Författare Ämne: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.  (läst 30223 gånger)

Utloggad hundringen

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #15 skrivet: måndag 28, januari 2013, 21:08:43 »
Det fina med att posten måste diarieföras är att den måste läsas först för att man ska kunna avgöra om det måste diarieföras.

Ett kul experiment vore om man fick ihop 100 000 medborgare som alla på 3 givna dagar skickade 1 vanligt brev med posten som alla var tvungna att sprättas och läsas. En sådan relativt fredlig bomb skulle kanske få våra herrar att öppna ögonen. Om man tar det ett steg längre så vad skulle hända om man fick ihop 1000 000 medborgare som under 4 veckor skickade 1 brev om dagen. ;) ;) ;)

Jag jobbar själv statligt och det enda som ditt experiment skulle leda till är att absolut ingenting vettigt blir gjort på myndigheten under överskådlig tid, vilket är rent slöseri med dina skattepengar.
Posten skulle tjäna lite pengar, skogsindustrin skulle kanske få några nya jobb.

Det är ju kul att du ser något positivt i det hela men Sverige behöver knappast mer byråkrati

Har du något bättre förslag? Att skicka mail skulle bara resultera i att man tömmer mailboxen lite snabbt och vips är effekten av en sågan här auktion borta.

Jag tror att det finns bättre vägar att gå men prova gärna att skicka ett antal mail tillsammans med andra som anser att det är en bra ide, får ni sedan svaret som ni vill ha är jag den förste att säga att jag hade fel.

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #16 skrivet: måndag 28, januari 2013, 21:21:13 »

Har du något bättre förslag? Att skicka mail skulle bara resultera i att man tömmer mailboxen lite snabbt och vips är effekten av en sågan här auktion borta.

Egentligen inte. Myndigheter är skyldiga att både svara på och diarieföra även epost som kommer till dem.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #17 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 07:52:35 »

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #18 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 10:44:17 »
Ett mejl ivägskickat, ska bli kul att se vad de svarar.

Utloggad zealot

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #19 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 12:36:19 »
Ringde riksbanken och ställde en del frågor. Det jag lärde mig var att guldreserven som är placerat hos centralbanker runt om i världen inte får hyras eller lånas ut. Hur kan dem säkerställa att det inte är utlånat när dem inte själva inspekterar guldet?

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #20 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 12:55:41 »
Ringde riksbanken och ställde en del frågor. Det jag lärde mig var att guldreserven som är placerat hos centralbanker runt om i världen inte får hyras eller lånas ut. Hur kan dem säkerställa att det inte är utlånat när dem inte själva inspekterar guldet?


Det behöver de ju inte säkerställa, eftersom "de inte har anledning att tro att den inte finns där", enligt Sophie Degenne på Riksbanken
 ::)

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2038.0

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #21 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 13:33:26 »
Ruskigt snabba på att svara på mejl. Tyvärr var det inget svar utan ett "klipp och klistra" om att det finns ingen anledning till misstro. Undrar om man kan vända sig till "sin" riksdagsman i frågan. Antar att jag röstat in någon tjomme.

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #22 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 14:04:07 »
Undrar om man kan vända sig till "sin" riksdagsman i frågan. Antar att jag röstat in någon tjomme.
Det finns ju en del (för många ?) att välja på så det är väl inget problem. Den du väljer har ju knappast koll på om du röstade på honom eller inte.
Själv kontaktade jag en EU- parlamentariker då jag tyckte att det här med märkningen av pantbara ölburkar och olika märkning beroende viket land de var köpta i medförde att de inte var pantbara om man flyttade sig mellan länderna, var ett gissel.
Det tog en väldigt lång tid innan det kom något svar. Kommer inte ihåg exakt men flera månader var det. Svaret var att dom höll på att utreda saken. >:(
Alltså frågan hade en lägre prioritet än att hitta på nya förmåner för de sittande.

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #23 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 15:03:52 »
Hittade en som tillhörde rätt (=det jag röstade på) parti i alla fall, sen om han var med på röstsedeln eller ej det spelar ju inte så stor roll. Får se om det dyker upp ett svar.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #24 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 18:04:42 »
Fick svar nu från Riksbanken nu. De har inga planer på att ta hem guldet men försäkrar att det är säkert förvarat...

"Tack för ditt mail.

Riksbanken förvarar guldreserven hos centralbanker på flera håll i världen. En mindre del förvaras i Sverige. Det guld som finns i Sverige inventerar vi en gång per år. Då deltar även Riksrevisionen.

När utländska centralbankerna inventerar det guld som de förvararar deltar inte Riksbanken med egen personal. Vi förlitar oss på att de kontoutdrag som centralbankerna skickar till oss stämmer.

De utländska centralbankerna varken lånar ut, leasar eller swappar Riksbankens guld utan instruktioner från oss. De förvarar bara vårt guld och så länge vi inte köper eller säljer något kan vi få tillbaka exakt samma tackor som vi en gång deponerat.

Vi utvärderar regelbundet guldreservens storlek och geografiska placering, men vi har inga konkreta planer på att flytta något.

Sammanfattningsvis kan jag försäkra dig om att Riksbanken har bra kontroll på sin guldreserv.

Hälsningar
Information Riksbanken"


Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #25 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 18:45:50 »
Tror du man kan få uppgifter om hur mycket guld som Svea Rike har?

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #26 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 18:56:32 »
Ni har väl inte sänkt riksbankens webplats?

"Avbrott på riksbank.se

Vi har just nu driftsstörningar på riksbank.se
"

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #27 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 18:58:10 »
Så många mail har jag inte skickat he he he  ;D

Utloggad PeterL

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 0
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #28 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 20:31:25 »
De har nu två stycken olästa e-postmeddelanden. Efter att Tyskland har tagit hem en stor del av sitt guld bör vi göra samma sak för säkerhets skull.

Utloggad the-end

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
SV: Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.
« Svar #29 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 20:33:35 »
Ja det kanske är för sent redan. De vill ju inte kolla upp det själva tydligen.

De får i alla fall inte låna mina få gram jag har. Dom behåller jag tills jag behöver dom till något annat.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23