Författare Ämne: Hur veta om guldet är äkta?  (läst 43094 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1563
  • Affärsomdömen: 404
  • "Allting är relativt"
SV: Hur veta om guldet är äkta?
« Svar #15 skrivet: lördag 07, juni 2014, 21:54:49 »
Att skämta på detta forum brukar tyvärr inte löna sig. Det är inte så många som kan ta det till sig, inte heller ironi, ...kanske är det den fallande PM-kursens "fel".  :)

Dock, jag är tvärtom... blir glad och nöjd, då när PM-kursen faller, jag kan då köpa mer guld och silver för samma peng! Om guldpriset faller så att 1 oz guld Panda ska kosta 150 kr/styck och 1 oz silver Panda ska kosta 3 kr/styck, jag blir då verkligen lycklig! :D ;)

Ber om ursäkt för OT, ska nog vara tyst nu. :-X

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
Hur veta om guldet är äkta?
« Svar #16 skrivet: lördag 07, juni 2014, 22:19:55 »

Det behövs ingen särskild version, resonansfrekvens som resonansfrekvens. Däremot är ju detta med inplastning ett problem och ett av skälen till att jag gillar mynt framför tackor. Slutligen så har jag aldrig testat att pinga ett 999 guldmynt, men jag misstänker att det kan vara lite svårt utan att repa myntet (typiskt måste man ju hålla det med någonting som inte dämpar svängningarna, typ naglarna eller något annat hårt).
Nu skall ju inte guld "pinga" alls. Om det "pingar" så är det inte guld.
Jag tror inte att mynt är utsatta för tungsten-kopior över huvud taget. Det gäller nog bara tackor.
Pinga eller ej, resonansfrekvenser har dock även guldmynt. Dessa går att mäta och androidappen funkar. Dock vill jag minnas att den var lite korkad på så sätt att det inte gick att lägga till nya mynt i databasen eller nåt (det var ett bra tag sedan jag testade så detaljerna är dessvärre suddiga).

Vad sedan gäller detta med förfalskningar, med eller utan volfram, så är min åsikt att problemet kommer att förvärras i takt med att PM blir mer spritt och priserna ökar. Det innebär att även om jag håller med om att det känns osannolikt att någon skulle försöka (än mindre lyckas) göra en kopia av ett litet tunt mynt så är det ändå bättre ju fler test som finns och som komplement till mått+vikt är då resonansappen utmärkt. Alla vinner på att så många som möjligt så enkelt som möjligt kan upptäcka förfalskningar så att det helt enkelt blir svårt att få in skräpet i systemet.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: lördag 07, juni 2014, 22:43:29 »
...Tror inte att ett stort och seriöst företag vågar ta risken att åka dit för förfalskningar. Men har PAMP åkt dit några gånger?...

PAMP åkt dit flera gånger, men de lyckades komma undan på nått sätt ändå och säljer fortfarande sina guldtackor överallt i värden! Så man borde köpa Heraeus istället.
 :D

Stämmer det där verkligen, eller är det inte återförsäljare till Pamp som åkt dit för att ha förfalskat deras tackor? Det är i alla fall vad jag läst.

Det är ju nämligen rätt stor skillnad i så fall.

Guld500

• Gäst
« Svar #18 skrivet: lördag 07, juni 2014, 22:50:03 »
...Tror inte att ett stort och seriöst företag vågar ta risken att åka dit för förfalskningar. Men har PAMP åkt dit några gånger?...

PAMP åkt dit flera gånger, men de lyckades komma undan på nått sätt ändå och säljer fortfarande sina guldtackor överallt i värden! Så man borde köpa Heraeus istället.

Stämmer det där verkligen, eller är det inte återförsäljare till Pamp som åkt dit för att ha förfalskat deras tackor? Det är i alla fall vad jag läst.

