Författare Ämne: Engångsskatt på sparpengar  (läst 23386 gånger)

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Engångsskatt på sparpengar
« Svar #30 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 07:59:14 »

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Engångsskatt på sparpengar
« Svar #31 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 11:12:57 »
Oavsett hur de gör så kommer det att leda till stark inflation/hyperinflation. De tror de kan undvika ett hyperinflationscenario med denna konfiskation. Om de skulle sno 10% rakt av från folk för att betala ner skulder skulle detta vara otroligt "deflationary" (svenska för detta?) Finanskrisen 08 var/är en deflationskris och därav det massiva pengaskapandet för att öka likviditeten. Dock så har detta skapande utav nya pengar varit skuldpengar. Skuldpengar som de nu anser att det finns för mycket av så att de måste konfiskera 10% (eller mer) för att få ner skuldbördan.

Min gissning är att ifall de gör detta så kommer en ny stark likviditetskris. Många sparare kommer även förstå att detta är bara början så för att skydda sina pengar kommer de börja ta ut sina pengar från banksystemet. Kort därefter inser de styrande att hyperdeflationen är ett faktum och i panik skapa nya pengar för att få igång likviditeten igen. Men denna gång kommer de inte skapa nya skuldpengar. Konfiskationen utav våra pengar gjordes ju för att minska skulderna. Utan denna gång så kommer de på riktigt trycka nya pengar ur tomma intet (skuldfria pengar). Hyperinflationen är nu ett faktum..

Det är faktiskt ganska lustigt hur de resonerar. En hel del har räknat på att det skulle varit bättre krishantering -08 ifall räddningspaketet hade gått till folket istället för bankerna. Dvs till de som var överbelånade etc.. Men istället valde man att strö pengar över toppen och sa att trickle down effekten skulle göra att detta i slutänden även skulle gynna average Joe. Jo tjena!

Och nu anser de att fördelning utav pengarna inte var orättvis nog. Inte nog med att de i toppen först ska få pengar utan nu ska även average Joe i botten bli bestulen på 10% utav sina besparingar. Och slutligen kommer varenda sparade krona att beslagtas genom hyperinflation..

Underbart!  ;D

Utloggad machinshin

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Engångsskatt på sparpengar
« Svar #32 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 15:43:38 »
Dags att använda pengarna man har för att köpa saker av värde som ligger utanför storebrors insyn med andra ord. Skulle även exempelvis hus och sådant beskattas på samma sätt, eller var det bara pengar ?

Utloggad SoulCrew

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: Engångsskatt på sparpengar
« Svar #33 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 16:19:34 »
mithril_hunter

Deflationary=deflationärt, deflationär

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Engångsskatt på sparpengar
« Svar #34 skrivet: fredag 18, oktober 2013, 17:16:47 »
mithril_hunter

Deflationary=deflationärt, deflationär

Tack!  ;)

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 21:15

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Guldmynt säljs : 2000 kronor by zodiac
fredag 05, juni 2026, 13:30:41

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 16:49:42

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51

Guldtackor säljes (200 gram totalt) by Gurty
tisdag 26, maj 2026, 22:49:38

Bad jokes. by Tyr
tisdag 26, maj 2026, 15:02:54