Författare Ämne: Registering vid köp av ädelmetaller?  (läst 62309 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 299
  • Affärsomdömen: 4
SV: Registering vid köp av ädelmetaller?
« Svar #45 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 21:14:27 »

Det är ingen som nämnt att det skulle vara svårt att sälja en guldtacka - är det så?
På Tavex sa hon att jag inte skulle bryta förpackningen och instinktivt förstår jag att orört original är bäst.

Blir lite sur, har tittat runt i forumet och sett bilder på medlemmar som har både tackor och mynt.
Och läst några artiklar om att spara i guld och fått uppfattningen att det är en försäkring och inte en investering på lång sikt.

Jag tänkte att guld skulle fungera som en försäkring emot en ev. svagare krona eller att det går dåligt för Sveriges ekonomi - istället för att spara rena pengar i kontanter - så trodde jag att fysiskt guld var säkrare på lång sikt.

Visst kan jag månads-spara i mynt, men hade inte fått intrycket av att det skulle vara svårt att sälja sina tackor.
Och visste inte att man kan förfalska guldtackor.

:-(

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1460
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #46 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 21:56:07 »
Om det går som dem flesta av oss tror, att guldpriset går upp. Om så väldigt mycket kommer fler och fler försöka förfalska guldtackor (mynt torde vara svårare). Det ökar enligt mig endast risken med tackor när man skall sälja privat. Hur företag agerar är väldigt svårt att säga, dem kan möjligen ha tillgång till röntgenapparater eller andra dyra testmanicker. Men som sagt, det är min personliga åsikt.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1460
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #47 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 21:57:49 »
Och angående försäkringsdelen kan den fungera som både det och sparande. Hur guldet går om kronan försvagas beror helt på vad den försvagas mot och hur valutan guldet är prissatt i presterar. Så den frågan är svår att svara på. Just nu beror guldets utveckling mycket på dollarn.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #48 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 22:07:18 »

Tack för utförligt svar.

Cheers

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #49 skrivet: tisdag 18, augusti 2015, 22:27:00 »
Det är ingen som nämnt att det skulle vara svårt att sälja en guldtacka - är det så?
Nej. Du kan sälja dina guldtackor på fem röda. Frågan är vilket pris du vill ha. Idag är PM minst sagt impopulärt och det innebär givetvis att det är köparens marknad. Om man t ex tittar på diverse annonser här på sistone så är det vanligt att säljaren vill ha ett pris mellan Tavex köp- och säljkurs. Det verkar ju rimligt, men om du nu tittar på aktuella kurser så ser du att på t ex en 20g-tacka så är spread just nu exakt 300kr, dvs som köpare skulle jag få betala 150kr mer om jag köper en original 20g-tacka från Tavex över disk än om jag köper den av dig. Det är drygt 2%. Tillkommer det sedan frakt så minskar "vinsten" ytterligare. Men redan på nivån 2% så tror jag att många köpare hellre betalar 2% extra för att handla av en känd leverantör och för att få ett kvitto, etc. Jag tycker inte att det är konstigt.
Citera
På Tavex sa hon att jag inte skulle bryta förpackningen och instinktivt förstår jag att orört original är bäst.
Det beror på vad det är för guld. Jag gillar gamla historiska mynt och de är förhoppningsvis original, men absolut inte orörda, de har ju oftast snurrat runt i minst hundra år. Vad sedan gäller detta med förpackningar så ser jag det som lite hysteriskt. Guldet blir inte mindre värt utan förpackningen. Däremot så blir det enklare för Tavex (och andra) att bedöma äkthet eftersom de har erfarenhet nog att känna igen falska förpackningar. Å andra sidan så är det sannolikt lättare att förfalska själva förpackningen så det verkar vara en farlig strategi att ersätta kontroll av guldet med kontroll av förpackningen. Och guldet är ju svårt att kontrollera utan att bryta förpackningen...
Citera
Blir lite sur, har tittat runt i forumet och sett bilder på medlemmar som har både tackor och mynt.
Och läst några artiklar om att spara i guld och fått uppfattningen att det är en försäkring och inte en investering på lång sikt.
Det beror på vem du frågar. Jag tror att det finns alla sorters anledning till att folk köper guld: det kan vara försäkring, det kan vara investering, det kan vara opt-out från bankerna, det kan vara rädsla för den kommande apokalypsen. Däremot finns det nog bara en enda anledning till att folk säljer guld: de behöver pengarna till någonting annat.
Citera
Jag tänkte att guld skulle fungera som en försäkring emot en ev. svagare krona eller att det går dåligt för Sveriges ekonomi - istället för att spara rena pengar i kontanter - så trodde jag att fysiskt guld var säkrare på lång sikt.
Det är en teori. Jag (och sannolikt de flesta här) delar iofs denna teori, men det är viktigt att skilja på vad som är en given sanning och vad som inte är det. Detta är inte en sanning, det är en teori.
Citera
Visst kan jag månads-spara i mynt, men hade inte fått intrycket av att det skulle vara svårt att sälja sina tackor.
Som sagt, det är inte svårt, det är en fråga om pris. Hur svårt är det att sälja en begagnad bil? Till rätt pris i en annons på Blocket så har du tjugo personer som står i kö inom en timme. Till fel pris kommer du att få ha den kvar. Samma gäller för guld. Det sagt, OM det skulle vara så att nuvarande PM-depp upphör och det blir en förnyad bull-market så kommer rollerna att kastas om och det blir säljarens marknad. Då kommer du sannolikt att kunna sälja din tacka för ett bättre pris relativt spot än idag. Om man tror på det så kan man ju utnyttja detta till någonting bra: att köpa idag och sälja först i framtiden.
Citera
Och visste inte att man kan förfalska guldtackor.
Allt kan förfalskas. Precis allting. Det som avgör om det är ett problem eller ej är värdet på det man förfalskar relativt kostnaden för att göra förfalskningen. I fallet guld är värdet väldigt högt och alltså är det potentiellt lönsamt att försöka förfalska. I fallet min gamla skiftnyckel är värdet lågt och därigenom blir det ointressant att förfalska den (även om det inte kan vara så himla svårt).

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #50 skrivet: onsdag 19, augusti 2015, 09:46:11 »

Tack august ...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #51 skrivet: onsdag 02, september 2015, 18:36:53 »
Att staten skulle registrera pm inköp över 10 000:- är ju ovidkommande. De kan ju också registrera inköp under
10 000:-  hos pm-handlare om man betalar med bank/kreditkort eller banköverföringar som går att spåra.

Huruvida köp genom Paypal och Payson är skyddade och anonyma vet jag inte. De kanske inte behöver uppge sina kunders transaktioner.
Någon som vet?

Det enda som verkar idiotsäkert och anonymt verkar vara att betala med Bitcoin.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #52 skrivet: onsdag 02, september 2015, 18:54:55 »
Att staten skulle registrera pm inköp över 10 000:- är ju ovidkommande. De kan ju också registrera inköp under
10 000:-  hos pm-handlare om man betalar med bank/kreditkort eller banköverföringar som går att spåra.

Huruvida köp genom Paypal och Payson är skyddade och anonyma vet jag inte. De kanske inte behöver uppge sina kunders transaktioner.
Någon som vet?

Det enda som verkar idiotsäkert och anonymt verkar vara att betala med Bitcoin.

BitCoin transaktioner kommer alltid att kunna spåras. Och när du har betalat med bitcoin skall det ju skickas till din adress.

Nä, det absolut i särklass ospårbaraste (är det ett ord?, om inte så är det det nu :-)) är att handla med kontanter över disk på tex Tavex eller annan PM/mynt-butik.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #53 skrivet: onsdag 02, september 2015, 19:06:54 »
Lite jobbigt om man bor i Kiruna eller Ystad.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
« Svar #54 skrivet: onsdag 02, september 2015, 19:08:50 »
Lite jobbigt om man bor i Kiruna eller Ystad.

Känner du någon som bor i en stor stad, eller reser du ibland, eller bor du under en sten?   ;)
« Senast ändrad: onsdag 02, september 2015, 19:11:10 av Brageson »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #55 skrivet: onsdag 02, september 2015, 19:14:26 »
Dina smileys motsvarar inte din nedlåtande attityd.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
« Svar #56 skrivet: onsdag 02, september 2015, 19:24:29 »
Dina smileys motsvarar inte din nedlåtande attityd.

Ehh? Försökte bara hjälpa till med en lösning på ditt problem. Sorry  8)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #57 skrivet: onsdag 02, september 2015, 19:36:37 »
Ursäkt accepteras.

Utloggad Arg

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #58 skrivet: torsdag 03, september 2015, 06:33:53 »

Nä, det absolut i särklass ospårbaraste (är det ett ord?, om inte så är det det nu :-)) är att handla med kontanter över disk på tex Tavex eller annan PM/mynt-butik.

Finns det någon övre gräns på köpesumman får att få handla anonymt?

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
« Svar #59 skrivet: torsdag 03, september 2015, 07:24:02 »

Finns det någon övre gräns på köpesumman får att få handla anonymt?

Jag vet inte. Ring Tavex och fråga (eller om någon annan vet). Posta gärna svaret här.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by mega_n
Igår kl. 17:30

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by sff123
Igår kl. 03:02

The great taking -David Rogers Webb by Maestro
onsdag 22, januari 2025, 19:56:21

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
onsdag 22, januari 2025, 15:29:23

Säljes: 1oz Guld Maple Leaf 50 dollar Elisabeth II by TheHun
lördag 18, januari 2025, 18:26:12