Författare Ämne: Registering vid köp av ädelmetaller?  (läst 62277 gånger)

Utloggad 4779

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 5
Registering vid köp av ädelmetaller?
« skrivet: lördag 07, mars 2015, 09:20:15 »
Hej Forumet!
Vid morgonjoggen dök det upp en fråga i huvudet som nog besvaras, hoppas jag med ett Nej = Finns det någon form av registrering vi inköp av ädelmetaller liknande den som när man köper TV. Om det finns är den väldigt inaktuell med tanke på all privat handel  Firmorna som handlar med guld o liknande  rapporterar säkert omsättning o liknande till någon instans men blir man som privatperson  rapporterad någonstans.

Med vänlig hälsning o ha en bra helg! :D

Rubrik förtydligad.

// Admin
« Senast ändrad: måndag 11, maj 2015, 19:45:41 av Silverräven »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Registering.
« Svar #1 skrivet: lördag 07, mars 2015, 10:50:08 »
Svensk lag föreskriver att personnummer skall inhämtas vid köp av s k investeringsguld motsvarande en summa av 10.000 kr eller däröver. Uppgifterna behöver inte skickas in till någon myndighet.

Det jag ser som mest besvärligt är att sådana "register" hos lokala enheter kanske inte gallras och säkerheten kring dessa kan vara knapp. Ur den synvinkeln kan det både vara bra och dåligt att använda fler olika handlare. Fler för att summorna per handlare blir lägre men risken för att ett "register" skall hamna i fel händer ökar och vise versa.

Köper jag över disk handlar jag kontant och lämnar inte ut personnummer. Handlar jag över nätet har det mindre betydelse då uppgifterna finns beträffande leveransadress och rek-post skickas. Heter man Johan Svensson och vet att man kommer flytta kan man ju alltid vara lite mer försiktig.

Tråkigt att 1 oz mynten kostar över 10.000 kr igen. Man kan alltid göra köp av 2 * 1/2 oz

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #2 skrivet: lördag 07, mars 2015, 11:51:20 »
Tråkigt att 1 oz mynten kostar över 10.000 kr igen. Man kan alltid göra köp av 2 * 1/2 oz

Eller så handlar man från Tyskland.
Där behöver du inte ange personnummer, och det är oftast billigare än i Sverige.

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #3 skrivet: lördag 07, mars 2015, 15:20:16 »

Där behöver du inte ange personnummer, och det är oftast billigare än i Sverige.

Handlar du från Tyskland över en viss summa (vet ej vad den är idag) så får du ge dom kopia på pass eller annan id.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #4 skrivet: lördag 07, mars 2015, 15:44:10 »

Handlar du från Tyskland över en viss summa (vet ej vad den är idag) så får du ge dom kopia på pass eller annan id.

Det vet inte jag heller, men det måste vara över 50K i varje fall.  ;)
Sedan är det säkert olika hur säljarna hanterar detta.

Utloggad 4779

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #5 skrivet: lördag 07, mars 2015, 19:10:15 »
Tackar för intressanta svar och klargörande får tydligen sitta på händerna ett tag till för att inte bli registerad, för priset skall tydligen gå ned lite till eller vad tror ni?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: lördag 07, mars 2015, 22:26:54 »
Tackar för intressanta svar och klargörande får tydligen sitta på händerna ett tag till för att inte bli registerad, för priset skall tydligen gå ned lite till eller vad tror ni?

Ingen vet vad guldet och kronan står i framöver. Inte ens häxmästarna själva.

Kronan försvagas jämte dollarn och riksbanken vill försvaga den än mer. Samtidigt som dollarn stärks sjunker guldet. Ett pris under 10.000 / oz är mer troligt än otroligt men behöver inte vara långvarigt. Det kan också vara det lägsta priset inom 150 års framtid du såg i fredags.

Du behöver ta reda på ett par saker tror jag.

# Varför fysiska ädelmetaller?

# Vilka strategier?

# Mål med investeringen?

# Tidsperspektiv?

# Kapital?

# Hur ofta har du möjlighet att bevaka kurser och lägga ordrar?

Du bör givetvis inte svara på alla dessa frågor här på forumet, men du kan behöva ta reda på dem för din egen skull. Det finns en massa olika strategier. De kan vara antingen bra eller dåliga beroende på förutsättningarna.

I många fall spelar det ingen roll om du handlar för 320 eller 380 kr / g. Om guldet om 10 år står i 50.000 eller 0 kr / g är det t ex mindre betydelsefullt.

Om du ämnar bygga en bas om 10 % av likvida medel och dessa uppgår till 10 miljoner behöver du på kort tid köpa ädelmetaller för 1 miljon. Då är det givetvis stor skillnad på 320 +/- 60 kr/g. 1,214 kg guld för att vara mer precis vilket blir ca 350.000 kr räknat i medelpriset. Att försöka träffa botten är väldigt svårt och oftast kommer man bättre ut om man delar upp köpet vid fler tillfällen under en period.

