Författare Ämne: Registering vid köp av ädelmetaller?  (läst 62616 gånger)

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
  • Affärsomdömen: 0
SV: Registering.
« Svar #30 skrivet: måndag 11, maj 2015, 14:14:23 »
Ringde en mynthandel och frågade.
De måste spara uppgifter om köparen vid köp över 10k, ifall de själva skulle bli granskade.
Det handlar om att kontrollera butiken, att de inte fifflar med moms eller annat, så vid alla köp över 10k måste köparen kunna identifieras.

Så på sätt och vis är det väl ett register, men verkar inte vara något statligt register eller något med pengatvätt eller liknande.

Fast köper man för under 10k så slipper man tydligen detta.
« Senast ändrad: måndag 11, maj 2015, 14:45:01 av Seb »

Utloggad Seb

• Silvermedlem
SV: Registering vid köp av ädelmetaller?
« Svar #31 skrivet: fredag 15, maj 2015, 14:27:04 »
Mycket intressant.
Mycket mycket intressant!

Citera
Precis som vi skrev i tidigare mail har vi har inget lokalt register där du som köpare hamnar när du handlar guld hos oss till ett förhållandevis lägre belopp. Ett köp av 1 Oz guld i butik regristreras inte och vi som företag är heller inte förpliktade att rapportera varje enskild kund för sig.

Den regel jag tror du försöker referera till är denna: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/aldrear/1999/1999/skrivelser19991206.4.18e1b10334ebe8bc80004153.html

Denna skrivelse har upphört att gälla (se text överst på sidan).

Säg gärna till ifall du har några fler frågor eller funderingar,

Med vänlig hälsning

Anton Corak

Tavex AB

Detta med 10000kr-gräns, som gjort att folk t.o.m. vänt sig utomlands för att handla, verkar alltså vara en gammal inaktuell lag!
Och t.ex. mynthandeln jag kontaktade tidigare som "registrerade" sina kunder vid köp över 10k kanske helt enkelt inte var uppdaterade om detta då.
Tavex verkar tydligen inte alls registrera någon kund bara för att beloppet går över 10k!

Någon som ska dit o handla fysiskt kan ju testa vad som sker - efterfrågas personnummer eller ej?
« Senast ändrad: fredag 15, maj 2015, 14:39:10 av Seb »

Utloggad Jeuce

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #32 skrivet: fredag 15, maj 2015, 14:43:11 »
Jag har shoppat guldmynt på Tavex några gånger, även 1oz. De har ett fält för att fylla i personnummer, men om man inte känner för att fylla i de fyra sista så måste man inte.

Utloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 367
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #33 skrivet: lördag 16, maj 2015, 18:43:11 »
Handlar man över disk på Tavex så frågas det inte efter något. På Smålandsgatan, centralt och bra, finns en Bankomat tvärs över Norrmalmstorg.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #34 skrivet: lördag 16, maj 2015, 19:15:26 »
Handlar man över disk på Tavex så frågas det inte efter något. På Smålandsgatan, centralt och bra, finns en Bankomat tvärs över Norrmalmstorg.
Aha, då kanske man kan säga att denna fråga är utredd och klar  :)
Handla för 10k+ på (t.ex.) Tavex och slipp hamna i något register  :)

Kanske skulle dit nån dag och se om man kan fixa en Saint Gaudens Double Eagle där, eller om de bara har de äldre fula varianterna.
Eller så avvaktar jag till min infekterade tand är fixad, misstänker att 5-10 tusen kommer gå upp i rök på det onda eländet  :'(
Roligare kan man definitivt ha!

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #35 skrivet: torsdag 04, juni 2015, 13:16:45 »

Kanske skulle dit nån dag och se om man kan fixa en Saint Gaudens Double Eagle där, eller om de bara har de äldre fula varianterna.
Eller så avvaktar jag till min infekterade tand är fixad, misstänker att 5-10 tusen kommer gå upp i rök på det onda eländet  :'(

Ja men titta, nu har de Saint Gaudens i prislistan hos Tavex!  :)

https://tavex.se/sv/product/amerikansk-20-saint-gaudens-double-eagle/

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #36 skrivet: torsdag 04, juni 2015, 20:48:37 »

Ja men titta, nu har de Saint Gaudens i prislistan hos Tavex!  :)

https://tavex.se/sv/product/amerikansk-20-saint-gaudens-double-eagle/

Se där ja, 500 kr billigare än Liberty Silver dessutom. Om man nu kan jämföra en St Gaudens med en Coronet Head förstås, även om guldinnehållet och myntvalören är samma. Dock, en stor skillnad om man vill investera :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #37 skrivet: torsdag 04, juni 2015, 21:19:36 »
Se där ja, 500 kr billigare än Liberty Silver dessutom. Om man nu kan jämföra en St Gaudens med en Coronet Head förstås, även om guldinnehållet och myntvalören är samma.
Det kan man inte ;-)

Det är ju som att jämföra en 1oz 1998 Panda Mega-Hyper-Backwards-Date (eller vad de kan heta) med en Gold Maple som tuggats av din hund. Fast de har ju iofs olika myntvalör...

