Författare Ämne: Kronan sjunker p.g.a politisk osäkerhet efter valet  (läst 10354 gånger)

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
Kronan sjunker p.g.a politisk osäkerhet efter valet
« skrivet: söndag 14, september 2014, 22:35:37 »
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19533586.ab   Som rubriken lyder, kronan har börjat/kommer att sjunka i värde då osäkerheten medför att pengar kommer att flyttas till en säkrare valuta. Detta kommer att innebära att ädelmetaller blir dyra att köpa in med svenska kronor och för den som sitter "fullinvesterad" ökar naturligtvis värdet på dennes silver/guldskatt. Frågan lyder: Vad tror ni? Är det tillfälligt? Hur stor kommer påverkan att vara?
« Senast ändrad: tisdag 16, september 2014, 16:17:05 av sextio8 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2253
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Kronan sjunker p.g.a politisk osäkerhet efter valet
« Svar #1 skrivet: måndag 15, september 2014, 17:53:21 »

Som synes så har kronan redan stärkts mot de viktigaste valutorna, och OMX ligger i skrivandets stund på +0,33

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: måndag 15, september 2014, 19:01:27 »
Att vår Valuta stärks när vi har val och får ett högst oönskat parlamentariskt läge det låter knepigt.

Men kanske är det onormala det nya normala.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: måndag 15, september 2014, 22:03:34 »
Vi har inte sett början på kaoset än.

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #4 skrivet: måndag 15, september 2014, 22:18:25 »
Lugnet före stormen, framtiden ser inte ljus ut för Sverige överhuvudtaget... :'(

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 15, september 2014, 23:18:21 »
En stark S-regering innebar för några årtionden sedan både en stabil börs och en lugn marknad. Detta då s-regeringen av marknaden betraktades som en stabil ledning vilket var det bästa man kunde få.

Nu har vi istället fått en statsminister som saknar erfarenhet av regeringsarbete. Som istället har en fackpamps- och svetsarbakgrund. Vi har den svagaste s-regeringen sedan WW2. En regering som är beroende av MP (och V även om de inte vet det ännu). Två partier som ekonomiskt är livsfarliga för Sverige.

Gissningsvis kommer vi se parlamentariskt kaos, höjda skatter, vansinniga beslut, stora underskott, stigande inflation följt av stigande räntor. Troligen slutar det med ett nyval i ett ekonomiskt kaos.

Fortfarande har jag inte hört några andra partier än gjort en korrekt analys av vad som hänt, varför SD fått så många röster och hur de också borde hantera SD. Vart tog listen och det strategiska tänkandet vägen inom politiken?

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #6 skrivet: tisdag 16, september 2014, 02:20:33 »
Fast nu är det ju så att Alliansen tog Sverige från överskott till underskott och även till högre arbetslöshet. Det ska man inte glömma. Även om dagens parlamentariska läge inte är att önska.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 16, september 2014, 03:21:41 »
Fast nu är det ju så att Alliansen tog Sverige från överskott till underskott och även till högre arbetslöshet. Det ska man inte glömma. Även om dagens parlamentariska läge inte är att önska.

Visst är det så, någonstans mellan 70 - 80 miljarder. Sedan har du tidigare haft s-ledda regeringar som också lyckats med större underskott än så. Man kan också ju ställa sig frågan vad underskottet beror på? Frågar du en socialdemokrat är det skattesänkningar, frågar du en sverigedemokrat beror det på kostnader för flyktingmottagandet. Frågar du en moderat beror det på en internationell lågkonjunktur. Att vi i denna trots allt klarat oss ganska väl och att Sverige har EU:s starkaste offentliga finanser och lägre statsskuld än 2006. Jag vet ju i alla fall vad jag tror är det verkliga svaret på frågan.

Det som fascinerar mig också med det här är vilken enorm polarisering det blivit mellan olika människor.

