Författare Ämne: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS  (läst 117634 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 423
  • "Allting är relativt"
SV: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS
« Svar #90 skrivet: tisdag 25, mars 2014, 23:06:26 »
Här är bilder på den Panda 1994 (small date) som har lite fingeravtryck på sig. Jag markerade i paint var finns fingrar, kunde inte göra bättre bilder tyvärr, själva myntet ser verkligen bättre ut i verkligheten än på dom där bilder. I mina ögonen myntet har chans att få ms 67-68. (om NCS tar bort skiten)... men NGC kan ge även typ GEM UNC istället någon grad... så jag satsar inte nå stora förhoppningar på detta mynt, vill bara kolla NCS resultatet.
** 1994 small date är ett sällsynt variant, senaste graderade 1994 small date mynt var såld för ca. 1300 kr på ebay med ms67 kvalitet!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #91 skrivet: tisdag 25, mars 2014, 23:11:41 »
Här är bilder på den Panda 1998 large date, som gamla ägare har lämnat sjukt mycket fingeravtryck på  :D , jag väntar inte något bra betyg från NGC men vill kolla resultatet av NCS (dom ska försöka rengöra myntet i alla fall).

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #92 skrivet: tisdag 25, mars 2014, 23:17:34 »
Resten blir blandat kompott av olika gamla Panda mynt, där blir bland annat 3 stycken av 2003 "mirrored bamboo" igen, som jag hoppas får ms68 + grad. :) Jag återkommer med hela listan och bilder senare.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #93 skrivet: tisdag 25, mars 2014, 23:21:27 »
På sin sidan Conserving History så kan man se hur bra de har lyckats med andra mynt. Och det ser ju bra ut.

"With beautiful before and after images, this gallery showcases some of the many coins NCS has conserved."

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #94 skrivet: tisdag 25, mars 2014, 23:26:52 »
Ja, där jobbar duktiga myntrengörare det här var väl imponerade resultat :D
« Senast ändrad: tisdag 25, mars 2014, 23:30:05 av Fantom »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #95 skrivet: tisdag 25, mars 2014, 23:31:15 »
Tanken med att du skriver samma ordernummer är att de då vet att det ÄR samma order. Dvs, du sparar pengar på att göra så skulle jag tro, det minskar risken för att det blir fel nånstans. Om du inte gör så kanske de skickar tillbaka dem i olika paket och du får betala fler frakter eller så. Att de vill ha fem exemplar eller om det nu är fyra har säkert också bokföringsmässiga orsaker. En ska till arkivet direkt, en stannar på ett ställe när de går vidare till nästa anhalt o så vidare och en följer med mynten tillbaka till dig skulle jag tro. Då kan alla föra sina egna arkiv och det blir lättare för dem om det skulle uppstå frågor eller tveksamheter att ta reda på var problemet är.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #96 skrivet: lördag 05, april 2014, 23:03:37 »
Ja, äntligen jag har fått mina väntade mynt idag (tog två veckor för leveransen Italien-Sverige, som skulle vara 4-5 dagar) och har gjort klart försändelsen till NCS idag.
Det blev mindre antal mynt till slut (några mynt blev sålda och några mynt jag valde att inte skicka nu), totalt 19 mynt (17 stycken 1 oz och 2 stycken ½ oz).
Jag tänkte lite och valde skicka alla dom 19 mynt via NCS & NGC, fast 5-6 mynt behöver inte någon rengöring och konservering, men jag ville inte dela själva paketet och skriva en till följesedel till NGC, dessutom när jag skickade mynt till NGC då använde jag online submission form, men den här gången jag var tvungen använda submission form manuellt (pga skickar till NCS) plus det var typ två stycken form i samma paket. Så vi ska se vad händer med dom där mynt som egentligen behöver inte någon NCSs hantering, kan vara att NCS vidarebefordrar dom direkt till NGC, eller så gör dom ändå någon sort av konservering. :)

