Författare Ämne: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.  (läst 30229 gånger)

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« skrivet: söndag 27, januari 2013, 17:36:45 »

Jag läste en artikel från Goldmoney : http://www.goldmoney.com/gold-research/alasdair-macleod/bank-of-england-gold-the-doubts-remain.html

Där nämndes att till och med svenska riksbanken nu blir utsatt för tryck på att ta hem sitt guld.

Jag försöker bidra med tryck och skickade ett mail till riksbanken och bad dem hämta hem guldreserven och även för att få svar på frågor ifall Sveriges guld har lånats ut tidigare eller nu. (leasing, swappar)
 
Gör gärna detsamma. Vi vill ha ett tryck på dem... 8)

/mega_n

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #1 skrivet: söndag 27, januari 2013, 18:11:41 »

Jag läste en artikel från Goldmoney : http://www.goldmoney.com/gold-research/alasdair-macleod/bank-of-england-gold-the-doubts-remain.html

Där nämndes att till och med svenska riksbanken nu blir utsatt för tryck på att ta hem sitt guld.

Jag försöker bidra med tryck och skickade ett mail till riksbanken och bad dem hämta hem guldreserven och även för att få svar på frågor ifall Sveriges guld har lånats ut tidigare eller nu. (leasing, swappar)
 
Gör gärna detsamma. Vi vill ha ett tryck på dem... 8)

/mega_n

Har du  någon adress att skicka en begäran om att ta hem guldet till?

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #2 skrivet: söndag 27, januari 2013, 18:18:36 »

Jag läste en artikel från Goldmoney : http://www.goldmoney.com/gold-research/alasdair-macleod/bank-of-england-gold-the-doubts-remain.html

Där nämndes att till och med svenska riksbanken nu blir utsatt för tryck på att ta hem sitt guld.

Jag försöker bidra med tryck och skickade ett mail till riksbanken och bad dem hämta hem guldreserven och även för att få svar på frågor ifall Sveriges guld har lånats ut tidigare eller nu. (leasing, swappar)
 
Gör gärna detsamma. Vi vill ha ett tryck på dem... 8)

/mega_n

Har du  någon adress att skicka en begäran om att ta hem guldet till?


Var bara att kolla på deras hemsida...
E-post: registratorn@riksbank.se

/H

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #3 skrivet: söndag 27, januari 2013, 18:22:56 »
Ja tack, jag vill gärna veta var min andel (13 gram) guld finns och i vilken form. Bara det inte blir en meningslös mejlbombning, som de kastar i soptunnan.

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #4 skrivet: söndag 27, januari 2013, 18:32:16 »
All post som kommer till en statlig organisation måste diarieföras vet dock inte om det gäller mail med. Men några ska de i alla fall få.

Ja tack, jag vill gärna veta var min andel (13 gram) guld finns och i vilken form. Bara det inte blir en meningslös mejlbombning, som de kastar i soptunnan.


Och om 13 gram är vad som är min andel så är det avsevärt mindre än det som ligger hemma i min strumplåda. Jag trodde den delen skulle vara större.

Utloggad Silver Swede

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #5 skrivet: söndag 27, januari 2013, 18:57:18 »
Jag ringde Riksbanken förra fredagen och hade frågor kring guldreserven. Efter telefonväxeln fick jag prata med tre olika personer innan chefen för kapitalförvaltningen ringde upp mig. De andra ville inte eller kunde inte svara på några frågor. Intrycket var att det var locket på. Min viktigaste fråga var om hur mycket guld Riksbanken hade fysiskt inom Sveriges gränser. Till slut svarade hon att det var en "mindre del". Samma svar som kom ut i DI dagen efter.  Mindre del tolkar jag som 10 - 20 %  alltså ca 12-24 ton. Inte mycket.

Mitt förslag är att ringa Riksbanken och bli en nagel i ögat. Det är lättare att svara på mail än att personligt svara för sig.

Här kommer info från deras hemsida.

"Frågor och svar
Vi får många frågor om Riksbankens verksamhet. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.
 
Om du inte hittar svaret på din fråga här är du välkommen att kontaka Riksbanken via e-post eller telefon 08-787 00 00."

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #6 skrivet: söndag 27, januari 2013, 19:04:15 »
HE HE HE Nu j---ar ska här ringas och jag ska inte bli en nagel i ögat på dom. >:( >:( >:( >:( >:( Jag ska bli en gigantisk DINOSAURIE klo i någon passande del av kroppen. ;D ;D ;D ;D ;D

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #7 skrivet: söndag 27, januari 2013, 19:21:46 »
All post som kommer till en statlig organisation måste diarieföras vet dock inte om det gäller mail med. Men några ska de i alla fall få.

Det råder lite olika meningar om hur det skall göras. De flesta myndigheter som jag känner till sparar till exempel inte spam eller epost med virus. En del gör det också. Däremot så skall alla 'riktiga' epost sparas och diarieföras. Hur diarieföringen skall gå gå till har Riksarkivet regler för.

Man kan också kräva att få ett svar inom 'rimlig' tid på en förfrågan, som mest någon eller ett par veckor.