Det är bra att tänka på att man på kort sikt inte handlar fysiska ädelmetaller i mindre mängder vilka eventuellt skall transporteras och förvaras till en extra kostnad. Spread, premier m m äter upp en stor del av pendelrörelserna som sker i de kortare perspektiven. Det är endast vid enstaka tillfällen man lyckas köpa för lägsta pris och lika så sälja till högsta oavsett hur skicklig man är. Allt för många faktorer styr. Tittar man på den senaste toppen och nuvarande botten räknat i kronor ser man en prisskillnad på ca 10 %. Spread, premier, transport och lagring äter i vissa fall upp dessa 10 % eller nära på så om man sålde på toppen och köper tillbaka "idag" har man i princip gjort "break even" fast med risken att inte äga metallen under en period och kanske tvingas köpa tillbaka den dyrare. Sjunker priset ytterligare har man visserligen tjänat på det men frågan är hur den vinsten står sig i förhållande till de risker man tar.

Föreställ dig nu hur du skulle göra om du sålt den 28 januari för att köpa tillbaka igen. Hade du köpt tillbaka med förlust tidigare eller väntat till i fredags och gått break even eller hade du kanske fortfarande suttit med pengar på fickan och känt dig säker på att priset kommer vara lägre nästa vecka?

De flesta hade redan köpt tillbaka och insett att de inte skulle sålt då omkostnaderna är för stora varpå svaret i ett grundscenario är att du inte ska vänta på att priset blir lägre.

Ändå finns det anledning att vänta. Nu har sentimentet i det korta och medellånga perspektivet blivit negativt igen så jag personligen skulle avvakta fortsatt utveckling och vara beredd att köpa till ett högre dollarpris om guldet tydligt etablerade sig över 1200 med huvudidén att invänta ny lägre botten och vändningsformation för att köpa billigare. Således kan man fråga sig om ett 1 oz mynt kan köpas under 10.000 av handlare igen? Ja, det är lika möjligt som att det inte kommer vara det. Ta reda på varför du väljer eller inte väljer att vänta med ditt köp och basera det på de kriterier du satt upp. Då blir det lättare.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: lördag 07, mars 2015, 23:17:09 »
Alla köp över 10 000 :- i Guldtackor hos Libertysilver registreras hos skatteverket.

Staten vet .

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: lördag 07, mars 2015, 23:23:38 »
Alla köp över 10 000 :- i Guldtackor hos Libertysilver registreras hos skatteverket.

Staten vet .

Är du säker på det?

Se deras svar här.
https://www.libertysilver.se/forum/thread/1259/1
https://www.libertysilver.se/forum/thread/1069/2

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: lördag 07, mars 2015, 23:30:55 »

Staten vet .

Är du säker på det?

Se deras svar här.
https://www.libertysilver.se/forum/thread/1259/1
https://www.libertysilver.se/forum/thread/1069/2

Jo,men jag är rätt säker eftersom Libertysilver/Mikael slriver såhär :

" Nej, vi anmäler inte kunders innehav av ädelmetaller till någon myndighet bara för att man handlar över 10 000 kr. Vi begär dessa uppgifter eftersom lagen föreskriver det. "

Det är lite av en slamkrypare. "Nej vi anmäler inte köp över 10 000"   Men samtidigt förskriver "Lagen" att Libertysilver anmäler alla köp över 10 000:-"

Det BORDE betyda att staten har ganska bra koll på försäljningen av guld. Håller du inte med mig ?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: lördag 07, mars 2015, 23:46:01 »

" Nej, vi anmäler inte kunders innehav av ädelmetaller till någon myndighet bara för att man handlar över 10 000 kr. Vi begär dessa uppgifter eftersom lagen föreskriver det. "

Det är lite av en slamkrypare. "Nej vi anmäler inte köp över 10 000"   Men samtidigt förskriver "Lagen" att Libertysilver anmäler alla köp över 10 000:-"

Det BORDE betyda att staten har ganska bra koll på försäljningen av guld. Håller du inte med mig ?

Jag håller inte med dig, men du har en poäng.

Min tolkning av Mikaels och Torgnys svar är att de inte per automatik skickar uppgifter om vem som köpt vad till skatteverket eller annan myndighet. LS behöver inte och har inget att vinna på det heller så varför göra det?

Däremot måste de behålla uppgifterna i 7 år och deras bokföring kan bli granskad så djupt att de tvingas lämna ut sådana uppgifter.

Svaren är skrivna 2013 och efter det har guldhandlare världen över drabbats av Operation Choke Point och FATCA. Vår förra regering skrev på avtalet som börjar gälla om ett par månader. Det är vad jag förstår bankerna som tvingas till extra kontroller av potentiella terrorister och penningtvättare. Det skulle dock inte förvåna mig om staten vid ett känsligt läge vill utföra någon kontroll av just dessa s k terrorister och har lagstiftningen på sin sida. Sker det kommer vi få veta det och då är det dags att flytta guldet från valv och lådor till gödselstacken och latrintunnan.

Kom ihåg att båten där guldet förvarades kan ha sjunkit eller att du kan ha sålt guldet till en så pass liten förlust att du inte brydde dig om att ta upp det i deklarationen.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: söndag 08, mars 2015, 00:11:50 »

Jag håller inte med dig, men du har en poäng.

Min tolkning av Mikaels och Torgnys svar är att de inte per automatik skickar uppgifter om vem som köpt vad till skatteverket eller annan myndighet. LS behöver inte och har inget att vinna på det heller så varför göra det?
Det står klart och tydligt att LAGEN förskriver någon sorts registerföring för individer som köper guld för ett värde över 10 000 kr. åt gången. T,o.m. Libertysilver skriver detta klart och tydligt genom LibSivler/Mikael. Hur kan det bli tydligare än så ?

Däremot måste de behålla uppgifterna i 7 år och deras bokföring kan bli granskad så djupt att de tvingas lämna ut sådana uppgifter.

Jo, det är klart.med ett AB så är ju föreskrifterna sådana.

Svaren är skrivna 2013 och efter det har guldhandlare världen över drabbats av Operation Choke Point och FATCA. Vår förra regering skrev på avtalet som börjar gälla om ett par månader. Det är vad jag förstår bankerna som tvingas till extra kontroller av potentiella terrorister och penningtvättare. Det skulle dock inte förvåna mig om staten vid ett känsligt läge vill utföra någon kontroll av just dessa s k terrorister och har lagstiftningen på sin sida. Sker det kommer vi få veta det och då är det dags att flytta guldet från valv och lådor till gödselstacken och latrintunnan.

Op. Chokepoint är än så länge ett embryo. Men som du säger och skriver så kryper den statliga kontrollen och konfiskeringen av privategendom,närmare och närmare.

Kom ihåg att båten där guldet förvarades kan ha sjunkit eller att du kan ha sålt guldet till en så pass liten förlust att du inte brydde dig om att ta upp det i deklarationen.

::)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 08, mars 2015, 00:45:35 »
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1997-483/#K14

Citera
1 a § En näringsidkare som omsätter investeringsguld som avses i 1 kap. 18 § mervärdesskattelagen (1994:200) i Sverige eller till ett annat EU-land ska vid transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 10 000 kronor eller mer kontrollera identiteten hos köparen. Detsamma gäller om transaktionen understiger 10 000 kronor men kan antas ha samband med en annan transaktion och tillsammans med denna uppgår till minst detta belopp. Om summan inte är känd vid tidpunkten för en transaktion, ska identiteten kontrolleras så snart summan av transaktionerna uppgår till minst 10 000 kronor.

Bestämmelserna i 2 kap. 2 § första stycket 1, 3 § första stycket 2, 5 § 2 a och 6 § lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism ska även gälla vid transaktioner som avses i första stycket.

Säljaren ska föra anteckningar om identitetskontrollen. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om anteckningsskyldigheten. Handlingar eller uppgifter som använts vid identitetskontroll ska bevaras under sju år efter utgången av det kalenderår kontrollen gjordes. Lag (2011:288).

Utöver det hänvisningar och lagar är knöliga. Inte minst Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om anteckningsskyldigheten.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 08, mars 2015, 01:17:23 »
En intressant fråga till LibertySilver :

"  Nej, vi anmäler inte kunders innehav av ädelmetaller till någon myndighet bara för att man handlar över 10 000 kr. Vi begär dessa uppgifter eftersom lagen föreskriver det. "

1. Vilka uppgifter lagras för vliken "Lag" för under vilken myndighet? HUR SER DEN SKRIVNA LAGEN UT ? Fram med laguppgiften, omedelbums. Är det förmånligare att köpa guld under 10.000 kr, åt gången OCH slippa skatteverket.
2. Vad händer om man köper för under 10.000 kr. Guld åt gången ?  Avtar rapporteringen till skatteverkert då ?
3. Varför ska vi köpa av Lib/Silver när ni bokför rapporteringar för köp över 10.000 åt gången? Och varför i helvete har ni nu knipit käft om det ?
4. Har ni känt av Choke Point för egen del ?

« Senast ändrad: söndag 08, mars 2015, 02:11:29 av Fiat de Lux »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: söndag 08, mars 2015, 02:21:34 »
En intressant fråga till LibertySilver :

"  Nej, vi anmäler inte kunders innehav av ädelmetaller till någon myndighet bara för att man handlar över 10 000 kr. Vi begär dessa uppgifter eftersom lagen föreskriver det. "

Nu svarar jag inte för Liberty Silver, men jag kan svara ändå.