Försändelsen väger 1020 gram :-\ så man måste egentligen beställa 2 kg paket, men jag beställde 1 kg, hoppas att Posten märker inte dom 20 gram övervikt.
1 kg REK till USA kostade mig 260 kr + det blir (19x27)+8= 521 $ för NCS&NGC service + ca. 35$ (osäkert om det stämmer) frakt tillbaka. Hur mycket blir det med SEK jag kan skriva senare, så fort dom ska dra beloppet från mitt kredit kort.
Ja ca. 600$ är självklart inte billigt, men det blir mycket dyrare om jag ska köpa dom där 19 Panda mynt som är redan graderad, dessutom om jag får dom flesta mynt tillbaka med ms69 (kanske ms70) då sparar jag pengar rejält.
Jag gissar att den här gången blir mest ms68.
Jag skickar bland annat 3 stycken "mirrored" Pandor 2003 i OMP fast dom ser lite "sämre" ut i kvalitet jämförelse med dom som jag skickade förra gången, så vi får se vilken betyg dom får. 

Guld500

• Gäst
« Svar #97 skrivet: söndag 06, april 2014, 09:13:43 »
Spännande, då är det bara att hålla tummarna att det blir så högt graderat som möjligt.

Jag har läst att många som får ett mynt för lågt graderat, tar ut det ur hållaren och skickar in det igen, och hoppas på en högre gradering. Surt om det blir lägre.  :)
Ibland har det tydligen fungerat. Det jag vill komma fram till är ju att då stämmer inte statistiken på antalet graderade mynt, då många mynt har blivit graderade flera gånger. Så om antalet mynt per grad inte stämmer, så kan ju inte heller prisbilden bli rätt, eller?

Synpunkter på det? (vem som helst, inte bara Fantom) ....och kanske är det en möjlig väg om du blir missnöjd med en gradering, att testa att skicka in igen.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #98 skrivet: söndag 06, april 2014, 09:42:01 »
Det är inte nå många som gör det, i alla fall med Panda mynt, så jag tror att statistiken i stort sätt stämmer bra.
Om silver Panda mynt får ms65 då det är ingen ide att skicka den igen, och hoppas på att få ms66-ms67, då dom ligger ungefär i samma prisklass alla ms65-ms67, fast man kan ta det ur hållaren, göra bra bilder och försöka sälja den som ett fint RAW Panda mynt (blir mer lönsamt tror jag :) )
Skicka ms69 och hoppas att få ms70, samtidigt finns större risk att du får istället ms68 tillbaka :D
Prisbilden hos NGC stämmer inte nå bra, undervärderad helt enkelt, då dom flesta Panda mynt kostar mer och säljes (köpes) dyrare än det står hos NGCs prisguide. Så man måste ha egen Prisbild egentligen (som det var alltid), och självklart myntet kostar så mycket pengar så mycket vill en köpare betala (köpare driver upp priser egentligen) det är nya Pandasamlare som gör det.
Finns även en till problem, jag känner några som skickar NGC graderade ms70 mynt  till PCGS, då dom gillar PCGS mer :) så även antalet på ms70 stämmer inte 100% både hos NGC och PCGS.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #99 skrivet: torsdag 17, april 2014, 15:56:43 »
NCS har mottagit mina mynt den 15 april. (7 arbetsdagar leverans).

Jag märkte att Posten visar felaktigt information när man skickar till USA och Kina.
Statusen står :

15 apr U.S.A., Utdelningen i mottagarlandet har misslyckats. Posten saknar ytterligare information.

Jag har skickat två gånger till USA och flera gånger till Kina och det var samma problem, posten skriver att dom saknar ytterligare information, som gör mig lite nervös egentligen.  :-\ , speciellt denna gången då jag skickade 19 mynt och marknads värde på dom var över 16000 kr (ograderade Panda mynt).

Jag mejlade till NCS och frågade om dom fått mina mynt eller inte och jag frågade även om kan jag få veta process statusen, då när jag skickade fösta gången statusen kom automatiskt i online tid typ, men nu det går inte att veta statusen och resultaten innan allt blir färdig tyvärr , Thomas från NCS svarade :

"Hi Renat,

Yes, NCS received your submission on 4/15/14.  It has been received and verified in our system and is currently awaiting evaluation and conservation.  The entire NCS process takes about 20-30 business days (including the grading at NGC), so it will be a few more weeks until your submission is completed."

Så nästa nyheter kommer om ca. 5 veckor :)

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #100 skrivet: torsdag 17, april 2014, 20:00:04 »
Jag vet inte om spårningen ser annorlunda ut hos USPS, men du kan alltid testa deras trackingsida på https://tools.usps.com/go/TrackConfirmAction!input.action.
Alltid värt ett försök då spårningen ibland kan vara mer uppdaterad i mottagarlandet.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #101 skrivet: måndag 12, maj 2014, 17:02:43 »
Mina mynt är klara hos NCS och väntar nu på själva graderingen hos NGC.
Jag vet inte än hur lyckades NCS rengöra mina mynt, dom skrev inga kommentarer i själva "invoice", "Comments   n/a" står där.
Så förhoppningsvis dom blir graderad under veckan.
Statusen är: 05/09/2014 "Scheduled for Grading".
Det blir ju exakt 5 veckor,som Thomas från NCS svarade, när jag mejlade han förra gången.
 :)

Guld500

• Gäst
« Svar #102 skrivet: måndag 12, maj 2014, 17:10:48 »
Tusan vad tid det tar.  :)
Rengöra i all ära men är inte "preservation" det vikigaste när du skickar till NCS först?
Dvs, förutom rengöring så har man en process som bla förhindrar kommande "milk spots", det kan vara värt en del om man vill behålla mynten.
...men du vet säkert bättre vad NCS egentligen gör med mynten innan gradering hos NGC. Lär oss mer...:-)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #103 skrivet: fredag 16, maj 2014, 20:54:00 »
15/05/2014 statusen är "Grading/Quality Control".
(samma status även idag, fast jag trodde att mynten skulle vara graderad den här veckan, men NGC är upptagna med något annat, så det blir nog nästa vecka då, det tog mer tid än det var förra gången).

...Rengöra i all ära men är inte "preservation" det vikigaste när du skickar till NCS först?
Dvs, förutom rengöring så har man en process som bla förhindrar kommande "milk spots", det kan vara värt en del om man vill behålla mynten...

NCS erbjuder inte sådan process, så det var "rengöring" det viktigaste egentligen.
Jag känner ingen företag som kan erbjuda "en process som bla förhindrar kommande "milk spots", NCS och PCGS kan inte göra det.
Det som erbjuder NCS är "rengöring" och "conservation service" men "conservation service" täcker inte milkspot problem tyvärr.

Guld500

• Gäst
« Svar #104 skrivet: fredag 16, maj 2014, 21:31:12 »
NCS erbjuder inte sådan process, så det var "rengöring" det viktigaste egentligen.
Jag känner ingen företag som kan erbjuda "en process som bla förhindrar kommande "milk spots", NCS och PCGS kan inte göra det.
Det som erbjuder NCS är "rengöring" och "conservation service" men "conservation service" täcker inte milkspot problem tyvärr.

Du blandar ihop NGC och NCS lika mycket som jag gör  :)
Om det bara är rengöring, varför skickar man (och betalar för) helt nya BU-mynt 2014 (BU betyder inte bullion som dom flesta tror utan Brilliant Uncirculated) mynt till NCS?
Så.....vad täcker då "conservation service"?

edit: och Fantom, det är inte för att vara dryg...jag är verkligen intresserad av hur detta egentligen fungerar.
« Senast ändrad: fredag 16, maj 2014, 22:18:41 av Guld500 »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53