Författare Ämne: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS  (läst 117635 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 423
  • "Allting är relativt"
SV: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS
« Svar #105 skrivet: fredag 16, maj 2014, 22:35:33 »
Det är två företaget NGC och NCS fast dom är i samma byggnaden. (även PMG, CGC och CCS).
Så när jag skriver om NGC (gradering) och NCS (rengöring, konservering) då använder jag olika namnet, NGC när det gäller gradering och NCS när det gäller rengöring, jag blandar inte dom.
NGC - Numismatic Conservation Services.
Hos PCGS finns en liknade service dom heter "PCGS Restoration Services", men det är samma företag, dom hade inte delat sig för olika dotter-firmor som NGC gjorde.
Så när det gäller något service eller gradering hos PCGS, då skriver jag PCGS bara, men när det gäller gradering hos NGC då skriver jag NGC och om det är rengöring då skriver jag NCS.  :)
Jag vet inte varför skickar folk helt nya BU-mynt 2014 till NCS faktiskt. Det är oftast äldre mynt eller skadade (typ efter brandolycka) som folk skickar till NCS. Jag skickar inte 2014 årets mynt till NCS, i alla fall. (det blir omöjligt att se resultatet, även om NCS ska göra något med myntet, tror jag). :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #106 skrivet: fredag 16, maj 2014, 22:38:06 »
Så.....vad täcker då "conservation service"?

Det blir enklare om du läser om det själv hos NCS, då det är endast på engelska där.
http://www.ncscoin.com/conservation/index.asp

Eller kollar videon.

NCS Conservation Video

Guld500

• Gäst
« Svar #107 skrivet: fredag 16, maj 2014, 22:51:39 »
Jag har sett både sidan och videon. Allt handlar om riktigt gamla mynt.
Det förklarar inte varför det skickas tusentals nya pandor för "konservering"?
Kan det vara en ny Madoff sceam?  ;D
Jag kan "konsevera" dina pandor för en enkel penning.
Du vet inte hur, men du får en liten snygg sticker på din "slab" för ....hm 150 kronor?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #108 skrivet: fredag 16, maj 2014, 22:51:47 »
edit: och Fantom, det är inte för att vara dryg...jag är verkligen intresserad av hur detta egentligen fungerar.

Ja, jag är också intresserad hur detta fungerar, då därför jag skickade till NCS denna gången. Det mest intressanta blir 1998 och 1994 pandor (jag visade bilder tidigare i tråden). Men det är första gång som jag skickar till NCS, så jag kan egentligen inte berätta nå mycket om allt det här, jag konstaterar hur går processen här i tråden, så fort dom ändar statusen på mina mynt bara, och jag vet lika mycket som du typ.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #109 skrivet: fredag 16, maj 2014, 22:54:32 »
tusentals nya pandor skickas till NGC för endast gradering...ej till NCS "konservering".

Guld500

• Gäst
« Svar #110 skrivet: fredag 16, maj 2014, 22:57:30 »
tusentals nya pandor skickas till NGC för endast gradering...ej till NCS "konservering".

Ja, så klart, det förtar inte att tusentals skickas till NCS först väl?
Ibland förstår jag inte din "logik".  :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #111 skrivet: fredag 16, maj 2014, 23:01:49 »

NGC och NCS är olika företag.
Vill du bara gradera då behöver du inte skicka till NCS.
Om du listar bak i tråden, så ser du att jag skickade mynt direkt till NGC första gången, då jag ville ha bara gradering.
Nu, andra gången, jag skickade mynt till NCS, då jag ville ha "rengöring".

Guld500

• Gäst
« Svar #112 skrivet: fredag 16, maj 2014, 23:05:27 »

NGC och NCS är olika företag.
Vill du bara gradera då behöver du inte skicka till NCS.
Om du listar bak i tråden, så ser du att jag skickade mynt direkt till NGC första gången, då jag ville ha bara gradering.
Nu, andra gången, jag skickade mynt till NCS, då jag ville ha "rengöring".

Ja, det är solklart, vem har sagt något annat?

edit: frågan är ju fortfarande vad en "ncs-rengöring" betyder för nya BU mynt, typ pandor?
« Senast ändrad: fredag 16, maj 2014, 23:24:33 av Guld500 »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #113 skrivet: fredag 16, maj 2014, 23:41:21 »
Citera
edit: frågan är ju fortfarande vad en "ncs-rengöring" betyder för nya BU mynt, typ pandor?
ncs rengöring service är i första hand för äldre eller skadade mynt.
Jag känner ingen folk som skickar eller skickade nya mynt till ncs, varför ska man skicka nya mynt för rengöring? Så det blir svårt att få svaret på din fråga. Varför tror du att det finns folk som skickar nya mynt för rengöring? Annars, ncs-rengöring för nya mynt har samma betydelse som för äldre mynt.