Till att börja med rör sig detta om en lagstadgad "identitetskontroll" av köpare för att försvåra penningtvätt, "terrorism" och skatteflykt. Ingen myndighet kräver vad jag förstår att få ta del av uppgifterna i normalfallet. Lagen föreskriver att näringsidkare skall ha god kundkännedom vid köp av ädelmetaller över 10.000 kr. Detta kan innebära identitetskontroll, men behöver inte göra det. Det borde t ex räcka med att man anger sitt namn och sin adress samt hämtar ut ett rekommenderat brev. Du kan ju inte hämta ut det om du inte kan legitimera dig. Men falskleg finns och man kan skicka till en fejkadress eftersom posten ändå behåller brevet. Därav kanske man har valt att inhämta personnummer för att jämföra med bokföringsregistret.

Utöver det har det visat sig att banker och stater är livrädda för ädelmetaller. Att de försöker klassa det som terroristverksamhet och penningtvätt och i hemlighet utför Operation Choke Point och mörkar med FATCA visar detta tydligt. Svensk och europeisk lagstiftning försvårar handel av ädelmetaller och dessutom är de momsbelagda undantaget investeringsguld. Men att svenska statliga myndigheter i nuläget samlar in kunduppgifter från ädelmetallhandlare ser jag som mindre troligt. De kan komma att göra det i extrema situationer framöver. Staten har konfiskerat tillgångar förr. Ur den synvinkeln menar jag att du har rätt. I nuläget bör man kanske vara mer rädd för att skurkar kommer över ett register och tror att du förvarar metallerna hemma. Även det ser jag som långsökt, men om man är försiktig av sig, varför inte?

1. Vilka uppgifter lagras för viken "Lag" för under vilken myndighet?

Lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-200962-om-atgarder-mot-_sfs-2009-62/#K2

"God kundkännedom" är nyckelordet.

Penningtvättlagen hänvisas till från Skattebetalningslagen vilken innefattar investeringsguld. Skattemyndigheten således och Ekobrottsmyndigheten samt Finansinspektionen.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1997-483/#K14

2. Vad händer om man köper för under 10.000 kr. Guld åt gången ?

Inget.

Om du t ex gör 2 köp som tillsammans uppgår över 10.000 vid sådana närliggande tillfällen att det kan antas röra sig om samma transaktion skall personuppgifter kontrolleras och lagras. Detta är givetvis en tolkningsfråga men handlar du med 2 minuters mellanrum så bör det tolkas som om uppgiften ska lagras. Frågan är om datasystemen hanterar det. Manuell kontroll görs förmodligen då ordern skall paketeras.

3. Varför ska vi köpa av Lib/Silver när ni bokför rapporteringar för köp över 10.000 åt gången?

Identitetskontroll skall ske av alla näringsidkare i denna fråga så det gäller inte enbart LS. Även europeiska företag skall kontrollera identitet. Några kanske inte gör det, vad vet jag då jag alltid fått uppge vem jag är. Dessutom skall kontroll ske vid samtliga utlandstransaktioner över 15.000 euro eller om . Om man t ex gör en utlandsöverföring över 15.000 euro eller motsvarande måste man ange varför man gör överföringen. Kontrollerna har ökat de senaste åren och banker har nekat att ta emot mina överföringar även om jag fyllt i allt korrekt.

Titta extra på penningtvättlagen kap 2 § 2 .3

2 § En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom enligt 3 §
1. vid etableringen av en affärsförbindelse,
2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer,
3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande 15 000 euro men kan antas ha samband med en eller flera andra transaktioner och som tillsammans uppgår till minst detta belopp, och
4. vid osäkerhet om tillförlitligheten eller tillräckligheten av tidigare mottagna uppgifter om kundens identitet.

Om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism, ska åtgärder som anges i första stycket vidtas, oavsett eventuella undantag, befrielser eller tröskelbelopp.

Hur skall detta tolkas. Om man köper guld för 50.000 vid 3 tillfällen utspritt under en månad, skall då handlaren vidta åtgärder för att uppnå kundkännedom? Tolkningsfråga och det kan hända det finns en föreskrift men säkert ej ett prejudikat som behandlar detta.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 1oz Guld Maple Leaf 50 dollar Elisabeth II by TheHun
lördag 18, januari 2025, 18:26:12

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
fredag 17, januari 2025, 18:42:40

Guldinvestering? by lundis
torsdag 16, januari 2025, 14:31:45

Monetary Metals - Investera och få ränta med Guld/Silver innehav?! by sputnik
torsdag 16, januari 2025, 08:37:37

silvermynt köpes by Spade
måndag 13, januari 2025, 12:04:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15