av guld kom upp. Inte utan att man funderade på inlösen/konfiskation för allas bästa.
Vad skulle ni gjort i den situationen?

/H

Utloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 367
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #17 skrivet: söndag 08, mars 2015, 14:13:11 »
Starta krig med Norge, låta dem invadera oss och i enlighet med Genevekonventionen låta ockupationsmakten ta allt ansvar för att hålla landet igång  8)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #18 skrivet: söndag 08, mars 2015, 17:31:49 »
Frågan om konfiskering är högst aktuell då G20 och EU redan beslutat att "bankerna får ta dina pengar för att klara krisen". Läs nyheten ingen dagstidning, SVT eller SR tar upp.

http://www.etc.se/ekonomi/bankerna-far-ta-dina-pengar-att-klara-krisen

Vi har redan sett tillgångar konfiskeras i Cypern, Grekland och Österrike. Det är bara en fråga om tid innan vi får se det i fler länder.

Staten kan konfiskera vad som helst och några saker talar emot att det i första hand blir guld som konfiskeras.

# Relativt lite guld ägs av relativt få privatpersoner i Sverige.
# "Pengasystemet" har digitaliserats och det är betydligt enklare att konfiskera digitala tillgångar. Det låter sig dessutom göras över en natt.
# Det är väldigt svårt att kontrollera vem som har guld och hur mycket. Något som också historien visat.
# Det är idag relativt lätt för en privatperson att flytta, förvara, köpa och sälja guld i ett annat land under annan jurisdiktion. T ex kan man gömma guldet i bilen och köra till Danmark och vidare därifrån med minimal risk för kontroll. Jag vill se den knarkhund som hittar den ädla metallen.

Allt ovanstående och säkert ytterligare en hel del till talar emot att en konfiskation av guld skulle bli lyckad i Sverige vid nästkommande kris. Det skulle också få andra att dra öronen åt sig och vi skulle få sen en "bank run" som skulle knäcka banksystemet på nolltid. Så, innan guldet konfiskeras kommer vi få se konfiskering av digitala tillgångar. När vi ser det kan man överväga hur man ska göra med sitt guld.

Jag anser fortfarande att man bör vara mer rädd för tjuvar och banditer än för staten. Det kan faktiskt också finnas fördelar för staten att privatpersoner innehar delar av "svenska guldreserven". T ex vid en invasion eller ockupation.

Utloggad 4779

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #19 skrivet: söndag 08, mars 2015, 22:57:36 »
Tackar för intressanta svar och klargörande får tydligen sitta på händerna ett tag till för att inte bli registerad, för priset skall tydligen gå ned lite till eller vad tror ni?

Ingen vet vad guldet och kronan står i framöver. Inte ens häxmästarna själva.

Kronan försvagas jämte dollarn och riksbanken vill försvaga den än mer. Samtidigt som dollarn stärks sjunker guldet. Ett pris under 10.000 / oz är mer troligt än otroligt men behöver inte vara långvarigt. Det kan också vara det lägsta priset inom 150 års framtid du såg i fredags.

Du behöver ta reda på ett par saker tror jag.

# Varför fysiska ädelmetaller?

# Vilka strategier?

# Mål med investeringen?

# Tidsperspektiv?

# Kapital?

# Hur ofta har du möjlighet att bevaka kurser och lägga ordrar?

Du bör givetvis inte svara på alla dessa frågor här på forumet, men du kan behöva ta reda på dem för din egen skull. Det finns en massa olika strategier. De kan vara antingen bra eller dåliga beroende på förutsättningarna.

I många fall spelar det ingen roll om du handlar för 320 eller 380 kr / g. Om guldet om 10 år står i 50.000 eller 0 kr / g är det t ex mindre betydelsefullt.

Om du ämnar bygga en bas om 10 % av likvida medel och dessa uppgår till 10 miljoner behöver du på kort tid köpa ädelmetaller för 1 miljon. Då är det givetvis stor skillnad på 320 +/- 60 kr/g. 1,214 kg guld för att vara mer precis vilket blir ca 350.000 kr räknat i medelpriset. Att försöka träffa botten är väldigt svårt och oftast kommer man bättre ut om man delar upp köpet vid fler tillfällen under en period.