Men trevligt att se St Gaudens från Tavex.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 299
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #38 skrivet: lördag 15, augusti 2015, 18:42:49 »
 Jag vill tacka för en bra tråd.
 Om jag förstått det hela rätt ... så kan man köpa t.ex 20 g tackor från Tavex och slippa transport kostnad, samt slippa registrering.

Libiry Silver 20 g Heraeus tacka 6464 kr + 229 kr frakt = 6693 kr + registrering av person-uppgifter

Tavex 20 g PAMP Fortuna tacka 6464 kr över disk anonymt eftersom jag inte behöver uppge de 4 sista siffrorna med personnumret.

:-)
« Senast ändrad: lördag 15, augusti 2015, 18:48:12 av sputnik »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #39 skrivet: lördag 15, augusti 2015, 20:23:19 »
Jag vill tacka för en bra tråd.
 Om jag förstått det hela rätt ... så kan man köpa t.ex 20 g tackor från Tavex och slippa transport kostnad, samt slippa registrering.

Libiry Silver 20 g Heraeus tacka 6464 kr + 229 kr frakt = 6693 kr + registrering av person-uppgifter

Tavex 20 g PAMP Fortuna tacka 6464 kr över disk anonymt eftersom jag inte behöver uppge de 4 sista siffrorna med personnumret.

:-)

Det stod kontor inte kronor  :-X

Inte så länge till om jag tolkar denna nyhet rätt. 2000 kr strävar man efter nu. Läs på om Operation Choke Point

http://www.dn.se/ekonomi/vaxlingskontor-granskas-i-jakt-pa-penningtvatt/

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Choke_Point
« Senast ändrad: lördag 15, augusti 2015, 20:31:56 av Asrael »

Utloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 367
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #40 skrivet: lördag 15, augusti 2015, 21:08:03 »

Jajamen! Jag var där senast i torsdags och handlade. Cash mot pm (mynt i det här fallet).
Bara vänliga leenden och trevligt bemötande.  ;D

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #41 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 19:23:14 »
 Köpte min första tacka idag på Tavex, visste inte att dom endast tar kontanter, så jag fick tömma bankomaten :-)

Jag kolla köp och sälj kurs på Tavex - t.ex 20 g guldtacka 24 karat köpes för 6185 kr och säljs för 6500 kr
 Titta på skoj andra som köper guld - Guldbrev dot se köper 20 g 24 karat för 6340 - alltså en skillnad på 155 kr

Ända skillnaden är att Tavex betalar kontant utan registrering och med Guldbrev får du pengarna på kontot
 Är ingen expert, men om man skulle behöva sälja, så lönar det nog sig att kolla upp olika alternativ ...

Cheers
« Senast ändrad: tisdag 18, augusti 2015, 19:30:24 av sputnik »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1974
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #42 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 19:31:41 »

Titta på skoj andra som köper guld - Guldbrev dot se köper 20 g 24 karat för 6340 - alltså en skillnad på 155 kr

Ända skillnaden är att Tavex betalar kontant utan registrering och med Guldbrev får du pengarna på kontot

Cheers

Gick du på den lätta??? ;-)

Har du läst det finstilta? Det priset för 24K guld gäller endast Boliden guldtackor upp till 25 gram med certifikat. Försök lista ut vad de egentligen betalar för din tacka! (Vet inte ens om Boliden har 20-25grams guldtackor med certifikat. Så de behöver nog inte betala detta överpris så ofta :-)

/H

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #43 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 19:41:28 »
 Jag är inte rik, men tänkte månads-spara i guld eller är det bättre att spara ihop pengar till 31.1 g tackor eller 100 g tackor innan man köper.
 Vart köper man 25 g Boliden tackor 24 karat?

Prata med en kille på Tavex och han sa att PAPM Fortuna var bättre än Valcambi Suisse och att dom betalar mer för den först nämnda.
 Kanske det inte är någon bra ideé att månadspara i guld!

« Senast ändrad: tisdag 18, augusti 2015, 19:43:21 av sputnik »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1463
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #44 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 20:03:38 »
Själv skulle jag satsa på mynt. Dem finns även i mindre storlekar. 1/20, 1/10, 1/4, 1/2 och 1 Oz. Tavex har kangoro och lunar som även har olika motiv från år till år och därmed kan få lite samlarvärde i framtiden. Mynt är också i regel svårare att förfalska och kanske därmed i framtiden lättare att sälja än en förseglad tacka som man helst inte vill öppna.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12