Min Facebook-feed är efter valresultatet fylld med allt från ”Sverige har blivit kallt”, ”usch för rasister” till ”jag tänker inte skämmas, jag röstade på SD” och ”hur kunde vi sparka den bästa finansminister vi haft”. Det enda S- och M-anhängarna här verkar vara överens om att läget är SD´s fel.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #8 skrivet: tisdag 16, september 2014, 19:24:39 »
Sedan kan man ju fråga sig om de övriga partier vågar ställa frågan varför väljarna har gått dit dom har gått. Man kanske ska komma ner till verkligheten och se vad som händer där ute.

Finns flera orsaker till detta. Jag har en övertygelse att när vissa har smörjt kråset tillräckligt länge så börjar det sovande folket se detta till slut. Tyvärr så är vi inte där än. Vi är bara i början av stormen. Det värsta är nog att det kommer att sluta illa, riktigt illa. Sedan spelar det ingen roll om det är s eller m som styr skutan. Vi förlorar ändå i slutändan. Vem tror ni får betala till slut? Kolla i spegeln så har ni svaret. Finns folk som tjänar grova pengar på allt detta som sker just nu. Från alla möjliga partier som är med och styr skutan. Allt, i princip allt handlar bara om att tjäna en jäkla massa pengar eller makt. Sedan pratar man om humanitära krafter eller att vi ska öppna våra hjärtan osv.

Trodde aldrig att jag skulle säga att en person som heter Nalin Pekgul (tror jag hon heter) hade något vettigt att säga men hon sa i tv4 igår att vi måste börja våga diskutera saker och ting på riktigt och se problemen. Hon sa till tv4 journalisten att det är lätt för dig att säga att det inte finns några problem men du bor inte i Tensta eller Rinkeby. Hon själv flyttade därifrån för att det inte gick att bo kvar. Reportern såg lite förnärmad ut och harklade sig och hade inget svar att ge.

När till slut fler ser detta så kommer de till slut att rösta på något som de kanske inte egentligen vill men det finns inget annat att välja på. Men det spelar ingen roll för de andra går ihop och blockerar detta och allt rullar på som vanligt. Sedan så är inte SD svaret till någonting men det finns inget annat för den som har insett att något är galet att välja på. De andra partierna måste börja diskutera på riktigt annars så kommer vi gå mot avgrunden. Sedan säger inte jag att det är vissa gruppers fel eller så men det finns pengar att tjäna och då vill många vara där och dela på kakan. Bert Karlsson är ett bra exempel. Mannen som har blivit humanist på äldre dagar eller finns det något annat som gör att han öppnar boenden.

Pest eller kolera? Eller finns det någon medicin mot detta. Jag har inte svaret...........

Nu kanske jag får äta upp att jag skrev det här men kunde inte låta bli. Står för detta och alla får tycka som man vill. Än så länge.......

Nu åter till silver och guld samlandet.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 16, september 2014, 22:28:28 »
Det blir bara bättre och bättre.  ;D

Beatrice damfrisörskan Ask aka "jagtyckersyndombrottslingar Ask" kan vara en kandidat till partiledarposten inom M rapporterar nyheterna.

Själv så nominerar jag i så fall den betydligt mer kompetente....

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: onsdag 17, september 2014, 12:00:19 »
Vi har ju Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra på listan över tänkbara kandidater också.

Spännande blir det.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #11 skrivet: onsdag 17, september 2014, 14:32:19 »
Hur fan kan ett parti som gör anspråk på att vara bärare av endera liberalt eller konservativt tankegods regera i åtta år och lyckas öka på den offentliga apparaten? Antingen så ville man helt enkelt inte, eller så är det andra krafter som verkar som man inte förmådde värja sig mot. Jag tror på en kombination av båda.

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
« Svar #12 skrivet: onsdag 17, september 2014, 15:36:58 »
Hur fan kan ett parti som gör anspråk på att vara bärare av endera liberalt eller konservativt tankegods regera i åtta år och lyckas öka på den offentliga apparaten? Antingen så ville man helt enkelt inte, eller så är det andra krafter som verkar som man inte förmådde värja sig mot. Jag tror på en kombination av båda.

Jag kan bara svara för mig själv; Jag röstar inte längre på moderaterna.
Och nej; Jag skulle aldrig rösta på S/V/MP/FI och inte heller SD.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
Igår kl. 21:47

Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
Igår kl. 16:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King