Det är bra att tänka på att man på kort sikt inte handlar fysiska ädelmetaller i mindre mängder vilka eventuellt skall transporteras och förvaras till en extra kostnad. Spread, premier m m äter upp en stor del av pendelrörelserna som sker i de kortare perspektiven. Det är endast vid enstaka tillfällen man lyckas köpa för lägsta pris och lika så sälja till högsta oavsett hur skicklig man är. Allt för många faktorer styr. Tittar man på den senaste toppen och nuvarande botten räknat i kronor ser man en prisskillnad på ca 10 %. Spread, premier, transport och lagring äter i vissa fall upp dessa 10 % eller nära på så om man sålde på toppen och köper tillbaka "idag" har man i princip gjort "break even" fast med risken att inte äga metallen under en period och kanske tvingas köpa tillbaka den dyrare. Sjunker priset ytterligare har man visserligen tjänat på det men frågan är hur den vinsten står sig i förhållande till de risker man tar.

Föreställ dig nu hur du skulle göra om du sålt den 28 januari för att köpa tillbaka igen. Hade du köpt tillbaka med förlust tidigare eller väntat till i fredags och gått break even eller hade du kanske fortfarande suttit med pengar på fickan och känt dig säker på att priset kommer vara lägre nästa vecka?

De flesta hade redan köpt tillbaka och insett att de inte skulle sålt då omkostnaderna är för stora varpå svaret i ett grundscenario är att du inte ska vänta på att priset blir lägre.

Ändå finns det anledning att vänta. Nu har sentimentet i det korta och medellånga perspektivet blivit negativt igen så jag personligen skulle avvakta fortsatt utveckling och vara beredd att köpa till ett högre dollarpris om guldet tydligt etablerade sig över 1200 med huvudidén att invänta ny lägre botten och vändningsformation för att köpa billigare. Således kan man fråga sig om ett 1 oz mynt kan köpas under 10.000 av handlare igen? Ja, det är lika möjligt som att det inte kommer vara det. Ta reda på varför du väljer eller inte väljer att vänta med ditt köp och basera det på de kriterier du satt upp. Då blir det lättare.

Tänk vad mycket man får veta genom att ställa en liten fråga. Som grön här på Forumet har jag även fått värdefulla tips hur man ska tänka innan man investerar.
Fantastiskt Tack  :)

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: lördag 28, mars 2015, 13:18:35 »
Gäller detta även vanliga mynthandlare, eller endast där man köper investeringsguld?
Tänkte om man köper en gammal double eagle i vanlig myntbutik, som samlarmynt typ (även om samlarvärdet på dem visserligen är ganska försumbart jämfört med guldvärdet).

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #21 skrivet: lördag 28, mars 2015, 20:38:21 »
Gäller detta även vanliga mynthandlare, eller endast där man köper investeringsguld?
Tänkte om man köper en gammal double eagle i vanlig myntbutik, som samlarmynt typ (även om samlarvärdet på dem visserligen är ganska försumbart jämfört med guldvärdet).

NYTT: Jag insåg i efterhand att du kanske frågade om registreringen. Vad som är s.k. investeringsguld eller inte är definierat så om du köper ett numismatiskt mynt och därmed är villig att betala 25 % moms på värdet så kan näringsidkaren undslippa kontroll av identitet och dokumentation därav.

För att svara på din fråga.

Ju högre spread och premie i förhållande till guldets värde desto mindre påverkan får guldpriset så det gäller alltså i än högre grad.

Guld är guld så guldmetallen i myntet har samma pris oavsett om myntet är tillverkat 1497 eller 2015. Där är nog de flesta överens även om det för vissa kan kännas bättre att äga Bolidenguld vilket diskuterats i en annan tråd. Betalar man ett överpris för att svenskt guld luktar bättre får det räknas till premien.

