Författare Ämne: Hur veta om guldet är äkta?  (läst 43095 gånger)

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 3
Hur veta om guldet är äkta?
« skrivet: lördag 07, juni 2014, 14:04:01 »
Hej alla.

Jag såg nyligen en intressant dokumentär om guld där de visade att det fanns guldtackor och guldmynt som hade förfalskats med t.ex. "tungsten" och de hade funnit många olika förfalskningar i USA. I filmen såg jag en bild på en Pamp-guldtacka som de hade testat och visade sig vara en förfalskning, så jag började fundera. Finns det några metoder för att ta reda på om guldet är äkta? I dokumentären använde de t.ex. ultraljud men det är inte direkt något som man har liggandes hemma.. Det är ju extra svårt att undersöka om man har och vill ha guldtackorna i sina originalförpackningar. Finns det några sätt att försäkra sig detta? Tycker det känns väldigt viktigt att göra.

Ha en bra helg.

Med vänlig hälsning.

Guld500

• Gäst
SV: Hur veta om guldet är äkta?
« Svar #1 skrivet: lördag 07, juni 2014, 14:23:25 »
Borra, men det är ju ett trist test om den är äkta.  :)
Annars tror jag att ultraljud är det enda sättet att detektera tungsten.
Finns det andra sätt är även jag intresserad.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
« Svar #2 skrivet: lördag 07, juni 2014, 15:55:03 »
Silvertestarappen som testar med ljud när man "pingar" på myntet, har för mig att den fanns i "guldversion" också? Funkar ju inte med inplastade tackor dock.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: lördag 07, juni 2014, 16:37:59 »

Silvertestarappen som testar med ljud när man "pingar" på myntet, har för mig att den fanns i "guldversion" också? Funkar ju inte med inplastade tackor dock.
Det behövs ingen särskild version, resonansfrekvens som resonansfrekvens. Däremot är ju detta med inplastning ett problem och ett av skälen till att jag gillar mynt framför tackor. Slutligen så har jag aldrig testat att pinga ett 999 guldmynt, men jag misstänker att det kan vara lite svårt utan att repa myntet (typiskt måste man ju hålla det med någonting som inte dämpar svängningarna, typ naglarna eller något annat hårt).

Guld500

• Gäst
« Svar #4 skrivet: lördag 07, juni 2014, 16:44:41 »

Det behövs ingen särskild version, resonansfrekvens som resonansfrekvens. Däremot är ju detta med inplastning ett problem och ett av skälen till att jag gillar mynt framför tackor. Slutligen så har jag aldrig testat att pinga ett 999 guldmynt, men jag misstänker att det kan vara lite svårt utan att repa myntet (typiskt måste man ju hålla det med någonting som inte dämpar svängningarna, typ naglarna eller något annat hårt).

Nu skall ju inte guld "pinga" alls. Om det "pingar" så är det inte guld.
Jag tror inte att mynt är utsatta för tungsten-kopior över huvud taget. Det gäller nog bara tackor.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #5 skrivet: lördag 07, juni 2014, 17:55:03 »
Håller med. Är man nojig för förfalskat guld, vilket egentligen inte borde vara något problem så länge man handlar av seriösa handlare, så är mynt att föredra. Hittills har jag aldrig sett eller läst om förfalskade guldmynt som inte har avvikelse i utseende, vikt och mått.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #6 skrivet: lördag 07, juni 2014, 18:38:05 »
Det var nog denna 10 oz Pamp Suisse guldtacka  som du såg i videon. Jag skulle tro att gränsen för att det skall bli ”lönsamt”, och fungera bra med tungstensmetoden, ligger någonstans i den storleken. För 1 oz guldmynt, eller motsvarande i vikt, för små guldtackor så är det inte möjligt att genomföra på ett bra sätt.

För andra förfalskningsmetoder, med andra substitutmaterial, så blir det problem med att få mått och vikt att stämma. Och man får undersöka objektet visuellt och se ifall utformningen av text, siffror m.m. stämmer överens med äkta vara.

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
« Svar #7 skrivet: lördag 07, juni 2014, 19:11:11 »
Det var nog denna 10 oz Pamp Suisse guldtacka  som du såg i videon. Jag skulle tro att gränsen för att det skall bli ”lönsamt”, och fungera bra med tungstensmetoden, ligger någonstans i den storleken. För 1 oz guldmynt, eller motsvarande i vikt, för små guldtackor så är det inte möjligt att genomföra på ett bra sätt.

För andra förfalskningsmetoder, med andra substitutmaterial, så blir det problem med att få mått och vikt att stämma. Och man får undersöka objektet visuellt och se ifall utformningen av text, siffror m.m. stämmer överens med äkta vara.