Om du läser hela tråden så var det ju ett skämt.
Jag sa ju att det inte går att skämta på detta forum då även Åbama misstolkar det.  :D

Guld500

• Gäst
« Svar #19 skrivet: lördag 07, juni 2014, 22:50:40 »
Det största hotet mot guldmynt kommer inte att vara om det är guld eller inte.
Så länge du köper nära spot så är det lugnt.....men...
...när det gäller historiska och numesmatiska guldmynt med värden mångfalt över spot så
kommer bättre förfalskningar (läs 3-d skrivare) att förstöra värdet helt om några år.

Du läste det här först,   :)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #20 skrivet: lördag 07, juni 2014, 22:54:51 »

Tack Åbama! Då var jag inte ensam här i Sverige om att inte uppfatta det skrivna som ett ”skämt”.

Det var inte någon återförsäljare heller som tillhandahöll tungstensguldet. Det var en återförsäljare som köpte några förfalskade 10 oz guldtackorna, men blev misstänksam och borrade helt enkelt upp en tacka och så uppdagades det hela.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1968
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #21 skrivet: lördag 07, juni 2014, 23:06:19 »
Sorry Fantom, men var det ett skämt tycker inte jag att det var så bra...
Att anklaga någon för att sälja förfalska tackor...

Men ta det som en komplimang att du har byggt upp ett sådant förtroende här så att folk tror på vad du än säger...

/H

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #22 skrivet: lördag 07, juni 2014, 23:08:20 »

Det här var ett skämt (mitt svar i alla fall), så strunta den bara, då även Sarek skrev i svaret #13 "Nu är det i alla fall utrett och taget till protokollet, ifall det var någon annan än jag som inte riktigt uppfattade ”skämtet”."

...Visste inte att ingen skulle förstå det. Fast ja, jag förstod inte när du skämtade själv på forumet...  :D

Mitt svar i tråden "Bilder på Pandor":
« Svar #87 skrivet: torsdag 03, april 2014, 14:36:08 »
Efter jag läste Åbamas tråd "Det saknas guld i Fort Nox" då visste jag inte att det var aprils skämt och trodde att nu kommer guldpriset gå rakt upp till typ 10.000$ / oz, och beställde då guldmynt till mig (så mycket som min ekonomi orkade betala). Efter jag gjorde klart beställning och betalade fakturan, kommer jag tillbaka till forumet och läste i lugnt och ro vidare och förstått sen att tråden var aprils skämt helt enkelt, och guld finns kvar i Fort Nox och guldspott ska inte explodera. ;D Men det var försent och guld var beställd och nu har jag två fina guldmynt framför mig.

Det var alltså 2 stycken 1/10 oz guld Pandor 2014 (ett mynt har dessutom inplastat "certifikat"  :D )

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #23 skrivet: lördag 07, juni 2014, 23:10:47 »
OK, jag hade inte läst hela tråden, så jag hade inte uppfattat skämtet. Då det däremot florerar en hel del rykten kring ädelmetaller och olika företag blev jag lite nyfiken. Pamp, är ju ett gammalt anrikt företag i branschen som funnits länge, så man blir ju som sagt lite nyfiken.

Däremot är ju just förfalskningar något som talar emot just ädelmetaller. Något som gör att i vart fall jag aldrig tror vi kommer få se guld som någon slags valuta igen. Det är helt enkelt för opraktiskt och för lätt och lönsamt att förfalska. Som backning av valuta möjligen (och förhoppningsvis). Däremot knappast guld- eller silvermynt med några större nominella värden i cirkulation för användande som valuta.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #24 skrivet: lördag 07, juni 2014, 23:12:23 »
Sorry Fantom, men var det ett skämt tycker inte jag att det var så bra...
Att anklaga någon för att sälja förfalska tackor...

Men ta det som en komplimang att du har byggt upp ett sådant förtroende här så att folk tror på vad du än säger...