Förutom guldpriset finns alltså bl a en premie på produkten. Myntverket har haft kostnader för att producera och förpacka mynten och distributörer m fl skall ha sin del av kakan. En juvelerares premie kan vara t ex väldigt hög om arbetskostnaden för att färdigställa produkten är mycket kostsam. I premien ingår också samlarvärdet vilket är en del i det eventuella numismatiska värdet, vilket i vissa fall kan vara enormt högt i förhållande till guldpriset. Moms är något som rimligtvis också får räknas in i premien vilket blir aktuellt när det rör sig om samlarmynt. Vad andra människor är villiga att betala för premie i framtiden vet ingen men räkna inte med att få tillbaka momsen du tvingats betala till en handlare. Räkna inte heller med att det numismatiska värdet kommer bestå. Oavsett samlarvärdet i ett mynt idag kan det vara både obefintligt eller skyhögt i framtiden. Den dagen du säljer vet du vad köparen ville betala. Vad du vill betala för premie idag avgör du utefter dina kriterier. Premien i relation till metallens värde (procent) kan skilja sig mycket åt. Ett nypräglat silvermynt har i princip samma premie som ett nypräglat guldmynt allt annat lika. Procentuellt kan det differera kraftigt och t ex innebära 20 % premie på silvermyntet och 4 % på guldmyntet. Den del av premien som tillhör skapandet av produkten kan tänkas följa med i högre grad. Kostar det 25 kronor att göra en Philharmonic kommer du åtminstone få tillbaka större delen av de 25 kronorna så länge myntet är i hyfsat skick.

Utöver det finns en spread, vilket är skillnaden mellan köp- och säljpris. En guld- eller mynthandlare har en verksamhet att driva och har av naturliga omkostnadsskäl en högre spread än du och jag har. Spreaden i procent kan variera med omkostnader i relation till varans pris likt det gör i premien, så det är rimligt med en högre procentuell spread för billigare varor. Detta är dock upp till varje handlare. Handlar man privatpersoner emellan är det inte ovanligt att priset hamnar mitt emellan större handlares spread-kurser. Både säljare och köpare vinner på det. Handlarna måste överleva men i övrigt vill de sälja så dyrt som möjligt och köpa tillbaka så billigt som möjligt utan att förlora kunder och omsättning.

« Senast ändrad: lördag 28, mars 2015, 20:44:39 av Asrael »

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #22 skrivet: lördag 28, mars 2015, 21:02:27 »
Ja tråden gällde ju registrering av köpare vid köp över 10000kr, så det var det jag undrade om det gäller även för en vanlig mynthandlare som säljer ett dyrt guldmynt.

Att det skulle vara moms på äldre mynt har jag inte märkt när jag köpt Oscar II etc.
I så fall har jag fått dem väldigt billigt av Selins Mynthandel.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #23 skrivet: lördag 28, mars 2015, 21:47:47 »
Ja tråden gällde ju registrering av köpare vid köp över 10000kr, så det var det jag undrade om det gäller även för en vanlig mynthandlare som säljer ett dyrt guldmynt.

Att det skulle vara moms på äldre mynt har jag inte märkt när jag köpt Oscar II etc.
I så fall har jag fått dem väldigt billigt av Selins Mynthandel.

Guldprodukter är inte momsfria bara för att de innehåller guld. Mervärdesskattelagen beskriver vad som räknas som s k investeringsguld.

Oscar II är investeringsguld för att den faller in under

Citera
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/reglerochstallningstaganden/stallningstaganden/2011/stallningstaganden2011/13130071111111.5.70ac421612e2a997f85800084580.html

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
Registering.
« Svar #24 skrivet: söndag 29, mars 2015, 21:38:15 »

Citat från: Seb
Guldprodukter är inte momsfria bara för att de innehåller guld.
Givetvis inte, men det är ju inte heller så att guldmynt blir momsbelagda bara för att de är numismatiska, vilket det lät som om du menade.

Jag känner nog inte till något enda mynt med en guldhalt mindre än 900/1000 men märkbart större än noll. Dvs i praktiken är nog guldmynt alltid momsbefriade.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #25 skrivet: söndag 29, mars 2015, 22:27:45 »

Citat från: Seb
Givetvis inte, men det är ju inte heller så att guldmynt blir momsbelagda bara för att de är numismatiska, vilket det lät som om du menade.

Jag känner nog inte till något enda mynt med en guldhalt mindre än 900/1000 men märkbart större än noll. Dvs i praktiken är nog guldmynt alltid momsbefriade.

Jo, det är lätt att man uttrycker sig otydligt. Det är historiska mynt vilka inte är investeringsguld jag menade som numismatiska fast per definition är väl egentligen alla mynt numismatiska, även de som inte varit eller är giltiga betalningsmedel?

Engelskspråkiga sidor brukar vad jag sett skilja på bullion och numismatic varav de senare är sällsynta eller av samlarkaraktär. Egentligen går väl distinktionen vid premien vilken antas vara kännbart högre för ett numismatiskt mynt. Blir lätt språkförvirring :D

Nu verkar det t ex som om du menar att alla mynt med finhalt 900/1000 och över är momsbefriade. Samtliga kriterier listade ovan skall vara uppfyllda gällande mynt, men det finns vissa undantag vad jag förstår.

Intressant är för övrigt att guldtackor om 1g inte betraktas som investeringsguld enligt mervärdesskattelagen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Registering.
« Svar #26 skrivet: måndag 30, mars 2015, 18:18:15 »

Jo, det är lätt att man uttrycker sig otydligt. Det är historiska mynt vilka inte är investeringsguld jag menade som numismatiska fast per definition är väl egentligen alla mynt numismatiska, även de som inte varit eller är giltiga betalningsmedel?

Engelskspråkiga sidor brukar vad jag sett skilja på bullion och numismatic varav de senare är sällsynta eller av samlarkaraktär. Egentligen går väl distinktionen vid premien vilken antas vara kännbart högre för ett numismatiskt mynt. Blir lätt språkförvirring :D
Håller helt med om att det lätt blir rörigt. Och som ytterligare exempel på vad jag menar kan man t ex titta på vanliga brittiska sovereigns, världens mest präglade guldmynt. Är det ett numismatiskt mynt eller investeringsguld? Tja, det finns ju med i listan över investeringsguldmynt så det tyder ju starkt på det senare. Men samtidigt finns det åtskilliga närmast fanatiska sovereignsamlare som skulle sälja sin mor för vissa årtal av sovereigns, så (beroende på dagsnoteringen på gamla mödrar) dessa mynt har skyhög premie. Slutar de då plötsligt vara investeringsguld? Rimligen inte.
Nu verkar det t ex som om du menar att alla mynt med finhalt 900/1000 och över är momsbefriade. Samtliga kriterier listade ovan skall vara uppfyllda gällande mynt, men det finns vissa undantag vad jag förstår.
Mja, nej, så är det inte, det är jag medveten om. Men väldigt många guldmynt är klassade som investeringsguld och skulle man råka få tag på ett som inte är det lär det inte vara omöjligt att antingen få det listat eller få dispens.

Min poäng är att i praktiken så tror jag att alla guldmynt som "vi" som kollektiv kommer i kontakt med är klassade som investeringsguld. De som inte är det hittar man främst på museer, i böcker och liknande.
Intressant är för övrigt att guldtackor om 1g inte betraktas som investeringsguld enligt mervärdesskattelagen.
Det tror jag har att göra med att en investering måste vara av en viss minimistorlek, vilket jag finner rimligt.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #27 skrivet: måndag 30, mars 2015, 20:53:35 »
Nu känns det som om vi benat ut detta ganska bra!   :D

Det tror jag har att göra med att en investering måste vara av en viss minimistorlek, vilket jag finner rimligt.