Guld500

• Gäst
« Svar #114 skrivet: fredag 16, maj 2014, 23:51:16 »
Citera
ncs rengöring service är i första hand för äldre eller skadade mynt.
Jag känner ingen folk som skickar eller skickade nya mynt till ncs, varför ska man skicka nya mynt för rengöring? Så det blir svårt att få svaret på din fråga. Varför tror du att det finns folk som skickar nya mynt för rengöring? Annars, ncs-rengöring för nya mynt har samma betydelse som för äldre mynt.

Det har jag ju sagt hela tiden.
Och vad betyder "preservasion" och "konservation"? Det förekommer ganska ofta i sammanhanget.
På svenska är det bevara och konservera, inte tvätta.
Jag trodde att du visste hur det fungerade men om inte så är det bara att säga så :) , det är ingen skam att inte veta hur det fungerar  ;)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #115 skrivet: lördag 17, maj 2014, 07:20:47 »
Ja, det är något missförstånd med mig och dig kanske, jag försökte ju svara på dina frågor.
Ja, jag vet ingenting, och jag vet inte hur det fungerar då därför jag skickade mynt till NCS, för att se resultatet sen (förhoppningsvis det blir ett bra rengörings resultat).
Ett lyckat resultat med rengöring, det var det enda anledningen varför skickade jag mynt till NCS innan graderingen och betalar extra pengar för det, och jag beskriver här i tråden hur processen går, så det finns inga gömda hemligheter. :)
Så fort jag får mina mynt tillbaka då återkommer jag med bilder på Pandan 1994 och 1998, så att alla som vill, kan se resultatet och jämföra med gamla bilder (som är i tråden på sidan 7, Svar #90 och #91).

Guld500

• Gäst
« Svar #116 skrivet: lördag 17, maj 2014, 07:25:00 »
Ja, det är något missförstånd med mig och dig kanske, jag försökte ju svara på dina frågor.
Ja, jag vet ingenting, och jag vet inte hur det fungerar då därför jag skickade mynt till NCS, för att se resultatet sen (förhoppningsvis det blir ett bra rengörings resultat).
Ett lyckat resultat med rengöring, det var det enda anledningen varför skickade jag mynt till NCS innan graderingen och betalar extra pengar för det, och jag beskriver här i tråden hur processen går, så det finns inga gömda hemligheter. :)
Så fort jag får mina mynt tillbaka då återkommer jag med bilder på Pandan 1994 och 1998, så att alla som vill, kan se resultatet och jämföra med gamla bilder (som är i tråden på sidan 7, Svar #90 och #91).

Oki, det är lugnt.  :) Det skall bli spännande att se skillnaden.

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #117 skrivet: lördag 17, maj 2014, 17:36:21 »
Utan att spekulera i exakt hur NCS arbetar och vilka produkter de använder, så är rengöring en helt ok beskrivning.
Dock rör det sig om en av markaden/numismatiker acceptabel rengöring, vilket är något helt annat än de sönderskrubbade och högpolerade mynt vi ofta ser på auktionssajter när någon "rengjort ett smutsigt och fult mynt" inför försäljning.

Ska man gå lite djupare handlar det om att reversera reversibel skada, samt stoppa irreversibel sådan från att fortsskrida.
Kopparfläckar, fingeravtryck och dammrelaterad problematik kan i många fall lindras eller elimineras, dessa typer av skador kan således klassas som reversibel skada i viss utsträckning.
PVC-skador & korrosion skadar däremot myntets yta och här handlar det om att, om möjligt, stoppa skadan från att förvärras.
Precis som med böcker och målningar rör det sig om att neutralisera pågående destruktiva processer, utan att för den delen vara mer omfattande än vad som är absolut nödvändigt med de åtgärder man genomför.

Ordet konservera behöver således inte innebära att man applicerar något efter genomförd rengöring, utan rengöringen i sig kan ta bort orsaken till problemets uppkomst och vidare behandling skulle vara onödig och kanske rentav kunna ge uppskov till ny problematik.
I fråga om milkspots så är fortfarande uppkomsten till dessa lite av en gåta, likaså kan rengöring av mynt med dessa visa sig vara väldigt framgångsrik eller totalt utan framgång.
Gällande konserveringsarbete så finns det inga garantier att dessa kan tas bort, samt om så går, att förhindra framtida uppkomst.
Dock så minimerar man ev. orsaker genom att reducera eller eliminera potentiella orsaker till detta fenomen, vilket åtminstone teoretiskt kan stoppa eller kraftigt sakta ner uppkomsten av milkspots.

Jag vill också minnas att PCGS har en "sniffer", en elektronisk näsa, som kan lukta sig till kemikalier på myntets yta.
Så att göra rent myntet själv, även om det inte syns med blotta ögat, kan innebära skillnaden mellan en faktisk gradering eller en 'details cleaned' vid retur.
Skillnaden i pris mellan exempelvis ett XF45 eller ett XF details cleaned på ett äldre mynt kan vara enorm, därför bör man vara totalt säker på sin sak innan man ger sig på detta område, eller ännu hellre bör man låta experterna göra saken rätt från första början.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #118 skrivet: tisdag 20, maj 2014, 07:05:44 »
Tack Mange!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #119 skrivet: tisdag 20, maj 2014, 07:37:31 »
Statusen på mina mynt blev "Finalized/Imaged/Shipped" igår kväll.
Idag på morgonen jag fick mejl från NGC med USPS spårningsnummer, så mynten är på väg till mig.

Riktigt bra resultat!
Inga ms70 men massa oväntade ms69!

001   1991 CHINA PANDA LARGE DATE   S10Y    MS 69 
002   1993 CHINA PANDA - FROSTED SMALL DATE   S10Y    MS 69     
003   1994 CHINA PANDA LARGE DATE   S10Y    MS 69     
004   1994 CHINA PANDA SMALL DATE   S10Y    MS 68     
005   1997 CHINA PANDA YEAR OF TOURISM   S10Y    MS 69        
006   1997 CHINA PANDA SMALL DATE   S10Y    MS 69     
007   1998 CHINA PANDA LARGE DATE   S10Y    MS 68  :o      
008   1999 CHINA PANDA LARGE DATE PLAIN 1   S10Y    MS 69     
009   2003 CHINA PANDA MIRRORED BAMBOO   S10Y    MS 69 
010   2003 CHINA PANDA MIRRORED BAMBOO   S10Y    MS 68      
011   2003 CHINA PANDA MIRRORED BAMBOO   S10Y    MS 69      
012   2004 CHINA PANDA   S10Y    MS 69      
013   2004 CHINA PANDA   S10Y    MS 67  :'(    (väntade på ms70)
014   1990 CHINA PANDA LARGE DATE   S10Y    MS 69      
015   1990 CHINA PANDA LARGE DATE   S10Y    MS 69      
016   1990 CHINA PANDA SMALL DATE   S10Y    MS 69      
017   1990 CHINA PANDA SMALL DATE   S10Y    MS 68      
018   1996 CHINA PANDA   S5Y    MS 69      
019   1997 CHINA PANDA   S5Y    MS 69   

14 av 19 mynt fick ms69, 4 mynt fick ms68 och 1 mynt ms67.
Jag är riktigt nöjd att 1993 och 1999 Pandor fick ms69 (kostar över 360$ / styck, om jag skulle köpa dom, redan graderade). Även alla andra pandor med ms69 är inte heller billiga 1991, 1994, 1997, 2003, 1990!
1993 CHINA PANDA - FROSTED SMALL DATE
1999 CHINA PANDA LARGE DATE PLAIN 1
Panda 1998 (bilder var tidigare i tråden) fick bra rengöring och blev ms68, som jag tycker är helt sjukt, då myntet var inte i BU kvalitet, den hade skavanker, massa fingeravtryck, typ cirkulerad skick, den såldes utan kapseln och även jag rörde myntet med oskyddad fingrar en stund. Mina bästa förhoppningar var ms64 egentligen.
1998 PANDA LARGE DATE
Panda 1994 (small date) fick ms68, så jag är mycket nöjd också.
1994 CHINA PANDA SMALL DATE
Myntet som fick ms67 var en av dom 2 senaste pandor (är i sjukt bra kvalitet) 2004 året, dubbel sealed, riktigt fräsch och felfritt mynt. Den hade alla möjliga chanser få ms70, men fick ms67 ha-ha! ??? 
2004 CHINA PANDA

Återkommer med bilder på 1994 och 1998 myntet så fort jag får dom hem.
 :P

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53