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #8 skrivet: söndag 27, januari 2013, 19:52:50 »
Det fina med att posten måste diarieföras är att den måste läsas först för att man ska kunna avgöra om det måste diarieföras.

Ett kul experiment vore om man fick ihop 100 000 medborgare som alla på 3 givna dagar skickade 1 vanligt brev med posten som alla var tvungna att sprättas och läsas. En sådan relativt fredlig bomb skulle kanske få våra herrar att öppna ögonen. Om man tar det ett steg längre så vad skulle hända om man fick ihop 1000 000 medborgare som under 4 veckor skickade 1 brev om dagen. ;) ;) ;)

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #9 skrivet: måndag 28, januari 2013, 11:01:14 »
Kul projekt, passa också på att maila diverse tidningsredaktioner och berätta att "riksbanken vägrar berätta var guldet är" osv.

Utloggad hundringen

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #10 skrivet: måndag 28, januari 2013, 20:23:14 »
Det fina med att posten måste diarieföras är att den måste läsas först för att man ska kunna avgöra om det måste diarieföras.

Ett kul experiment vore om man fick ihop 100 000 medborgare som alla på 3 givna dagar skickade 1 vanligt brev med posten som alla var tvungna att sprättas och läsas. En sådan relativt fredlig bomb skulle kanske få våra herrar att öppna ögonen. Om man tar det ett steg längre så vad skulle hända om man fick ihop 1000 000 medborgare som under 4 veckor skickade 1 brev om dagen. ;) ;) ;)

Jag jobbar själv statligt och det enda som ditt experiment skulle leda till är att absolut ingenting vettigt blir gjort på myndigheten under överskådlig tid, vilket är rent slöseri med dina skattepengar.

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #11 skrivet: måndag 28, januari 2013, 20:27:50 »
Det fina med att posten måste diarieföras är att den måste läsas först för att man ska kunna avgöra om det måste diarieföras.

Ett kul experiment vore om man fick ihop 100 000 medborgare som alla på 3 givna dagar skickade 1 vanligt brev med posten som alla var tvungna att sprättas och läsas. En sådan relativt fredlig bomb skulle kanske få våra herrar att öppna ögonen. Om man tar det ett steg längre så vad skulle hända om man fick ihop 1000 000 medborgare som under 4 veckor skickade 1 brev om dagen. ;) ;) ;)

Jag jobbar själv statligt och det enda som ditt experiment skulle leda till är att absolut ingenting vettigt blir gjort på myndigheten under överskådlig tid, vilket är rent slöseri med dina skattepengar.
Posten skulle tjäna lite pengar, skogsindustrin skulle kanske få några nya jobb.

Utloggad hundringen

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #12 skrivet: måndag 28, januari 2013, 20:33:06 »
Det fina med att posten måste diarieföras är att den måste läsas först för att man ska kunna avgöra om det måste diarieföras.

Ett kul experiment vore om man fick ihop 100 000 medborgare som alla på 3 givna dagar skickade 1 vanligt brev med posten som alla var tvungna att sprättas och läsas. En sådan relativt fredlig bomb skulle kanske få våra herrar att öppna ögonen. Om man tar det ett steg längre så vad skulle hända om man fick ihop 1000 000 medborgare som under 4 veckor skickade 1 brev om dagen. ;) ;) ;)

Jag jobbar själv statligt och det enda som ditt experiment skulle leda till är att absolut ingenting vettigt blir gjort på myndigheten under överskådlig tid, vilket är rent slöseri med dina skattepengar.
Posten skulle tjäna lite pengar, skogsindustrin skulle kanske få några nya jobb.

Det är ju kul att du ser något positivt i det hela men Sverige behöver knappast mer byråkrati

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #13 skrivet: måndag 28, januari 2013, 20:40:54 »
Det fina med att posten måste diarieföras är att den måste läsas först för att man ska kunna avgöra om det måste diarieföras.

Ett kul experiment vore om man fick ihop 100 000 medborgare som alla på 3 givna dagar skickade 1 vanligt brev med posten som alla var tvungna att sprättas och läsas. En sådan relativt fredlig bomb skulle kanske få våra herrar att öppna ögonen. Om man tar det ett steg längre så vad skulle hända om man fick ihop 1000 000 medborgare som under 4 veckor skickade 1 brev om dagen. ;) ;) ;)

Jag jobbar själv statligt och det enda som ditt experiment skulle leda till är att absolut ingenting vettigt blir gjort på myndigheten under överskådlig tid, vilket är rent slöseri med dina skattepengar.
Posten skulle tjäna lite pengar, skogsindustrin skulle kanske få några nya jobb.

Det är ju kul att du ser något positivt i det hela men Sverige behöver knappast mer byråkrati

Har du något bättre förslag? Att skicka mail skulle bara resultera i att man tömmer mailboxen lite snabbt och vips är effekten av en sågan här auktion borta.

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #14 skrivet: måndag 28, januari 2013, 20:58:08 »
och skillnaden mot en vanlig dag på myndigheten skulle vara?
förlåt kunde inte hålla mig.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23