Absolut rimligt, men varför 1g och inte en fast summa om 100 kr? 10.000 kronor är ju gränsen för god kundkännedom vilket blir en dålig gräns om man säljer 1 oz idag. När lagen skrevs fick man en tacka om 100g för mindre än 10.000. Då vore det mer rimligt med en gräns på över 100 g guld för kontroll av köpare kan jag tycka.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Registering.
« Svar #28 skrivet: måndag 30, mars 2015, 21:09:19 »

Nu känns det som om vi benat ut detta ganska bra!   :D

Absolut rimligt, men varför 1g och inte en fast summa om 100 kr? 10.000 kronor är ju gränsen för god kundkännedom vilket blir en dålig gräns om man säljer 1 oz idag. När lagen skrevs fick man en tacka om 100g för mindre än 10.000. Då vore det mer rimligt med en gräns på över 100 g guld för kontroll av köpare kan jag tycka.
Fast belopp i fiat verkar dumt. Detta är ju en lagstiftning som åtminstone gäller över EU och dessutom föregår Euron (tror jag). Så fast belopp i en massa olika fiat blir extremt udda i de flesta. Och dumt vore det eftersom man då hamnar i just detta med en investering som plötsligt inte är det längre (om guldpriset går ner). Onödigt, sätt ett mått i finvikt och det funkar överallt och närsomhelst.

Vad sedan gäller gränsen > 1g så har jag ingen aning, men föreslår följande gissning: att tillåta ett litet mynt som t ex 1/20oz Panda (ca 1.55g) att vara investeringsguld men underkänna tackor mindre än t ex 100g skulle tydligt vrida marknaden mot mynt om guldpriset gick upp kraftigt. Bättre då, precis som ovan, att låta gränsen gå vid ungefär samma ställe. Innan kartorna med 1g maple leafs dök upp kände jag inte till något modernt mynt mindre än 1/20oz och eftersom lagen säger "större än 1g" så är det ju så nära 1/20oz det överhuvudtaget går att komma utan att ge sig in på decimaler.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #29 skrivet: måndag 11, maj 2015, 12:12:26 »
Svensk lag föreskriver att personnummer skall inhämtas vid köp av s k investeringsguld motsvarande en summa av 10.000 kr eller däröver. Uppgifterna behöver inte skickas in till någon myndighet.

Det jag ser som mest besvärligt är att sådana "register" hos lokala enheter kanske inte gallras och säkerheten kring dessa kan vara knapp. Ur den synvinkeln kan det både vara bra och dåligt att använda fler olika handlare. Fler för att summorna per handlare blir lägre men risken för att ett "register" skall hamna i fel händer ökar och vise versa.

Köper jag över disk handlar jag kontant och lämnar inte ut personnummer. Handlar jag över nätet har det mindre betydelse då uppgifterna finns beträffande leveransadress och rek-post skickas. Heter man Johan Svensson och vet att man kommer flytta kan man ju alltid vara lite mer försiktig.

Tråkigt att 1 oz mynten kostar över 10.000 kr igen. Man kan alltid göra köp av 2 * 1/2 oz

Fick detta svar från Tavex nu.
Kanhända att de sparar i något eget register dock, ifall myndigheter vill komma åt alla guldköpare i framtiden?
Ett register som då också skulle kunna bli hackat och komma på vift?

Citera
Tavex registerar inga av våra kunder till någon myndighet på detta belopp. Alla köp över 15000 euro // 125000 sek måste vi enligt europeiska AML Lagen ta del av papper som bevisar pengarnas ursprung.

Så om du skulle köpa en 1 Oz tacka av oss idag så hamnar du inte på någon lista bland myndigheten.

Har du övriga frågor kring Tavex eller guld så är du välkommen att maila oss eller prata med oss per telefon på 086782030

EDIT: Här nämns samma höga belopp, inte alls 10k. Inte guldrelaterat men ändå lag om pengatvätt/terrorism och bankinsättning.
Så vad gäller vid guldköp?

http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/bankerna-kraver-legitimation-utan.html
« Senast ändrad: måndag 11, maj 2015, 13:22:43 av Seb »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12