/H

:o Ja men tack!
Jo, jag ska skriva och påpeka nästa gång att "nu skriver jag ett skämt" innan jag skriver ett skämt. :D

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #25 skrivet: lördag 07, juni 2014, 23:17:54 »
Ber om ursäkt för OT igen, nu blir jag verkligen tyst i tråden! :-X :-X :-X

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 695
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #26 skrivet: söndag 08, juni 2014, 02:35:13 »
Guld (och silver) är svagt diamagnetiskt, dvs ett svagt magnetfält induceras om man rör en mycket stark magnet över ytan.
Luta guldtackan eller guldmyntet i 45 graders vinkel och en neodymmagnet glider långsamt ner.
Om magneten glider snabbt ner så är det inte äkta guld (eller silver), prova något modernt koppar-nickelmynt som t.ex. en nyare svensk 5-krona.
Om magneten fastnar är det förstås heller inte äkta vara.
Det finns många Youtube-videor som visar hur det går till och man lär sig snabbt hur man gör.

Detta funkar inte med en vanlig kylskåpsmagnet men små neodymmagneter (supermagneter) kan köpas för några tior på t.ex. Clas Ohlson.
Det funkar inte heller på inplastade tackor och just det är anledningen till att jag vägrar köpa inplastade tackor och mynt, inkl. graderade mynt i förfalskningsbara slabs.
Jag vet inte om någon har testat diamagnetism på guldtackor fyllda med wolfram (tungsten) men wolfram bör vara paramagnetiskt så jag antar att magneten fastnar.

Och jodå, guldmynt pingar fint och Bulliontest-appen funkar bra på guldmynt. Du måste kanske börja med ett garanterat äkta mynt av den typ du vill testa, notera resonansfrekvenserna och jämför sen med andra mynt av samma typ.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 708
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #27 skrivet: söndag 01, mars 2015, 15:09:28 »
Nedan en länk till Kinesiskt företag som skriver att de tillverkat falska guldprodukter innehållande tungsten i över 20 år.

http://www.tungsten-alloy.com/tungsten-alloy-fake-gold-bar.html

Med tanke på ovanstående vore det bra att hitta en enkel metod att identifiera guldförfalskningar innehållande tungsten.

Silver och guld är "diamagnetiskt" medan tungsten (volfram), platina och palladium är "paramagnetiskt". Eftersom densitetsskillnaden är så pass liten mellan guld och tungsten är det svårt att identifiera en förfalskad guldtacka med tungsten inuti genom att enbart mäta dess volym och vikt. En magnet fäster inte på varken guld eller tungsten men finns det någon enkel bra metod att identifiera om det finns tungsten inuti en guldtacka med tanke på att guld är diamagnetiskt medan tungsten är paramagnetiskt?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1968
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #28 skrivet: söndag 01, mars 2015, 15:14:51 »
Nedan en länk till Kinesiskt företag som skriver att de tillverkat falska guldprodukter innehållande tungsten i över 20 år.

http://www.tungsten-alloy.com/tungsten-alloy-fake-gold-bar.html

Med tanke på ovanstående vore det bra att hitta en enkel metod att identifiera guldförfalskningar innehållande tungsten.

Silver och guld är "diamagnetiskt" medan tungsten (volfram), platina och palladium är "paramagnetiskt". Eftersom densitetsskillnaden är så pass liten mellan guld och tungsten är det svårt att identifiera en förfalskad guldtacka med tungsten inuti genom att enbart mäta dess volym och vikt. En magnet fäster inte på varken guld eller tungsten men finns det någon enkel bra metod att identifiera om det finns tungsten inuti en guldtacka med tanke på att guld är diamagnetiskt medan tungsten är paramagnetiskt?

Det är inte så enkelt att testa tyvärr. Men ultraljud används för att testa detta...

Annars kan kan smälta med den, affinera och väga... ;-) Vilket är det vanliga att göra när okänt guld tas in i rullarna till typ LBMA och COMEX, centralbanker etc...

/H

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #29 skrivet: söndag 01, mars 2015, 16:46:45 »
Jag föreställer mig att man är säkrare ju mindre enheter man handskas med. Vid en viss gräns måste det börja bli olönsamt att lägga ner arbete på förfalskningarna. ;en det är klart, har man en väl automatiserad teknik så kanske det inte finns några gränser... Men så tänker jag iaf, att mindre enheter är tryggare.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44