Författare Ämne: Vad tror ni om världsekonomins framtid?  (läst 21103 gånger)

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 3
Vad tror ni om världsekonomins framtid?
« skrivet: tisdag 18, februari 2014, 16:39:50 »
Hej allihopa.

Sedan finanskrisen 2008 har jag blivit alltmer intresserad av världsekonomins framtid och hur det monetära systemet verkligen fungerar. Först började jag läsa på om hur finanskrisen uppkom och sedan ledde det vidare till hur det monetära systemet är uppbyggt och vad pengar verkligen är. Detta då det känns som vår nuvarande ekonomiska period inte riktigt känns rätt eller normal, det är något som inte riktigt står rätt till helt enkelt. Informationen jag hittade gjorde mig till en början helt ställd, eftersom informationen för en ej insatt person är väldigt chockerande.

Med hänsyn till dagens världsekonomi, länders höga skuldsättning i förhållande till BNP, Kvantitativa lättnader i USA, Japan, EU m.fl och all uppenbar korruption känns det som det tyvärr är väldigt svårt att se en ljus framtid. Det känns som vi befinner oss i en väldigt lång och onormal långkonjunktur som aldrig med dagens förhållanden kommer vända. Samtidigt är vi väldigt beroende av exempelvis olja där det finns starka ekonomiska intressen som kan leda till framtida konflikter. Eftersom oljan är begränsad och vi är så oerhört beroende av den så kan även en framtida brist påverka vår ekonomi starkt.

Samtidigt förändras politiken och makten känns allt längre från länders medborgare. I vårt fall har exempelvis EU ett väldigt stort inflytande, EU-rätten är ju först i den svenska rättsordningen. Vi ser ekonomiska kriser i Grekland, Spanien, Portugal, Italien, Cypern osv. Sedan ser vi en tendens av att politiker föreslår konfiskeringar av medborgares tillgångar i olika syften. Något som har implementerats i praktiken i Cypern samma resonemang förs i IMF.

Med den här informationen och allt annat man läser om dagligen så tror jag starkt på PM. Det känns även som en framtida kollaps av det monetära systemet som det ser ut idag är möjlig. Samtidigt vill jag inte ha en kollaps, vad skulle det innebära? Och hur skulle det påverka mig? Jag skulle ju hellre vilja ha ett finansiellt system där våra valutor är uppbackade av PM istället för skulder som i dagens system. Men politiker kommer väl aldrig någonsin vilja gå med på ett sådant system, eftersom det begränsar deras möjligheter att utöka penningmängden.

Anledningen till varför jag skapar den här tråden är för att jag personligen har grämt över världsekonomin under en längre tid. Det känns som allt man lära sig om ekonomi i skolan är bara akademiskt struntprat och jag känner mig lite ensam när det kommer till sådana här diskussioner. Många vill inte ha den här dystra framtidstron och det vill givetvis inte jag heller ha. Men det är svårt att se några ljusningar i framtiden för vår världsekonomi och det finansiella systemet. Många lägger hellre locket på och förväntar sig att någon annan ska lösa problemen helt enkelt.

Jag skulle vilja diskutera i den här tråden vad ni alla tror om framtiden för världsekonomin och vårt monetära system. Vad tror ni kommer att hända och varför? Jag skulle vilja att ni tar upp båda sidor och vad det egentligen finns för möjligheter? För jag skulle gärna vilja se någon ljusning i allt detta.

Hoppas det kan bli en intressant diskussion, tack för mig.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Vad tror ni om världsekonomins framtid?
« Svar #1 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 13:00:27 »
Bra tråd !

Jag ser själv väldigt dystert på hur framtiden kommer se ut inom en väldigt snar framtid.

Starka krafter manipulerar ekonomin och enorma fiktiva summor är i omlopp. Många spänningar mellan länder etc.

Jag tror tyvärr att vi har ett paradigmskifte att vänta. Att ett lands ekonomi kan gå åt pipan kan få katastrofala följder i sig. Men när stora delar av världen riskerar att haverera ekonomiskt så tror jag dessvärre att vi både har oroligheter, nydragning av landsgränser och nya "världsvalutor"  att se fram emot =(    Oavsett hur det verkar gå för oss så lutar vi så långt ut över stupet nu att det blir omöjligt att upphäva tyngdkraftens påverkan. Även om inte bomberna kanske faller som i tidigare krig, så tror jag att effekterna av vad vi har att vänta oss kommer kunna jämställas med dessa. Vi är redan på väg emot en globalisering med några få väldigt stora block  (USA - EU - Asien)  så jag är rädd att det mer och mer börjar likna ett "GDI och NOD" (för er som spelat Command and Conquer)  Där stora block slåss om resurser och makt. Och där den enskilda människan kommer hamna i kläm.   Jag hoppas för allt vad det är värt att jag har fel. Men när en mer eller mindre "global ekonomi" undermineras som den gör nu, så riskerar följderna att bli katastrofala.
« Senast ändrad: onsdag 19, februari 2014, 13:03:17 av machinshin »

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
« Svar #2 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 13:25:22 »
Det är utan tvivel ett intressant ämne men jag tror inte att vi ska utesluta krig helt och hållet. Ser man till det historiskt så har krig alltid varit sista försöket till att rädda sitt lands ekonomi. USA ligger redan i krig sedan jag vet inte hur lång tid tillbaka även om de kallar det något annat och de slåss ju aldrig på hemmaplan.
Avtal om alternativa sekundärvalutor sluts och man positionerar sig strategiskt geografiskt i förhållande till resurserna. Kina ser ut att ladda för nåt stort och det är möjligt att renminbin utmanar dollarn om inte allt för länge. Med tanke på hur mkt guld kineserna köper så kan det röra sig om en Renminbin med guldbas? Jag kan för lite för att avgöra om det är realistiskt eller ej men man uppskattar Kinas guld till fem ggr deras officiella siffror idag.
Genom att destabilisera utvecklingsländers ekonomi så kan man skapa både krig och revolutioner. Vi har länder inom EU där det redan är svajigt och mer kommer det att bli. Vad händer när första landet beslutar sig för att gå ur eller lämna valutaunionen? Arabvärlden kan när de vill starta alltihop genom att höja oljepriset.
Paradigmskifte låter klart rimligt, upplopp, anarki och nedgång av det civiliserade samhället är läskigt realistiska scenarion.
Och när dammet väl lägger sig har vi totalitära stater/diktaturer som skapats för att få ordning i kaoset. Det kan gå hur illa som helst och jag hoppas verkligen att politikerna vaknar snart och börjar ta det hela på allvar.

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 13:47:57 »
Tror att år 2016 kommer bli problematiskt, rent ekonomiskt. Men den stora smällen kanske kommer 2020. Kanske inte som många tror, med rent kaos i hela väst världen, men stora problem. Att en fixering av valutan kommer ske är troligt, kanske guld & silver.

Man pratar om att jobb som försvunnit, har alltid försvunnit...tror det inte är sant. När fördelningen av resurser svänger, kanske mer till öst, så kanske vi får helt enkelt producera mer.

Den största koloniseringen just nu står USA för. Resursbaserad med relativ total kontroll. Relativ kontroll betyder i detta fallet, att man inte vill ha total kontroll. Total kontroll betyder att man inte behöver vara kvar, vilket inte är önskvärt.

Så, kommer det bli bättre eller sämre i framtiden? Jag tror till en början blir det kämpigt. Sedan blir det bättre. Bättre betyder mer prylar, marknadsekonomi? Nja, kanske inte. Kanske går vi tillbaka till grundtanken med hur det var förr. Att prioriteringar av människor, familj etc. kommer i första hand. Man bygger upp samhället på värderingar istället för det som skapade problemet.

Girighet finns alltid, så tro inte att öst kommer att behålla välståndet för evigt...vi kommer tillbaka i väst.

Eftersom vi alla inte kan ha lika hög standard, så får vågskålen helt enkelt tippa ibland.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 13:55:05 »
Kina ser ut att ladda för nåt stort och det är möjligt att renminbin utmanar dollarn om inte allt för länge. Med tanke på hur mkt guld kineserna köper så kan det röra sig om en Renminbin med guldbas?

Enligt Jim Richards som jag har stort förtroende för är det inte renminbin som kineserna strävar att få som reservvaluta utan SDR.

http://www.theepochtimes.com/n3/514449-james-rickards-china-planning-to-displace-dollar/2/?photo=2

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #5 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 14:36:30 »
Javisst finns det en risk för kollapser och krig och det är inget jag önskar även om det skulle mångdubbla värdet på mina metaller.

Jag tror dock att det är betydligt mer sannolikt att dagens system fortsätter att fungera med alla sina brister och svagheter åtskilliga årtionden till, naturligtvis med en del mer eller mindre gradvisa förändringar. 

Och det finns inte på långa vägar tillräckligt mycket guld för att binda någon större valuta. It just won't happen.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 14:39:06 »
Och det finns inte på långa vägar tillräckligt mycket guld för att binda någon större valuta. It just won't happen.

Det  finns det visst. Det är bara en prisfråga.

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
« Svar #7 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 14:53:56 »
Javisst finns det en risk för kollapser och krig och det är inget jag önskar även om det skulle mångdubbla värdet på mina metaller.

Jag tror dock att det är betydligt mer sannolikt att dagens system fortsätter att fungera med alla sina brister och svagheter åtskilliga årtionden till, naturligtvis med en del mer eller mindre gradvisa förändringar. 

Precis samma tanke här.

Men hur tror du att dagens system ska kunna fortsätta med sina brister och svagheter en så pass lång tid framöver? Nu var det cirka 6 år sedan vår senaste ekonomiska kris och nedgångar brukar inträffa med jämna mellanrum. Sedan ska man enligt de ekonomiska teorierna stimulera en ekonomi i långkonjunktur med låga räntor och skatter och högre räntor och skatter i högkonjunktur. Hur ska man kunna stimulera ekonomin ytterligare vid ännu en långkonjunktur på denna? Vi har redan rekordlåga räntor och stora bubblor.

Man skulle kunna trycka ännu mer pengar, eller ändra systemet helt. Jag tror på det förstnämnda och de politiska uttalandena pekar mot det också. Men någon gång så kommer folket att fatta vinken och tappa förtroendet. Folkets förtroende är fortfarande lågt sen den förra ekonomiska krisen. Jag tror tyvärr att det här scenariot är närmare än vad vi tror. Det skulle helt enkelt krävas omstruktureringar i hela det finansiella systemet. Att backa valutor med guld skulle ju kunna vara en lösning, även om det sedan skulle leda återigen till att de giriga missbrukar det. Men en sådan övergång måste ju innebära stora konsekvenser, vad händer med de nuvarande lånen som staterna har? Skulle de avskrivas? Eller vad skulle en sådan övergång innebära?

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
« Svar #8 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 15:49:31 »
USA har ju lånen i dollar så de kan tryck upp nog med valuta för att betala av dem. Resten av världen har det lite knivigare.
Guldbas är inget problem, bara att justera guldkursen. :D
Då världen är full av valutor idag så kan vi mkt väl se olika lösningar runt om världen.  Mina $0.02

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #9 skrivet: torsdag 20, februari 2014, 12:51:02 »

Precis samma tanke här.

Man skulle kunna trycka ännu mer pengar, eller ändra systemet helt. Jag tror på det förstnämnda och de politiska uttalandena pekar mot det också. Men någon gång så kommer folket att fatta vinken och tappa förtroendet.
Detta med att det inte finns tillräckligt med guld för att ge backning åt någon större valuta (eller all valuta) är ett återkommande tema i många PM-diskussioner.

Jag är skeptisk till detta.

Som jag ser det så är det sannolikt uteslutet med "guldbackning" eftersom det skulle innebära en sådan hämsko på Statens möjligheter att efter behov trycka nya pengar så det kommer sannolikt inte att ske.

Däremot så tror jag att vad som skulle kunna fungera bra är om folk i gemen någon himla gång kom till insikt om att deras besparingar i fiat urholkas i ett accelererande tempo och att de drog (den korrekta) slutsatsen att det vore bättre att spara i någonting som inte kan skapas ur tomma intet.

Dvs lön i fiat, konsumtion i fiat, sparande i PM.

En förutsättning för detta är dock att det fortsätter vara "fri konvertering" mellan fiat och som idag guld (silver är ju som bekant momsbelagt). Med fri konvertering (dvs kostnaden är en premie för att täcka hantering och prägling, inte en skatt till Staten) så (för)blir guld en naturligt sparform.

Riskscenariot är givetvis att om nettosparande i guld skulle öka kraftigt så skulle ju guldpriset gå upp relativt fiat, kanske till med dagens mått mätt väldigt höga nivåer (även om det skulle säga mer om minskande värde i fiat än något ökande värde i guld, men den distinktionen skulle ju de flesta missa). Skulle detta ske så skulle risken att Staten "hittar på någonting" för att göra fiat relativt guld mer attraktivt (beskattning av innehav, beskattning av transaktioner, förbud, etc) också öka.

Dvs jag ser absolut en "lösning" på problemet om vi ser det som ett teoretiskt problem, men i praktiken så är jag fortfarande orolig för att Staten kommer att försöka utnyttja sin maktposition till att ändra spelreglerna till sin egen fördel.

Motargumentet mot detta är att om Staten bara såg ljuset så skulle den begripa att det är till nationens fördel med ett stabilt sparsystem som tvingar Staten att vara ekonomiskt ansvarstagande och om man försöker skatta bort intresset för guld givet en usel fiatvaluta så kommer det bara att innebära att guldet går under jorden (se Indien). Jag är dock allt annat än säker på att världens stater, Sverige såväl som andra, kommer att inse detta. Jag tror snarare att de med osviklig precision kommer att välja fel och guldet kommer att gå under jorden.

august

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
« Svar #10 skrivet: torsdag 20, februari 2014, 13:31:46 »
Riskscenariot är givetvis att om nettosparande i guld skulle öka kraftigt så skulle ju guldpriset gå upp relativt fiat, kanske till med dagens mått mätt väldigt höga nivåer (även om det skulle säga mer om minskande värde i fiat än något ökande värde i guld, men den distinktionen skulle ju de flesta missa). Skulle detta ske så skulle risken att Staten "hittar på någonting" för att göra fiat relativt guld mer attraktivt (beskattning av innehav, beskattning av transaktioner, förbud, etc) också öka.
Det är ju redan idag så att det visserligen är momsfritt att köpa guld, men när du så småningom säljer guldet förväntas du betala reavinstskatt. Det är väl att betrakta som en inflationsskatt.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #11 skrivet: torsdag 20, februari 2014, 15:24:11 »

Det är ju redan idag så att det visserligen är momsfritt att köpa guld, men när du så småningom säljer guldet förväntas du betala reavinstskatt. Det är väl att betrakta som en inflationsskatt.

Finns det nån investering som är befriat från reavinstskatt?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
« Svar #12 skrivet: torsdag 20, februari 2014, 20:07:40 »
Lite frivillighet på PM-reavinstskatt dock, vilket det inte är på andra skatter. Har för mig att man kunde tjäna 50 kkr per år som grundavdrag innan det skulle skattas för vinsten?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #13 skrivet: torsdag 20, februari 2014, 20:23:32 »
Har för mig att man kunde tjäna 50 kkr per år som grundavdrag innan det skulle skattas för vinsten?

Det är tyvärr en missuppfattning.

Jag refererar från Skatteverket Skatter ”Andra tillgångar” :

Mindre vinster vid försäljning av vanligt bohag i ett hem och liknande bör inte beskattas (därför får du göra ett grundavdrag på 50 000 kronor). Vinster på rena investeringsobjekt bör däremot beskattas fullt ut.

Till kapitalplaceringsobjekten räknas: Rena investeringsobjekt som ädelmetaller och ädelstenar som inte infattats i smycken räknas också hit.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: torsdag 20, februari 2014, 21:16:30 »
Den här diskussionen om kapitalvinstskatt har vi redan haft tidigare i den här tråden:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2667.msg27619#msg27619

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45