Författare Ämne: Ny medlem här : KJG  (läst 15265 gånger)

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Ny medlem här : KJG
« Svar #15 skrivet: fredag 17, maj 2013, 19:58:14 »
Det klassiska tippset  "lägg inte alla ägg i samma korg"  ;)
« Senast ändrad: fredag 17, maj 2013, 20:37:23 av Condor2ooo »

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #16 skrivet: fredag 17, maj 2013, 20:30:32 »
Välkommen!

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #17 skrivet: fredag 17, maj 2013, 20:31:15 »
Spontant, utan att ha luskat närmre i frågan, så skulle jag säga att om du vill ha guldkjedja till bra pris så borde pantbanker kunna vara ett alternativ. Då blir det kanske ingen ny kedja så om det är ett önskemål faller väl det alternativet bort. Annars brukar en del pantbanker sälja på tradera och de borde väl ha bra koll på vad det är de lånar mot så risken borde vara liten. Speciellt om man väljer någon av de kändare. I USA förefaller pantbanker sälja det mesta över disk, däremot har jag ingen aning om hur prisbilden är där.

Vad gäller silver vs guld och historiken beror det väl lite på tidsperspektiv, långa perioder har både guld och silver haft ett fixerat penningvärde. På senare decennier har priserna dock flukturerat på ett annat sätt. Då ska man noter att silvermarknaden i pengar är klart mindre än guldmarknaden och rör sig därför gärna mer i procent och är mer volatil. Den konspirativt lagde menar att silvermarknaden är mer manipulerad utan att för den sakens skull mena att guldmarknaden inte är utan manipulation.

Hur din fördelning av tillgångar ska se ut kan bara du bestämma, bara du har alla fakta rörande dig själv, din situation, dina mål och drömmar men tumregeln är väl att som någon redan sagt, inte lägga alla ägg i samma korg. Köp inget du inte förstår och räkna inte med att bli rik på att köpa guldtackor, betrakta det som att du garanterar dig själv framtida köpkraft i princip oavsett vad som händer. Skulle din köpkraft öka är det en fin bonus.

Edit: Och, glömde nästan: Välkommen!

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #18 skrivet: fredag 17, maj 2013, 20:38:08 »
Välkommen!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Ny medlem här : KJG
« Svar #19 skrivet: fredag 17, maj 2013, 20:45:02 »
Citera
I vilket fall känns guld som en relativt trygg investering.

Finns ju även de som hävdar  att det är silvret och inte guldet som har framtiden för sig.

Det kan jag omöjligt tänka mig :)

august

Utloggad KJG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: fredag 17, maj 2013, 21:04:01 »
Spontant, utan att ha luskat närmre i frågan, så skulle jag säga att om du vill ha guldkjedja till bra pris så borde pantbanker kunna vara ett alternativ. Då blir det kanske ingen ny kedja så om det är ett önskemål faller väl det alternativet bort. Annars brukar en del pantbanker sälja på tradera och de borde väl ha bra koll på vad det är de lånar mot så risken borde vara liten. Speciellt om man väljer någon av de kändare. I USA förefaller pantbanker sälja det mesta över disk, däremot har jag ingen aning om hur prisbilden är där.

Vad gäller silver vs guld och historiken beror det väl lite på tidsperspektiv, långa perioder har både guld och silver haft ett fixerat penningvärde. På senare decennier har priserna dock flukturerat på ett annat sätt. Då ska man noter att silvermarknaden i pengar är klart mindre än guldmarknaden och rör sig därför gärna mer i procent och är mer volatil. Den konspirativt lagde menar att silvermarknaden är mer manipulerad utan att för den sakens skull mena att guldmarknaden inte är utan manipulation.

Hur din fördelning av tillgångar ska se ut kan bara du bestämma, bara du har alla fakta rörande dig själv, din situation, dina mål och drömmar men tumregeln är väl att som någon redan sagt, inte lägga alla ägg i samma korg. Köp inget du inte förstår och räkna inte med att bli rik på att köpa guldtackor, betrakta det som att du garanterar dig själv framtida köpkraft i princip oavsett vad som händer. Skulle din köpkraft öka är det en fin bonus.

Edit: Och, glömde nästan: Välkommen!

Oj, tack för ett utförligt inlägg! Jag har en tendens att snöa in på saker utan att för den sakens skull ha autistiska drag. Försöker få en hyffsad koll på det stora hela innan jag placerar mina pengar. Det här forumet verkar onekligen vara en god informationskälla. :)

Och tack för alla välkomnanden!

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #21 skrivet: fredag 17, maj 2013, 23:20:46 »
Så lite så, det är ju lite det forumet är till för...

Jag känna igen det där med att man snöar in och tar till sig så mycket att man knappt vet varken ut eller in. Nu har jag ingen aning om din budget men du pratade om guld. Köp en artikel du vill ha som är okej prissatt från den av de "tre" (libertysilver, guldcentralen, tavex) som har lägst pris, är det inte LibertySilver så använd deras prisgaranti så får du ett litet silvermynt på köpet. Då har du börjat, kanske får du lite klart för dig vad du gillar och vill ha när du har något i handen att relatera till, det blir på något sätt mer "personligt" då.

Utloggad KJG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #22 skrivet: lördag 18, maj 2013, 08:51:34 »
Så lite så, det är ju lite det forumet är till för...

Jag känna igen det där med att man snöar in och tar till sig så mycket att man knappt vet varken ut eller in. Nu har jag ingen aning om din budget men du pratade om guld. Köp en artikel du vill ha som är okej prissatt från den av de "tre" (libertysilver, guldcentralen, tavex) som har lägst pris, är det inte LibertySilver så använd deras prisgaranti så får du ett litet silvermynt på köpet. Då har du börjat, kanske får du lite klart för dig vad du gillar och vill ha när du har något i handen att relatera till, det blir på något sätt mer "personligt" då.

Ja, jag får nog göra det. Kan man gå in på Tavex och kolla på grejerna innan köp?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #23 skrivet: lördag 18, maj 2013, 16:00:46 »
Du menar i den fysiska butiken? Jag vet inte, jag är aldrig i norrland men det borde kanske kunna gå för sig. På hemsidan finns bilder men det gäller dem allihop. Vill du kunna känna och klämma på det du köpt så satsa på en Krugerrand eller Eagle, de har en mycket tåligare komposition jämfört med mynt i rent guld där det lätt blir märken.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz