Författare Ämne: Folkomröstning i Schweiz om medborgarlön.  (läst 45652 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Folkomröstning i Schweiz om medborgarlön.
« skrivet: lördag 05, oktober 2013, 18:03:34 »
Blir intressant att se utfallet på den omröstningen.

http://www.reuters.com/article/2013/10/04/us-swiss-pay-idUSBRE9930O620131004chwie

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2199
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
SV: Folkomröstning i Schweiz om medborgarlön.
« Svar #1 skrivet: lördag 05, oktober 2013, 19:16:12 »
Ja det skall bli intressant att följa hur det går med den frågan.

MrLibertads länk fungerar här!

Citat: "Schweiz kommer att hålla en folkomröstning huruvida man ska införa en grundinkomst för alla vuxna, som  ytterligare ett tecken på växande offentlig aktivism över löneskillnaderna sedan finanskrisen.

En gräsrotskommitté vill att alla vuxna i Schweiz skall få en villkorslös inkomst på 2.500 schweizerfranc  motsvarande 18100 SEK per månad från staten, med syftet att ge ett ekonomiskt skyddsnät för befolkningen.
"

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: lördag 05, oktober 2013, 21:18:05 »
Vem som helst kan ge bort sina pengar när som helst, hur lite eller hur mycket av dem man vill. Det står alla helt fritt att göra.

Tänka sig däremot, att man kan folkomrösta om att ge bort andras pengar och inte minst att få del av dem kravlöst.

Som sagt, även om jag tror utgången av den där folkomröstningen är rätt given, ska det bli intressant att följa.
« Senast ändrad: lördag 05, oktober 2013, 21:19:59 av Åbama »

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #3 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 04:22:19 »
Vem som helst kan ge bort sina pengar när som helst, hur lite eller hur mycket av dem man vill. Det står alla helt fritt att göra.

Tänka sig däremot, att man kan folkomrösta om att ge bort andras pengar och inte minst att få del av dem kravlöst.

Som sagt, även om jag tror utgången av den där folkomröstningen är rätt given, ska det bli intressant att följa.

Jag tycker det är ett fint förslag. Finns så många som har mycket mycket mer än de förtjänar, tycker de kan ge bort lite till dem som inget har. Att sänka klyftorna i samhället är både moraliskt och ekonomiskt riktigt i det långa loppet.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #4 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 07:45:23 »

Jag tycker det är ett fint förslag. Finns så många som har mycket mycket mer än de förtjänar, tycker de kan ge bort lite till dem som inget har. Att sänka klyftorna i samhället är både moraliskt och ekonomiskt riktigt i det långa loppet.

Ingen "förtjänar" en del av någon annans kaka. Du kan inte lagstifta dig till generösa människor. Att med vapenmakt ta pengar från en grupp som tjänade pengarna för att sedan ge det till en grupp som inte tjänade är inte på något sätt "moraliskt" riktigt. När en människa bestämmer att någon är värd mer än någon annan så är det allt annat än moral.

Hur du kan säga att det är ekonomiskt riktigt när i stort sätt hela mänsklighetens historia säger motsatsen är för mig en gåta. Antar att du syftar till klyftorna och inte till statlig fördelningspolitik?

Men ja, om jag ska vara helt ärlig... Hade jag fått 18000 kr i månaden utan att arbeta så hade jag inte heller arbetat  ;D Synt att det tar 12 år att bli Schweizisk medborgare.

Utloggad zivkov

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #5 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 08:24:11 »
Det blir ju att alla kan pensionera sej när de själva vill!
En nationalisering av kapital i det kapitalistiska Schweiz för omfördelning.
Nu tror jag inte att ett sådant förslag går igenom. Det krävs 100.000
Namnunderskrifter för att få till en folkomröstning i Schweiz, men det
borde vara många fler som inte vill dela med sej! 2500 låter mycket pengar
även i Schweiz .

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 13:16:04 »

Ingen "förtjänar" en del av någon annans kaka. Du kan inte lagstifta dig till generösa människor. Att med vapenmakt ta pengar från en grupp som tjänade pengarna för att sedan ge det till en grupp som inte tjänade är inte på något sätt "moraliskt" riktigt. När en människa bestämmer att någon är värd mer än någon annan så är det allt annat än moral.

Hur du kan säga att det är ekonomiskt riktigt när i stort sätt hela mänsklighetens historia säger motsatsen är för mig en gåta. Antar att du syftar till klyftorna och inte till statlig fördelningspolitik?

Men ja, om jag ska vara helt ärlig... Hade jag fått 18000 kr i månaden utan att arbeta så hade jag inte heller arbetat  ;D Synt att det tar 12 år att bli Schweizisk medborgare.

Du säger att ingen förtjänar en del av någon annans kaka, då tycker jag att vi kan enas om att de rika skall sluta nagga alla andras i kanten. Hur tror du de rika blir just rika? De tar av andra för att ge till sig själva. M.a.o tycker de att de är mer värda än vanligt folk.

Självklart kommer dock alltid överklassen streta emot och argumentera för sin rätt att leva gött på andras bekostnad, det hade vem som helst i deras sits gjort, jag klandrar dem inte ens. Men den dag då klyftorna blir för stora och arbetarna får nog kommer jag vara glad att jag inte sitter i deras sits, då kommer de få se att det är folket, majoriteten som bestämmer, inte enbart eliten.

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #7 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 13:38:38 »
Medborgarlön kan vara en bra ide, men det är en ganska komplex sak som måste innehålla följande

- den måste minska om fårk slutar arbeta (betala skatt), dvs minskade skatteintäkter, minskad medborgarlön. Detta innebär ju att politiker ej får ha rätt att lova mer, dvs det måste vara en grundlag som ej kan ändras på tex 10 år och minst tre mandatperioder.

- den kan inte endast bygga på inkomstskatt, företag är också personer och skall betala skatt (`o_O`)
här är det stora problemet. Se denna tex http://www.svtplay.se/video/1491999/en-rundresa-i-skatteparadisen

- måste minska statlig administration och därför ersätta andra alla socialförsäkringsystem, dvs bort med  föräldrapenning, sjukförsäkring, a-kassa, socialbidrag, pensioner. Det är alltså upp till personer att svara. Här kan ju kanske barnbidrag och socialtjänst för barn finnas kvar, eftersom det finns många idioter som föder barn.

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 13:42:34 »
Men den dag då klyftorna blir för stora och arbetarna får nog kommer jag vara glad att jag inte sitter i deras sits, då kommer de få se att det är folket, majoriteten som bestämmer, inte enbart eliten.

De "äger" ju i många fall millitär, polis osv så det är nog inte så troligt. Däremot så blir jag inte så förvånad om Ryssland eller USA "råkar" släppa lite bomber på lämpligt land som undanhåller mest skatter. Dessa bomber kan ju vara "terrorist" bomber ... aka EMP eller cyberattaker. Tex USA kan ju bryta sig in i banksystemen och överföra alla pengar om de vill. Bankers system är väldigt dåliga och syftar främst till CYA efterhands kontroller och att fånga brottslingar i efterhand. Hur fångar man in CIA som flyttat pengarna.

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 14:27:05 »

Du säger att ingen förtjänar en del av någon annans kaka, då tycker jag att vi kan enas om att de rika skall sluta nagga alla andras i kanten. Hur tror du de rika blir just rika? De tar av andra för att ge till sig själva. M.a.o tycker de att de är mer värda än vanligt folk.

Självklart kommer dock alltid överklassen streta emot och argumentera för sin rätt att leva gött på andras bekostnad, det hade vem som helst i deras sits gjort, jag klandrar dem inte ens. Men den dag då klyftorna blir för stora och arbetarna får nog kommer jag vara glad att jag inte sitter i deras sits, då kommer de få se att det är folket, majoriteten som bestämmer, inte enbart eliten.

De rika blir rika genom att någon vill betala för deras vara eller tjänst, och/eller genom att de ställer sitt kapital till förfogande för att någon annan ska kunna bli rik på sitt företag/idé. Självklart finns det korrupta och kriminella rika också, men generellt så får man pengar som en belöning för att man erbjuder andra människor någonting bra. Erbjuder man halvtaskiga saker, så får man lite pengar. Erbjuder man jättebra saker, får man mycket pengar och kan bli rik. Det som "de rika" har gjort genom historien är vad som lett oss till den levnadsstandard vi har idag, och som fortsätter att höja vår levnadsstandard.
Att säga att rika blir rika genom att ta av andra är som förklaring direkt felaktig. Du kanske inte håller med mig, men kan du då förklara hur det går till när "rika" naggar andras kakor i kanten? Hur lyckas de med detta? Konkret exempel.
Nedan kommer ett konkret exempel på motsatsen.

Att dela in befolkningen i klasser är klassisk marxistisk retorik. Kallas populärt för att ställa grupper i samhället mot varandra, men denna floskel riktas ironiskt nog bort från vänsterkanten. Man säger åt den stora massan att den ingår i ett kollektiv med gemensamma intressen, och eftersom 1 man = 1 röst så kan man med denna oärliga retorik skaffa politisk makt i en demokrati. Känt citat:
Citera
Demokrati är två vargar och ett får som röstar om vad som ska ätas till lunch.

Varför tror du att bidragsfuskande och och diverse tobleronehistorier ständigt inträffar hos vänsterkantens politiker? För att här hittar vi den låga moralen, den låga respekten för andras egendom.

Om jag tjänar pengar genom att bygga hus och hyra ut, eller starta företag och erbjuda människor en produkt, eller ställer mitt kapital till en annan människas förfogande så att denne kan starta företag eller bygga hus, då får man från vänsterkanten höra att man utnyttjat andra för att tjäna pengar. Trots att jag i själva verket höjt människors levnadsstandard, drivit ekonomin framåt, erbjudit arbetsplatser till andra människor och betalat hiskeliga mängder skatt.

Men vänsterkanten verkar inte se de sanna utnyttjarna. De som med demokratin som vapen röstar till sig pengar på andras bekostnad. Jag snackar om progressiva skatter och de välfärdsförmåner man röstar till sig på andras bekostnad.  I Sverige kan jag bli ekonomiskt försörjd av företagsamma människor, få min sjukvård betald av dessa, få vägar, försvar, rättsväsende med mera med mera med mera betalt av dessa. Ja, t.om. semester. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10620422.ab
Ändå höjer ingen i detta absurda land på ögonbrynen när en socialbidragstagare gnäller om att "de rika" (dvs de företagsamma och arbetssamma) utnyttjar de svaga i samhället. Vem utnyttjar vem egentligen?

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 15:05:58 »

De rika blir rika genom att någon vill betala för deras vara eller tjänst, och/eller genom att de ställer sitt kapital till förfogande för att någon annan ska kunna bli rik på sitt företag/idé. Självklart finns det korrupta och kriminella rika också, men generellt så får man pengar som en belöning för att man erbjuder andra människor någonting bra. Erbjuder man halvtaskiga saker, så får man lite pengar. Erbjuder man jättebra saker, får man mycket pengar och kan bli rik. Det som "de rika" har gjort genom historien är vad som lett oss till den levnadsstandard vi har idag, och som fortsätter att höja vår levnadsstandard.
Att säga att rika blir rika genom att ta av andra är som förklaring direkt felaktig. Du kanske inte håller med mig, men kan du då förklara hur det går till när "rika" naggar andras kakor i kanten? Hur lyckas de med detta? Konkret exempel.
Nedan kommer ett konkret exempel på motsatsen.

Att dela in befolkningen i klasser är klassisk marxistisk retorik. Kallas populärt för att ställa grupper i samhället mot varandra, men denna floskel riktas ironiskt nog bort från vänsterkanten. Man säger åt den stora massan att den ingår i ett kollektiv med gemensamma intressen, och eftersom 1 man = 1 röst så kan man med denna oärliga retorik skaffa politisk makt i en demokrati. Känt citat:
Citera
Demokrati är två vargar och ett får som röstar om vad som ska ätas till lunch.

Varför tror du att bidragsfuskande och och diverse tobleronehistorier ständigt inträffar hos vänsterkantens politiker? För att här hittar vi den låga moralen, den låga respekten för andras egendom.