Jag känner mig lite mer säker när du säger så. Kan också tänka mig att det inte blir tillräckligt lönsamt med mindre tackor. Har samtidigt kontaktat producenten av mina tackor som bekräftade dem. Tror inte att ett stort och seriöst företag vågar ta risken att åka dit för förfalskningar. Men har PAMP åkt dit några gånger? Eller är det andra som förfalskar deras förpackningar också? Sedan bör väl risken vara mindre när man köper ocirkulerade kan jag tänka mig.

Annars när det kommer till att testa guldet. Så verkar det lite svårt som ni andra säger. Det är en liten risk egentligen.. Men om man tar mått och vikt, hur mycket skiljer det sig då från exempelvis tungsten? För de kan väl omöjligt ha samma densitet?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1563
  • Affärsomdömen: 404
  • "Allting är relativt"
« Svar #8 skrivet: lördag 07, juni 2014, 19:55:08 »
...Tror inte att ett stort och seriöst företag vågar ta risken att åka dit för förfalskningar. Men har PAMP åkt dit några gånger?...

PAMP åkt dit flera gånger, men de lyckades komma undan på nått sätt ändå och säljer fortfarande sina guldtackor överallt i värden! Så man borde köpa Heraeus istället.
 :D

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #9 skrivet: lördag 07, juni 2014, 20:04:48 »
Håller med. Är man nojig för förfalskat guld, vilket egentligen inte borde vara något problem så länge man handlar av seriösa handlare, så är mynt att föredra. Hittills har jag aldrig sett eller läst om förfalskade guldmynt som inte har avvikelse i utseende, vikt och mått.

Jag håller med!
Jag har aldrig sett förfalskade guld mynt, som hade inga defekter och avvikelse i utseende när det gäller bullion-mynt. Dock jag såg några "äldre" och sällsynta panda guld mynt, som såg faktiskt riktigt bra ut och det krävde erfarenhet att se skillnader, fast det gäller även många andra numismatiska gamla guldmynt faktiskt. Och dom där falska guldmynt var tillverkat oftast i guld också.

Guld500

• Gäst
« Svar #10 skrivet: lördag 07, juni 2014, 20:24:44 »
Annars när det kommer till att testa guldet. Så verkar det lite svårt som ni andra säger. Det är en liten risk egentligen.. Men om man tar mått och vikt, hur mycket skiljer det sig då från exempelvis tungsten? För de kan väl omöjligt ha samma densitet?

Här har du en tabell över densiteten:
http://www.lenntech.com/periodic-chart-elements/density.htm

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: lördag 07, juni 2014, 20:39:25 »
PAMP åkt dit flera gånger, men de lyckades komma undan på nått sätt ändå och säljer fortfarande sina guldtackor överallt i värden! Så man borde köpa Heraeus istället.

Nu skall vi inte överdriva detta med Pamp Suisse och de förfalskade guldtackorna som de råkade ut för. Som jag skrev så var det 10 oz guldtackor som hade tungstensmanipulerats. Söker man på Google så får i alla fall inte jag några andra träffat på ”fake Pamp Suisse gold bars” än just dessa 10 ozare.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: lördag 07, juni 2014, 21:08:07 »

Nu skall vi inte överdriva detta med Pamp Suisse och de förfalskade guldtackorna som de råkade ut för. Som jag skrev så var det 10 oz guldtackor som hade tungstensmanipulerats. Söker man på Google så får i alla fall inte jag några andra träffat på ”fake Pamp Suisse gold bars” än just dessa 10 ozare.

Det var ett skämt, som alla skulle förstå utan att man påpekar att det är ett skämt väl?
Och, som du skrev, även jag såg aldrig fejka guldtackor som väger under 10 oz heller och som skulle se bra ut då.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #13 skrivet: lördag 07, juni 2014, 21:19:59 »
Det var ett skämt, som alla skulle förstå utan att man påpekar att det är ett skämt väl?

Jaha – tack för det!
Nu är det i alla fall utrett och taget till protokollet, ifall det var någon annan än jag som inte riktigt uppfattade ”skämtet”.

Guld500

• Gäst
« Svar #14 skrivet: lördag 07, juni 2014, 21:40:04 »

Jaha – tack för det!
Nu är det i alla fall utrett och taget till protokollet, ifall det var någon annan än jag som inte riktigt uppfattade ”skämtet”.

Att skämta på detta forum brukar tyvärr inte löna sig. Det är inte så många som kan ta det till sig, inte heller ironi, ...kanske är det den fallande PM-kursens "fel".  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44