Författare Ämne: Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025!  (läst 1706 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025!
« skrivet: tisdag 17, mars 2026, 10:13:22 »
Är det en speciell blankett eller ruta på själva deklarationen?

V

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2098
  • Affärsomdömen: 231
SV: Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025!
« Svar #1 skrivet: tisdag 17, mars 2026, 10:52:34 »
Man fyller i en blankett K4. Sektion D (Övriga värdepapper, andra tillgångar (kapitalplaceringar t.ex. råvaror, kryptovalutor) m.m)

Att behöva skatta reavinster här betyder att man har gjort vinst. Grattis ;)

/H

PS. Observera att detta gäller för investeringsguld och silver. Inte för smycken/lösöre/samlarföremål (även om de är gjorda av silver eller guld etc) där man får göra upp till 50.000 kr vinst (per år) innan man behöver skatta.
OBS! Kolla alltid själv och lita inte på vad någon avatar säger på internet. DS.
« Senast ändrad: tisdag 17, mars 2026, 14:51:19 av mega_n »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #2 skrivet: tisdag 17, mars 2026, 12:11:59 »

Stort tack.

Guld och silversmycken har vi tänkt på, då vi förmodar det är 50 tusen per år.
Ett ganska intressant alternativ som köp/sälj strategi.

Blocket har några mindre bra annonser av privat personer - giriga och ligger där pantbanken huserar 20% under spot.
Kan tänka mig lägga annons runt spot och 5% spread.

V

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #3 skrivet: onsdag 18, mars 2026, 16:56:34 »
Ni kan ju gå in och fråga en AI och se vad dom skriver. Man får många olika svar.
Fråga till AI:

"Jag funderar att sälja ett guldmynt på ett uns (31,1gram) längre fram som jag har ägt i många år. Jag vill även betona att det är ett investeringsmynt på 100% guld."
Svar från AI:
"Då är läget glasklart. Eftersom det rör sig om ett enstaka investeringsmynt som du har ägt i många år och nu planerar att sälja som privatperson, gäller följande:

1.Skattefritt upp till 50 000 kr i vinst: Som privatperson får du sälja tillgångar (inklusive investeringsguld) med en vinst på upp till 50 000 kr per år helt skattefritt. Detta är ett samlat fribelopp för alla prylar, smycken och samlarobjekt du säljer under ett kalenderår.

2.Ingen redovisning: Om din vinst på myntet understiger 50 000 kr behöver du inte deklarera försäljningen överhuvudtaget till Skatteverket.

3.Vinsten, inte försäljningspriset: Kom ihåg att det är vinsten (försäljningspris minus vad du köpte det för) som räknas mot gränsen på 50 000 kr. Med dagens guldpris på ett uns (ca 25 000–30 000 kr) är det i princip omöjligt att du kliver över gränsen för skatteplikt på bara ett enda mynt.

Varför 100 % guld spelar roll:

Att det är ett investeringsmynt (rent guld) innebär att du slipper betala moms vid både köp och försäljning, vilket är en stor fördel jämfört med om det hade varit ett smycke.

Varning vid frekvent handel:
Det enda sättet du skulle tvingas skatta 30 % från första kronan är om Skatteverket bedömer att du bedriver "yrkesmässig handel" med guld (dvs. att du köper och säljer ofta för att tjäna pengar). För ett mynt du haft i många år är detta inte aktuellt." Slut på svar från AI

Vad säger forumet om detta? Jag kanske bör tillägga att diskussionen gällde hur jag skulle redovisa till skatteverket vid en försäljning.
Mvh
« Senast ändrad: onsdag 18, mars 2026, 17:07:21 av Blåkrona »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2098
  • Affärsomdömen: 231
« Svar #4 skrivet: onsdag 18, mars 2026, 17:16:53 »
En Ai insisterade att jag skulle använda blankett K9 då jag skulle deklarera försäljning av guld. Helt fel! Den har inget med saken att göra.

Så lita inte på AI utan kolla med källan(skatteverket) istället.

Såhär säger min AI :
"När du säljer guldmynt som privatperson räknas det som kapitalvinst på personlig egendom. Du deklarerar försäljningen på bilaga K4 under avsnitt D.
"

I slutändan det som avgör är om du kan övertyga skatteverket att dina mynt är personligt lösöre och inte en investering.

"I Sverige räknas en myntsamling som personlig egendom om det huvudsakliga syftet med innehavet är personligt bruk, hobby eller samlarintresse snarare än ekonomisk vinst.
​Avgörande faktorer för gränsdragningen inkluderar:
​Användning: Om samlingen visas upp, studeras eller vårdas som en hobby talar det för personlig egendom.
​Omsättning: Frekventa köp och säljtransaktioner indikerar istället en investeringsverksamhet eller handel.
​Marknadsvärde: Om föremålens värde till största del styrs av ett numismatiskt samlarvärde (sällsynthet/skick) snarare än det rena metallvärdet (spotpris), klassas de oftare som personlig egendom.
​Skillnaden är skattemässigt viktig: Vid försäljning av personlig egendom får du göra ett grundavdrag på 50 000 kr per år, medan investeringstillgångar beskattas från första kronan."

Så om du endast äger *ett* guldmynt du ärvt av din mormor tex. så kan man nog hävda personlig egendom och sälja det utan reavinstskatt.

/H
« Senast ändrad: onsdag 18, mars 2026, 17:36:45 av mega_n »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 14:01

Bilder på guld. by sff123
Idag kl. 13:28

Ny medlem, intresse silver och guld by hof
Igår kl. 22:39

(Avslutad) [Säljes]: 10 st Silver Somali Elephants 2013 & 4 st silverpandor by Hodja
Igår kl. 18:29

Säljes silver kilomynt. Avslutad by sff123
Igår kl. 12:56

Säljes silvermynt 1oz. Avslutad by sff123
Igår kl. 12:55

Bad jokes. by Tyr
söndag 22, mars 2026, 17:44:17

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Cash Is King
lördag 21, mars 2026, 21:37:48

Köpes SWEA 13 by sff123
lördag 21, mars 2026, 10:24:01

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by mega_n