Författare Ämne: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS  (läst 105846 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1563
  • Affärsomdömen: 404
  • "Allting är relativt"
Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS
« skrivet: söndag 25, augusti 2013, 13:15:25 »
Hej,
Jag är nästan klar med min silver Panda samling (bilder kommer inom några veckor). Och jag tänker inte stanna med det och vill nu göra en dubbelt samling på Pandor, och för att samlingen inte blir absolut likadan så tänker jag försvåra och fördyra lite för mig själv och tänker nu samla på högst graderade Pandor MS70.
Och jag har några frågor till våra medlemmar som har mer erfarenhet av detta.
Jag googlade och läste om graderingar och olika graderings nivåer lite grann i förra veckan, jag förstår nu att det kan göra skillnad mellan till exempel MS68 och MS70 och vet att prisskillnaden kan vara upp till 300% och mycket mer mellan 2 likadana mynt, fast 1 ska vara graderat.
Exempel på billigaste silver Pandan idag (jag räknar utan fraktkostnaden):
Vanlig nyinköpt 1 oz silver Panda helt ny i originalkapsel kostar ca. 220 kr   
Likadant 1 oz silver Panda 2013 graderade till MS69 ca. 305 kr
Likadant 1 oz silver Panda 2013 graderade till MS70 ca. 470 kr
Det finns flertal firmor som graderar, och jag skriver här om 4 stycken av alla dem som verkar vara mest seriösa och välkända:
NGC - Numismatic Guaranty Corporation
PCGS- Professional Coin Grading Service
ICG- Independent Coin Graders
ANACS- America's Oldest Coin Authentication and Grading Service  (hur vet dem att dom är äldsta?! :o)

det finns en till, som är inte känd än:

FYFAN_GC- Fantoms Ytterligare Finare Absolut Nödvändigare Graderings Corporation  (ja, varför inte?  :), jag kan också skriva på en lapp MS69, lägga lappen i myntkapsel och sälja myntet vidare med + 100 kr. exempel )

Mest välkända är NGC och PCGS, och första frågan är, vilken av dem 2 ska jag välja? Känns att NGC passar bättre, då dom har mer än PCGS mynt på marknaden (plastförpackningen är nästan likadan, men plast från NGC känns mer plastig på bilder, jag har inte köpt något än så jag kan jämföra endast med bilder)

Jag trodde att om man köper MS70 då får man ett mynt av högsta kvalitet som möjlig punkt slut. MEN! Det finns ytterligare 3 olika MS70 !!! (det finns säkert mer) :
          NGC MS70
NGC MS70 - Early Releases
NGC MS70 - First Releases

Sen tillkommer mer:

MS 70 - First Releases - Panda Label
MS 70 - First Releases - Red Label
MS 70 - First Releases - Blue Label
MS 70 - Special Panda Labe
MS 70 - GREAT WALL LABEL
MS 70 - Early Release Blue Label

(Känns som att man väljer en bra sort Whisky egentligen: johnny walker whiskey Blu Label, Red Label, Black Label)

Så andra känslig frågan är : vad är för skillnad mellan vanlig MS70MS70 - Early Releases och MS70 - First Releases ??! Hur kan det vara skillnaden överhuvudtaget, då MS70 redan är högst (och det är absolut likadant mynt)!!!

Jag skrev exemplar på ett Panda mynt bara, men om man kollar andra mynt då tillkommer massa olika speciella anmärkningar, också.  ???
« Senast ändrad: söndag 25, augusti 2013, 14:39:13 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
SV: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS
« Svar #1 skrivet: söndag 25, augusti 2013, 14:16:24 »

FYFAN_GC- Fantoms Ytterligare Finare Absolut Nödvändigare Graderings Corporation  (ja, varför inte?  :), jag kan också skriva på en lapp MS69, lägga lappen i myntkapsel och sälja myntet vidare med + 100 kr. exempel )

Jag hoppas att alla förstår att det var skämt.
Men allt annat är seriöst, och jag är tacksam för svaret och mer information.
Tack
« Senast ändrad: söndag 25, augusti 2013, 14:18:10 av Fantom »

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #2 skrivet: söndag 25, augusti 2013, 14:28:00 »
Detta ger inga svar på dina frågor men detta med graderade mynt tycks vara a big deal i Staterna medan intresset i Europa är betydligt svalare. Då det hela dessutom involverar en hel djungel av kriterier och premisser hit och dit förutom själva myntets skick så har jag valt att avstå.
« Senast ändrad: söndag 25, augusti 2013, 15:20:29 av Condor2ooo »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: söndag 25, augusti 2013, 16:46:19 »
Om du samlar på silver för ekonomiska skäl (som jag gör) så vad kommer en gradering betyda när spotpriset gått upp till det dubbla? Kommer någon privat köpare betala den premien (priset) som ett graderat mynt får? En PM-handlare kommer bara betala för mettallen, om det är en fågel eller en björn på myntet kommer inte betyda något.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: söndag 25, augusti 2013, 17:25:53 »
Om du samlar på silver för ekonomiska skäl (som jag gör) så vad kommer en gradering betyda när spotpriset gått upp till det dubbla? Kommer någon privat köpare betala den premien (priset) som ett graderat mynt får? En PM-handlare kommer bara betala för mettallen, om det är en fågel eller en björn på myntet kommer inte betyda något.

Hej

Jag frågade absolut inte om vad kommer en gradering betyda och kommer det någon privat köpare betala premien eller inte. (Jag har mitt eget tycke om det och ville inte diskutera det i den här tråden varför när jag säljer ett silver mynt 1 oz med små skavanker på Tradera (exemplar: vanlig Libertad, AES, Koala) och får alltid 20-30 % mindre betalt än på absolut likadant fast utan skavanker silvermynt, eller varför betalar folk 550 kr. för en vanlig Panda mynt 2007 (ej graderat) istället för att köpa 1 oz Philarmonik för 185 kr - dumt helt enkelt?! Eller varför köper folk 1 oz Lunar mynt istället AES, Lunar mynt är alltid 30-40% dyrare men det används samma metall - silver, osv... osv... )

Jag har ställt två frågor angående MS70 och ville ha hjälp och mer information om detta.

Men tack för ditt svar ändå!
p.s. Ta inte illa upp, men jag hade annorlunda frågor och tycker inte om när det kommer mer frågor istället svar , information och rekommendationer  ;)
« Senast ändrad: söndag 25, augusti 2013, 18:09:37 av Fantom »

Utloggad Silvergrabben

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #5 skrivet: söndag 25, augusti 2013, 17:47:44 »
Kolla på dom olika sidorna (ngc kontra pcgs) över "population" dvs antal mynt som dom graderat som finast, en del mynt graderar dom olika och har olika hårda krav gällande ms70.
Kolla eBay för priserna som efterfrågas och läs silverstackers/kitco tankar i ämnet.

Ms70 mynt = man vet att det är fint, en samlare kommer betala låååångt mycket mer för ett garanterat fint mynt än ett "raw"mynt. Finns ju färre ms70 än raw också!

Mer amerikaner som är galna i graderade mynt änsålänge men många samlare där som betalar vad som krävs.

Destecado: Sporpris är irrelevant vid köp av numismatiska mynt. Det är myntets motiv, väsen och sällsynthet man betalar för - inte silvervikten..

//Tankar från en hängmatta i eftermiddagssolen med några kalla öl i sig...

Utloggad Mr.Handsome

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: söndag 25, augusti 2013, 19:33:31 »
Hej Fantom
Mycket intressant frågeställning där.
Jag är nybörjare och vill absolut ha samma information som du.
Jag spara av båda anledningarna och fått mycket bra info fån detta utmärkta Forum.
Får jag reda på något så kommer infot med vändande post ;-)

Guld500

• Gäst
« Svar #7 skrivet: söndag 25, augusti 2013, 20:26:58 »
« Senast ändrad: söndag 25, augusti 2013, 20:35:45 av Guld500 »

Utloggad Mr.Handsome

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: måndag 26, augusti 2013, 19:28:54 »
Tack Guld500
Men jag hittar ingen information om följande

NGC MS70
NGC MS70 - Early Releases
NGC MS70 - First Releases

Sen tillkommer mer:

MS 70 - First Releases - Panda Label
MS 70 - First Releases - Blue Label
MS 70 - Special Panda Labe
MS 70 - GREAT WALL LABEL
MS 70 - Early Release Blue Label
MS 70 - First Releases - Red Labe

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #9 skrivet: måndag 26, augusti 2013, 19:30:50 »
Jag kanske kan sprida lite ljus på det.

Angående benämningarna.
First Releases = Först ur produktion från mint
Early Releases = Tidigt ur produktion från mint

Red Label, Blue Label osv är endast vilken färg lappen de använder har <- denna är alltså, enligt mig heltöntig, de flesta numismatiska samlarna som är någotsånär seriösa verkar dela samma uppfattning.
Early och First Releases verkar, i alla fall i de stora samlares ögon, inte hålla någon vikt alls. Det viktigaste är graderingen, alltså MS70 mot MS69 osv osv.

Sedan finns det mint errors (produktionsfel) samt olika varianter, t.ex privy marks, variationer från olika mints med mintmarks eller små skillnader på trycket (Varieties), dessa är av vikt för samlare.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #10 skrivet: måndag 26, augusti 2013, 20:20:17 »
Man menar alltså att mynt som kommer från First och Early Releases skall vara bäst då stampen är ny och oförbrukad. Men som Azure skrev så borde ju ett mynt som är graderat till MS70 vara lika perfekt oavsett om det är First eller Early Release eller ingen tidig utgåva.

Är ett mynt graderat till MS70 så skall det uppfylla följande kriterier:

MS 70 - Det perfekta myntet. Det finns inga mikroskopiska sprickor synliga till 8x gångers förstoring. Avgränsningarna på motivet är skarpa och det är perfekt centrerad på felfri bakgrund. Ljus, fin, ursprunglig lyster och ett enastående utseende.

Guld500

• Gäst
« Svar #11 skrivet: måndag 26, augusti 2013, 21:03:51 »
Så för att sammanfatta:
En "First release" eller en "Early release" eller "ingen release" syns inte på myntet, det har att göra med när i tiden myntet graderades.
Tidigt eller senare eller jätte-sent i myntets produktions-tid.
Så alla MS70 borde då ha samma värde!? Jag tycker det men vad vet jag. :-)
Detta med labels borde vara förbehållet whisky-folket. :-)

Utloggad Mr.Handsome

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: måndag 26, augusti 2013, 21:39:27 »
Läste på ett amerikanskt forum att 2010 så såldes
ett MS70 US Silver Eagle från 1991 för 34.000 $
och ett likadant från 1999 för 26.000 $.
Så man vet ju aldrig vad framtiden utvisar!!!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #13 skrivet: måndag 26, augusti 2013, 23:03:33 »
... ett mynt som är graderat till MS70 vara lika perfekt oavsett om det är First eller Early Release eller ingen tidig utgåva.

Så för att sammanfatta:
En "First release" eller en "Early release" eller "ingen release" syns inte på myntet, det har att göra med när i tiden myntet graderades.
Tidigt eller senare eller jätte-sent i myntets produktions-tid.
Så alla MS70 borde då ha samma värde!?

Ja, det går inte att se skillnaden mellan "First release" eller en "Early release" eller "ingen release" även om man kollar noga med x15 förstoringsglas, alla som är MS70 ska vara lika perfekta, men om det går ändå inte att märka skillnaden då varför skriver NGC olika "release" på etikett ?! Man kan skriva "First" eller "Early" på vilket MS70 mynt som helst då det går ändå inte att veta 100% var myntet i  "First", "Early" eller inte?!
Ja, det är kanske bara NGC kan svara på denna fråga  :D
Och ja, det finns liten prisskilnad mellan vanlig MS70 och ovanlig MS70 - ca. 1-2 % (ovanliga är dyrare)

Det är bättre att skriva olika "label" då man ser det med ögonen isåfall red- röda etikett, blue - blå etikett osv.. Fast jag fattar ändå inte varför gör dem olika etiketter, men det är kanske jag som är lite dumt och det finns något hemligt betydelse med det exempel blå etiketter för män och rosa (röda) för kvinnor  :D

Och stackars Panda samlare, då dem där samlare som är verkligen seriösa och pedanta  (hur kan man skriva ordet pedant i flertal) ?) måste skaffa alla "release" och alla "label" i sin samling  :)

Jag blev lite less på graderingen när jag försökte förstå detta, så jag måste tänka igen ska jag göra dubbel samling med MS70 eller inte, och om jag ska börja med det då blir det bara vanliga MS70 isåfall :)

Tack för informationen!
Tack Azure, Sarek, Guld500, Mr.Handsome, Silvergrabben, Destecado och Condor2ooo

Guld500

• Gäst
« Svar #14 skrivet: tisdag 27, augusti 2013, 07:25:11 »
Fantom (och intresseklubben :) ), här har ni två länkar till NGC som förklarar hur det här med early/first-releases fungerar.

http://www.ngccoin.com/services/earlyreleases.aspx
http://www.ngccoin.com/services/firstreleases.aspx

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 10:32

Nygammal medlem by Strokur
Idag kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Idag kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
Igår kl. 14:50

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
Igår kl. 06:27

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47