Mycket läsvärt, inklusive kommentarerna (läste dock inte alla, det var många hundra) där folk gick i cirklar i sina försök att reda ut vad som är en tillgång och vad som är en skuld. Inte heller jag har tillräcklig kompetens, men det är onekligen ett väldigt intressant informationskorn att den franska statsskuldens ökning de senaste 20 åren inte beror på ökade kostnader (de har minskat, om än marginellt), utan snarare minskade skatteintäkter pga skattelättnader för personer och företag. Det är absolut nytt för åtminstone mig.
Någonstans tror jag att skuldavskrivning kommer att vara en nödvändig komponent i hur samhällsekonomin skall saneras, det handlar inte om rätt eller fel utan om vad som krävs för att hålla skutan på rätt köl. Den stora frågan är då vad konsekvenserna av en sådan skuldavskrivning blir, dvs vem tar i slutänden smällen när det blir dags för the big haircut? Att pensionärerna måste bli stora förlorare verkar oundvikligt, men jag har inga siffror på hur stor andel av t ex de svenska statsobligationerna som hålls i allmänna respektive privata pensionssystem. Någon som vet?