Om jag tjänar pengar genom att bygga hus och hyra ut, eller starta företag och erbjuda människor en produkt, eller ställer mitt kapital till en annan människas förfogande så att denne kan starta företag eller bygga hus, då får man från vänsterkanten höra att man utnyttjat andra för att tjäna pengar. Trots att jag i själva verket höjt människors levnadsstandard, drivit ekonomin framåt, erbjudit arbetsplatser till andra människor och betalat hiskeliga mängder skatt.

Men vänsterkanten verkar inte se de sanna utnyttjarna. De som med demokratin som vapen röstar till sig pengar på andras bekostnad. Jag snackar om progressiva skatter och de välfärdsförmåner man röstar till sig på andras bekostnad.  I Sverige kan jag bli ekonomiskt försörjd av företagsamma människor, få min sjukvård betald av dessa, få vägar, försvar, rättsväsende med mera med mera med mera betalt av dessa. Ja, t.om. semester. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10620422.ab
Ändå höjer ingen i detta absurda land på ögonbrynen när en socialbidragstagare gnäller om att "de rika" (dvs de företagsamma och arbetssamma) utnyttjar de svaga i samhället. Vem utnyttjar vem egentligen?

Tja, du tycks ju tro att folk enbart kan bli rika genom att starta innovativa företag eller att de lånar ut pengar till personer som gör det åt dem. Du tycks ha glömt dem som får ohyggligt höga löner och fallskärmsavtal för att sitta i styrelser i diverse bolag, eller dem som sitter på höga tjänster i kommunala bolag och lyfter enorma löner därigenom, alltså blir rika på skattepengar, eller dem som ärver, eller dem som får räkmacka för att deras föräldrar har kontakter. Som du märker kan listan göras lång, det finns många fula sätt att bli rik på, men självklart är det ju något som inte tas upp.

Vill du ha konkreta exempel, okej, vi kan ju ta några som är nära till hands här i Sverige, högern sänker skatterna, ger några futtiga hundringar i fickan hos vanligt folk och många tusenlappar mer till folk med höga löner. Vart tas pengarna ifrån? Jo, välfärden, arbetslösa och sjuka. Folk som redan lever på ingenting får leva på ännu mindre, jag pratar om arbetslösa och sjukskrivna. (Nu kommer snart argumentet att arbetslösa är lata och sjuka bara bluffar, det är standard i såna här diskussioner)
Som ytterligare exempel kan vi se att antalet personer som blir utförsäkrade ökar i och med skattesänkningarna, handikappade blir av med sina assistenter.. Ja, de får väl försöka kräla till toaletten själva tänker girigbukarna. Ja jag vill då inte leva gött på bekostnad av andra människors välbefinnande, och det har även folk börjat inse då vi kan se att alliansen troligtvis åker ut i nästa val, tackar vi för.

Förresten, måste jag verkligen behöva gå ut och googla och klistra in länkar till nyhetsartiklar där det uppdagas att moderater och andra högertyper bidragsfuskar lika mycket som gemene man? Att sitta och säga att det bara är vänsterpolitiker som bidragsfuskar är väl rentav ganska löjligt? Vi vet att sanningen är en annan.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #11 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 16:04:06 »
Ett par exempel.  Stora företag (typ Ikea, Apple etc)   drar nytta av sitt lands alla förmåner men vill inte ge tillbaka i form av skatter som dom egentligen skall betala till landet.

Exempel 2.  Privata vårdföretag som är skattefinansierade (våra pengar)  och använder dessa pengar för att göra ändå mera pengar att ta ut i gigantiska bonusar etc.

Politiker och byråkrater som är skattefinansierade vilka missbrukar detta grovt och plockar ut hiskligt stora belopp i form av skattepengar vi alla har betalt in (som egentligen bör gå till något vettigt)

Där är några exempel på saker som i mina ögon är "rika som naggar på dom fattigas pengar"

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
Folkomröstning i Schweiz om medborgarlön.
« Svar #12 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 16:10:31 »

Där är några exempel på saker som i mina ögon är "rika som naggar på dom fattigas pengar"

Om du ser sådana möjligheter att göra bättre, varför tar du ej vara på dem ?

http://www.mises.se/2013/09/11/att-forsvara-det-oforsvarbara-profitoren/

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #13 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 19:04:56 »
@Jerseph
"Rika" (ekonomiskt rika) människor tillhandahåller varor och tjänster som folk är villiga att betala för. Även de fattiga drar nytta av den nya tekniken och kapitalackumuleringen som sker när medelklassen får jobb på storföretagen etc. Detta är inte en fråga om att arbetslösa är lata eller att sjuka ljuger, det handlar om att du anser att någon annan än dig själv ska fixa en tredje parts problem. Vi behöver inte höja skatterna för att du ska öppna på plånboken. Det behövs ingen lag för att du ska bjuda en hemlös på mat. Sluta vänta på att andra ska göra världen bättre och börja arbeta för det själv.

Ett par exempel.  Stora företag (typ Ikea, Apple etc)   drar nytta av sitt lands alla förmåner men vill inte ge tillbaka i form av skatter som dom egentligen skall betala till landet.

Exempel 2.  Privata vårdföretag som är skattefinansierade (våra pengar)  och använder dessa pengar för att göra ändå mera pengar att ta ut i gigantiska bonusar etc.

Politiker och byråkrater som är skattefinansierade vilka missbrukar detta grovt och plockar ut hiskligt stora belopp i form av skattepengar vi alla har betalt in (som egentligen bör gå till något vettigt)

Exempel 1: Du ignorerar att dessa företag skapar tusentals vita arbete som genererar skatteintäkter + moms på deras varor + dom tillhandahåller tjänster och varor som alla invånare i landet kan dra nytta av.

Exempel 2: Problemet är just att staten ger dom skattepengar. Lösningen på problemet är mindre stat, inte mer. Om du tycker företag tar ut för stora bonusar så är du fri att skapa ett eget företag och strunta i att dela ut bonusar.

Som jag sa till Jerseph: Sluta fokusera så mycket på hur dåliga alla andra är och jobba på att förbättra dig själv.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: söndag 06, oktober 2013, 19:21:03 »
@Jerseph
"Rika" (ekonomiskt rika) människor tillhandahåller varor och tjänster som folk är villiga att betala för. Även de fattiga drar nytta av den nya tekniken och kapitalackumuleringen som sker när medelklassen får jobb på storföretagen etc. Detta är inte en fråga om att arbetslösa är lata eller att sjuka ljuger, det handlar om att du anser att någon annan än dig själv ska fixa en tredje parts problem. Vi behöver inte höja skatterna för att du ska öppna på plånboken. Det behövs ingen lag för att du ska bjuda en hemlös på mat. Sluta vänta på att andra ska göra världen bättre och börja arbeta för det själv.

Exempel 1: Du ignorerar att dessa företag skapar tusentals vita arbete som genererar skatteintäkter + moms på deras varor + dom tillhandahåller tjänster och varor som alla invånare i landet kan dra nytta av.

Exempel 2: Problemet är just att staten ger dom skattepengar. Lösningen på problemet är mindre stat, inte mer. Om du tycker företag tar ut för stora bonusar så är du fri att skapa ett eget företag och strunta i att dela ut bonusar.

Som jag sa till Jerseph: Sluta fokusera så mycket på hur dåliga alla andra är och jobba på att förbättra dig själv.

Vanligt folk har inte tillgång till samma verktyg för att hjälpa andra som en stat har, hur skall en privatperson ordna ett par assistenter till en handikappad person t.ex? Eller betala en sjukskriven persons räkningar? .. Hur du än vänder och vrider på det blir det att många måste gå ihop för att kunna hjälpa många på ett effektivt sätt, och vem kan samordna det bättre än staten? .. Och det är ju med antagagandet att folk självmant vill hjälpa andra, vilket jag inte direkt tror på.
« Senast ändrad: söndag 06, oktober 2013, 19:25:41 av jerseph »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KINA by Hodja
Idag kl. 00:48

32 stk postfriska frimärken by zodiac
Igår kl. 18:05

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by JL_GBG
Igår kl. 14:23

Swedbank krasch by pennypacker
Igår kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac