Författare Ämne: Precis börjat stacka, råd.  (läst 23226 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Precis börjat stacka, råd.
« Svar #15 skrivet: måndag 07, oktober 2013, 21:27:32 »
Hmm, läste igenom de nu, märks det att jag haft en rätt kass dag idag eller?!

Det kanske sken igenom lite ja ;) Men här är du i gott sällskap så humöret vänder nog!

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #16 skrivet: måndag 07, oktober 2013, 21:51:12 »
Det är ju JAG som blir av med pengarna om de skiter sig. Och om jag ska dra av denna skatten så vill jag dra av för timmar jag lagt på detta, för att kunna körda vinst.

Så kan man tycka men detta gäller ju för vilken investering som helst. Jag kan ju i alla fall glädja dig med att du kan använda förlusten, om du gör en sådan som förlustavdrag gentemot andra investeringar som gått med vinst.
Det kanske är så att du vill avskaffa all kapitalvinstskatt och alla förlustavdrag. I så fall har du nog en svår pedagogisk utmaning gentemot etablissemanget som ju hivar in dold skatt m.h.a. inflation.
« Senast ändrad: måndag 07, oktober 2013, 21:57:16 av hasse_A »

Utloggad Xe 4f14 5d10 6s1

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: måndag 07, oktober 2013, 23:04:50 »
Är man orolig för att något är fel med systemet och ser ädelmetallerna som en försäkring mot det så tror jag att man bör beakta vad världens centralbanker väljer att sätta på sina balansräkningar. De väljer guld där framför silver av någon anledning. Därmed inte sagt att silver inte är en bra investering, det är en relativt ovanlig metall med en diversifierad industriell tillämpning, men guld värderas på andra grunder av de som styr världens ekonomi.

Utloggad molly

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #18 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 08:06:22 »
Eftersom man betalar moms på silver kan man väl betrakta det som konsumtionsvara och inte investering. Guld däremot är momsfritt med hänvisning till investering. Därför borde grundavdraget omfatta vinst vid försäljning av silver.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #19 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 10:20:54 »
Eftersom man betalar moms på silver kan man väl betrakta det som konsumtionsvara och inte investering.

Om man betalar moms eller inte spelar för skattemyndigheten ingen roll.
Ädelmetaller är kapitalplaceringsobjekt.
Kapitalplaceringsobjekt beskattas fullt ut.

Se :
http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000115040/kapitel_36.pdf

Under Kapitalplaceringsobjekt -exempel står det :

"Till kapitalplaceringsobjekten hänförs egendom som inte kan karaktäriseras som personliga tillgångar som t.ex.
vissa nyttjande-rätter, gruvrätter, immateriella rättigheter, copyrights, råvaror,
terminer och optioner avseende råvara etc.
Rena investeringsobjekt som ädelmetaller och ädelstenar som inte innefattats i smycken räknas också hit. "

Det kan kanske vara ide att köpa smycken i stället om man vill undvika beskattning av vinsten.
http://goldsilver.com/buy-online/gold-without-borders/

Misstänker tyvärr att det blir tull och moms i stället. :(
Hur man än vänder sig........

Vet någon vad det är för momssats på guldsmycket i Estland ?

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #20 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 11:11:06 »
Men borde man inte kunna hitta något kryphål då det kommer till guld då det räknas som pengar ? (Därav anledningen till att eu tvingade Sverige att ta bort momsplikten på guld)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #21 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 11:14:24 »
Då är skatteverket bra dumma om dom tror att jag tänker betala skatt på den vinsten JAG gjort, med den risken JAG gjort. Det är ju JAG som blir av med pengarna om de skiter sig. Och om jag ska dra av denna skatten så vill jag dra av för timmar jag lagt på detta, för att kunna körda vinst.
Så dom kan inte tro att jag ska göra allt arbete, ta alla risker och sedan ge "DOM" en bit av kakan, de är ju DOM som är grunden till att systemet ser ut som de gör idag, med en bostadsbubbla som snart exploderar. Men då e de ju så väl att vi får stå för den smällen

Hmm, läste igenom de nu, märks det att jag haft en rätt kass dag idag eller?!

Man måste inte hålla på med Ädelmetaller som privatperson.
Det går alldeles utmärkt att göra i bolagsform, då kommer man ju även runt problemet med moms på silver.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 11:59:49 »
Om du håller på med ädelmetaller i bolagsform lär du åka på andra skatter/avgifter.
Tar du ut vinst som lön blir det arbetsgivaravgift och löneskatt, 50% av vinsten åtminstone. >:(
Låter du vinsten stå kvar blir det bolagsskatt.
Lättnader i paragraf 3:12 medför väl att man kan ta ut viss del av vinsten till 20% beskattning om jag inte har fel.Har inte kollat detta i detalj.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #23 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 13:17:54 »
Nu ska vi inte skälla på skatteverket, de är en marionett styrd av våra politiker som vi i sin tur har röstat fram.

Jag gillar att en del skatter är "frivilliga", t.ex. fysiskt pm-reavinster.  Vid en eventuell återkomst av förmögenhetsskatten, som tidigare var frivillig är även då fysiskt pm någorlunda valfritt att skatta för.  8)

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #24 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 13:31:52 »
Om den som säljer glömt hur mycketbhan betalade för sitt guld så bör det ju vara svårt att hävda vinsskatt. Eller ?

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #25 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 13:59:09 »
Problemet är att när det gäller skatter så gäller omvänd bevisföring till skillnad mot brottmål där åklagare måste ställa det utom allt rimligt tvivel att du begått en olaglig handling.
Vid en skattetvist är det du som är skyldig att bevisa din oskuld. Myndigheten kan alltså hävda att
du har införskaffat metallen till ett visst (lågt) värde och om du vill bestrida är det upp till dig att skaffa
fram bevis m.h.a. kvitton eller annan dokumentation.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #26 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 14:40:12 »
Då är det väll tur för dom som äger metaller och vill sälja att det är fysiskt dom äger. Om det hade varit papperssilver eller pappersguld så finns det ju in rätt så många databaser att du äger eller har sålt osv.  Håller du det däremot i handen så är det ju betydligt lättare att hävda att du inte sålt eller dyl.

Man skall självklart följa lagen, men jag menar att vid fysiskt ägande så finns det ju betydligt mindre information om vem som äger vad och vem som sålt vad.

Utloggad upgrayedd

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #27 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 15:03:45 »
Då är jag tillbaka, på bättre humör dessutom  8) .

Va kul att det är så många som svarar.

En tanke jag hade ang skatt på vinst, måste man betala skatt på vinsten om man köper en massa euro, och sen växlar in den och får vinst?
Nu vet jag inte svaret, man jag gör en vild gissning på att jag inte behöver betala skatt, för de har jag inte gjort förut iaf, men då har de iof vart mindre summor.

varför ska man då betala skatt på ett guldmynt som är ett lagligt betalningsmedel, borde de inte hamna under samma kategori?

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #28 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 15:16:37 »
På valutaspekulation betalar man kapitalvinstskatt.
Se här :
http://skatteverket.se/download/18.3a2a542410ab40a421c80002027/30124.pdf
Gå till avsnitt 33 sidan 691.
Du kanske inte blir på bättre humör men får bättre insikt ::)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #29 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 15:33:47 »
Vid avyttring av utländsk valuta ska kapitalvinstbeskattning ske.

Skatteverket - valuta

Av praktiska skäl har ett undantag från beskattning införts på kursvinster och kursförluster på så kallad resevaluta.

Citat: "Valuta som är avsedd för den skattskyldiges personliga levnadskostnader under tillfällig vistelse utomlands är alltså inte skattepliktig eller avdragsgill. Det är avsikten med innehavet som är avgörande. Därför är inte heller växling av eventuell överbliven valuta vid hemkomsten beskattningsbar."

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane